شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ تیر

تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد روس‌ها نگذاریم

«اینستکس توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد. ما هر قدر که بخواهیم غنی‌سازی می‌کنیم». این‌ها بخشی از تهدیدات حسن روحانی است که به قول روزنامه خراسان «لحن بی‌سابقه رییس‌جمهوری علیه اروپاست».

روزنامه‌های اصول‌گرا البته از این تهدیدات رییس‌جمهوری استقبال کرده‌اند و روزنامه تندروی فرهیختگان این حرف‌ها را به حساب «مرزبندی روحانی با کاسبان ترس» گذاشته است.

با این حال روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل، تهدیدات روحانی را چندان با منافع ملی سازگار ندیده‌اند. جهان صنعت از «بلوف خروج از برجام» گفته است.

یوسف مولایی در یادداشتی با عنوان «از خرد جمعی نخبگان استفاده کنیم» به رییس‌جمهوری هشدار داده که عرصه روابط بین‌الملل، محل تخلیه احساسات نیست و هر حرفی نسنجیده‌ای می‌تواند به زیان منافع کشور تمام شود.

این استاد دانشگاه ادامه داده که مسئولان سیاست خارجی ایران با دست خود مخمصه‌ای درست کرده‌اند و با اعلام ضرب‌الاجل، کاری کرده‌اند که حالا اگر ایران تعهدات هسته‌ای‌اش را کاهش دهد به آمریکا کمک می‌کند که اجماع جهانی بسازد و اگر که به این اولتیماتوم عمل نکند، ضعف نشان داده است. نویسنده آرمان به دولت پیشنهاد داده از نخبگانی که ذهن خلاق و حرف‌های تازه دارند، برای سیاست‌گذاری خارجی استفاده کند وگرنه آدم‌های همیشگی با ذهنیت کهنه در این شرایط خطیر نمی‌توانند هیچ راهکاری ارایه دهند.

دو روز پیش در یک برنامه صبح‌گاهی که از شبکه سوم سیما پخش شد، گزارشی بر آنتن رفت که نشان می‌داد یک نفت‌کش چینی به نام سارینا از چه مسیری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کند. افشای یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها با واکنش تند دولت و وزیر نفت روبه‌رو شده و حالا روزنامه دولتی ایران خبر داده که دولت نسبت به عملکرد صدا و سیما انتقاد دارد.

بیشتر روزنامه‌ها به این گاف صدا و سیما پرداخته‌اند و هر چند مسئولان شبکه سه گفته‌اند که گزارش را به نقل از خبرگزاری رویترز پخش کرده‌اند اما انگار این توجیه کارساز نبوده است.

روزنامه همدلی نوشته که صدا و سیما سرگرمی تازه‌ای پیدا کرده و با منافع ملی بازی می‌کند. همدلی با حسن مرادی، استاد حقوق انرژی هم گفت‌وگویی کرده و شنیده که اگر صدا و سیما این گزارش را تعمدا پخش کرده، خیانت است و اگر سهوا بوده، یک کار بسیار بد بوده است.

از روزنامه جوان هم برای شما بگوییم که در این اوضاع بحرانی از قول مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، تیتر زده که ایران از اروپا هم امن‌تر است. سرمربی اروپایی تیم ملی از تهران خیلی هم تعریف کرده و اینکه شهری مدرن و تمیز است و مردم به هم احترام می‌گذارند. البته هنوز یک ماه از حضور ویلموتس در ایران نمی‌گذرد و باید دید آقای مربی تا آخر مدت قراردادش، همین حرف‌ها را می‌زند یا نه؟

تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد روس‌ها نگذاریم   

این طور که فریدون عباسی دوانی به روزنامه آرمان گفته است، آمریکایی‌ها قبل از انقلاب هم اکراه داشتند تا در زمینه هسته‌ای با ایران همکاری کنند.

سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و به گفته دوانی، اولین رییس این سازمان دکتر اعتماد، میانه خوبی با آمریکایی‌ها نداشت و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را به فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها سپرد.

عباسی دوانی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داده که روس‌ها پس از انقلاب برای اینکه بتوانند در خاورمیانه جای پایی پیدا کنند، حاضر شدند تا نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل کنند و در ضمن با این کار می‌توانستند تا از تکنولوژی آلمانی‌ها که این نیروگاه را نیمه‌کاره رها کرده بودند، استفاده کنند.

دوانی معتقد است که هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد روس‌ها بگذاریم و در انرژی اتمی فقط با روسیه همکاری کنیم.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی این را هم گفته که ایران خواهان بمب اتم نیست چه اینکه غنی‌سازی و طراحی راکتور که متخصصان ایرانی انجام می‌دهند، چند مرحله بالاتر از ساخت سلاح هسته‌ای است.

بلوف خروج از برجام

از نادر کریمی جونی بخوانید که در سرمقاله جهان صنعت نوشته که تهدید کشورهای اروپایی مبنی بر خروج از برجام در پی کاهش تعهدات اتمی ایران، بلوف است.

نویسنده جهان صنعت ادامه داده که اروپایی‌ها تا به حال ساز و کار مالی مناسب برای برجام تدارک ندیده‌اند و بودنشان در این معاهده تاکنون نفعی برای ایران نداشته است.

کریمی جونی تصریح کرده که با خروج کشورهای اروپایی از برجام، ایران، چین و روسیه در این معاهده باقی می‌مانند و احتمال دارد که اروپا پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد و با آمریکا هم سو شود، اما به نظر می‌رسد روسیه و چین در شورای امنیت، اجازه صدور قطعنامه‌ای را علیه ایران ندهند.

به اعتقاد این روزنامه‌نگار اگر اروپا حسن‌نیت داشته باشد، می‌تواند مازاد اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران تولید کرده را خریداری کند و پولش را به اینستکس تزریق کند.

آینده ایران و ابهامات جامعه

همه با نگرانی می‌پرسند که آیا جنگ می‌شود؟ قبل از این هم می‌پرسیدند که آیا ترامپ از برجام خارج می‌شود یا نه؟ و در سال‌های دور هم مردم می‌پرسیدند که آیا جنگ ایران و عراق تمام می‌شود؟

صادق زیباکلام پس از طرح این سوالات، ادامه داده که سال‌هاست که بحران‌های خارجی تاثیری مستقیم بر زندگی و آینده ایرانی‌ها داشته و در ۴۰ سال گذشته مردم همواره در بحران زندگی کرده‌اند و هر روز با بحران تازه‌ای روبه‌رو شده‌اند.

این استاد دانشگاه نوشته که جامعه ایران به دلیل زندگی در تنش، دچار ناامیدی شده و قشر جوان و نخبگان جامعه هم در پی تلاش برای پاسخ‌گویی به مردم نیستند و گویا اصلا رسالت اجتماعی ندارند.

زیباکلام گفته که مدتی است که ناامیدی به گونه‌ای شده که دیگر مثل همیشه کسی دنبال مقصر نمی‌گردد و همه می‌خواهند گلیم خودشان را از آب بکشند و برای همین است که در دو سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده و در کشورهایی مثل ترکیه و گرجستان سرمایه‌گذاری شده است.

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

نهادهای اقتصادی بین‌المللی سالانه میزان ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را در کشورهای مختلف اعلام می‌کنند و در یک رتبه‌بندی از عدد یک تا هفت، نسبت خطر در سرمایه‌گذاری را رتبه‌بندی می‌کنند. عدد یک نمایانگر بی‌خطر بودن و عدد هفت به معنای بالاترین حد خطر برای سرمایه‌گذاری است.

پس از خروج آمریکا از برجام، ایران در شمار کشورهای با ریسک سرمایه‌گذاری بالا و با عدد شش، ارزیابی شد و این در حالی است که با انعقاد برجام، درجه ریسک سرمایه‌گذاری در ایران به عدد پنج رسیده بود.

صبح اقتصاد گزارش داده که از سال گذشته ارتباط بانکی ایران با دنیا قطع شده است و در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی با سود ۱۵ درصد که سودی سرشار محسوب می‌شود نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند.

شادی‌های مجازی و غم‌های واقعی

بنابر پژوهشی که مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام داده، ۷۵ درصد ایرانی‌ها دچار یاس و ناامیدی هستند. دلایل این غم‌زدگی تا حدودی مشخص است؛ از شرایط بد اقتصادی گرفته تا پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آینده که اجازه هیچ‌گونه برنامه‌ریزی‌ای را نمی‌دهد.

زهرا معرفت بعد از ذکر آمار و عدد و رقم این سوال را پرسیده که با این فضای ناامیدی و اندوه که در پژوهشی رسمی بازتاب پیدا کرده، چه‌طور در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، کاربران ایرانی هر موضوع و بحرانی را دستمایه طنز و شوخی و خنده می‌کنند و تا حد افراطی همه چیز را حتی تلخ‌ترین موضوعات را به سخره می‌گیرند و به آن می‌خندند؟

این طور که نویسنده اعتماد تحلیل کرده، ایرانی‌ها در فضای مجازی نه تنها می‌خواهند از همه محدودیت‌هایی که در دنیای واقعی دچارش هستند بگریزند، بلکه می‌خواهند در فضای مجازی از دنیای واقعی و تلخی که دارند، انتقام بگیرند، پس نباید شادی‌های مجازی را به حساب دنیای واقعی گذاشت.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More