شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۰ تیر

تلافی تعارف ندارد

 

 

تصویر نفتکش توقیف‌شده انگلیس مثل پرچم پیروزی بر پیشخان مطبوعات امروز بر‌افراشته شده است و روزنامه‌ها سعی کرده‌اند با تیترهایی که حکایت از اقتدار و غرور دارد، کار سپاه پاسداران را هم قانونی جلوه دهند، هم ملی.

روزنامه آفتاب با تیتر«توقیف قانونی نفتکش انگلیسی»، از دلایل موجه توقیف گفته و روزنامه اصول‌گرای جوان به کماندوهای سپاه پاسداران لقب «دلیران تنگه» را داده است.

روزنامه قدس از«عقب‌نشینی دزدان دریایی» گفته و خراسان «سیاهه جرایم کشتی انگلیسی» را برشمرده است. یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی هم امروز سیری کرده‌اند در رابطه استعماری انگلستان با ایران و مثلا روزنامه جام جم یادی کرده است از رییسعلی دلواری که در جنگ جهانی اول، در جنوب ایران با نیروهای بریتانیا مبارزه می‌کرد.

از روزنامه خراسان و امیر‌حسین یزدان‌پناه هم برایتان نقل کنیم که نوشته امروز ایران قدرتمند است و دیگر دوران قاجار نیست که انگلیسی‌ها هر کاری خواستند انجام دهند و بهتر است بریتانیا از رفتار استعماری دست بردارد و بداند ایران می‌تواند در صورت تهدید شدن، به هر کشوری پاسخی قاطع بدهد.

جعفر بلوری نیز در روزنامه کیهان یادداشتی نوشته با عنوان «نفتکش و تلاش سپاه برای تنش‌زدایی» و شرح داده است که این بازی را ایران شروع نکرده و بهترین کار در مقابل اقدام‌های انگلیس و آمریکا این است که هزینه ماجراجویی دشمن را بالا ببریم تا بدانند که دوران «بزن و در‌رو» گذشته است.

آن سوی میدان، روزنامه اعتماد با این‌که از اقدام سپاه پاسداران کاملا دفاع کرده و با تیتر«بریتانیای صغیر» توقیف نفتکش انگلستان را اقدامی غرور‌آمیز خوانده است، اما سرمقاله‌ای محتاطانه دارد. جلال ساداتیان اقدام سپاه پاسداران را متقابل و متناسب ارزیابی کرده است، ولی هشدار داده که ممکن است تنش‌ها تا حد وقوع جنگ پیش رود، چه این‌که جنگ‌های بزرگ جهانی هم با اتفاق‌های کوچک آغاز شد. نویسنده اعتماد با بیان این‌که رابطه ایران و آمریکا درگیر رقابت‌های درونی ایالات متحده آمریکا شده، گفته است نباید به دموکرات‌ها دلخوش کرد و فقط باید به منافع ملی ایران فکر کرد.

در این گیر‌و‌دار، احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای، از ترامپ تعریف کرده است، او را مرد عمل نامیده و خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شده است. یکی دو روزنامه به اظهارات نامتعارف رییس‌جمهوری سابق پرداخته‌اند و روزنامه آرمان حرف‌های او را به سُخره گرفته و نوشته است ترامپ در برابر درخواست مذاکره احمدی‌نژاد، حتی او را «فالو» نکرد.

تلافی که تعارف ندارد

 

 

حسین شریعتمداری همان اول یادداشت کوتاهش نوشته که ممکن است برخی مسئولان نوشته‌اش را تندروی بدانند، اما در ادامه گفته است نباید توقیف نفتکش بریتانیایی را با قوانین بین‌المللی دریایی توجیه کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرده است که ایران حق دارد در اقدامی تلافی‌جویانه و مادامی که بریتانیا به دزدی دریایی پایان نداده و نفتکش ایرانی توقیف‌شده در جبل الطارق را آزاد نکرده است، هر شناوری را بازداشت کند.

به نوشته شریعتمداری، مقابله‌به‌مثل حق ایران است و حتی اگر نفتکش انگلیسی قوانین بین‌المللی را مو‌به‌مو اجرا می‌کرد، سپاه پاسداران باید توقیفش می‌کرد.

دلایل سکوت آمریکا در قبال ایران

 

 

به نظر می‌رسد آمریکا در برابر ایران به‌نوعی بردباری و تسامح در پیش گرفته است، البته اگر نخواهیم اسم این رفتار را عقب‌نشینی و کوتاه آمدن بگذاریم.

صادق زیبا‌کلام با بیان آنچه آمد، نوشته است می‌توان این رفتار آمریکا را اول به دلیل آن دانست که ایران از لحاظ نظامی در منطقه دست بالا را دارد و آمریکا نمی‌خواهد در این شرایط درگیر شود.

از سوی دیگر، افکار عمومی آمریکا و دموکرات‌ها به هیچ عنوان ترامپ را در جنگ احتمالی علیه ایران همراهی نمی‌کنند و تجربه تلخ دخالت‌های ایالات متحده آمریکا در عراق و افغانستان همچنان پیش روی دولتمردان آمریکایی است.

به نوشته این استاد دانشگاه، هر‌گونه جنگ در منطقه قیمت نفت را بالا می‌برد و ترامپ چنین چیزی را نمی‌خواهد و علاقه‌ای هم ندارد هزینه تامین امنیت تنگه هرمز و کشورهای منطقه را بدهد.

انتظار از اروپا برای عمل به تعهدات بی‌فایده است

 

 

فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با آرمان، چند سوال استفهامی مطرح کرده و پرسیده است آیا ایران در هر شرایطی باید عمل متقابل انجام دهد؟ آیا بهتر نیست این توانایی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به کار گیریم که یک سال است ارتباط تجاری کشور با دنیا را قطع کرده است؟

آمریکا و انگلیس می‌خواهند ایران را محاصره دریایی کنند و بازرسی‌های نیروهای ایرانی در تنگه هرمز و توقیف نفتکش انگلیس را به حساب نا‌امنی منطقه بگذارند.

به گفته مجلسی، کشورهای دوست ایران مثل روسیه و چین به دنبال منافع خودشان‌اند و از سویی، اروپایی‌ها در حال اتلاف وقت‌اند و به تعهداتشان در برجام عمل نخواهند کرد.

این کارشناس امور بین‌الملل در ادامه افزوده است که خروج ایران از برجام به درگیری‌های بین‌المللی منجر می‌شود و از طرفی، ماندن در برجام هم مشکلات ایران را دو‌چندان کرده است، در حالی‌که طرف‌های دیگر این قرارداد به وظایفشان عمل نمی‌کنند.

آمریکا بریتانیا را وارد بحران کرده است

 

 

هیچ‌کدام از مقام‌های ایرانی در این دو روزی که از توقیف نفتکش انگلیسی می گذرد، این اقدام را مقابله‌به‌مثل اعلام نکردند و گفته‌اند که توقیف نفتکش به دلیل رعایت نکردن مقررات بین‌المللی بوده است، اما افکار جهانی آن را اقدامی تلافی‌جویانه در قبال توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق می‌داند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ادامه داده است که انگلستان از دهه هفتاد میلادی، سیاست خارجی مستقلی نداشته و دنباله‌رو آمریکا بوده است و حالا، آمریکا بریتانیا را وارد بحران رو‌در‌رویی با ایران کرده است و حاضر به همراهی با انگلستان هم نیست.

عضو کمیسیون امنیت مجلس با بیان این‌که ایران نشان داده است در حفظ منافعش، با‌اقتدار رفتار می‌کند، اظهار امیدواری کرده است تنش میان ایران و انگلستان به‌زودی از راه‌های دیپلماتیک مرتفع شود.

ترور واقعیت

 

 

حسن روحانی دیروز در جلسه هیات دولت از این‌که اجاره‌بهای منزل فقط ۳۰ درصد رشد داشته است ابراز خشنودی کرد و همین اظهار‌نظر باعث شده است روزنامه جهان صنعت، که با سیاست‌های اقتصادی دولت مخالف است، گفته‌های رییس‌جمهوری را «ترور واقعیت» بداند.

به گزارش جهان صنعت، از پارسال تا امسال، قیمت خانه بنابر آمارهای وزارت مسکن، ۱۰۴ درصد رشد داشته است و این افزایش چشمگیر قیمت مسکن بر اجاره‌بها اثر مستقیم داشته و در تهران، تا ۵۰ درصد کرایه خانه را افزایش داده است که با حرف‌های رییس‌جمهوری همخوانی ندارد.

لب‌های تشنه بلوچستان

 

 

سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور است، اما با فقر گسترده و خشکسالی چند‌ساله روبه‌روست که باعث شده است شمار زیادی از جمعیت استانی که روزگاری انبار غله ایران به شمار می‌رفت مهاجرت کنند.

همدلی گزارش داده است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت این استان شرقی در روستاها زندگی می‌کنند و ۳۰۰۰ روستا از شبکه آبرسانی و آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند.

این در حالی است که مسئول اداره آب منطقه‌ای گفته است مشکل آبرسانی به روستاها با بودجه‌ای ۳۰ میلیارد تومانی حل می‌شود و همدلی گوشزد کرده که این بودجه معادل قیمت یکی از خانه‌های اشرافی تهران است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More