شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ بهمن

تلاش آخر ایران در اف.ای.تی.اف

 

گروه ویژه اقدام مالی این هفته، وضع ایران را مشخص می‌کند. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری، گفته است دولت تمام تلاشش را برای جلوگیری از بازگشت ایران به فهرست سیاه و اقناع اف.ای.تی.اف در تمدید مهلت، به کار گرفته است، اکنون، دیگر هیچ‌ چیز در اختیار دولت نیست. روزنامه همشهری تیتر زده است «تلاش آخر ایران در اف.ای.تی.اف».

در یک سال گذشته، هر دفعه به جلسه گروه ویژه اقدام مالی یا جلسه مجمع تشخیص مصلحت نزدیک می‌شویم، روزنامه کیهان سرسختانه با لوایح ضدپولشویی مخالفت می‌کند و دولت و حامیان اف.ای.تی.اف را متهم می‌کند که در خدمت منافع آمریکا هستند.

امروز هم اظهارنظر مایک پمپئو را در صفحه نخست بازتاب داده و نوشته قابل توجه حامیان اف.ای.تی.اف، پمپئو گفته است ایران باید به‌سرعت پالرمو و سی.اف.تی را تصویب کند. روزنامه کیهان تقلای آمریکا برای پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف را دلیل موجهی می‌داند که نباید به این قواعد جهانی تن داد.

از نگاه کیهان، آمریکا برای اجرای موثرتر تحریم‌ها علیه ایران، نیاز شدیدی به اطلاعات اقتصادی و مالی دارد تا جلوی دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران را بگیرد. اجرای استانداردهای اف.ای.تی.اف دور زدن تحریم‌ها را بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

دو روز از شروع تبلیغات انتخاباتی برای مجلس یازدهم می‌گذرد، تکلیف اصلاح‌طلبان تقریبا روشن است، چون با نظارت استصوابی شورای نگهبان از گردونه انتخابات حذف شدند. دیگر رمقی برای ارائه لیست ندارند و عطای انتخابات را به لقایش بخشیدند. اعتماد از «جدال لیست‌ها در نبرد نابرابر» نوشته و روزنامه مستقل در گفت‌وگو با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، تیتر زده است «اصلاح‌طلبان نباید استمرار‌طلب باشند». همدلی هم از جدال زودهنگام اصول‌گرایان بر سر صندلی ریاست مجلس گفته است.

وصیتنامه قاسم سلیمانی در روزنامه‌های حکومتی بازتاب گسترده‌ای داشته است. وطن امروز صفحه نخست را به تصویر سلیمانی و علی خامنه‌ای اختصاص داده و تیتر زده «ولایت‌نامه». در بخشی از وصیتنامه قاسم سلیمانی آمده است اصول یعنی ولی فقیه؛ کسی که می‌خواهد در جمهوری اسلامی مسئولیت بگیرد باید اعتقاد عملی و حقیقی به ولایت فقیه داشته باشد.

روزنامه همدلی اما زیرکانه از قول سلیمانی تیتر زده است «آیت‌الله خامنه‌ای را تنها می‌بینم».

روزنامه همدلی همچنین تنها روزنامه‌ای است که دهمین سال حصر رهبران جنبش سبز را یادآور شده است. همدلی نوشته است ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ روزی بود که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد به دستور شورای عالی امنیت ملی، در حصر قرار گرفتند و همچنان تحت تدابیر شدید امنیتی به سر می‌برند.

مصوبه سنا غیرالزام‌آور اما پر‌معنی

 

تصویب طرح اخیر مجلس سنا در محدود کردن اختیارهای نظامی ترامپ علیه ایران از نگاه تحلیلگران روزنامه آفتاب یزد، «غیرالزام‌آور اما پرمعنی» است.

ترامپ می‌تواند این مصوبه را وتو کند و در این صورت، مجلس سنا باید رای دو سوم نمایندگان را برای لغو وتوی ترامپ به دست بیاورد که به نظر نا‌ممکن است.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق، معتقد است نفس این اقدام نشان می‌دهد مجلس سنا تمایلی به اقدام سخت علیه ایران ندارد و باید هماهنگی‌هایی را انجام دهد. با این حال، ترامپ همچنان در پاسخگویی نظامی آزادی عمل خواهد داشت؛ یعنی اگر در خلیج فارس به کشتی آمریکایی حمله شود، رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند دستور حمله دهد چون معنای آن دفاع است.

مجلسی گفته بعید است سنا بخواهد این طرح را به قانون تبدیل کند یا حتی آن را به کاخ سفید بدهد.

مرتضی مکی، دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل، هم به آفتاب یزد گفته اگر این مصوبه به کاخ سفید ارائه نشود، قطعا الزام‌آور نیست، ضمن این‌که چون آرای دو سوم نمایندگان سنا را ندارد، به سمت کاخ سفید هم نمی‌رود تا ترامپ آن را وتو کند.

از نگاه این کارشناس مسائل بین‌الملل، این مصوبه بیشتر تبلیغاتی است تا ترامپ در تصمیم‌‌گیری‌های آتی، مشاوره‌های بیشتری با کنگره داشته باشد.

مکی احتمال داده است این مصوبه مقدمه‌ای باشد برای لغو قانون سال ۲۰۰۱ که به رییس‌جمهوری آمریکا اختیار تام می‌دهد حمله نظامی کند.

 

مادامی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی نگران‌اند، تنش‌زدایی ناممکن است

 

کوروش احمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و از اعضای سابق دفتر نمایندگی ایران در نیویورک، در مصاحبه با آرمان ملی گفته است به‌رغم اقدام‌های اخیر کنگره و سنا مبنی بر کاهش اختیار رییس‌جمهوری در اعلام جنگ، با توجه به شرایط انتخاباتی آمریکا، این امکان هست که برخی تحرکات در منطقه خاورمیانه به آغاز جنگ بینجامد.

احمدی جنگ را خواسته ترامپ نمی‌داند اما معتقد است اگر ضربه‌ای نظامی به آمریکا بخورد یا شماری سرباز آمریکایی کشته شوند که مستقیم یا غیرمستقیم به ایران نسبت داده شود، در این صورت، ترامپ در سال انتخابات نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند، چون رقبایش به ضعف و بی‌عملی او در برابر تهدید امنیت ملی تعبیر می‌کنند.

از نگاه این دیپلمات سابق، صحبت از رفع تنش‌ها با عربستان سعودی و امارات متحده عربی مادامی که آن‌ها از جانب ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی احساس نگرانی کنند، امکان‌پذیر نیست. احمدی معتقد است به یک دوره طولانی اعتماد‌زایی در منطقه نیاز داریم، چرا که در دوره‌ای طولانی‌مدت اعتماد‌زدایی کرده‌ایم.

 

خدمات حمایتی محک برای کودکان سرطانی

 

روزنامه شهروند به‌مناسبت روز جهانی سرطان کودکان، از خدمات حمایتی بیمارستان محک گزارش داده است.

به گفته یکی از مدیران محک، تمام کودکانی که در بخش انکولوژی بیمارستان‌های کشور بستری شده باشند می‌توانند در محک بستری شوند. این بیمارستان افرادی با هر شرایط اقتصادی را پذیرش می‌کند چون به اعتقاد مددکاران محک، حتی خانواده‌های با شرایط مالی خوب، به‌دلیل طول مدت درمان و هزینه‌های جانبی، دچار فشارهای اقتصادی می‌شوند.

گزارشگر شهروند از کودکان نارنجی‌پوشی روایت می‌کند که در راهروهای بیمارستان یا روی تخت، دستشان به میله سرم وصل است و همه یک‌شکل با سرهای تراشیده و صورت‌های رنگ‌پریده، مبتلا به سرطان‌اند. ابوالفضل ۳ ساله، که با مادرش از روستایی در حوالی زنجان به محک می‌آید، سرطان خون دارد و خانواده از عهده هزینه درمان برنیامدند.

بهناز آسنگری، مدیر خدمات حمایتی محک، می‌گوید خانواده کودکان مبتلا به سرطان به کمک‌های اقتصادی و روانی احتیاج دارند و محک کنارشان است. 

به گزارش شهروند، در حال حاضر، بیش از ۱۹ هزار کودک تحت حمایت محک در حال درمان‌اند و روزانه ۶ کودک به آن‌ها اضافه می‌شود. میانگین مدت درمان هر کودک حدود ۲/۵ سال و میانگین هزینه یک سال دست‌کم ۱۳ میلیون تومان است. تیم حمایتی محک به خانواده‌ها یاد می‌دهد چگونه با بیماری زندگی کنند یا با مرگ کودکشان مواجه شوند.

 

اصلاح‌طلبان نباید استمرار‌طلب باشند

 

شهریار مشیری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس، در گفت‌و‌گو با مستقل، درباره ضعف احزاب اصلاح‌طلب در ارائه برنامه‌های بلندمدت گفته است احزاب اصلاح‌طلب هیچ‌کدام حزب واقعی نیستند و فقط زمان انتخابات کرکره حزب را بالا می‌دهند و بعد از انتخابات، چراغ‌هایشان خاموش است. او دو جناح حزبی ایران، چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا، را استمرار‌طلب می‌داند چون همگی دنبال پست و مقام‌‌اند برای رسیدن به مقاصد اقتصادی.

مشیری در ادامه افزوده است احزاب در همه جای دنیا برنامه دارند و هر حزبی برای هر وزارتخانه کشور برنامه می‌دهد و فعالیت‌ها و مبارزه‌های مدنی را از طریق پارلمان انجام می‌دهند. در حالی‌که در ایران، حاکمیت این آزادی را به احزاب نمی‌دهد.

از نگاه این فعال سیاسی، ارتباط احزاب با بدنه جامعه بسیار ضعیف است چون برخاسته از جامعه نیستند. مشیری، که پیش‌تر نماینده جناح اصلاح‌طلب در مجلس هفتم بوده، معتقد است اصلاح‌طلبان بیشترین ضربه را از خودشان خوردند، نه از اصول‌گرایان.

مشیری شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را مافیایی می‌خواند که ساختار دموکراتیک ندارد و احزابی چون «اعتدال و توسعه» در نقش «ماسونری» در آن نفوذ کرده‌اند.  

 

جدال لیست‌ها در نبرد نابرابر

 

اصول‌گرایان قرار بود به وحدت و فهرستی ائتلافی برسند اما نشد و به نوشته اعتماد، این جریان نزدیک به حاکمیت و رهبر جمهوری اسلامی با دست‌کم ۷ لیست، وارد انتخابات می‌شود.

اعتماد نوشته تکلیف اصلاح‌طلبان روشن است و شورای نگهبان آن‌ها را از گردونه انتخابات حذف کرد. زمین اصلاح‌طلبان سوت‌و‌کور است ولی بازار اصول‌گرایان گرم است. اکنون با ۷ لیست، عملا اصول‌گرایان به جنگ اصول‌گرایان رفته‌اند. این را می‌توان اولین شکست شورای ائتلاف دانست، شورایی که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرد اما در نهایت، نتوانست فهرستی متحد بیرون بدهد.

اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند فهرستی ارائه نخواهند کرد اما کارگزاران، حزب هاشمی رفسنجانی، فهرست مستقلی با سرلیستی مجید انصاری داده، که از چهره‌های راست سنتی است و قاعدتا با اصلاح‌طلبان نسبتی ندارد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More