شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تقاضای مجازات برای فروشندگان «قرص برنج» به جرم مشارکت در مرگ

 

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از او خواسته است افرادی که «قرص برنج» را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند را در مرگ ناشی از مصرف این قرص‌ها شریک دانسته و برای آن‌ها مجازات  قانونی تعیین کند.

حسن هاشمی روز دوشنبه ۷ اسفند، در نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به مرگ سالانه صدها نفر از ایرانیان در اثر مصرف ماده سمی «قرص برنج» برای خودکشی  اشاره کرد. قرص برنج در کشاورزی برای از بين بردن آفات استفاده می‌شود، درنتیجه مصرف خوراکی آن باعث مسمومیت می‌شود و در بیشتر مواقع مرگ حتمی را به دنبال دارد.

وزیر بهداشت خطاب به ریاست قوه قضائیه نوشت: «علیرغم آنکه واردات، تولید و توزیع و فروش این ماده سمی از طریق مراجع قانونی مکرراً ممنوع اعلام گردیده است، لیکن طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، این ماده همچنان در صدر علل ایجاد مسمومیت و مرگ و میر ناشی از مسمومیت و خودکشی با مواد سمی در شهروندان ایرانی است».

هاشمی در بخش دیگری از نامه با اشاره به ناموفق بودن تمهیدات به‌عمل آمده از سوی مسؤولین در خصوص ممنوعیت ورود قرص برنج نوشت: «این ماده سمی همچنان به سادگی از طریق بعضی مغازه‌های خرده‌فروشی در سطح شهر در دسترس متقاضیان است».

وزیر بهداشت گفت افرادی که این ماده سمی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند در مرگ ناشی از مصرف آن نیز شریک هستند و باید عواقب قانونی و مجازات ناشی از آن را بپذیرند. این اقدام تاثیر بسیار مهمی در کاهش عرضه غیرقانونی این ماده سمی و کاهش مرگ و میر ناشی از آن خواهد داشت.

در سال گذشته، ۵۹۸ نفر در كشور بر اثر مسموميت با «قرص برنج» جان خود را از دست دادند؛ اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن كه آمار تلفات۵۱۳ نفر بود، ۱۶/۶ درصد بيشتر شده است.

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان‌های تهران، گيلان و مازندران، بيشترين آمار مرگ ناشی از مسموميت با قرص برنج را داشته‌اند.

چندی پیش بهروز اسدبیگی، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی، خواستار ممنوعیت فروش قرص برنج در عطاری‌ها از طریق قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی شد.

این سم هنگامی‌که وارد بدن می‌شود تنفس سلولی را از بین برده و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.  فرد عطش زیادی دارد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More