شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعیین سهمیه دانشگاه ها از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی


محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که  مساله ی  افزایش سهمیه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع و به یک قانون تبدیل شده است.
به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص این خبر توضیح داد : "اختصاص ۵ درصد سهمیه اضافی برای ایثارگرانی که شش ماه در جبهه حضور داشتند و همسر و فرزندان آنها می توانستند از این سهمیه استفاده کنند، موجب بروز اعتراضاتی از سوی داوطلبان کنکور شد ه است، زیرا بخش قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری که رتبه‌های بالا داشتند، نتوانستند در رشته‌های مورد علاقه خود پذیرفته شوند".

 

او در ادامه به انتقاد وزارت بهداشت به این قانون اشاره کرد و گفت: "وزارت بهداشت با افزایش سهمیه داوطلبان آزمون سراسری و سهمیه‌هایی که امسال اضافه شد مخالفت کرده، اما باید بگویم که مخالفت و موافقت با موضوع سهمیه‌ها دیگر  امروز فایده‌ای ندرد  زیرا این مسأله  به قانون تبدیل شده‌است".

به گفته ی صادقی، در گذشته ۲۵ درصد سهمیه برای ایثارگران در نظر گرفته می‌شد و اگر متقاضی نداشت، مازاد آن به سهمیه آزاد اضافه می‌شد، اما درحال حاضر مازاد این میزان سهمیه نیز به این ایثارگران تعلق پیدا می‌کند که با قانون جدید سهمیه ایثارگران به ۳۰ درصد رسیده است و همین امر باعث اختلافی میان وزارت بهداشت با وزارت علوم شده است.

 

صادقی تاکید کرد: "با توجه به اینکه آموزش [دانشگاهی] نیاز به امکانات دارد و وزارت بهداشت نیز با توجه به امکاناتش ظرفیت پذیرش در رشته‌هایی مثل دندانپزشکی که امکانات زیادی می‌خواهند را فراهم می‌کند. موضوع آموزش به خصوص در رشته‌های برتر نیاز به امکانات دارد که افزایش سهمیه آزاد ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب بزند".

بنا به گفته این نماینده مجلس، مساله سهمیه‌ها یکی از موضوعات پیچیده ای است که  چندین بار در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده‌است، در نتیجه، برای حل این مشکل تصمیم گرفته شد که موضوع سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی حل و فصل شود.
صادقی برای حل این مشکل دو راهکار ارایه داد نخست اینکه سهمیه های اضافه شده برداشته شود که بنا به گفته او، این مساله امکان پذیر نیست، چرا که به صورت قانون درآمده و اگر بخواهد تغییر کند دو سوم رای می‌خواهد و نیازمند اصلاح قانونی است که این موضوع بعید به نظر می‌رسد. راه دوم افزایش سهمیه‌های آزاد است که آن هم نیاز به بررسی دقیق و تخصیص امکانات دارد.

محمود صادقی همچنین در تشریح میزان درصد پذیرفته شدگان در رشته های علوم پزشکی گفت: "براساس آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۷۰ درصد پذیرش‌ها از طریق سهمیه است. یعنی ۳۰درصد سهمیه ایثارگران و درحدود ۴۰ درصد سهمیه مناطق است و تنها  ۳۰ درصد از سهمیه آزاد می توانند استفاده کنند که این مقدار سهمیه بسیار کم است".

 

به گفته ی صادقی، در گذشته افرادی که از سهمیه ایثارگران استفاده می‌کردند باید ۸۰ درصد امتیاز مورد نیاز را کسب می‌کردند که این امتیاز نیز به ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و چون داوطلبان سهمیه ایثارگران نیز متقاضی رشته‌های برتر هستند و ممکن است این موارد در کیفیت آموزشی تاثیر بگذارد.

اگر چه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید بیشترین سهیمه در حال حاضر به خانواده های ایثارگران تعلق گرفته است اما روز یکشنبه دوم مهر، جمعی ازخانواده های ایثارگران در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده و معترض بودند که سازمان سنجش در کنکور، امتیازی برای فرزندان رزمندگان قائل نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More