شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تریپ ادوایزر نتوانسته‌ است جلوی امتیازدهی جعلی به هتل‌ها را بگیرد

وب‌سایت گردشگری تریپ‌ادوایزر (TripAdvisor) نمی‌تواند جلوی نقدهای جعلی را که به ترقی امتیاز هتل‌ها منجر می‌شود بگیرد.

به گزارش گاردین، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پس از تحلیل حدود ۲۵۰ هزار مورد از نقدهای ده هتل پرامتیاز در ده منطقه توریستی جهان به این نتیجه رسیده‌‌ است که از هر هفت نقد، یکی آشکارا جعلی و ساختگی است. 

وب‌سایت گردشگری ویچ (?Which) پانزده مورد را به تریپ‌ادوایزر گزارش کرده و مدعی است که تریپ‌ادوایز گفته در یک‌ سال گذشته، چهارده تا از این هتل‌ها که نقدهای مثبت جعلی دارند شناسایی شده‌اند. تریپ‌ادوایزر فاش کرده‌ است که شش تا از این هتل‌ها به‌خاطر تخطی از دستورالعمل‌ها جریمه شده‌اند و دو تا از آن‌ها قبلا هم به‌دلیل فعالیت‌ مشکوک‌، «هشدار قرمز» گرفته بودند. 

پس از بررسی‌ها و کنکاش‌های وب‌سایت ویچ، تریپ‌ادوایزر صدها مورد از این نقدها و امتیازها را حذف کرده‌ است. به گزارش ویچ، هتلی در خاورمیانه که امتیاز «بهترین هتلِ» اردن را دریافت کرده‌ بود، الگوی امتیازدهی بسیار مشکوکی داشت. این هتل که نامش افشا نشده هر‌گونه تخلفی را انکار کرده است، با وجود این تریپ‌ادوایزر ۷۳۰ مورد از نقدهایی را که به آن امتیاز پنج‌‌ ستاره‌ داده بودند حذف کرد. 

۷۹ درصد از نقدهای پنج ستاره «بهترین هتل شهر قاهره» متعلق به پروفایل‌هایی بود که هیچ فعالیت و امتیازدهی دیگری در این وب‌سایت نداشتند. اندکی پس از انتشار یافته‌های وب‌سایت ویچ، تریپ‌ادوایزر این امتیازها را حذف کرد و این هتل جایگاه بهترین هتل شهر قاهره را از دست داد.

تقریبا نیمی از صدها امتیاز پنج ستاره دو هتل از ده هتلی که بیشترین امتیاز را در لاس‌وگاس داشتند، کاربرانی داده‌اند که هیچ فعالیت و مشارکت دیگری در وب‌سایت تریپ‌ادوایز نداشته‌اند و همین احتمال جعلی بودنشان را افزایش می‌دهد.

اما وضعیت هتل دیگری در لاس‌وگاس که نزدیک صدر این جدول بود تفاوت داشت، فقط ۳ درصد از ۲۰۰۰ امتیاز پنج‌ ستاره‌‌اش از سوی کاربرانی است که هیچ فعالیت دیگری نداشته‌اند. وب‌سایت گردشگری ویچ، ده هتل از هتل‌های زنجیره‌ای پریمیر این (Premier Inn) و ترَول‌لاج (TraveLodge) در لندن را نیز مقایسه کرده‌ است. هتل‌های پریمیر این هیچ مورد مشکوکی نداشتند، ولی نیمی از صدها امتیاز پنج‌ستاره‌ای که به دو تا از هتل‌های ترول‌‌لاج داده شده‌ از کاربرهای نقد اولی است.

این یافته‌ها در حالی منتشر شد که «سازمان رقابت و بازار(CMA)» بریتانیا نیز در راستای مبارزه با مشکلات روز‌افزون امتیازدهی جعلی و گمراه‌کننده طرحی را در دست اقدام دارد.

نائومی لیچ، از وب‌سایت گردشگری ویچ، می‌گوید: «ناکامی تریپ‌ادوایزر در جلوگیری از نقدهای جعلی و عدم برخورد شدید با هتل‌هایی که از این سیستم سوءاستفاده می‌کنند، این خطر را دارد که میلیون‌ها گردشگر را گمراه و احتمالا تعطیلاتشان را خراب کند. وب‌سایت‌هایی مثل تریپ‌ادوایز باید بیشتر تلاش کنند تا خاطر‌جمع شوند اطلاعات روی سایتشان معتبر است. اگر همچنان کوتاهی کنند، باید وادارشان کرد تغییراتی صورت بدهند تا دیگر به‌خاطر انبوهی از نقدهای جعلی، سر گردشگران کلاه نرود.»

یکی از سخنگوهای وب‌سایت تریپ‌ادوایزر اما نظر دیگری دارد و می‌گوید بسیار ساده‌انگارانه است تصور کنیم تمام کاربرانی که برای بار اول امتیاز می‌دهند مشکوک‌اند. هر نظردهنده‌ای زمانی بوده که اولین‌ نظرش را ثبت کرده‌ است. برای ردیابی دقیق نقد جعلی، باید داده‌های زیادی را تجزیه و تحلیل کرد، از جمله اطلاعات آی‌پی، داده‌های مکانی و جزییات دستگاهی که از طریق آن نظر ثبت شده‌ است و این اطلاعاتِ حیاتی در تحلیل وب‌سایت ویچ دیده نمی‌شود. او در ادامه اضافه می‌کند که تریپ‌ادوایز خود را متعهد می‌داند که از صحت و اعتبار نقدها اطمینان حاصل کند و در برخورد با نقدهای جعلی و متقلب‌ها بسیار جدی و سختگیر است و کار‌گروهی ويژه نقدهای جعلی را ردیابی و بررسی می‌کند.

یکی از مسئولان هتل ترَول‌لاج می‌گوید وقتی تریپ‌ادوایز الگوی غیرعادی نقدهای یکی از هتل‌هایشان را شناسایی کرد، بخش روابط سازمانی شرکت دچار اختلال شده بود. او در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه در این مورد نادر، مساله به‌موقع مدیریت نشد ولی اقدام‌های مقتضی انجام شده است تا چنین اتفاقی دوباره رخ ندهد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More