شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۵ آذرماه

تریبون نظام علیه نظام

با نگاهی به کیوسک مطبوعات می‌بینی که تکرار مکرر تصویر راهپیمایی تهران بر صفحه نخست است. با این حال، گزارش روزنامه‌ها از تجمع دیروز نشان می‌دهد که به جز ایران، کیهان و جام جم، سردبیران دیگر روزنامه‌ها خبرنگار یا عکاسی برای ثبت گزارش به تجمع نفرستادند و به بازنشر گزارش خبرگزاری‌های رسمی اکتفا کرده‌اند.  

آفتاب یزد حتی سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران را انعکاسی نداده و به بازنشر قطعنامه پایانی مراسم بسنده کرده است. آرمان ملی از معدود روزنامه‌هایی است که جرات کرده و خبری غیر از تجمع دیروز را تیترِ یک کرده است. ولی دیگر روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان مثل اعتماد و سازندگی با تیتر‌هایی چون «امنیت برای همه» و «اعتراض به تخریب»، تجمع دیروز را در صفحه نخست بازتاب دادند.

ستاد تبلیغات اسلامی برگزار‌کننده مراسم بود و تجمع در میدان انقلاب برگزار شد و شعارها همه در حمایت از نظام و رهبری سر داده شد و در این میان، دولت هدف حملات و پلاکاردهای اعتراضی قرار گرفت.

روزنامه دولتی ایران در سرمقاله امروزش با عنوان «تریبون نظام علیه نظام»، از نصب پلاکاردها، دست‌نوشته‌ها و بنرهایی گفته است که همگی علیه دولت و رییس‌جمهوری آماده شده بود. روزنامه ایران راهپیمایی دیروز را سازماندهی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده، مانند دیگر راهپیمایی‌های حکومتی، توصیف می‌کند و خطاب به تدارکاتچی‌های تجمع می‌نویسد مگر هیچ فرصت و تریبون دیگری برای حمله و اعتراض به دولت نداشته‌اید و ندارید که این میدان را هم رها نکردید.

اما بشنوید از روزنامه کیهان، که یک هفته منتظر چنین تصویری بود و تجدید بیعت انقلابی‌ها را به نمایش گذاشت. کیهان از جمعیتی که میدان انقلاب را پر کرده راضی و تیتر زده است «تهرانی‌ها خوش درخشیدند». چند گفت‌و‌گو با شرکت‌کنندگان هم منتشر کرده است، که همگی دلیل حضورشان را حمایت از رهبری، محکومیت آشوبگران و اعتراض به دولت اعلام کرده‌اند.

سرمقاله روزنامه جوان می‌خواهد از ۴ آذر ۱۳۹۸ تاریخ‌سازی کند، به همان شیوه ۹ دی ۱۳۸۸. این راهپیمایی را «بازتولید سرمایه اجتماعی انقلاب» نامیده است و ۴ آذر را «روز مردم» می‌خواند. جوان مدعی شده است گروه‌های مختلف با سلایق گوناگون در راهپیمایی دیروز شرکت داشتند. اعتراض روزنامه ایران بیراه نبود چون سرمقاله روزنامه نزدیک به سپاه دولت را تهدید کرده و نوشته است حماسه‌آفرینان ۴ آذر ۱۳۹۸ به بی‌عملی، بی‌تدبیری و خطاهای برخی مسئولان اجرایی اعتراض داشته‌اند و دارند و به‌زودی از مسیر قانونی و راه مردم‌سالارانه تکلیف آنان را مشخص خواهند کرد.  

روزنامه ایران به حضور برخی چهره‌های لشکری و کشوری در تجمع دیروز هم اشاره کرده است، ولی به نظر می‌رسد از کابینه جز علی ربیعی، سخنگوی دولت، کسی نیامده بود.

عمادالدین باقی، جامعه‌شناس، مقاله‌ بلندی در روزنامه سازندگی دارد با عنوان «جای خالی جامعه مدنی». او بستن فرصت‌ها و امکان اعتراض‌های مدنی را دلیلی بر خشن و تخریبی شدن اعتراض‌ها دانسته است. باقی روش حکومت در مقابله با اعتراض‌ها را به‌شدت غیر‌منطقی و به مدل کره شمالی شبیه می‌داند. از نگاه این فعال سیاسی، قطع اینترنت نوعی تنبیه همگانی بود که حکومت اعمال کرد.

باقی شیوه تصمیم‌گیری و مدیریت دولت را عامل برافروخته شدن مردم دانسته و نوشته است اگر مردم عکس‌العمل‌های غریزی و تندی هم نشان دادند، به‌دلیل رفتار غلط حکومت بوده است. ‌

باقی معتقد است اکنون رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و کسانی که در این اعتراض‌ها کشته شدند از کارهای فوری دولت باید باشد و در ادامه افزوده است اکثریت معترضان مردمی بودند که به‌خاطر غم نان و معیشت و تصمیم شوک‌آور حکومت به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها قربانی سوء‌تدبیر دولت شدند و دلجویی از بازماندگان کشته‌شدگان حوادث اخیر وظیفه فوری مسئولان دولتی است. باقی پرونده‌سازی برای مجروحان را کار درستی نمی‌داند و می‌گوید به‌جای آن دیه و تاوان کارتان را بپردازید.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

تریبون نظام علیه نظام

 

روزنامه دولتی ایران در سرمقاله امروزش با عنوان «تریبون نظام علیه نظام»، از نصب پلاکاردها، دست‌نوشته‌ها و بنرهایی در مسیر راهپیمایی گفته است که گویا برای یک میتینگ سیاسی و انتخاباتی آماده شده بود. روزنامه ایران راهپیمایی دیروز را سازماندهی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده، مانند دیگر راهپیمایی‌های حکومتی، توصیف کرده و خطاب به تدارکاتچی‌های تجمع نوشته است مگر هیچ فرصت و تریبون دیگری برای حمله و اعتراض به دولت نداشته‌اید و ندارید که این میدان را هم رها نکردید.

یادداشت‌نویس ایران در ادامه افزوده است جریان تندرو تلاش دارد دولت را بخش منفک از نظام معرفی کند که قرار است همه مشکلات و نواقص به حساب آن نوشته شود. ایران به گزارش‌های صدا‌وسیما هم انتقاد دارد که به نحو مشهودی در‌صدد برجسته‌سازی همان پلاکاردها علیه دولت بود و علاوه بر ادعای بی‌کفایتی دولت، مجلس را نیز بی‌لیاقت خواند.

روزنامه ایران نوشته است صدا‌و‌سیما و جریان تندرو به دنبال حذف و ریشه‌کنی «حق انتخاب» است.

القای ناکارآمدی بخشی از مجموعه نظام از سوی صدا‌و‌سیما، به‌عنوان تریبون نظام، از نگاه این روزنامه، تشویق به استمرار فضای ملتهب و متشنج و ترغیب به قطب‌بندی‌هاست.

روزنامه رسمی دولت خطاب به رییس سازمان صدا‌و‌سیما نوشته است تریبون نظام اگر خود بلندگوی اختلاف شود، بعید نیست فتنه از خود جام جم برخیزد.

پخش اعتراف‌های تلویزیونی غیر‌قانونی است

 

صدا‌و‌سیما باز اقدام به پخش اعتراف‌های متهمان کرد و امروز حقوقدانان در آرمان ملی سرمقاله و یادداشت نوشتند. عبدالصمد خرمشاهی پخش اعتراف‌های تلویزیونی صدا‌و‌سیما از دستگیر‌شدگان حوادث اخیر را خلاف قانون و اصل برائت خوانده و نوشته است طبق قانون، متهم بایستی ظرف ۴۸ ساعت با وکیلش دیدار کند، نه این‌که قبل از برگزاری دادگاه و اثبات جرم، به اسم آشوبگر و شرور مقابل دوربین تلویزیون از او علیه خودش اعتراف بگیرند. این خلاف قانون است.

این حقوقدان از مسئولان صدا‌و‌سیما پرسیده است در چه شرایطی این اعتراف‌ها ضبط شده است و آیا متهمان تحت اجبار فیزیکی یا روانی اعتراف کردند؟ آیا وکیل داشتند؟

خرمشاهی توضیح داده که طبق ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری، اصل بر برائت است و متهم باید آزادانه بتواند از خودش دفاع و رفع اتهام کند. تا پایان دادرسی و صدور نهایی حکم، نبایستی حتی از لفظ مجرم استفاده کرد و این از حقوق اولیه متهم است.

نعمت احمدی حقوقدان دیگری است که در یادداشتی، خطاب به مسئولان نوشته است گوش شنوا داشته باشید. او گفته است اعتراض‌های مردم فقط به بنزین نبود، مردم مشکلات معیشتی مختلف دارند. اگر سکوت می‌کنند، دلیل بر رضایتشان نیست، بلکه خون دل می‌خورند و نجابت دارند.

قطع اینترنت تنبیه همگانی بود

 

عمادالدین باقی، جامعه‌شناس، در یادداشتی، از ضرورت گسترش احزاب و انجمن‌ها و به رسمیت شناختن اعتراض‌های مدنی نوشته است. او درباره تفاوت اعطای مجوز تظاهرات در ایران و دیگر کشورها نوشته است در همه جای دنیا مجوز جنبه اطلاعی دارد، ولی در ایران جنبه استصوابی. یعنی وقتی گروه یا حزبی درخواست مجوز تجمع کند، باید نهاد امنیتی تصمیم بگیرد بدهد یا نه. از نگاه باقی، وقتی حکومت انواع درخواست‌ها برای اعتراض‌های مدنی را رد می‌کند، این اعتراض‌ها ممکن است به‌دلیل فشارهای متراکم از نارضایتی، حالت فردی و توده‌ای بگیرد و به‌شکل تخریبی بروز کند. 

عمادالدین باقی حقوقدان نیز هست و در مقایسه قوانین کیفری جمهوری اسلامی با رژیم گذشته، نوشته است در رژیم شاه، هر کسی می‌دانست اگر فلان کار را انجام دهد، فلان مجازات را در پی دارد. پس هر کسی به‌اندازه توان خودش عملی را انجام می‌داد. اما اکنون، حدها و خط قرمزها برای هیچ‌کس مشخص نیست.

باقی با اشاره به پرونده‌های امنیتی که از نزدیک کار کرده، در ادامه افزوده است به‌کرات دیده‌ام کسانی به‌خاطر اقدامی که اصلا مجرمانه نیست، مجازات می‌شوند یا اگر حتی اقدامشان مجرمانه است، مثلا حداکثر شش ماه مجازات دارد، چند سال محکومیت می‌گیرند. به باور باقی، حکومت این کار را آگاهانه انجام می‌دهد و آن را موفقیتش در بالا بردن ریسک اعتراض قلمداد می‌کند، در حالی‌که نتیجه این روش خشونت‌هایی است که رخ می‌دهد.

باقی هشدار داده است همیشه نمی‌توان چنین اعتراض‌های خشونت‌باری را مهار کرد و ممکن است یک بار هم کنترل‌ناپذیر شود.

باقی درباره تفکیک معترض‌ـ‌اغتشاشگر نوشته است می‌گویند مردم خود را از اغتشاشگران جدا کنند. مردم چطور این کار را بکنند، اگر مردم سکوت کنند و تابع شوند یعنی جدا کردند؟ یا اگر تابع نشوند و فقط اعتراض کلامی کنند، یعنی اغتشاشگرند؟

این جامعه‌شناس قطع اینترنت را تنبیه همگانی مردم نامید و آن را خطای دیگری بعد از خطای افزایش بهای بنزین دانست. از نگاه باقی، این یعنی فقط صدای حامیان سنتی حکومت و مدعیان براندازی حکومت باید شنیده شود و صدای سومی در این میان شنیده نمی‌شود. 

سنت استعفا قبل از استیضاح

استعفای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در دقیقه ۹۰ پذیرفته شد و از پاسخگویی به سوال‌ها و ابهام‌های مجلس جَست.

سرپرست جدید این وزارتخانه عباس کشاورز معرفی شده است که سال‌ها تجربه کار اجرایی و پژوهشی در بخش کشاورزی دارد. روزنامه شرق درباره کشاورز نوشته است او پژوهش‌هایی در زمینه مصرف آب در بخش کشاورزی و تاثیر اعمال سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد بر امنیت غذایی دهک‌های مختلف جامعه انجام داده است. براساس بررسی‌های کشاورز، توزیع یارانه‌ها سبب شده بود سه دهک پایین جامعه شهری و سه دهک پایین جامعه روستایی نتوانند مواد پروتئینی کافی مصرف کنند.

امیر یوسفی، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، درباره انتصاب عباس کشاورز به شرق گفته است سرپرست جدید تجربه زیادی در این وزارتخانه دارد و گزینه‌ای بهتر از او در این حوزه نیست.

به گزارش شرق اما، کشاورز گزینه دولت برای وزارت نخواهد بود و انتخاب او به‌عنوان سرپرست به‌دلیل سابقه بالای او در وزارتخانه بوده است. شرق گزینه احتمالی را حمید عدل معرفی می‌کند. عدل معاون فنی سازمان برنامه و بودجه است و چند باری نامش برای پست‌های مختلف، از جمله وزارت جهاد کشاورزی، مطرح شده بود.

شرق عدل را از نزدیکان محمد‌باقر نوبخت معرفی می‌کند که با آمدنش، کفه حلقه نوبخت در کابینه سنگین‌تر خواهد شد.

محمد شاعری، نماینده مجلس، درباره انتخاب‌های سیاسی و جناحی برای وزارتخانه مهمی چون کشاورزی به دولت هشدار داده و گفته است دولت نباید اشتباه‌های قبلی را تکرار کند و باید فردی متخصص و کارآزموده در کشاورزی را معرفی کند.

یورش آنفولانزا به کشور

روزنامه همدلی از شیوع آنفولانزا در کشور و جان باختن ۱۵ نفر در هفته گذشته، به‌دلیل ابتلا به آنفولانزا، گزارش داده است.

مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند موج آنفولانزا در کشور سه هفته زودتر از سال گذشته شروع شده و به‌شدت در سراسر کشور گسترش یافته است.

در هفته گذشته، مراجعه ۳۹۱۵ بیمار تنفسی گزارش شده که از میان آن‌ها، ۴۳۲ مورد آنفولانزا بوده است و ۱۵ نفر در تهران، مازندران و آذربایجان شرقی فوت کردند. افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، مادران باردار، بیماران قلبی و ریوی و کسانی که به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل سرطان، دیابت و نارسایی‌های کلیوی، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند. پزشکان برای پیشگیری، تزریق واکسن را به این افراد توصیه می‌کنند.

به گزارش همدلی، آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است و سریع، ناگهانی و یک‌شبه بروز می‌کند. شب در صحت و سلامت خوابیده‌اید و یک‌باره صبح با گلودرد، بدن‌درد و تب شدید بیدار می‌شوید و علائم بعد از چند ساعت از بین می‌رود؛ این نشانه آنفولانزاست.  

برای پیشگیری از آنفولانزا، نکات بهداشتی را رعایت کنید. از دیده‌بوسی و در آغوش کشیدن و حتی دست دادن با بیماران تنفسی خودداری کنید. استراحت کافی، استفاده از دستمال یک‌بار‌مصرف و شستن و ضدعفونی مرتب دست‌ها از جمله توصیه‌های پزشکان است. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More