شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترک تحصیل صدها هزار کودک در ایران

 

آمار منتشر شده از وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: در حدود ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در مدارس ابتدایی و متوسطه حضور دارند و سه درصد باقیمانده اصلا به مدرسه نرفته و ترک تحصیل کرده‌اند، جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، این آمار ۳درصدی کودکان ترک تحصیل کرده را متعلق به استان‌هایی می داند که دور افتاده و دسترسی به آموزش در آنجا با مشکل روبروست.

براساس گفته‌های زرافشان در حال حاضر، پوشش واقعی دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه ۹۴ درصد است. یعنی این تعداد درصد گفته شده در دوره اول متوسط در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال  در حال تحصیل هستند. و  شش درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۴ سال در دوره تحصیلی خودشان نیستند. از این شش درصد، سه درصد در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند؛ یعنی کسانی  که تاخیر در ورود داشتند، ترک تحصیل کردند، بنابراین  در مدرسه هستند؛ ولی در دوره حضور ندارند و سه درصد باقیمانده تحصیل نمی‌کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ترک تحصیل و عدم حضور در مدرسه را به عواملی چون  مصالح اقتصادی که دانش‌آموزان کمک‌حال خانواده‌هایشان هستند، مسائل فرهنگی، ازدواج به خصوص برای دختران، بعضی دانش آموزان از حضور در مدرسه محروم می‌شوند نسبت داد.

او همچنین وی درباره وضعیت آموزش و کیفیت و امکانات در مدارس بزرگسالان گفت: ۴۵۰ هزار دانش آموز در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد یعنی ۱۰۰ هزار نفر از این‌ها واجب التعلیم و زیر ۲۰ سال هستند و این‌ها علی‌القاعده سنشان به گونه‌ای است که می‌توانستند در مدارس روزانه درس بخوانند، اما به دلایل مختلف مانند اشتغال یا ازدواج در این دسته از مدارس به تحصیل می‌پردازند.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش عواملی چون مصالح اقتصادی که دانش‌آموزان کمک‌حال خانواده‌هایشان هستند، مسائل فرهنگی، ازدواج به خصوص برای دختران، بعضی دانش آموزان از حضور در مدرسه محروم می شوند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز پیشتر از آمار ۵۰ درصدی دختران بازمانده از تحصیل  در مقطع تحصیلی متوسطه در استان‌های مرزی خبرداده بود. به گفته او  ازدواج یکی از دلایل بازماندن این کودکان از تحصیل است.

طرح شناسایی کودکان مانده از تحصیل در شهریورماه ۹۵ توسط آموزش و پرورش اجرا شد و پس از مدتی این وزارت‌خانه اعلام کرد که در حدود ۱۳۶ هزار کودک ازتحصیل بازمانده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More