شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ تیر

ترس آمریکا از دیپلماسی ظریف

 

 

محمد‌جواد ظریف و هیات همراهش در آخرین لحظات، ویزای آمریکا را برای شرکت در اجلاسی در مقر سازمان ملل گرفتند اما پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، محدودیت‌هایی برای رفت‌و‌آمد ظریف در نیویورک وضع کرد و گفت وقتی دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند در تهران تردد کنند، محمد‌جواد ظریف هم نمی‌تواند در نیویورک پرسه بزند. در کنار این ممنوعیت عبور‌و‌مرور برای هیات ایرانی، پمپئو از علاقه‌اش به مصاحبه با رسانه‌های ایرانی هم گفته و مواضع سرگیجه‌آور ترامپ را تکرار کرده  است. 

حالا، ظریف و اخبارش در نیویورک نقلِ صفحه اول بسیاری از روزنامه‌هاست. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در روزنامه آرمان نوشته است که رفتار خصمانه آمریکا با وزیر خارجه نشان داد که این کشور شایستگی آن را ندارد که میزبان مقر سازمان ملل باشد. 

آن سوی میدان، روزنامه اصول‌گرای جوان طعنه‌ای به ظریف زده و این حرکت آمریکایی‌ها را نشانه ضعف دیپلماسی دولت دانسته و تیتر زده است «حصار شش چهار‌راه نیویورک برای دیپلماسی ظریف». در این گیر‌و‌دار انگار برجام هم نفس‌های آخر را می‌کشد و سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در تلاش‌اند بلکه این معاهده را پس از خروج آمریکا و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، همچنان زنده نگه دارند.  

مصطفی داننده در سرمقاله روزنامه اخبار صنعت نوشته برجام در حال جان کندن است اما مخالفان داخلی این معاهده باید به یاد بیاورند که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با برجام مخالف بود و حالا، از شکست برجام شادمان است. نویسنده اخبار صنعت ادامه داده است که کشورهای عرب منطقه نیز از اجرایی شدن برجام و سرازیر شدن سرمایه به ایران نگران بودند و آن‌ها که با برجام مخالفت می‌کنند به یاد داشته باشند که چهار سال پیش در این روزها، قیمت‌ها ثابت مانده بود و تورم سیر نزولی داشت.  

از مهدی ذاکریان در روزنامه اعتماد هم بخوانیم که حرف مخالفان برجام مبنی بر این‌که اروپایی‌ها می‌خواهند ایران به تعهداتش پایبند باشد اما آن‌ها تعهدی نداشته باشند را نادرست دانسته است.  

ذاکریان تصریح کرده است که اروپایی‌ها سیاست داخلی ایران را می‌شناسند و آن‌قدر عقل دارند که بدانند ایران به معاهده یک‌طرفه تن نمی‌دهد و برای همین توصیه می‌کنند که ماندن ایران در برجام به‌نفعش است و می‌تواند اهرمی برای فشار به آمریکا باشد. 

نویسنده اعتماد به اروپا نیز خُرده گرفته است که می‌توانست با کارهایی مثل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی و دادن وام و اعتبار به ایران، حسن نیتش را در میانه تحریم‌های آمریکا نشان دهد، که در این‌ مورد تعلل کرده است.  

روزنامه تندروی کیهان اما نه کاری به ظریف داشته است، نه برجام و تیتر اولش بوی جنگ می‌دهد و نوشته است نفتکش‌های انگلیسی از ترس توقیف به تنگه هرمز نزدیک نمی‌شوند. کیهان به مسئولان توصیه کرده است که اگر توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق طول کشید، در اقدامی متقابل نفتکش انگلیسی را توقیف کنند. برویم سر‌وقت روزنامه‌خوانی در روزی که موج گرما به ایران رسیده و دمای تهران از ۴۰ درجه گذشته است.

ترس آمریکا از دیپلماسی ظریف

 

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، محمد‌جواد ظریف را متهم کرده است که با سوء‌استفاده از آزادی بیان، سعی می‌کند دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را تشریح کند و برای همین است که مقام‌‌های آمریکایی برای وزیر خارجه ایران کروگی ترسیم کرده‌اند و در تردد ظریف و ارتباط گیری‌اش با رسانه‌ها و روشنفکران آمریکایی، محدودیت قائل شده‌اند.  

روزنامه ایران در گزارشی تحلیلی از سفر پرحاشیه ظریف به آمریکا، ادامه داده است که آمریکا سعی می‌کند ایران‌هراسی را تبلیغ کند و چهره تیره‌و‌تاری از جمهوری اسلامی ایران در منطقه ارائه دهد و از این‌که ایران بتواند با ابزار رسانه، این ترفند را خنثی کند در هراس است.  

در گزارش روزنامه ایران به این نکته هم اشاره شده است که صدور مجوز سفر برای ظریف به آمریکا و کوتاه آمدن ایالات متحده آمریکا از تحریم ظریف نشانه این است که ترامپ و دولتش می‌خواهند راه دیپلماسی رسمی را باز بگذارند و چه بسا علاقه‌مندند که با رفت‌و‌آمد ظریف به آمریکا، احتمال مذاکره مستقیم را افزایش دهند.

چین به‌خاطر ایران ریسک نمی‌کند

 

 

یک دیپلمات سابق به آرمان گفته است شرکای ایران، یعنی چین و روسیه، حاضر نیستند منافعشان را به‌خاطر ایران به خطر بیندازند.  

عبدالرضا فرجی‌راد توضیح داده است که روسیه در پی بحران اوکراین با تحریم‌های آمریکا و اروپا مواجه شده است و نمی‌خواهد رابطه خصمانه‌ای با آمریکا داشته باشد. چین هم سر تعرفه‌های بازرگانی با آمریکا تنش داشت که حل شد و حالا، علاقه‌مند نیست رابطه با ایران روابطش با آمریکا را تیره کند. 

به گفته این سفیر سابق، چین در راستای تحریم‌های آمریکا، فقط مبادلاتی محدود با ایران خواهد داشت و از سویی، روسیه هم از ایران منفعت زیادی می‌برد اما سیاست خارجی روس‌ها منفعت چندانی برای ایران ندارد.ش

jomhouri
چرا امامان جمعه بازنشسته نمی‌شوند؟

 

 

اگر قانون منع به کارگیری بازنشستگان الزامی است، پس چرا این قانون در مورد امامان جمعه‌ای که بیش از دو دهه از سن بازنشستگی‌شان می‌گذرد اجرایی نمی‌شود.  

مسیح مهاجری در سرمقاله جمهوری اسلامی با بیان آنچه آمد، ادامه داده است که بیشتر امامان جمعه شرایط امامت را ندارند و امام جمعه‌ای که به‌جای تحکیم وحدت و امید‌بخشی، اختلاف‌افکنی می‌کند مناسب امامت جمعه نیست و متاسفانه امامان جمعه فاقد صلاحیت زیادند.  

مهاجری این را هم گفته که نماز جمعه در بیشتر شهرها کیفیت و کمیت را از دست داده است و باید در انتخاب امامان جمعه تجدید‌نظر کرد.

اصلاحات بی‌اصلاحات

 

حمید‌رضا جلایی‌پور به شرق گفته که مخالفان اصلاحات حرفشان این است که اصلاحات بی‌اصلاحات.  

این اصلاح‌طلب، که روزگاری از مدیران روزنامه جامعه بود، ادامه داده است که در ایران با وضعیت غامضی روبروییم و هسته قدرتی که از ابتدای انقلاب روی کار آمد به دموکراسی اعتقاد چندانی ندارد، اما می‌خواهد به نام اکثریت حکمرانی کند.  

به گفته جلایی‌پور، رای مردم فقط در یک چهارم قدرت تاثیر دارد و قدرت نظامی، سیاست خارجی، صدا‌و‌سیما و موسسه‌های مالی بزرگ خارج از حیطه رای اکثریت است و این در حالی است که اصول‌گراها و دولت پنهان نهایتا ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه را نمایندگی می‌کنند.  

این جامعه‌شناس معتقد است که در چهل سال گذشته، تصمیم‌گیری‌های اشتباه زیادی رخ داده است، از جمله اصلاح عجولانه قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و اشتباه بزرگ خاتمی در سامان ندادن به بدنه اجتماعی، که به برآمدن احمدی‌نژاد ختم شد.  

به گفته جلایی‌پور، جریان اصول‌گرایی هویت ندارد و بیشتر پیرو دولت پنهان است و با آزادی‌های سیاسی و مدنی مخالفت می‌کند و در بیست سال گذشته، کارش تنش‌زایی و مخالفت با دولت‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی بوده است.

عوامل کاهش نرخ دلار

 

گزارش و تیتر یکِ روزنامه اعتماد از قول عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، است که گفته نرخ دلار دیگر افزایش نمی‌یابد. 

در این رابطه، کمیل طیبی یادداشتی نوشته و به دلایل کاهش نرخ دلار و ثابت ماندن نرخ آن در کانال ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان پرداخته است.  

به نوشته این کارشناس اقتصادی، نیازهای ارزی مردم و دستگاه‌های دولتی در یک سالی که از تحریم‌ها می‌گذرد، منطقی شده است و از سفرهای غیر‌ضروری و ارز‌برِ مردم و مسئولان هم خبری نیست.  

از طرفی، رکود تورمی حاکم بر بازار نیز باعث شده است تا قیمت دلار نوسان کمتری داشته باشد. 

از نظر نویسنده اعتماد، سیاست‌های بانک مرکزی که بی‌دخالت دیگر ارگان‌های دولتی و نسبتا مستقلانه اتخاذ شده هم به ثبات بازار منجر شده است و می‌توان به تداوم ثبات ارزی خوشبین بود.

غربت حجاب در بازار

 

بازار محصولات حجاب یعنی چادر، مقنعه، ساق دست و هدبند کساد است و یکی از دلایل این کسادی گرانی است.  

به گزارش جام جم، ۵۰۰ تولیدی چادر و مقنعه در کشور فعال‌اند که از پارچه‌های وارداتی استفاده می‌کنند. از یک سال پیش که قیمت ارز بالا رفت، پارچه‌های وارداتی هم گران و کمیاب شده است و خیلی از دختران و زنان چادری ترجیح دادند با همان لباس‌های قدیمی سر کنند.  

در ادامه این گزارش آمده است که تعداد زیادی از تولیدی‌ها برای ادامه حیات، سراغ تولید مانتوی کوتاه و بی‌دکمه رفته‌اند که همچنان رونق دارد و تولید‌کنندگان هم می‌گویند هیچ عنادی با ارزش‌ها ندارند اما تولید محصولات حجاب پارچه‌خور است و به‌صرفه نیست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More