شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۸ خرداد

تراژدی رومینا

 

مجلس یازدهم آغاز به کار کرد و تصویر ادای سوگند نمایندگان صفحات اول روزنامه‌ها را پر کرد. مخالفان دولت در مجلس اکثریت را دارند، روحانی که برای افتتاحیه رفته بود به تعبیر آفتاب یزد «دست دوستی» داد ولی نه تنها مجلسی‌ها بلکه روزنامه‌های طیف اصول‌گرا هم به پیام دوستی و همکاری دولت اعتنایی نکردند. روزنامه‌های مخالف دولت مطالبه رهبر جمهوری اسلامی از مجلسی‌ها را برجسته کردند که گفته است «معیشت طبقه ضعیف اولویت مجلس یازدهم باشد». جالب این‌که روزنامه کیهان حضور رییس‌جمهوری و اعضای کابینه در مجلس را به‌کل نادیده گرفته و سرمقاله و گزارش‌ها را فقط به پیام علی خامنه‌ای اختصاص داده است.

رای فراکسیون اکثریت مجلس به نامزدی باقر قالیباف برای ریاست هم تکلیف رییس مجلس آینده را تقریبا روشن کرد. تا پیش از دیروز، مصطفی میرسلیم رقیب اصلی قالیباف محسوب می‌شد اما پخش گفت‌و‌گوی تلفنی میرسلیم با بی‌بی‌سی فارسی، که سه‌شنبه شب از این تلویزیون پخش شد، هوادارانش را ناامید کرد و روزنامه جوان مصاحبه میرسلیم را «اشتباهی فاحش» خواند.

تحلیل و تفسیرها پیرامون قتل هولناک رومینای ۱۴ ساله همچنان ادامه دارد. امروز، یادداشت‌نویسان سیاسی هم دست به قلم شدند و از خلاهای قانونی نوشتند.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، در مطلبی با عنوان «همه قربانی هستیم»، در روزنامه ایران، به این موضوع اشاره کرده است که نه تنها رومینا بلکه پدر او هم قربانی مقررات حقوقی و اخلاقی است که جامعه و نظام آموزشی آن را تحمیل می‌کند، مقرراتی که از منظر شرعی، ازدواج دختران بالاتر از ۱۳ سال را منع نمی‌کند و تنها شرط آن اجازه پدر یا جد پدری است. عبدی یادآور شده است حتی اگر این دختر ۳۰ سال هم داشت و می‌خواست با یک جوان ۳۰ یا ۳۵ ازدواج کند، قانون مانند رومینا با او برخورد می‌کرد، یعنی چون باکره است باز پدر قیم اوست.

از نگاه عبدی، ناکارآمدی قانون دلیل این‌گونه فجایع است. راهکار این است که ازدواج زیر سنی معین غیرقانونی باشد و هرگونه کوشش برای ازدواج و ایجاد رابطه مستوجب مجازات طرفی باشد که بالای سن قانونی است و دیگر این‌که قانون بپذیرد ازدواج حق فرد است و مشروط به اجازه کسی نباشد.

شهناز سجادی، حقوقدان و دستیار حقوق شهروندی معاون رییس‌جمهوری در امور زنان، نیز در ماجرای قتل رومینا به «تضاد قانون با عرف محلی» اشاره کرده است.

سجادی در روزنامه ایران نوشته است رسم فراری دادن دختر با کمک پسر عاشق و سپس، اسکان او در منزل بستگان پسر تا جلب رضایت پدر دختر برای ازدواج هرچند عرف ناپسندی است، مصداق عمل مجرمانه آدم‌ربایی نیست.

به نوشته این حقوقدان، در چنین مواردی بزرگان و ریش‌سفیدان محلی رضایت پدر را برای عقد جلب می‌کنند و خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد که دختر به خانه پدر برگشت داده شود.

سجادی طرح شکایت پدر در موارد این چنینی را اصلا رایج نمی‌داند و آن را نشانه خشم کور و تصمیم قبلی پدر به قتل دختر ارزیابی می‌کند.

روزنامه سازندگی از منظر فقهی و جامعه‌شناختی به تراژدی رومینا پرداخته و تصویر این دختر را کنار تخته‌سیاهی که روی آن نوشته شده است «بابا با داس آمد» به صفحه نخست آورده است.

این را هم بگوییم که امروز کمتر گزارشی از کرونا در روزنامه‌ها می‌خوانیم، در حالی‌که مسعود مردانی، عضو كميته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگير وزارت بهداشت و عضو کميته علمی ستاد ملی مقابله با كرونا، ديروز به خبرگزاری ايرنا گفت كه ۱۲ درصد از موارد بستری بيمارستانی كوويد‌ـ۱۹ فوت می‌كنند.

پیش‌تر سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود ۲۵۵۱ نفر از مبتلایان در وضعیتی وخیم در بیمارستان تحت مراقبت‌اند که اکنون با نرخ فوتی که مردانی اعلام کرده است، بیش از ۳۰۰ نفر آن‌ها فوت خواهند کرد.

 

۶۰ درصد کودک‌آزاری‌ها را پدران انجام می‌دهند

 

یک عضو فراکسیون زنان مجلس دهم با اشاره به این‌که فقط ۱/۵ درصد کودک‌آزاری‌ها در جامعه را افرادی غیر از اعضای خانواده انجام می‌دهند، به ایران گفته است ۶۰ درصد کودک‌آزاری‌ها را پدران انجام می‌دهند.

به گفته ناهید تاج‌الدینی، ۳۱ درصد قتل‌ها در ایران خانوادگی است و قتل ناموسی رتبه اول را دارد. ضمن این‌که سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد فرار دختران از خانه گزارش می‌شود که ۹۰ درصد این موارد علل خانوادگی دارد.

عالیه شکربیگی، جامعه‌شناس، هم به روزنامه ایران گفته است این اولین قتل نیست و آخرین هم نخواهد بود، چرا که این نوع خشونت‌های خانوادگی می‌تواند در جامعه بازتولید شود. از نگاه این جامعه‌شناس، وقتی خانه‌ محیطی امن برای کودک نباشد، قانون باید وارد عمل شود و در جایگاه حامی عمل کند، نه این‌که او را به قتلگاه بفرستد.

 

مسکن ارزان نمی‌شود

 

بهزاد مهرجو، دبیر سرویس اقتصاد روزنامه سازندگی، در مطلبی با عنوان «معمای گرانی مسکن» به سوال‌ها پیرامون آینده بازار مسکن پاسخ داده است. مهرجو در این گزارش، ضمن اشاره به میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی که به ۱۷ میلیون تومان رسیده، نوشته قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۵ میلیون در هر متر مربع افزایش یافته است.

به نوشته مهرجو، هرچند بازار مسکن در رکود مطلق است و تعداد معاملات به‌شدت کاهش یافته است، قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد و دستور دولت برای حذف قیمت در سایت دیوار هم تاثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است.

بنا بر تحقیق این روزنامه‌نگار اقتصادی، نه تنها کاهش قیمت مسکن محتمل نیست بلکه احتمال کاهش سرعت رشد قیمت‌ها هم مطرح نشده است، ضمن این‌که نرخ تورم در ماه‌های آینده نیز روند کاهشی نخواهد داشت.

به گزارش سازندگی، ۳۰/۸ درصد جمعیت ایران مستاجرند و به‌ازای هر ۱۰۰ واحد مسکونی، ۱۰۶ تقاضا وجود دارد.

 

زوال تدریجی اقتصاد ایران

 

پژوهشکده امور اقتصادی با بررسی شاخص‌های اقتصادی ایران و مقایسه آن با دیگر اقتصادهای جهان، از زوال تدریجی و افت جایگاه اقتصاد ایران خبر داده است.

به گزارش پژوهشکده امور اقتصادی، تورم، بی‌کاری، نرخ مشارکت نیروی کار زنان، آزادی اقتصادی، رفاه لگاتوم و سهولت کسب‌و‌کار از جمله شاخص‌هایی‌اند که وضعیت نامناسب اقتصاد ایران در مقایسه جهانی را نشان می‌دهند.

رتبه ایران در مشارکت نیروی کار زنان بسیار پایین است و میان ۱۸۷ کشور جهان، ایران در رتبه ۱۸۰ قرار دارد. از نظر تولید ناخالص داخلی هم ایران در مقایسه با گذشته، جایگاه ضعیف‌تری دارد، به‌نحوی که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، رتبه ایران از ۵۳ به ۷۵ نزول کرده است.

در این گزارش آمده است ایران در سال ۲۰۱۹، در جایگاه پنجمین کشور دارای تورم بالا ثبت شده است. ضمن این‌که نرخ بیکاری هم به ۱۴ درصد رسیده است.

جهان صنعت جدول مقایسه جایگاه بین‌المللی ایران در شاخص‌های اقتصادی را پایین این گزارش منتشر کرده است.

 

سرمایه ایرانیان مهاجر چهار برابر صادرات نفت در یک قرن

 

پژوهشی تازه، که سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده است، نشان می‌دهد ارزش سرمایه ایرانیان مهاجر ۳ تا ۴ هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود، که این رقم حدود ۱۰ برابر تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ برابر کل درآمدهای نفتی ایران در یکصد سال گذشته است.

تخمین زده می‌شود که فقط ثروت ایرانیان مقیم آمریکا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار است؛ ضمن این‌که علاوه بر کشورهای صنعتی آمریکا و اروپا، سرمایه ایرانیان مهاجر به کشورهای درحال‌توسعه نیز سرازیر شده است و مقصد بخش بزرگی از سرمایه‌های خارج‌شده از ایران کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است و به‌ویژه امارات متحده عربی، کویت و قطر سهم بزرگی از این سرمایه‌ها را جذب کرده‌اند. این به‌جز سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بخش مسکن ترکیه، گرجستان و ارمنستان است.

از نگاه روزنامه تعادل، اگر امنیت تعامل و سرمایه‌گذاری مهاجران در داخل تضمین شود و ایرانی‌های مهاجر در فعالیت‌های اقتصادی ایران مشارکت کنند، قطعا زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران غیر‌ایرانی هم فراهم خواهد شد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More