شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی پنجم تیرماه

ترامپ می‌خواهد شکست مذاکرات را گردن ایران بیندازد

هر چند روز گذشته روزنامه‌ها به تحریم‌های تازه آمریکا بی‌اعتنایی کردند و از رهبر جمهوری اسلامی که در صدر فهرست تحریم‌ها بود، حرفی نزدند اما امروز با حرف‌های روحانی در دفاع از رهبری و اینکه همه اموال خامنه‌ای، خانه و حسینه‌ای بیش نیست، انگار که گفتن از تحریم‌شدگان مجاز شده است. از ساده‌زیستی رهبری که بگذریم، نتیجه‌ای که بیشتر روزنامه‌ها از تحریم‌های نمادین آمریکا علیه مقامات عالی‌رتبه نظام گرفته‌اند، بوی جنگ می‌دهد.

روزنامه جهان صنعت از«مرگ سازش» گفته است و ابتکار از «تحریم دیپلماسی» و شرق هم از «پایان دیپلماسی» خبر داده است.

از سویی دیگر حسن روحانی دیروز هم از رهبری دفاع کرد و هم از معاهده از دست رفته برجام. روحانی مخالفان برجام را با این عبارات کوچه بازاری که «مثل مادر شوهر آنقدر غر زدند که شب عروسی به کام مردم تلخ شد»، سرزنش کرد. توضیح اینکه شب عروسی از نظر روحانی همان شب انعقاد برجام است.

البته روزنامه‌های اصولگرا که احتمالا مخاطبان روحانی بودند، آن بخش عروسی و مادرشوهر را منعکس نکردند و در عوض حرف‌های دیگر روحانی و اینکه دست سپاه را برای ساقط کردن پهپاد آمریکایی می‌بوسد، برجسته کردند. کیهان و جوان دست‌بوسی نظامیان از سوی روحانی را تیتر صفحه اول کرده‌اند.

تنش میان ایران و آمریکا هر روز گسترش پیدا می‌کند و یادداشت‌نویسان مطبوعات هم ترجیح می‌دهند همان حرف‌های رسمی حکومت را تایید و تشریح کنند.

مثلا جعفر گلابی در روزنامه آرمان، تحریم‌های تازه آمریکا را نشانه عصبانیت دانسته و نوشته که مذاکره در شرایط کنونی که آمریکا حاضر نیست به برجام بازگردد، معنایی جز تسلیم ندارد.

جلال خوش‌چهره نیز در روزنامه ابتکار همان حرف‌های رهبری را تکرار کرده و نوشته که ترامپ یک دستش را برای مذاکره دراز می‌کند و دست دیگر چماق دارد و در این وضع و حال، مذاکره به شوخی شبیه است.

پس با این حساب تنها بخت جمهوری اسلامی این است که در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ رییس‌جمهوری نشود اما گویا شواهد نشان می‌دهد که ترامپ در کاخ سفید خواهد ماند. علی بیگدلی در مصاحبه‌ای با روزنامه همدلی احتمال اینکه ترامپ دوباره رییس‌جمهوری شود را زیاد دانسته، چرا که توانسته اقتصاد آمریکا را در این چند ساله بهبود ببخشد و طرفدارانش را که کاری به کار سیاست خارجی ندارند، راضی نگه دارد. برویم سروقت روزنامه‌خوانی در این روزهای بیم و امید.

ترامپ می‌خواهد شکست مذاکرات را گردن ایران بیندازد

آمریکا می‌خواهد تا علیه ایران اجماع جهانی ایجاد کند برای همین سعی می‌کند تا ایران را خواهان جنگ معرفی کرده و به افکار عمومی دنیا بقبولاند که ایران همان‌طور که پهپاد آمریکایی‌ها را ساقط کرد، به نفت‌کش‌ها هم حمله کرد.

صادق زیباکلام با بیان آنچه آمد، ادامه داده که جمهوری اسلامی نباید در طرحی که ترامپ تدارک دیده گرفتار شود و باید در نظر داشت که در شرایط فعلی اجماع جهانی برای جنگ با ایران ایجاد نشده و این در حالی است که در دوره احمدی‌نژاد قطعنامه‌های شورای امنیت به اتفاق آرا علیه ایران به تصویب می‌رسید.

این استاد دانشگاه معتقد است که زمان به نفع آمریکا می‌گذرد و اوضاع اقتصادی ایران به گونه‌ای است که ممکن است رشد منفی شش درصد و تورم ۵۰ درصدی را تجربه کند، بنابراین نمی‌توان سیاست نه جنگ و نه مذاکره را ادامه داد.

زیباکلام پیش‌بینی کرده ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری، پیروز شود و اگر این اتفاق بیفتد، احتمال وقوع جنگ زیاد است.

تحریم یکی از اصول سیاست آمریکاست

هرمیداس باوند معتقد است که آمریکا می‌داند که حمله نظامی به ایران ممکن نیست، بنابراین می‌خواهد تحریم‌های ایران را تشدید کند و از راه فشار بر مردم ایران به هدفش برسد.

این استاد دانشگاه در یادداشتی که برای همدلی نوشته ابراز کرده که آمریکایی‌ها در تحریم اقتصادی ایران موفق بوده‌اند، چرا که ایران چاره‌ای ندارد جز اینکه به سختی تحریم‌ها را دور بزند و ارزان‌فروشی کند.

باوند این را هم گفته که تنها چاره‌ای که باقی مانده این است که ایران با معدود کشورهایی که خودشان را به رعایت مطالبات آمریکا ملزم نمی‌دانند، رابطه تجاری برقرار کند تا اینکه چشم‌اندازی برای حل مشکل نزاع ۴۰ ساله ایران و آمریکا پیدا شود.

دولت دلقک‌ها

از نظر روزنامه کیهان شهر در امن و امان است و نقشه‌های آمریکا علیه ایران، همگی نقش بر آب شده است. محمد صرفی در یادداشتی دولت ترامپ را مشتی دلقک دانسته که پس از سقوط پهپاد آمریکایی چون کاری از دستشان بر نمی‌آید به تحریم‌های تکراری دست زده‌اند.

صرفی نوشته که پرونده گزینه نظامی علیه ایران سال‌هاست که بسته شده و آمریکا بیشتر از تحریم کاری از دستش ساخته نیست و فردا که ظرفیت اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم که در معاهده برجام ذکر شده بود عبور کند، چهره ترامپ و دولتش دیدنی است.

انتقام «گروه بی» از ظریف

«گروه بی»، نامی است که محمدجواد ظریف بر کشورهای متحد آمریکا علیه ایران، شامل عربستان و اسراییل و امارات گذاشته و حالا محمد قوچانی نوشته که تحریم وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واقع انتقام «گروه بی» از ظریف است.

سردبیر سازندگی ادامه داده که ترامپ هم شخصا می‌خواسته از ظریف انتقام بگیرد و نشان به آن نشانی که چند ماه قبل معترض دیدار ظریف و جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما، شده بود و این دیدار را در راستای تلاش دموکرات‌ها برای ساقط کردن دولتش دانسته بود.

قوچانی این را هم نوشته که داماد ترامپ یک صهیونیست و داماد جان کری، ایرانی است و برای همین این سیاستمدار آمریکایی همواره به طرفداری از ایران متهم می‌شود، هر چند که پایه‌گذاری تحریم‌ها علیه ایران در دولت دموکرات‌ها بوده است.

عضو حزب کارگزاران معتقد است که تحریم ظریف که نماد گفت‌وگوست در واقع تحریم دیپلماسی است.

دیپلماسی پایان نیافته  

با اینکه بیشتر روزنامه‌های امروز تحریم مقامات عالی‌رتبه نظام را نشانه بن‌بست دیپلماسی دانسته‌اند، اما حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در سرمقاله اعتماد نوشته که هنوز دیپلماسی پایان نگرفته است.

این نماینده مجلس معتقد است که با تحریم‌های نمادینی که ترامپ وضع کرده، می‌توان گفت راه برای دیپلماسی رسمی و گفت‌وگو بین مقامات ایرانی و آمریکایی بسته شده اما همچنان می‌توان دیپلماسی تنش‌زدایی را در رابطه بحرانی ایران و آمریکا ردیابی کرد.

به گفته فلاحت‌پیشه حتی میان رجزخوانی نظامیان دو کشور هم این دیپلماسی تنش، دیده می‌شود و همین که ترامپ، کشورهای عربی را جلو انداخته تا تصریح کنند که خواهان جنگ نیست و یا امنیت تنگه هرمز را به گردن کشورهای خریدار نفت گذاشته، نشانه‌ای است بر اینکه می‌خواهد دیگر کشورها در این بحران فعال شوند و نقش میانجی پیدا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این را هم گفته که آمریکا تا زمانی که تحریم‌ها را لغو نکرده، نمی‌تواند امیدوار به مذاکره رسمی باشد.

تحریم تنها علت رشد منفی اقتصاد ایران نیست

رشد منفی اقتصاد ایران بنابر پیش‌بینی‌ها در سال جاری از منفی پنج درصد خواهد گذشت. گروه اقتصادی آفتاب در گزارشی به بررسی رکود بی‌سابقه اقتصادی کشور پرداخته است.

در این گزارش می‌خوانیم که تحریم‌های آمریکا تنها عامل رکود و رشد منفی اقتصاد ایران نیست، بلکه مدیران ناکارآمد و غیر متخصص که در صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور به مدیریت مشغول هستند نیز سهم عمده‌ای در رشد منفی اقتصاد دارند.

آفتاب تزلزل مدیریتی در سطح کلان را هم بی‌تاثیر در نابسامانی اقتصاد ندانسته و نوشته که در سال‌های گذشته وزارت صنعت هر سال، دو وزیر را تجربه کرده و همین مانع سیاست‌گذاری‌های موثر در بخش صنایع می‌شود.

موج خبری علیه پلیس

در حالی که افکار عمومی در پی انتشار فیلمی از خشونت پلیس به بهانه بدحجابی با یک دختر نوجوان تهرانی، جریحه‌دار شده است، روزنامه جام‌جم در گزارشی انتشار این فیلم‌ها را مشکوک دانسته و نوشته که توطئه‌ای علیه پلیس در جریان است.

روزنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی، کشف حجاب را پدیده‌ای دانسته که از خارج هدایت می‌شود و هشدار داده که پلیس باید هوشمندانه عمل کند و متوجه باشد که عده‌ای می‌خواهند با کشف حجاب و فیلم گرفتن از واکنش پلیس، جو خبری و رسانه‌ای علیه نیروی انتظامی ایجاد کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More