شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ فروردین‌ماه

ترافیک مرگ

علی‌رغم هشدارها، دیروز خیابان‌های تهران و کلان‌شهرها چنان پرتردد شد که انگار کرونا رفته است. تصویر بزرگراه‌های شلوغ پایتخت عکس صفحه نخست چند روزنامه کشور است.

روزنامه ابتکار دلیل شکست قرنطینه خانگی را «عدم قاطعیت دولت در حفظ شرایط» می‌داند و جهان صنعت هم نوشته است شنبه شلوغ پایتخت نتیجه «چراغ سبز دولت به کرونا» بود. روزنامه آفتاب یزد اما از قول ناظران، مشکلات اقتصادی را تنها دلیل ترک قرنطینه خانگی می‌داند و با تیتر «ترافیک مرگ» صفحه نخست را سیاهپوش کرده است.

روزنامه دولتی ایران با انتشار گزارشی از وضعیت بزرگراه‌ها و ایستگاه‌های مترو پایتخت، با رنگ قرمز و اعلام «خطر»، هشدار داده که کرونا همچنان در کمین است. روزنامه خراسان اما ترافیک کرونایی روز شنبه را نتیجه «پالس‌های متناقض مسئولان» می‌داند و نوشته است برخی معتقدند پالس روز جمعه وزارت صمت در نامه به رییس‌جمهوری، که خواستار شروع کار واحدهای تولیدی شده بود، عامل این هجوم به خیابان‌هاست.

بی‌برنامگی مطلق دولت انتقاد گروه متنوعی از کارشناسان اقتصادی، سیاسی و حقوقی را برانگیخته است و دغدغه‌شان را در قالب یادداشت‌هایی در روزنامه‌های کشور مطرح کرده‌اند.

عباس عبدی در اعتماد، مشکل را در بی‌توجهی به منطق سیاست‌گذاری و فقدان مدیریت واحد و قدرتمند در مقابله با کرونا می‌داند که بخشی‌نگری را برای هزینه کمتر انتخاب کرده است، در حالی‌که مدیریت همه‌گیری کرونا به کل‌نگری، پذیرش تبعات هر راه‌حل و حضور مستقیم در بالاترین سطوح اداری و اجرایی و سیاسی کشور نیاز دارد.

نعمت احمدی، حقوقدان، نیز در جهان صنعت، عملکرد دولت را ضعیف و ناموفق ارزیابی کرده و از بی‌برنامگی مطلق دولت، تشتت در مراجع تصمیم‌گیرنده و دستورالعمل‌های متناقض رییس‌جمهوری نوشته است. احمدی به روحانی پیشنهاد کرده است بالاخره یکی از الگوهای جهانی از چین، روسیه یا آمریکا را که با وضعیت کشور منطبق می‌داند در پیش بگیرد و دستگاه‌ها را به انجام آن مکلف کند.

در این میان، حسن روحانی از تبدیل فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند خبر داد، طرحی که معنایش هنوز روشن نیست. با وجود این، مجلس طرح سه‌فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور به‌مدت یک‌ ماه را دنبال می‌کند.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

سقوط اقتصاد ایران در سال ۹۹ به منفی ۱۰ درصد

 

در سالی که رهبر جمهوری اسلامی آن را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کرده است، اقتصاددانان «سقوط تولید» را پیش‌بینی می‌کنند.

بنا بر گزارش‌های رسمی، پیش‌بینی‌ها این بود که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۹، به احتمال بسیار زیاد صفر است. اما یک اقتصاددان در گفت‌و‌گو با اقتصاد پویا، توضیح داده است که این ارزیابی گویای وضعیت اقتصاد نیست، چون بر اساس محاسبه میانگین‌هاست.

به گفته محمود جامساز، در بیان رشد وضعیت اقتصادی میانگین بخش‌های گوناگون اقتصاد محاسبه می‌شود، حوزه‌هایی که رشد اقتصادی بالایی دارند بر این میانگین تاثیرگذارند. در ایران کنونی، حوزه‌های نظامی (ساخت موشک، ادوات و تجهیزات نظامی و زیردریایی) رشد قابل‌توجهی دارد، در حالی‌که بخش‌های صنایع، کشاورزی، عمران و خدمات رشد منفی داشته است. اما در گزارش رسمی، معدل تمام بخش‌ها محاسبه و رشد اقتصادی صفر شده است.

در حالی‌که به گفته این اقتصاددان و بر اساس گزارش‌های خارجی که از منابع داخلی تهیه‌شده، رشد منفی بین ۵ تا ۹ درصد و حتی ۱۰ درصد برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

جامساز تاکید کرده است قرار‌گیری در فهرست سیاه اف.ای.تی.اف، اصرار بر دیپلماسی فعلی، میزان اندک و رو به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی از مخاطرات بیشتر برای اقتصاد ایران در آخرین سال قرن ۱۴ خبر می‌دهد.

خطر جنگ در کمین ایران است

نگرانی از جنگ احتمالی در یادداشت پیرمحمد ملازهی، کارشناس روابط بین‌الملل، در جهان صنعت قابل‌تامل است. ملازهی، که از کارشناسان با‌سابقه در مسائل خاورمیانه است، این برداشت را که تحرکات آمریکا در عراق و منطقه، جنگ روانی است درست نمی‌داند و به عقیده او، خطر در کمین ایران است.

از نگاه ملازهی، آمریکا به‌ دنبال فرصت برای غافلگیری و حمله به حشد شعبی و خنثی کردن نیروهای طرفدار ایران است و اگر سپاه پاسداران ایران برای حمایت از حشد شعبی حرکتی انجام دهد، احتمال این‌که آمریکا به ایران حمله کند بعید نیست. ملاهی همچنین پیش‌بینی کرده است ایران به‌تلافی دست به حمله گسترده‌ای برند و حتی امکان دارد کل منطقه درگیر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است ترامپ برای ماندن در کاخ سفید به چنین حرکتی نیاز دارد. ضمن این‌که افکار عمومی در آمریکا علیه ایران است و مشروط بر این‌که جنگ پرهزینه و بلندمدت نباشد، از آن حمایت می‌کند.

هم‌زمان مسعود کاظمیان در روزنامه همدلی از فهرست ۱۱ موردی قرائن آغاز جنگ نوشته است و به درخواست فوری نخست‌وزیر پیشنهادی عراق اشاره کرده که از ساکنان خانه‌های نزدیک به مقر نیروهای حشد شعبی خواسته است فوری منازلشان را تخلیه کنند چون هر لحظه احتمال حمله نیروهای آمریکایی به مقرهای حشد شعبی وجود دارد.

در پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی کسی بازداشت نشد

یکی از نمایندگان مجلس، که در فراکسیون حقوقی مجلس نیز عضو است، در گفت‌و‌گو با همدلی خبر داده است که علی‌رغم ادعای معاون دستگاه قضایی درباره دستگیری چند نفر در ماجرای شلیک پدافند سپاه پاسداران به هواپیما اوکراینی، اصلا بازداشتی در کار نبوده است.

حسن نوروزی، عضو فراکسیون حقوقی مجلس، حتی گفته است دلیلی برای مواخذه و بازداشت وجود ندارد، چرا که نیروهای نظامی وظیفه خود را در این زمینه به‌خوبی انجام داده‌اند.

نوروزی مدعی است پرواز این هواپیما مشکوک و از کنترل برج مراقبت و مراکز خارج شده بود و به نظر می‌رسید این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته است و با توجه به این شواهد، بازداشت افراد مرتبط با شلیک به هواپیما بی‌معناست.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با وجود عامل خطای انسانی، چگونه می‌توان از مواخذه عوامل آن چشم‌پوشی کرد؟ گفته است این هواپیما یک هفته قبل از این اتفاق، در اسرائیل بوده است و به نظر می‌رسد برای اهداف خاصی دستکاری شده بود، از این رو، نیروهای نظامی ایران در شلیک به هواپیما وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌اند.

افزایش تنش خانوادگی در قرنطینه

روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «تنش خانوادگی در قرنطینه» از افزایش تماس‌های تلفنی با صدای مشاور خبر داده و در گفت‌و‌گو با کارشناسان، به خطرهای رشد اختلاف‌های خانوادگی و روحی در جامعه اشاره کرده است.

معاون سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با همشهری، از افزایش سه برابری تماس با شماره تلفن ۱۴۸۰ صدای مشاور سازمان بهزیستی در دوران شیوع کرونا خبر داده و گفته است صدای مشاور روزانه پذیرای ۴ هزار تماس در حوزه‌های مختلف تحصیلی، تربیتی و خانوادگی است که در دوران شیوع کرونا، ۶۰ درصد این تماس‌ها مربوط به مسائل خانوادگی بوده است.

حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، نیز گفته است خود‌قرنطینگی و فاصله‌گذاری اجتماعی یک پیام مشخص برای بخش مهمی از جامعه داشت و آن این‌که درصد بزرگی از جامعه ما «خانواده بودن» را خوب بلد نیست، به‌گونه‌ای که خود‌قرنطینگی به افزایش اختلاف بین زوج‌ها و بین والدین و فرزندان منجر شده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی هشدار داده است که عوارض پساکرونا در مقایسه با عوارض دوران شیوع این بیماری می‌تواند ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد، چرا که برخی از درگیری‌هایی که در خانواده‌ها وجود دارد ناشی از آینده مبهم اقتصادی و درآمد خانوار‌هاست.

تعرفه نجومی آگهی‌های سریال «پایتخت»

درآمد میلیاردی از آگهی‌های سریال پایتخت و پخش آگهی بین سریال از حاشیه‌های نامعمول این سریال تلویزیونی بود.

روزنامه خراسان تعرفه تبلیغات در سریال پرمخاطبی مانند پایتخت را ثانیه‌ای ۱۵ میلیون تومان برآورد کرده است که با احتساب ۱۲۵۱ ثانیه آگهی در یکی از قسمت‌های سریال، صدا‌و‌سیما از پخش آگهی‌های بازرگانی در هر قسمت این مجموعه تلویزیونی حدود ۱۹ میلیارد تومان درآمد داشته است.

دو بار پخش آگهی در طول سریال هم اعتراض شدید مخاطبان را برانگیخت و همه این‌ها به‌علاوه هزینه سریال، که گفته می‌شود ۲۳ میلیارد تومان بوده است، انتقادها از فصل ششم این مجموعه تلویزیونی را بیشتر کرد.

اما حاشیه‌های نامعمول پایتخت به همین جا ختم نشد، اشاره‌های سریال به دو فیلم سینمایی «همسفر» و «ممل آمریکایی» با بازی بهروز وثوقی و گوگوش با تیتر «بازیگوشی در سکانس آخر» موضوع گزارش نخست روزنامه هفت صبح است که از بازتاب‌های جنجالی آن نوشته است.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More