شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع همزمان کارگران آذر آب و هپکو در شهر اراک

 

در ادامه اعتراضات صنفی کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو، شماری از کارگران این دو واحد صنعتی صبح روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نقاط جداگانه شهر اراک تجمع کردند.
به گزارش ایلنا، سه روز پی درپی است که کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو در مناطق مختلف این شهر در اقدامی جداگانه به صورت همزمان در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت مطالبات مزدی معوق خود، ورودی شهر اراک ابتدای جاده تهران و ریل راه آهن زیر پل شهید بختیاری  را مسدود کردند.

کارگران معترض کارخانه آذرآب  از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی موثر به موضوع برطرف شدن مساله بدهی‌های بیمه‌ای و بانکی این واحد صنعتی و از سرگیری فعالیت‌های این کارخانه  را دارند.
این کارگران نسبت به حاشیه‌های نشست اخیر مجمع عمومی سهامداران معترض هستند. در روزهای متوالی ۲۶ و ۲۷ شهریورماه نشست‌هایی در خصوص سهام‌های موجود این کارخانه در وزارت کار تشکیل شد که نتیجه این تلاش خوشایند کارگران آذر آب نبود. آنها معتقدند که در برگزاری این نشست ترکیب‌های قانونی ملاحظه نشده است.

 

تجمع همزمان کارگران آذر آب و هپکو در شهر اراک

 

در کنار اعتراض کارگران آذر آب، کارگران  کارخانه هپکو اراک نیز در ادامه پیگیری‌های صنفی خود تجمع اعتراضی دیگری را در منطقه مجاور محل کار خود برپا کردند. وضعیت نامعلوم معوقات مزدی باعث شده است تا شماری از این کارگران تجمع صنفی برپا کنند.
به گفته‌ی معترضان،‌ از زمستان سال گذشته تاکنون مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود را به صورت ناقص دریافت کرده‌ و با وجود جابجایی کارفرما هنوز این بی‌نظمی ادامه داد.

کارگران هپکو مدت‌هاست اعتراض‌شان را نسبت به پرداخت نشدن دستمزد علنی کرده‌اند. ۱۲ تا ۱۵ تیرماه آنها با تجمع در محل کارخانه از کارفرمای خود خواستار رسیدگی به وصول معوقات مزدی خود شدند که در نهایت آخرین تصمیم گرفته شده دادن «مرخصی اجباری» درازای طلبشان بود. کارفرما حدود ۹۰۰ نفر از کارگران هپکو را به مدت ۲ هفته به مرخصی اجباری فرستاد و درب شرکت را تا پایان تیرماه بست.

كارگران هپكو مدعی هستند كه قصد سهامدار اصلی کارخانه مبنی بر فروش زمین کارخانه است. آن‌ها براین معتقدند که  قیمت بالای ۱۱۵ هکتارزمینی که کارخانه در آن قرار دارد باعث شده سهامداران درصدد فروش آن باشند و در این بین با متوقف کردن تولیدات و به تاخیر انداختن دستمزد کارگران قصد دارند کارخانه را به تعطیلی و در ‌‌‌نهایت به انحلال بکشانند.

شرکت هپکو از سال ۱۳۵۱ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هدف مونتاژ و تولید ماشین‌آلات راه‌سازی تاسیس شد. سال ۱۳۵۴ بود که این شرکت با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً فعالیت خود را آغاز كرد و پس از پیروزی انقلاب، به سمت ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی سوق پيدا كرد. با داغ شدن بازار خصوصی درسالهای ۸۵ به بعد، نام این شرکت نیز به عنوان یکی از پرقدرت‌ترین شرکت‌های بخش خصوصی برسر زبان‌ها افتاد و در سرلیست خصوصی سازی قرار گرفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More