شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ شهریورماه

تتلو داشت زندگی‌اش را می‌کرد؛ سیاسیون به این روزش انداختند

 

دو روز آتی تاسوعا و عاشوراست و روزنامه‌ها قبل از این دور روز تعطیلی مذهبی، پر است از یادداشت‌های مناسبتی. هرچند برخی از یادداشت‌هایی که به تجلیل از امام سوم شیعیان پرداخته، نظری هم به اوضاع روز و انحرافات در مراسم سوگواری داشته است. امیر تتلو هم امروز خبرساز شد و اظهارنظر جنجالی‌اش درباره مذهب و مراسم سوگواری، باعث شده است تا روزنامه‌های اصلاح‌طلب بپرسند که چرا رییسی و اصولگرایان دل به حمایت تتلو بسته بودند که به‌نظر می‌رسد هیچ اعتقادی به مذهب ندارد؟ پرسپولیس هم دیروز تیم قطری را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های باشگاهی آسیا رسید و عکس‌های خندان و پرهیجان پرسپولیسی‌ها که بر صفحه اول روزنامه‌های عزادار آمده، تضاد جالبی ساخته است.

 

تتلو داشت زندگی‌اش را می‌کرد؛ سیاسیون به این روزش انداختند

 

هنجارشکنی تتلو و توهین به مناسک محرم، امیر مقصودلو یا همان تتلو را شب تاسوعا به صفحه اول روزنامه‌ها کشانده است. روزنامه قانون در گزارشی آسیب‌شناسانه نوشته که تتلو داشت گوشه‌ای زندگی‌اش را می‌کرد و این اصول‌گرایان بودند که او را به این روز انداختند:

روزگار غریبی است، فردی مانند امیرتتلو در گوشه‌ای از این کشور، بدون حاشیه‌ چندانی مشغول تولید آهنگ‌ بود و برای خود جوانی می‌کرد؛ ولی ناگهان عده‌ای فرصت‌طلب و آماده‌خور، برای آنکه بتوانند از میزان محبوبیت او استفاده کنند، او را وارد بازی‌های سیاسی کردند و قصه از اینجا آغاز و امروز به توهین‌به مقدسات و هنجارشکنی ختم شد و بی‌شک ادامه خواهد داشت. حال این روزها همان جماعت کاسب باید پاسخگوی هنجارشکنی‌های تتلو باشند؛ فردی که بی‌شک اگر دخالت‌های سیاسی در زندگی او نمی‌شد، امروز به این وضعیت نمی‌رسید.

 

تبریز دیگر شهر بی‌گدا نیست

 

سال‌هاست که تبریز به‌عنوان شهر بی‌گدا شهره است و معروف بود که در شهر تبریز، از تکدی‌گری خبری نیست؛ اما دیگر این‌طور نیست. گزارشگر اجتماعی آفتاب نوشته است که بنابر گفته‌های شهروندان تبریزی، حالا دیگر سر هر کوچه و خیابانی می‌توان زنانی را دید که کودک در بغل، التماس دعا دارند، یا مردی با پای لنگان دست گدایی دراز کرده است. با این حال، نمایندگان تبریز در مجلس می‌گویند که اگر هم گدایی هست، از جای دیگر آمده‌اند و بومی تبریز نیستند؛ اما گزارشگر روزنامه به این نتیجه رسیده است که وضعیت وخیم اقتصادی، فرودستانی را به گدایی رسانده و فقر بیداد می‌کند.

 

رفراندوم تبدیل‌ به ناسزا شده است

 

نطق خانم سلحشوری در مجلس و درخواست رفراندوم، هنوز هم حرف و حدیث دارد و هرچند اصلاح‌طلبان چندان از این درخواست پشتیبانی نکرده‌اند، اما اصول‌گرایان از درخواست رفراندوم برآشفته شدند و نماینده مجلس را حتی تهدید هم کردند. عباس عبدی در یادداشتی در اعتماد، به دلایل عصبانیت اصول‌گرایان پرداخته و نوشته است:

کلمه «رفراندوم» و «همه‌پرسی» برای بخشی از اصول‌گرایان گویی که تبدیل به ناسزا شده است و با شنیدن آن از کوره در می‌روند و اعصابشان به‌هم می‌ریزد. اصلاح‌طلبان و منتقدان نیز متوجه ماجرا هستند. هرگاه بخواهند حال طرف مقابل را بگیرند و آن‌ها را در موضع تدافعی قرار دهند، پیشنهاد رفراندوم می‌دهند! مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که رفراندوم و همه‌پرسی به‌عنوان یک اصل در قانون اساسی پذیرفته شده است؛ حتی قانون اساسی موجود نیز به دلیل رای مردم و گذاشته شدن به همه‌پرسی، اعتبار و مشروعیت یافته است. پس چرا مراجعه به آن تا این حد حساسیت‌برانگیز شده است؟

در واقع اگر انتخابات واقعی باشد، نیاز چندانی به تشکیک در فلسفه «همه‌پرسی» نخواهد بود. ولی اگر فرآیند حذف و تعیین صلاحیت وارد ماجرا و انتخابات عملا دو مرحله‌ای شد، شکاف عمیقی میان خواست مردم و قدرت به‌وجود می‌آید و از این مرحله، «همه‌پرسی» تغییر مفهوم و کارکرد می‌دهد و چون تغییر مفهوم پیدا می‌کند، دفاع از آن، برای تعیین نظر مردم نسبت به موضوعات جاری اداره کشور نخواهد بود، بلکه طرح آن، برای دفاع از اصل حاکمیت مردم است و به همین دلیل هم مخالفان اصل حاکمیت مردم، با طرح «همه‌پرسی» از سوی اصلاح‌طلبان مخالفت می‌کنند. از این مرحله به بعد «همه‌پرسی» موضوعیت دارد و دفاع از انجام آن، نه برای تعیین نظر مردم درباره موضوعی خاص است، بلکه برای احترام و پذیرش اصل حاکمیت مردم است.

 

روزنامه جهان صنعت
رکود در راه است

 

جهان صنعت در گزارشی با بررسی سیاست‌های ارزی دولت، پیش‌بینی کرده است که به‌زودی رکود سنگینی بر اقتصاد ایران حاکم می‌شود و رشد اقتصادی هم منفی خواهد شد:

سایه سنگین رکود را می‌توان به‌راحتی بر سر فعالیت واحدهای تولیدی دید؛ فعالانی که محکوم به روی‌گردانی از بازار تولیدی شده‌اند و با وجود سال‌ها دست‌وپنجه نرم‌کردن با موانع موجود بر سر راهشان، امروز در معرض مخاطرات ارزی بازار نیز قرار گرفته‌اند تا این مهم، تیر خلاصی باشد بر پیکر فعالیت‌های تولیدی آنان.شاید با نگاهی به آمارهای موجود اقتصادی، بتوان به‌راحتی مسیر حرکت اقتصاد را ترسیم کرد. بر این اساس، شاید بتوان دستیابی به نرخ رشد منفی اقتصادی را براساس برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس، محتمل‌تر دانست و زودتر از موعد در انتظار کسب چنین رتبه‌ای در آمارهای مربوط به رشد اقتصادی برآمد، بنابراین ادامه چنین روندی در اقتصاد، جز دامن‌زدن به رکودهای بیشتر اقتصادی، چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟ این درحالی است که امروز و در کنار تمام سیاست‌های دولتی که عنوان تدبیر و امید را یدک می‌کشد، دیگر حتی خبری از کنترل و ثبات قیمت‌ها نیست و افزایش‌های چندبرابری در قیمت‌ها و گرانی‌های کمرشکن به‌واسطه سیاست‌های نادرست ارزی، به‌راحتی دامن‌گیر تمام حوزه‌های اقتصادی کشور شده است.

با این اوصاف، می‌توان گفت مسیری که دولت دوازدهم برای اقتصاد ترسیم کرده، درصورتی که با تدبیرهای امیدبخش همراه نباشد، شاید به‌زودی موجبات قرار گرفتن در مسیر ورشکستگی و سقوطش را فراهم آورد و بر این اساس، شاید باید فاتحه این اقتصاد را به‌زودی خواند.

 

معجزه‌ای به رنگ سرخ

 

پرسپولیسی‌ها دیروز خوشحال‌ترین طرفداران فوتبال بودند و تیمشان توانست به مرحله بعدی جام باشگاه‌های آسیا صعود کند؛ اما این همه ماجرا نبود، سعید آقایی در سرمقاله ایران ورزشی، برد پرسپولیس از الدحیل قطر را مثل داستان شاهزاده و گدا خوانده است. تیم قطری که سرشار از امکانات و دلار است و پرسپولیسی که محروم از بودجه و خالی از بازیکنان بزرگ به نبرد می‌رود و با اینکه سکوها هم خالی است، یک برد حماسی خلق می‌کند که مثل معجزه‌ای سرخ است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More