شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی دوم خرداد

تا کی نان تاریخ هزاران ساله را بخوریم؟

رهبر جمهوری اسلامی در جمع دانشجویانی که به دیدارش آمده بودند به چند سوال دست‌چین شده پاسخ داد و تیتر امروز روزنامه‌های اصول‌گرا را ساخت.

علی خامنه‌ای به رغم حرف و حدیث‌هایی که این روزها درباره تغییر ساختار قانون اساسی گفته‌اند، قانون اساسی را خوب توصیف کرد و همین نظام ریاستی را هم بر نظام پارلمانی ترجیح داد و جالب اینکه چند سال پیش خود رهبری برای اولین‌بار از نظام پارلمانی و مزایایش گفته بود.

خامنه‌ای در جمع دانشجویان از برجام نیز گلایه کرد و گفت که آن چیزی نبوده که می‌خواسته و همه نقایص این معاهده را به گردن دولت انداخت. اما هیچ کدام از حرف‌هایش به مذاق روزنامه‌های اصول‌گرا به اندازه این عبارت که «زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید» خوش نیامد و روزنامه جوان و رسالت و کیهان، در صفحه اول این بشارت رهبری به اصول‌گرایان را برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری تیتر کرده‌اند و روزنامه وطن امروز هم از همین چند کلمه نتیجه گرفته که «عصر جوانان انقلابی» آغاز شده است.

در آن سوی میدان روزنامه‌های اصول‌گرا دل‌خوش به حرف‌های ابراهیم رییسی قاضی‌القضات بودند که دیشب دیداری با مدیران مطبوعاتی داشته و حرف‌هایی درباره آزادی مطبوعات زده که پیش از این از قوه قضاییه شنیده نمی‌شد.

روزنامه اعتماد دیدار مدیران مطبوعاتی با رییس قوه قضاییه را در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی کرده و این وعده رییسی را که پس از این توقیف مطبوعات بیشتر از دو ماه نخواهد بود، به فال نیک گرفته و بوی بهبود از اوضاع جهان شنیده است.

سقف توقیف دو ماهه مطبوعات، تیتر یک روزنامه سازندگی هم شده و روزنامه همدلی نیز گفته‌های رییسی را «مژده به رسانه‌ها در پاییز مطبوعات» دانسته است.

در این بازار گرم اظهار نظرهای مقامات عالی رتبه نظام، دلار با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت در یک روز، نشان داد که ممکن است دوباره اوج بگیرد و اقتصاد آشفته ایران را بی‌سر و سامان‌تر کند. جهش دلار از چشم روزنامه‌ها دور نمانده و روزنامه ستاره صبح نوسان اخیر ارزی را بررسی کرده که اگر همراه باشید، برایتان روایت می‌کنیم.

امروز دوم خرداد است و ۲۲ سال از روزی که محمد خاتمی در یک انتخابات غافلگیرکننده با ۲۰ میلیون رای، رییس‌جمهوری ایران شد، می‌گذرد. دو دهه از آغاز اصلاحات گذشت و به گواه تاریخ، اصلاح‌طلبان شکست خوردند و حالا کشور در آستانه یک جنگ احتمالی با آمریکا است.

دوم خرداد در سال‌های گذشته پاس داشته می‌شد اما انگار امسال دل و دماغی برای تکرار خاطرات نمانده است، با این حال محمدعلی ابطحی، رییس دفتر خاتمی در دوران اصلاحات، یادداشتی در اعتماد نوشته و دوم خرداد را یک مکتب دانسته و نه یک حادثه و گفته که این روزها مدیریت کشور، بسیار نیازمند آن نوع تفکر و اندیشه اصلاح‌طلبانه است.

بوی خیر

تیتر یک روزنامه اعتماد آزادی مطبوعات است و انگار که روزگار عوض شده و از این به بعد مطبوعات در صلح و سلامت خواهند بود. علی میرفتاح در سرمقاله روزنامه، بوی خیر شنیده و نوشته که اگر روزنامه‌نگارانی که در دهه ۶۰ و ۷۰ جرایدشان توقیف شد، صفحه اول امروز اعتماد را ببینند، آه از نهادشان بلند می‌شود و به خاطرات تلخ توقیف و نابودی بازمی‌گردند و حسرت می‌‌خورند برای آنچه از دست داده‌اند.

به نوشته سردبیر اعتماد، بدترین سرنوشت برای روزنامه توقیف است چرا که بعد از بسته شدن، نهادی از بین می‌رود و جمعی پاشیده می‌شود که دیگر نمی‌توان به این راحتی‌ها دوباره پیدا و بر پایش کرد.

میرفتاح در آخر یادداشت امیدوارانه گفته که بالاخره قوه قضاییه به این نتیجه رسید که از آزادی مطبوعات دفاع کند و هر چند که دیر شده و جامعه مطبوعاتی بسیاری از سرمایه‌هایش هدر رفته اما باز هم غنیمت است و می‌توان دو ماه توقیف را برای مجازات تحمل کرد.

وحدت ملی را بر دو قطبی بودن ترجیح می‌دهم

شب‌های ماه رمضان است و افطاری‌های سیاسی برپا. گویا که دیشب محمدرضا عارف میزبان جمعی از مطبوعاتی‌ها بوده و بر خلاف سنت سکوت همیشگی، کمی هم حرف زده است.

رییس فراکسیون امید مجلس با اشاره به حرف‌های خاتمی که گفته اگر از مردم بخواهد هم در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اذعان کرده که محبوبیت اصلاح‌طلبان کاهش پیدا کرده است.

خبرنگار آرمان از این نماینده اصلاح‌طلب پرسیده که چرا بخش‌هایی از حاکمیت کارهایی می‌کنند که بین مردم اختلاف می‌اندازد؟

عارف در پاسخ گفته که با هر نوع قطب‌بندی در جامعه آن هم در شرایط پیچیده فعلی مخالف است و به ابراهیم رییسی امیدوار است تا بلکه این رفتارها که وحدت ملی را مخدوش می‌کند، حداقل از سوی قوه قضاییه کاهش پیدا کند.

تا کی نان تاریخ هزاران ساله را بخوریم

بعد از اینکه ترامپ در توییتی نوشت که اگر ایران جنگ بخواهد، محو خواهد شد. روحانی در اظهار نظری گفت که ایران هزاران سال قبل از آمریکا بوده و ماندگار خواهد ماند. حالا مصطفی داننده، تفاخر تاریخی رییس‌جمهوری را به نقد کشیده و پرسیده که تا به کی می‌خواهیم نان تاریخ هزاران ساله را بخوریم؟

نویسنده اخبار صنعت ادامه داده که آمریکا در همین پانصد سالی که از شکل‌گیری‌اش می‌گذرد به اندازه هزاران سال پیشرفت کرده و مردم دنیا آمریکای امروز را می‌بینند و نه ایران هزاران سال پیش را.

این روزنامه‌نگار تصریح کرده که ایران قدیم را مردم در موزه‌ها می‌بینند و آمریکا را جلوی چشمشان تماشا می‌کنند و ما باید به جای این حرف‌ها، تاریخ کشورهای پیشرفته را مطالعه کنیم.

پشت پرده نوسانات ارزی

در ماه گذشته هر چند که تنش میان ایران و آمریکا برقرار بود، قیمت دلار ریزش داشت اما در یکی دو روز گذشته، دلار دوباره افزایش قیمت داشته است.

روزنامه ستاره صبح، گفت‌وگوی آلبرت بغزیان را از خبر آنلاین نقل کرده و از قول این استاد اقتصاد دانشگاه تهران نوشته که افزایش قیمت دلار کار دلالان است.

به گفته این استاد دانشگاه، بازار ارز همچنان از دلالان تاثیر می‌پذیرد و این بازارسازان، سیاست دو گام به پش و یک گام به پیش را پی گرفته‌اند، تا قیمت ارز را آهسته و پیوسته گران کنند و در این بین بانک مرکزی هم قدرت‌نمایی می‌کند که نتیجه‌اش همان ریزش قیمت‌هاست.

این اقتصاددان توصیه کرده که بانک مرکزی نباید بازار را به حال خود رها کند چرا که افزایش قیمت دلار بر همه بازارها موثر است و می‌تواند دیگر کالاها را هم گران کند.

گوش جوانان به موسیقی فاخر عادت ندارد

علیرضا افتخاری خواننده معروف سنتی، با ایران گفت‌وگو کرده و از ۴۰ سال پیش یاد کرده که خانواده‌اش چندان تمایلی به آواز خوانی او نداشتند.

افتخاری گفته که آن وقت‌ها برای صدای او پارتی و آشنایی نبود و بعد از اینکه جایزه باربد را که به بهترین استعداد موسیقی تعلق می‌گرفت کسب کرد، توانست و اجازه یافت به حضور تاج اصفهانی برسد و آموزش رسمی‌اش را شروع کند.

افتخاری گفته که جوانان امروز به موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند و اشعار و موسیقی فاخر با مذاقشان سازگار نیست.

به گفته این خواننده مشهور، مردم حق دارند تا در این اوضاع اقتصادی، خریدن پیاز و سیب زمینی را به کنسرت افتخاری ترجیح دهند.

۴۵ روز بعد از سیل

گروه اجتماعی آفتاب، یک ماه و نیم بعد از سیل بی‌سابقه‌ای که در غرب و جنوب کشور آمد به سراغ سیل‌زده‌ها رفته تا ببیند حال و روزشان چگونه است.

به گزارش این روزنامه هر چند وضعیت نسبت به قبل خیلی بهتر شده اما هنوز جای سیلی سیل باقی مانده است و مردم مشکلات عدیده‌ای دارند.

پرداخت خسارت سیل‌زده‌ها همچنان در گیر و دار کارهای اداری است اما آن‌ها که زمین و خانه‌شان بیمه بوده، توانسته‌اند خسارتشان را بگیرند.

در پلدختر هنوز مردم در حال پاک کردن گل و لای خانه‌ها هستند اما حالا مشکل دیگری هم پیدا کرده‌اند که این همه گل و لای برجای مانده، وقتی باد می‌آید در هوا پخش می‌شود و تنفس را سخت می‌کند.

در پلدختر مشکلات مدارس و کتاب و دفتر بچه‌هایی که بی‌مدرسه شده‌اند پا برجاست و خیلی از مردم در چادر زندگی می‌کنند و خانه اجاره‌ای هم با این وضع بی‌خانمانی، کمیاب شده است. آفتاب این را هم گفته که گویا سیل‌زده‌ها به همان سرنوشت زلزله‌زده‌ها، دچارند و به فراموشی سپرده شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More