شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی چهارم مهرماه

بگذارید نان و پنیر و گوجه‌فرنگی برای مردم بماند

 

سخنرانی ترامپ در سازمان ملل آن‌قدر تند و تیز بود که روزنامه‌ها از خیر تیتر کردنش بگذرند و در انعکاس خبری‌اش دست‌به‌عصا باشند و آنجا که رهبران ایران را دزد خوانده بود، پوشش ندهند. اما نطق حسن روحانی که چند ساعتی پس‌از ترامپ ایراد شد، صفحه اول روزنامه‌ها را پس از واقعه تروریستی اهواز، دوباره شبیه هم کرد. این عبارت روحانی که جهان، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌‌کند، بیشترین بسامد را در روزنامه‌ها داشت.

با اینکه تیتر اول روزنامه‌ها سخنرانی رییس جمهوری بود که به‌زعم بعضی کارشناسان از معدود گفتارهای شسته‌ و رفته و کمتر شعاری یک مقام سیاسی ایران محسوب می‌‌شد، اما سایه سنگین تحریم‌ها و رکوردزنی دلار که هم‌زمان با حرف‌های ترامپ، هزار تومان دیگر پَرش کرد و به هفده‌هزار تومان رسید، حرف‌های روحانی را تحت‌الشعاع قرار داد. قیمت‌ها ساعتی بالا می‌رود و دلار لحظه‌ای، حتی وقتی‌که بازار تعطیل است.

 

ایران و آمریکا؛ کار به گفت‌وگو نمی‌رسد

 

اینکه نتیجه خطابه‌های روسای جمهوری ایران و آمریکا چه بود را جلال خوش‌چهره در یادداشتی برای ابتکار نوشته و تاکید کرده که نهایتا مجموع سخنرانی‌ها، دستاورد صفر داشته است. یعنی اینکه هر دوطرف نشان دادند که انعطافی نشان نخواهند داد. نه آمریکا دوباره به برجام بازمی‌گردد و نه ایران حاضر است مذاکره‌ای تازه را شروع کند، پس هیچ که هیچ.

ابتکار مطلب خواندنی دیگری هم دارد و آن هم گزارش فاطمه امین‌الرعایا، درباره رپرتاژ آگهی در مطبوعات است. بحث بر سر این است که اصلا این کار درستی است که خبرنگاران رپرتاژ آگهی بنویسند و در صفحات اصلی و بی‌اینکه اعلام کنند که این آگهی است، به‌عنوان یک گزارش به خوانندگان قالبش کنند؟ گزارشگر ابتکار نوشته است که گاهی وقت‌ها معاش و آینده شغلی خبرنگاران وابسته‌به نوشتن همین رپرتاژ آگهی‌هاست و اگر تن‌به آگهی‌نویسی ندهند، باید از روزنامه خداحافظی کنند، اما نگفته که این اتفاق غیرحرفه ای در کدام روزنامه افتاده است.

 

روزنامه جهان صنعت
دلار تخت‌گاز بالا می‌رود

 

دلار از هفده‌هزار تومان گذشت و گویا سر ایستادن هم ندارد. روزنامه جهان صنعت ترجیح داده است که به‌جای روحانی، دلار را تیتر اول کند. در گزارش جهان صنعت، این پرسش مطرح شده است که چرا دولت کاملا منفعل عمل می‌کند و درقبال این رشد حیرت‌انگیز قیمت دلار، کاری نمی‌کند. اما مگر دولت کاری هم می‌تواند بکند؟ جهان صنعت ادامه داده که این بلوای دلار، دیگر اقتصادی نیست و حاصل تلاطمات سیاست است و ناشی‌از بی‌اعتمادی مردم به دولت و بازار و پیش‌بینی کرده که هرچه به دور دوم تحریم‌ها در سیزده آبان نزدیک شویم، اوضاع خراب‌تر می‌شود:

«هرچه به روزهای بازگشت تحریم‌های آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، بر میزان نگرانی از شرایط بی‌ثبات اقتصادی کشور افزوده می‌شود و همین موضوع، تقاضا برای ارز را به‌عنوان مامن امن، بالاتر می‌برد‌. بر این اساس، باید در روزهای پیش رو و با سیاست‌هایی که آمریکا در قبال ایران درپیش می‌گیرد، منتظر افزایش قیمت‌های وسیع‌تری باشیم که دیگر نه سیاست‌گذاری دولت قادر به کنترل آن خواهد بود و نه بازار اقتصادی‌مان از این پس کشش چنین نرخ‌هایی را خواهد داشت»

 

بگذارید نان و پنیر و گوجه‌فرنگی و خیار برای مردم بماند

 

گوجه‌فرنگی به کیلویی هفت‌هزار تومان رسیده است و آفتاب یزد در صفحه «شبکه» که نظرات کاربران اجتماعی را بازتاب می‌دهد، به این افزایش قیمت شگفت‌انگیز گوجه‌فرنگی پرداخته و نوشته است که انگار گوجه‌فرنگی با دلار رقابت دارد؛ گوجه هفت‌هزار تومانی و دلار هفده‌هزار تومانی. بنابر حساب سرانگشتی یکی از کاربران، نان دوهزار تومانی به‌علاوه گوجه و تخم‌مرغ ده‌هزار تومانی، املت ساده را به یک غذای لاکچری بیست‌هزارتومانی تبدیل کرده است و معلوم نیست گوجه‌ای که در خاک ایران و با کود و آب همین مملکت به‌عمل آمده، چه‌طور با بالا رفتن نرخ دلار، قیمت نجومی پیدا می‌کند. یکی از کاربران هم گفته است که برادرش به‌جای گوجه‌فرنگی، هندوانه خریده، چون هم بزرگ‌تر است و هم ارزان‌تر.

 

آرایش جنگی سینمای غرب در غیاب به‌وقت شام

 

روزنامه جوان پیش از این هم اعتراض کرده بود که چرا فیلم به‌وقت شامِ حاتمی‌کیا به جشنواره اسکار فرستاده نشد؛ اما این‌بار این روزنامه سعی کرده است تا در گزارشی سینمایی، نشان دهد که چه‌قدر در اسکار امسال، فیلم‌های جنگی حضور دارند. جوان نوشته است که اشتهای غربی‌ها در ساختن فیلم جنگی فروکش نکرده و فرانسوی‌ها فیلم خاطرات جنگ که به وقایع جنگ جهانی دوم می‌پردازد را به اسکار فرستاده‌اند و آن‌طور که نویسنده گزارش، جواد محرمی نوشته است، بیش‌از ده کشور اروپایی، فیلم جنگی به اسکار فرستاده‌اند. جوان نوشته است که در چنین اوضاعی، از ایران فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» فرستاده شد که سرشار از صحنه‌هایی است که جامعه ایران را در فقر و فلاکت نشان می‌دهد.

 

آیا دولت کشور را رها کرده است

 

سفرهای استانی تعطیل شده و مگر در مناسبتی، عضوی از کابینه به شهرستان برود. روابط‌عمومی‌ها درحال ماست‌مالی و تکذیب و توضیح کارهای اشتباه وزارت‌خانه‌هایند و سایپا و ایران خودرو، طوری عمل می‌کنند که انگار در این کشور نیستند. این اشارات را کسایی‌زاده، سردبیر صدای اصلاحات نوشته و بعد پرسیده است که واقعا مهار گرانی گوجه‌فرنگی و گوشت که از کالاهای اساسی مردم است، از عهده دولت برنمی‌آید. آخرش هم هشدار داده است که اگر آشوب و شورش رخ دهد، دولت چه می‌کند و این وادادگی دولت، نتیجه‌اش به‌خطر افتادن کلیت حاکمیت است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More