شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۴ خرداد 

به جرم فقر، سرِ دارِ معیشت

 

عصر چهارشنبه گذشته، یک کارگر میدان نفتی یادآوران در هویزه خوزستان، خودش را در همان میدان نفتی که در آن کار می‌کرد، به دار آویخت و جان باخت. روزنامه‌های ابتکار، سرآمد، همدلی از معدود روزنامه‌هایی‌اند که با طرح و تصویر، این واقعه تلخ را در صفحه نخست گزارش و تحلیل کردند. روزنامه ابتکار با طرح محمد طحانی و تیتر «به جرم فقر، سرِ دارِِ معیشت»، به این سوال پرداخته که چرا خودکشی‌های طبقه فقیر در ایران افزایش یافته است؟ 

طرح روزنامه اقتصاد سرآمد را آساره کیانی با یک مداد سیاه کشیده و سردبیر این روزنامه در عزای خودکشی عمران روشنی مقدم تیتر زده است «عمران ایران را ببین»! 

صفحات اول روزنامه‌های اصول‌گرا همچنان به اعتراض‌ها در آمریکا اختصاص دارد و اعلام خودمختاری منطقه‌ای در ایالت سیاتل آمریکا چنان بازتابی دارد که خودکشی کارگر ایرانی به دلیل فقر را انکار یا پنهان کرده‌اند. روزنامه‌های نزدیک به دولت هم همین رویه را در پیش گرفته‌اند. روزنامه دولتی ایران در صفحه حوادث، کوتاه و در گوشه صفحه، به خبر دستور وزیر نفت برای بررسی علت خودکشی کارگر میدان نفتی اکتفا کرده است. 

رشد منفی ۷ درصد نتیجه کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۳۹۸ است. جهان صنعت با تیتر «کارنامه دوران تحریم»، سعی کرده است شکست اقتصادی دولت را به گردن تحریم‌ بیندازد. روزنامه وطن امروز هم به حسن روحانی نمره منفی ۷ داده است. 

چند روز پیش، از هشدار یک کارشناس حوزه سلامت نوشتیم که گفته بود ایران و آمریکا به‌دلیل سطح فقر در کنترل کرونا ناموفق بودند و اشاره کرده بود که روند صعودی ابتلا و مرگ‌و‌میر در اثر کرونا در میان فقرا می‌تواند جرقه اعتراض‌هایی مشابه آبان‌ماه ۱۳۹۸ را در ایران بزند. 

شاید همین دست نگرانی‌ها بهانه تیتر امروز کیهان باشد.این روزنامه مدعی شده که با داروی جدید ایرانی، میزان بهبود بیماران مبتلا به کرونا پنج برابر افزایش داشته است، خبری که در یک نشست تخصصی در بیمارستان مسیح دانشوری داده شد و در ادامه به آن می‌پردازیم. 

اما برخلاف روزنامه‌های کیهان و جوان و نشریات اصول‌گرا که اخبار سیاتل آمریکا را با شرح و تفصیل منعکس کرده‌اند، روزنامه مرد‌م‌سالاری خبر ادامه اعتراض‌ها به وضعیت اقتصادی در لبنان را به صفحه نخست آورده و با تیتر «شورش اقتصادی در بیروت»، از درگیری‌ها و تظاهرات در مناطق مختلف این شهر گزارش داده است. این روزنامه در همین گزارش، از نشست فوق‌العاده دولت لبنان در روز جمعه، ۲۳ خردادماه، و احتمال برکناری رییس بانک مرکزی این کشور خبر داده است. 

لبنان سال گذشته هم شاهد اعتراض‌های خیابانی گسترده بود، اما بحران اقتصادی این بار در سایه شیوع کرونا باعث شده است بسیاری از مردم شغلشان را از دست بدهند و نرخ بیکاری در این کشور، به ۳۵ درصد رسیده است. سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، نیز هشدار داده که لبنان در حال حاضر شاهد فروپاشی اقتصادی بسیار خطرناکی است.

 

به جرم فقر، سرِ دارِ معیشت

 

دلایل بسیاری وجود دارد که فرد دست به خودکشی بزند، اما چه دلیلی وجود دارد که بیش از همه جان کارگران را می‌ستاند؟

عادل فتح‌اللهی نوشهر، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، در تحلیل خودکشی‌های رخ‌داده در ماه‌های اخیر، به ابتکار گفته است جامعه ایران در وضعیتی سرشار از بی‌هنجاری است و افراد و گروه‌های اجتماعی در مواجهه با این هرج‌و‌مرج، رفتارهای انحرافی متفاوتی دارند. 

به گفته فتح‌اللهی، اما کارگران در مقایسه با سایر طبقات اجتماعی، امکان انحراف از قواعد کلی برای دستیابی به نیازهای اولیه‌شان را ندارند. کارگران شرکت‌های پیمانی مانند این کارگر نفتی می‌بینند نه تنها حقوق اجتماعی‌شان سلب شده است، بلکه امکان دادخواهی سازمان‌یافته نیز وجود ندارد. اگر هم دست به اعتراض مدنی بزنند، تجربه نشان داده است با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. در نتیجه، در ذهن طبقه کارگر راه دیگری جز از بین بردن یا حذف خود وجود نخواهد داشت. 

به باور فتح‌اللهی، خودکشی کارگر بالای چاه نفت نمایش اعتراض و فریادی خاموش است. 

 

افزایش ۲۳ درصدی آمار خودکشی نسبت به سال ۱۳۹۸ 

 

محمدرضا محبوب‌فر در یادداشت «زلزله خشونت و خودکشی‌های سریالی»، بدون اشاره مستقیم به خودکشی عمران روشنی مقدم، نگاهی داشته به آمار خودکشی در ایران و نوشته است بر اساس جدیدترین بررسی‌های پژوهشگران علوم اجتماعی، آمار خودکشی در بازه چهار‌ساله ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، افزایشی ۶۰ درصدی داشته و هر سال ۱۵ درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده شده است. 

با این همه، به نوشته محبوب‌فر، آمار خودکشی در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش معناداری پیدا کرده است. بر‌ اساس بررسی‌های این جامعه‌شناس، آمار خودکشی در ایران، نسبت به سال ۱۳۹۸، با افزایش ۲۳ درصدی همراه بوده، ماهیت و کیفیت آن هولناک‌تر و وحشتناک‌تر بوده و در ده روز گذشته، به‌صورت زنجیره‌ای و سریالی در نقاط گوناگون کشور مشاهده شده است.

به باور محبوب‌فر، خودکشی‌های سریالی اخیر نشان از زلزله خشونتی فراگیر در جامعه دارد و می‌تواند به‌زودی به اعتراض‌هایی گسترده‌تر از اعتراض‌های سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ منجر شود. به نوشته محبوب‌فر، اگر در آبان ۱۳۹۸، نام چهار استان دارای شاخص فلاکت بالا سر زبان‌ها بود، اکنون تقریبا کل کشور با بحران‌های مالی و اقتصادی دست به گریبان است که تاب‌آوری اجتماعی را به‌شدت کاهش داده است. 

 

اوضاع کشور خوب نیست

 

علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، معتقد است اوضاع کشور خوب نیست و برای کسانی که بخواهند با انتقادهای شدید و غلیظ و بی‌خطر برای خود آبرویی بخرند، آسان‌ترین راه این است که همه کاسه و کوزه‌ها را سر دولت بشکنند. اما اکنون، اغلب مردم فهمیده‌اند که مشکل اصلی در سیاست‌های کلان کشور است و تاثیرگذاری در مسیرهای کلی خارج از اختیار قوای سه‌گانه است. 

به گفته رجایی، بزرگ‌ترین مشکل کشور برای تامین معیشت، فقدان منابع لازم برای اداره کشور است و این مجلس هم نخواهد توانست چنین منابعی را ایجاد کند، فقط می‌تواند از طریق نهادهای نظارتی، از اتلاف بیشتر منابع جلوگیری کند. رجایی در ادامه افزوده است اما چنین عرضه‌ای را در مجلس نمی‌بیند که تمایلی به موشکافی در دخل‌و‌خرج نهادهای هم‌سو با خود داشته باشد. 

 رجایی معتقد است انقلاب ۱۳۵۷ با هدف مهار قدرت مطلق به ثمر رسید و تا وقتی این تعریف از انقلابی بودن ملاک نباشد، مساله فساد حل نمی‌شود. 

 

جنگل برج‌های سپاه نفس تهران را گرفته است

 

برج‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای که دریاچه چیتگر به حیاط و حوضشان تبدیل شده نفس تهران را تنگ کرده‌اند. مسئولان می‌گویند ساخت‌و‌سازشان غیرقانونی است و کارشناسان معتقدند بلای محیط زیستی به دنبال دارد، ولی بلندمرتبه‌سازی‌ها در منطقه ۲۲ تهران با‌سرعت ادامه دارد. 

به نوشته آفتاب یزد، برج‌های نیمه‌کاره بسیاری، بدون زیرساخت‌های آب، برق، حمل‌و‌نقل و آموزش‌و‌پرورش، در منطقه ۲۲ در حال ساخت‌اند که در یک سال گذشته، بیش از ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. 

شهرداری و شورای شهر تهران اعلام کرده برج‌های چیتگر بزرگ‌ترین تخلف محمدباقر قالیباف بوده است. 

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، به آفتاب یزد گفته است همه ساخت‌و‌سازها در دوره پیش مجوز گرفتند و اکنون، شهرداری نمی‌تواند جلوی ساخت‌و‌سازها را بگیرد یا مجوزها را باطل کند، چون وزارت راه و شهرسازی پولش را گرفته است.

گفتنی است سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۴، ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز را در پادگان‌ها آغاز کرد که تخلف بود ولی بعد، در توافقی با شهرداری، طرحی تفصیلی برای حفظ منافع سپاه پاسداران در ساخت‌و‌سازها منعقد شد. به نوشته آفتاب یزد، جزئیات این توافق‌‌ در دسترس نیست.

 

کیهان: داروی «رسیژن»، ساخت داخل یا برند داخل؟ 

 

به گزارش کیهان، نشست تخصصی به‌منظور بررسی داروی «رسیژن»، که داروی ام‌اس است، در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد و علی‌اکبر ولایتی، رییس این بیمارستان و همچنین مشاور سیاست خارجی علی خامنه‌ای، گفت داروی رسیژن نقش مهمی در کاهش مرگ‌و‌میر بیماران مبتلا به کرونا داشته است. 

به گفته ولایتی، این دارو از وزارت بهداشت مجوز گرفته است و با استفاده از آن، بهبود مبتلایان در مقایسه با قبل حدود پنج برابر افزایش داشته است.

علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا، مدعی شده این دارو نوترکیب است و فرایند ساخت پیچیده‌ای داشته و ایران سومین کشور جهان است که فناوری ساخت این دارو را در اختیار دارد. 

پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، هم گفته است داروی «اینترفرون بتا یک آ» با برند رسیژن، همراه داروی «کالترا»، در مرحله اول روی ۲۰ بیمار مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ آزمایش شد که همه بیماران درمان شدند. در مرحله بالینی دوم، ۱۵۲ بیمار دارو را دریافت کردند و ۳۰۴ بیمار هم در گروه کنترل بودند و نتیجه این شد که مرگ‌و‌میر در بیماران دریافت‌کننده دارو، علی‌رغم شدت بیماری، به یک‌پنجم کاهش یافت. 

به گفته طبرسی، پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی هم این دارو را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا معرفی کرده بود ولی در ایران، میزانی که استفاده شده بیشتر بوده است. ایران پنج دوز به بیماران داده، در حالی که در آزمایش سازمان بهداشت جهانی، سه دوز به بیماران داده شده است.

 

روزنامه استانی «پیام عسلویه» 

 

روزنامه‌های استانی جنوب کشور درباره خودکشی کارگر شرکت نفتی خبر و گزارشی در صفحه اول کار نکردند. روزنامه پیام عسلویه هم با این‌که از منطقه ویژه اقتصادی وابسته به حوزه نفت و گاز کشور منتشر می‌شود و باید نسبت به این خبر واکنشی داشته باشد، حتی در حد خبری کوتاه به این اتفاق اشاره نکرده است. 

پیام عسلویه، که روزنامه مردم استان بوشهر است، البته از مرگ غافل نبوده است و با تیتر «این‌جا مرگ شانه‌به‌شانه کرونا قدم می‌زند»، از مرگ ۱۸ نفر از مبتلایان به کرونا در یک هفته گذشته خبر داده و در به‌روزرسانی آمار اعلام کرده است ۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری‌اند که یک نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More