شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
پناهجوی کرد ایرانی‌تبار چهره سال ادبیات استرالیا شد

بهروز بوچانی برنده گران‌قیمت‌ترین جایزه استرالیا شد

 

بهروز بوچانی، نویسنده کرد ایرانی‌ برای کتاب خاطراتش، «رفیقی ندارم به جز کوهستان: نوشته‌هایی از زندان مانوس»، جایزه ادبی ویکتورین استرالیا (THE VICTORIAN PREMIER'S LITERARY AWARD 2019) را در دو بخش از آن خود کرد.

بوچانی برنده جایزه بهترین کتاب غیرداستانی سال، به ارزش ۲۵هزار دلار استرالیا شد و در کنار آن، جایزه ۱۰۰هزار دلاری ویکتورین برای ادبیات را نیز به‌دست آورد.

اما این نویسنده، اجازه ورود به استرالیا را ندارد و شش سال است که در اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو محبوس است.

دولت پاپوآ گینه نو با استرالیا قراردادی امضا کرده است تا مهاجران به گفته استرالیا «غیرقانونی» را در اردوگاه‌ محبوس نگه دارد، تا دولت استرالیا احتمال اعطای پناهندگی به آنان را بررسی کند.

دولت استرالیا به‌رغم مخالفت‌های مردمی کشورش، می‌گوید حضور پناهجویان در داخل استرالیا، در زمان بررسی پرونده‌هایشان می‌تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند.

بوچانی در کتاب خود، خاطرات مهاجرتش و سال‌های زندگی در اردوگاه جزیره مانوس را نقل کرده است.

«از کجا آمدم؟ از سرزمین رودخانه‌ها، سرزمین آبشارها، سرزمین سرودهای باستانی آمدم، از سرزمین کوهستان‌ها آمدم… کردها مگر رفیقی به‌جز کوهستان برایشان باقی مانده؟»

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

بهروز بوچانی، نویسنده کرد ایرانی‌تبار برای کتاب خاطراتش، «رفیقی ندارم به جز کوهستان: نوشته‌هایی از زندان مانوس»، جایزه ادبی ویکتورین استرالیا (THE VICTORIAN PREMIER'S LITERARY AWARD 2019) را در دو بخش از آن خود کرد.⠀ بوچانی برنده جایزه بهترین کتاب غیرداستانی سال، به ارزش ۲۵هزار دلار استرالیا شد و در کنار آن، جایزه ۱۰۰هزار دلاری ویکتورین برای ادبیات را نیز به‌دست آورد.⠀ اما این نویسنده، اجازه ورود به استرالیا را ندارد و شش سال است که در اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو محبوس است.⠀ دولت پاپوآ گینه نو با استرالیا قراردادی امضا کرده است تا مهاجران به گفته استرالیا «غیرقانونی» را در اردوگاه‌ محبوس نگه دارد، تا دولت استرالیا احتمال اعطای پناهندگی به آنان را بررسی کند.⠀ دولت استرالیا به‌رغم مخالفت‌های مردمی کشورش، می‌گوید حضور پناهجویان در داخل استرالیا، در زمان بررسی پرونده‌هایشان می‌تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند.⠀ بوچانی در کتاب خود، خاطرات مهاجرتش و سال‌های زندگی در اردوگاه جزیره مانوس را نقل کرده است.⠀ «از کجا آمدم؟ از سرزمین رودخانه‌ها، سرزمین آبشارها، سرزمین سرودهای باستانی آمدم، از سرزمین کوهستان‌ها آمدم… کردها مگر رفیقی به‌جز کوهستان برایشان باقی مانده؟»⠀ دولت استرالیا از سال ۲۰۱۳ میلادی او را در این جزیره محبوس نگه داشته است، در شرایطی که نوشتن هم کار ساده‌ای نیست.⠀ او در ابتدا در زندان استرالیا در این جزیره محبوس بود و سپس به اردوگاه پناهجویان منتقل شد.⠀ این کتاب را بوچانی به فارسی و از طریق تماس‌های تلفنی نقل کرده و سپس امید توفیقیان آن را به زبان انگلیسی برگردانده است و درنهایت نسخه کاغذی آن را انتشارات مک‌میلان استرالیا و نسخه الکترونیکی آن را آمازون منتشر کرده است.⠀ توفیقیان به‌جای بوچانی در مراسم اهدای جایزه ویکتورین حاضر شد و جوایز او را دریافت کرد.⠀ بوچانی در واکنش به برنده شدن گران‌قیمت‌ترین جایزه ادبی استرالیا، به روزنامه گاردین گفت: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم. فقط این کتاب را برای بردن جایزه ننوشتم. هدفم این بود تا مردم استرالیا و مردمان جهان واقعا بفهمند که این سیستم چطور در شش سال گذشته، افراد بیگناه را در مانوس و نائورو به شکل نظام‌مند شکنجه کرده است. امیدوارم این جایزه بر وضعیت این مردم تاثیر بگذارد و تفاوتی ایجاد کند و به این سیاست وحشیانه پایان بخشد». #پناهجویان #بهروز_بوچانی⠀

A post shared by Iran International (@iranintltv‏) on

 

دولت استرالیا از سال ۲۰۱۳ میلادی او را در این جزیره محبوس نگه داشته است، در شرایطی که نوشتن هم کار ساده‌ای نیست.

او در ابتدا در زندان استرالیا در این جزیره محبوس بود و سپس به اردوگاه پناهجویان منتقل شد.

این کتاب را بوچانی به فارسی و از طریق تماس‌های تلفنی نقل کرده و سپس امید توفیقیان آن را به زبان انگلیسی برگردانده است و درنهایت نسخه کاغذی آن را انتشارات مک‌میلان استرالیا و نسخه الکترونیکی آن را آمازون منتشر کرده است.

توفیقیان به‌جای بوچانی در مراسم اهدای جایزه ویکتورین حاضر شد و جوایز او را دریافت کرد.

بوچانی در واکنش به برنده شدن گران‌قیمت‌ترین جایزه ادبی استرالیا، به روزنامه گاردین گفت: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم. فقط این کتاب را برای بردن جایزه ننوشتم. هدفم این بود تا مردم استرالیا و مردمان جهان واقعا بفهمند که این سیستم چطور در شش سال گذشته، افراد بیگناه را در مانوس و نائورو به شکل نظام‌مند شکنجه کرده است. امیدوارم این جایزه بر وضعیت این مردم تاثیر بگذارد و تفاوتی ایجاد کند و به این سیاست وحشیانه پایان بخشد».

 

گفت‌وگو با امید توفیقیان، مترجم کتاب بهروز بوچانی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More