شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی یازدهم دی‌ماه

بن‌بست اصلاح‌نمایی

 

عاقبت محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران جنگ، مجبور شد تا در یک برنامه تلویزیونی شرکت کند و به‌نوعی از آنچه توییت کرده بود، عذرخواهی کند. محسن رضایی در برنامه «حالا خورشید» کمی گریه کرد و گفت خدا به ذهن ما انداخت که وقتی عملیات کربلای چهار ناکام شد، آن را یک عملیات فریب وانمود کنیم، وگرنه کربلای چهار عملیات اصلی بود.

روزنامه‌های امروز این حرف‌های محسن رضایی را انعکاس داده‌اند، اما با تیترهایی که نشان می‌دهد این عذرخواهی هم التیامی برای خانواده‌های قربانیان جنگ نیست. آرمان تیتر زده: «نوشداروی دیرهنگام برادر محسن» و روزنامه مستقل توضیحات دبیر مجمع تشخیص را «عقب‌نشینی محسن» ارزیابی کرده و از قول نماینده رشت نوشته است که ای کاش محسن رضایی چند وقتی حرف نزند.

دیروز روحانی در جمع مدیران وزارت نیرو، از سیاست‌های مقابله با بحران کم‌آبی انتقاد کرد و مثلا طرح باروری ابرها را که قرار است سپاه پاسداران اجرا کند، بی‌حاصل دانست. بنابراین، بیراه نیست که برخی روزنامه امروز به مساله خشکسالی پرداخته‌اند.

احمد علی کیخا درباره «کم‌آبی و الگوی توسعه» در اعتماد نوشته است که تابه‌حال تمرکز مدیران بر توزیع آب بوده و نه کاهش مصرف و این درحالی است که هیچ برنامه‌ای برای  مصرف بهینه آب نداریم و فقط در بخش کشاورزی، سی درصد محصولاتی که با این آب ارزشمند تولید می‌شود، به ضایعات تبدیل می‌شود.

روحانی البته در ادامه حرف‌هایش از صداوسیما هم انتقاد کرد و گفت که صداوسیما فکر می‌کند تعریف از دولت مکروه است؛ اما انتقادات تند رییس جمهوری از سازمانی که مدیرش را رهبری انتخاب می‌کند، چندان بازتابی نداشت و انگار که آن‌قدر این حرف‌ها تکرار شده است که دیگر جذابیتی ندارد.

معلوم نیست روزنامه سازندگی به چه بهانه خبری، عکس-پوستری از ابراهیم رییسی در صفحه اولش کار کرده است. اما هر چه هست، این روزنامه که ارگان حزب کارگزاران سازندگی است، با تیتر «بازگشت به خانه اول» به استقبال ریاست احتمالی رییسی بر قوه‌قضاییه رفته است. اما امروز اعضای حزب سازندگی در باقی روزنامه‌ها هم فعال بوده‌اند و سرشان به مصاحبه و خبر‌سازی گرم بوده، مثلا غلامعلی رجایی با روزنامه آرمان گفت‌وگویی کرده و خبر داده که فیلم جلسه شورای نگهبان را که منجر به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی شد، دیده است و گفته‌های کدخدایی، سخنگوی این شورا که رد صلاحیت هاشمی را انکار کرده، دروغ است.

در اولین روز سال میلادی جدید، یکی دو روزنامه، سال نو را به هموطنان مسیحی تبریک گفته‌اند و جالب اینکه روزنامه کیهان که از هرچه غربی است، تنفر دارد، سال نوی میلادی را در همان صفحه اول شادباش گفته است.

 

فیلم شورای نگهبان درباره هاشمی رفسنجانی را پخش کنید

 

چند روز پیش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که در شورای نگهبان اصلا رد صلاحیت نداریم و هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت نشد.حرف‌های چندپهلوی این عضو شورای نگهبان، هواداران رفسنجانی را به تکاپو انداخته است و حالا غلامعلی رجایی، از نزدیکان هاشمی، از فیلمی صحبت می‌کند که از جلسه رد صلاحیت هاشمی در شورای نگهبان موجود است و این مشاور سابق هاشمی، فیلم را دیده است. در این فیلم حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد به شورا می‌آید و همراه معاونانش به اعضای شورا القا می‌کند که مهدی هاشمی، پسر رفسنجانی مشکلات امنیتی و مالی دارد، تا جایی‌که یکی از اعضای حقوقدان شورا به اعتراض می‌گوید این جلسه درباره اکبر هاشمی است و نه مهدی هاشمی. غلامعلی رجایی می‌گوید اگر شورای نگهبان حضور مصلحی را تکذیب کند، او می‌تواند حتی جایی که مصلحی نشسته بود را نشان بدهد.

 

چرا سیاست نگاه به شرق غلط است

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سیاست نگاه به شرق را نادرست ارزیابی کرده و این درحالی است که بسیاری از اصول‌گرایان و شخص رهبری خواهان کاستن از رابطه با غرب و گردش به شرق شده‌اند. کوروش احمدی، در یادداشتی با عنوان سیاست نگاه به شرق، از وزیر امور خارجه دفاع کرده و نوشته است که در این شرایط که با جهانی شدن مواجهیم، اصلا شرق و غرب معنا ندارد. کوروش احمدی نوشته که چین به‌عنوان یک کشور شرقی، شریک اول تجاری آمریکاست و یک و نیم تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکا را خریده است. از طرفی روسیه هم همیشه به‌دنبال بهبود روابط با غرب است. با این اوصاف، ایران در مجامع بین‌المللی معمولا به نفع این دو کشور رای داده است و این درحالی است که چین و روسیه تحریم‌های آمریکا در مورد ایران را اجرا می‌کنند.

 

بعضی‌ها دانشگاه آزاد را ملک پدری می‌دانند

 

گزارش تحلیلی کیهان خانواده هاشمی را نشانه گرفته و با اشاره به حادثه کشته شدن دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، نوشته است که برخی می‌خواهند از خون دانشجویان بهره‌برداری سیاسی کنند. کیهان این عده را کسانی‌ معرفی کرده است که دانشگاه آزاد را ملک پدری خود می‌دانند و می‌خواستند بعد از درگذشت هاشمی، این دانشگاه را که اموالش به سیصدهزار میلیارد تومان می‌رسد، با کلاه شرعی، وقف اعلام کنند و خودشان متولی آن شوند. این روزها هم اکبر ولایتی را هدف قرار می‌دهند و جالب اینکه ولایتی تا زمانی که کنار هاشمی بود، محترم بود، اما حالا که منافع آنها را تامین نمی‌کند، باید برکنار شود.

 

بن‌بست اصلاح‌نمایی

 

اگر یادتان باشد، دیروز عبدالواحد موسوی لاری، وزیر اسبق کشور، با روزنامه سازندگی گفت‌وگویی کرده بود و حرف‌های سعید حجاریان، تئوریسین اصلاح‌طلبان را که شرکت در انتخابات را بیهوده و اصلاحات را بی‌نتیجه دانسته، ناروا شمرده بود. حالا روزنامه قانون در گزارشی تحلیلی با عنوان «اصلاحات زیر تیغ استمرار»، متعرض موسوی لاری شده و نوشته است که وزیر اسبق کشور به همراه محمدرضا عارف، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را اداره می‌کنند که هیچ دستاوردی نداشته است و برای حفظ اندک سهمی که در قدرت دارند، انتقادها را نشنیده می‌گیرند. این روزنامه با بیان اینکه آنچه این اصلاح‌طلبان قدرت‌مدار نشان می‌دهند، بن‌بست اصلاح‌نمایی است، هشدار داده که به سمت مردم برگردید، چرا که عاقبت مجبور می‌شوید روزی این کار را بکنید که دیگر دیر و بی‌فایده است.

 

آیا ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه می‌شود؟

 

صادق لاریجانی با حکم رهبری، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و حالا هم‌زمان سه مسئولیت دارد: ریاست قوه‌قضاییه، ریاست مجمع تشخیص مصلحت و عضویت در شورای نگهبان. روزنامه سازندگی با اشاره به مشغولیت صادق لاریجانی نوشته است که به‌زودی آملی لاریجانی از قوه‌قضاییه می‌رود و آن کسی که احتمالا برای این قوه در نظر گرفته شده، ابراهیم رییسی است که قبلا هم سال‌ها در دستگاه قضایی صاحب منصب بوده است. گزارش سازندگی پس از این پیش‌بینی به سیر قوه‌قضاییه از بهشتی تا لاریجانی پرداخته و دست‌ آخر ابراز کرده که معمولا شایعات درمورد ریاست قوه‌قضاییه درست از آب درآمده و اگر رییسی نخواهد بختش را در ریاست جمهوری دوباره امتحان کند، گزینه اصلی قاضی‌القضاتی است.

 

چوب حراج بر کشت و صنعت مغان

 

هنوز چند ماهی از اعتراضات گسترده کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان که پس از خصوصی‌سازی ورشکست شد، نگذشته است که سازمان خصوصی‌سازی قصد حراج کشت و صنعت مغان آذربایجان را دارد. البته آن‌طور که همدلی نوشته است، این خصوصی‌سازی هم به شیوه‌ای است که این اراضی وسیع که از آن به‌عنوان نگین کشت و صنعت ایران یاد می‌شود، به نورچشمی‌ها می‌رسد. قیمت پایه سازمان خصوصی‌سازی یک‌هزار و هفتصد میلیارد تومان است، اما ارزش واقعی کشت و صنعت مغان، هفت‌هزار میلیارد تومان است. کشت و صنعت مغان قطب بزرگ دامداری و باغداری کشور است و فقط سه‌هزار هکتار باغات دارد.

 

مارموز را علیه احمدی‌نژاد ساختم

 

کمال تبریزی، کارگردان سینما، در گفت‌وگویی با روزنامه ایران گفته است که فیلم مارموز را علیه احمدی‌نژاد ساخته است. این کارگردان که فیلم «لیلی با من است» را در کارنامه دارد، درباره معنای مارموز گفته است که یعنی کسی که زیرآب دیگران را می‌زند و می‌خواستیم کلمه‌ای انتخاب کنیم که به مرموز هم نزدیک باشد و یعنی کسی که نمی‌توانیم بفهمیم چه می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More