شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ مهر

بشار ماند، آمریکا رفت

رهبر جمهوری اسلامی ایران دو ساعتی از نمایشگاه شرکت‌های «دانش بنیان» دیدار کرده است و حرف‌هایش اگرچه خنثی بود، اما تیتر یک برخی روزنامه‌ها شد و تصویر آیت‌الله خامنه‌ای در میان محصولات نمایشگاه را به صفحه نخست آورد. روزنامه‌های جوان و صدای اصلاحات از قول آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند «نگذارید پیش پای جوانان مانعی باقی بماند». تاکید او بر «لزوم عبور از اقتصاد نفتی» که روزنامه ایران تیتر کرده شاید مهم‌ترین حرف این دیدار بود.

از سوی دیگر، حسن روحانی با کارکنان وزارت اطلاعات در پاستور، مقر ریاست جمهوری دیدار کرده و محتوای جلسه بدون عکس به تلکس خبرگزاری‌ها فرستاده شده و به‌نظر می‌رسد نه تنها خبر بلکه تیتر هم تعیین شده چون همه روزنامه‌ها از اصلاح‌طلب تا اصول‌گرا توصیه رییس‌جمهوری به معاونان و مدیران ارشد وزارت اطلاعات را با تیتر «جامعه امن و نه امنیتی» پوشش دادند.

روزنامه اعتماد بی‌اعتنا به این دیدارها، خبر بازداشت کارگران هفت تپه را که برای دیدار با نمایندگان مجلس عازم تهران بودند با تیتر «سفر نیمه‌تمام از هفت تپه به تهران» در صفحه نخست به‌طور ویژه پوشش داده است.

از میان خبرهای سیاست خارجی، تیتر درشت روزنامه مردم‌سالاری که نوشته «شرط تهران برای مذاکره با عربستان» جلب توجه می‌کند؛ اما وقتی کنجکاوانه خبر را می‌خوانید جز اظهارنظر تبلیغاتی وزیر امور خارجه ایران که گفته «اگر سعودی‌ها مسائل منطقه را پای میز مذاکره و نه با کُشتن مردم دنبال کنند، جمهوری اسلامی را هم قطعا همراه با خود خواهند داشت» از شرط و شروط تهران چیزی عایدتان نمی‌شود.

نگرانی‌ها درباره وضعیت کردهای سوریه بعد از توافقات ترامپ و اردوغان مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، بهانه‌ای شد تا روزنامه ابتکار با تیتر «متحد نیمه راه»، روزنامه جوان از «یاس بی‌سابقه متحدان از آمریکا» و جهان صنعت از «استانداردهای دوگانه ترامپ» بنویسند اما روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران با روزنامه رسالت از اصول‌گرایان افراطی، هم‌صدا شد و تیتر زد «آمریکا رفت» ولی رسالت پیروزمندانه تکمیلش کرد که «بشار ماند، آمریکا رفت».

روزنامه آرمان ملی با آیت‌الله محسن غرویان، از حوزویان نزدیک به جریان اصلاحات گفت‌وگو کرده و از قول او تیتر زده «مبارزه با فساد اول از مجلس آغاز شود». آرمان ملی، گزارشی هم از هیاهوی مخالفان دولت برای لغو سخنرانی اقتصاددان هاروارد منتشر کرده؛ جفری ساکس همان اقتصاددانی‌ست که دیروز شریعتمداری او را دستیار ویژه سوروس و «عمروعاص کت و شلوار پوش» خوانده بود و وزارت علوم را برای دعوتش بازخواست می‌کرد.

روزنامه همدلی از «انقلاب در اصلاحات» نوشته و در گزارشی از دیدگاه‌های تئوریسین‌های جریان اصلاحات نتیجه گرفته که اصلاح‌طلبان اعتبار، منابع و سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست داده‌اند.

خبرهای بیشتر را در روزنامه‌خوانی امروز بخوانید:

سفر ناتمام كارگران هفت‌تپه به تهران

تعدادی از کارگران که برای حضور در مجلس عازم تهران بودند بین راه دستگیر شدند. روزنامه اعتماد در گزارشی ماجرای اعتراض‌های کارگران هفت تپه را از آن روز که محمد خنیفر در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان از مطالبات کارگران هفت تپه گفت و بعد هم نامه ۱۶ بندی کارگران به نمایندگان مجلس تا بازداشت خنیفر و سه نفر دیگر را که قرار بود به مجلس بروند، روایت می‌کند.

این کارگران مهمان مجلسی‌ها بودند و انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس همگی به این بازداشت اعتراض کنند اما روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با تنها نماینده شوش، از او شنیده که «آن سه نفری که می‌خواستند به تهران بروند از قبل دادستانی برایشان احضاریه فرستاده بود و بازداشت‌شان ربطی به سفر تهران ندارد.» سید راضی نوری، نماینده شوش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مسائل کارگران هفت تپه در حیطه رسیدگی نماینده شهرشان قرار می‌گیرد یا خیر، از خود سلب مسئولیت کرده و به خبرنگار اعتماد گفته رسیدگی به مسائل صنفی کارگران وظیفه استانداری است و مسائل قضایی هم مربوط به مجموعه‌های دادگستری است.

برخلاف نماینده شوش، برخی نمایندگان مجلس به این بازداشت‌ها معترض شدند. علیرضا محجوب، رییس فراکسیون کارگری مجلس و سهیلا جلودارزاده از کمیسیون اجتماعی به قوه قضاییه درباره این بازداشت‌ها تذکر دادند. محجوب نامه ۱۶ بندی کارگران را در مجلس قرائت کرد و در پایان گفت «زنده باد کارگر».

ناآرامی‌های عراق چرا، چگونه و از سوی چه کسانی طراحی شد؟

روزنامه کیهان مدعی شده که ناآرامی‌های عراق از سوی سفارت‌های سه کشور آمریکا و انگلیس و هلند هدایت شده است. اعتراض‌هایی که با موضوع معیشت و فساد اقتصادی آغاز شد اما به شعارهای دشمنی با حشدالشعبی و ایران تمایل یافت. کیهان تایید می‌کند که همه مناطق اعتراضی به جز بغداد شیعه‌نشین بودند و استان‌های نجف، کربلا، ذی‌قار و میسان دست‌خوش تظاهرات و ناآرامی‌ست و تاکنون ۱۰۴ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شده‌اند.

برخلاف دیگر رسانه‌ها، کیهان خبر از پایان ناآرامی‌ها می‌دهد و اینکه دولت عراق برای مردم معترض، بسته‌های حمایتی در نظر گرفته و قرار بر این شده که با ایجاد تمهیداتی وضعیت اقتصادی مردم عراق بهبود پیدا کند.

این روزنامه همچنین ادعای روزنامه «الاخبار» لبنان را تکرار کرده که طرح آشوب در عراق از ماه‌ها قبل طراحی شده بود. کیهان هدف بازیگران خارجی برای آشوب در عراق را تلاش برای تضعیف روابط تهران-بغداد از یک سو و پاسخی به سیاست‌های عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در قبال مطالبات آمریکا از سوی دیگر می‌داند. کیهان مدعی است که ناآرامی‌ها در عراق قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر در منطقه علیه محور مقاومت است. کیهان همچنین پیش‌بینی می‌کند که به‌زودی اعتراض‌های مشابهی در لبنان نیز آغاز شود.

حاکمیت، اراده‌ای برای اصلاح امور ندارد

قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید در مجلس در گفت‌وگو با آرمان ملی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفته که اصلاح‌طلبان باید برای خودشان شرط و شروط بگذارند، نه برای حاکمیت. به این معنا که فهرستی با حضور افراد وفادار به اصلاحات و محکم بر عقاید خود آماده و معرفی کنند. پس از آن اگر شورای نگهبان آن‌ها را رد صلاحیت کرد دیگر تکلیف از اصلاح‌طلبان ساقط است.

میرزایی نیکو درباره موضع اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت چیزی نگفت ولی این نماینده مجلس می‌گوید در حاکمیت اراده‌ای برای اصلاح امور وجود ندارد.

آرمان ملی گفت‌وگویی هم با محسن غرویان دارد درباره فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی و از او شنیده که فسادها به حیثیت علما و روحانیون به عنوان عناصر اصلی حکومت آسیب وارد کرده چرا که مردم از حکومت دینی انتظار بیشتری دارند.

این استاد حوزه با اشاره به رشوه‌گیری قضات در پرونده‌های فساد معتقد است که فساد سال‌هاست به‌طور پنهان وجود دارد و اکنون برخی از آن‌ها سرباز زده و افشا شده است. غرویان می‌گوید فسادها باعث بی‌اعتمادی مردم به حکومت و مسئولان شده و احیای این اعتماد دشوار است. راه حل در حضور نمایندگان امانت‌دار و مصلح در مجلس است که با وضع قوانین زمینه‌های فساد را مسدود کنند.

بشار ماند، آمریکا رفت

روزنامه رسالت در گفت‌وگو با کارشناسان روابط بین‌الملل دلایل و تبعات خروج آمریکا از سوریه را بررسی کرده، امیر موسوی، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را وعده انتخاباتی ترامپ می‌داند ضمن اینکه حضور آمریکا در سوریه کلا بیهوده است زیرا ارتش سوریه به‌جز شهر ادلب و شرق فرات، بر کشور مسلط شده است. بشار اسد ماند و داعش و نیروهای تکفیری نیز کاری از پیش نبردند.

با توجه به تفاهماتی که بین ایران و روسیه درباره سوریه وجود دارد، این سه کشور مصمم برای گرفتن شهر ادلب هستند که اگر انجام شود آمریکا دو راه بیشتر ندارد یا وارد درگیری نظامی با محور روسیه، ایران و سوریه شود یا تسلیم؛ که هر دو مورد ناخوشایند است. به همین علت ترامپ تصمیم خود را برای خروج از سوریه اعلام کرد.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی به رسالت گفته خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برای رسیدن به اهداف سیاسی است. بیگدلی از حمله ترکیه به بخش‌هایی از سوریه هم اظهار نگرانی کرده و احتمال می‌دهد با اشغال بخش عمده‌ای از شمال سوریه، مساله به راحتی قابل حل نباشد. او همچنین به نقش استراتژیک سوریه برای ایران اشاره دارد و چنانچه بخشی از سوریه حذف شود، برای ایران و روسیه قابل قبول نخواهد بود.

مخاطرات افزایش قیمت بنزین

عزم دولت و مجلس برای گران کردن قیمت حامل‌های انرژی جدی است و دیر یا زود باید با بنزین هزار تومانی خداحافظی کرد. به گزارش اسکناس، بسیاری کارشناسان معتقدند که چنین حرکتی به تورم افسارگسیخته و فقر دامن خواهد زد و در نهایت درآمدهای ایجاد شده برای دولت نیز صرف جبران خسارات چنین اقدامی خواهد شد.

افزایش نرخ سوخت با افزایش نرخ تورم رابطه‌ مستقیمی دارد و با افزایش قیمت سوخت، باید شاهد مشکلات روانی و فرهنگی زیادی در جامعه باشیم. اکنون درصدی از جامعه با خودروهای شخصی کسب درآمد می‌کنند که با افزایش قیمت بنزین، با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

به گفته میثم موسایی، اقتصاددان اگر بخواهیم نرخ بنزین در ایران را به نرخ‌های جهانی نزدیک کنیم، درحالی‌که درآمد اقشار ضعیف جامعه هنوز به ریال است، تبعات زیادی ایجاد می‌کند. به باور این اقتصاددان، برای رسیدن به قیمت واقعی بنزین باید روند تدریجی داشت و سیاست کنونی که دوبرابر کردن قیمت حامل‌های انرژی را هدف گرفته خطرناک است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More