شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری تجمعات اعتراضی کارگری در چند شهر ایران

 

شهرهای تهران، اهواز و بندر امام خمینی در استان خوزستان روز چهارشنبه، دوم اسفند شاهد برگزاری تجمعات صدها کارگری بود که نسبت به احقاق حقوق خود دست به اعتراض زده و خواهان رسیدگی به وضعیت خود شدند.

جمعی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران درپی موافقت مجلس شورای اسلامی با انتقال منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به خزانه دولت، در برابر ساختمان قدیم مجلس تجمع کرده و آن را خلاف قوانین دانستد.

این تجمع بر اساس فراخوانی صورت گرفت که روز سه‌شنبه، از سوی دو اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، منتشر شد.

معترضان دراین تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی، اعتراض خود را نسبت به تصویب این مصوبه ابراز کردند. آن‌ها از شورای نگهبان که هنوز لایحه بودجه دولت را تائید نکرده خواسته‌اند تا «جلوی دست‌اندازی» به اموال کارگران را بگیرد.

 

  • تجمع کارگران گروه «ملی صنعتی فولاد ایران»

در اهواز نیز جمعی از کارگران گروه «ملی صنعتی فولاد ایران» در اعتراض به رویه مدیریت این کارخانه و مطالبات صنفی خود و همچنین نامشخص بودن شرایط بازنشستگی، مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۲ اسفند‌ماه، نزدیک به ۴۰۰ کارگر که دست‌کم سه ماه معوقات مزدی به همراه عیدی و پاداش پایان سال خود را از کارفرما طلبکارند، با برپایی یک تجمع صنفی در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، انتقاد خود را نسبت به عملکرد مدیریت جدید اعلام کردند.

کارگران معترض این کارخانه مدعی‌اند که  تغییر در سیستم مدیریت این کارخانه منجر به پرداخت نشدن سه ماه مزایای مزدی و متوقف شدن فعالیت‌های کارخانه شده است.

از دیگر موارد اعتراضی، مشخص نبودن وضعیت بازنشستگی حدود ۶۰۰ نفر از کارگران است که کارفرمای جدید همزمان با ورود به کارخانه، اقدام به بازنشسته کردن این کارگران کرده بود.

شرکت ملی فولاد ایران که در حال حاضر با  ۴ هزار کارگر در حال فعالیت است، در گذشته از بنگاه‌های اقتصادی متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا محسوب می‌شد. مدیریت این کارخانه پس از پیگیری قضایی ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیاردی به طور موقت به قوه قضائیه محول شد و س‍پس مالکیت آن به بانک ملی واگذار شد.

 

  • اعتراض کارگران پیمانی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در بندر امام خمینی

از سوی دیگر، بیش از ۳۰۰ کارگر پیمانی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر نیز روز چهارشنبه، نسبت به شرایط کاری و دستمزد خود دست به اعتراض زدند. کارگران معترض می‌گویند که باوجود اجباری بودن اضافه کاری و کار شبانه، کارفرما مزایای مزدی آن‌ها را از ماه گذشته پرداخت نکرده و مابقی مطالبت آن‌ها ماهانه با تاخیرهای ۱۰ تا ۱۵ روزه روبروست.

به گفته این کارگران، حقوق فعلی نه تنها مخارج زندگی خانواده‌هایشان را تامین نمی‌کند، بکله تاخیر در دریافت دستمزد نیز مشکلات اقتصادی آن‌ها را دو چندان کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More