شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برنامه ویژه وزارت کشور برای شرایط خاص و زلزله در تهران

 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، از برنامه ویژه‌ای برای شرایط خاص و زلزله در تهران خبر داد و با تاکید بر لزوم آمادگی همه نهادها و دستگاه‌ها برای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث، گفت: «براساس تصمیمی که در وزارت کشور اتخاذ شده، قرار است در شرایط مورد نیاز استان‌ها در کوتاه‌ترین زمان دست به دست هم بدهند تا بتوانیم حوادث احتمالی در تهران را مدیریت کنیم. در این زمینه تصمیم گرفته شده تا ۲۲ منطقه تهران میان ۲۲ استان تقسیم شود و با هماهنگی با شهرداری در این مناطق  امکانات، انبار کردن و استقرار نیروها در اختیار استان‌ها قرار بگیرد.»

به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه ۶دی‌ماه، جلسه هیأت وزیران که با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور برگزار شد آخرین وضعیت ایران در خصوص ایمنی دربرابر زلزله مورد بررسی قرار گرفت و  توصیه‌هایی درباره  اقدامات مردم پس از وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله مطرح شد.
وزیر کشور ایران گفته است که به‌زودی در تهران مانور امداد و نجات حوادث غیرمترقبه با هدف افزایش ضریب عملکرد استان‌ها در کمک‌رسانی به تهران برگزار خواهد شد.

رحمانی‌فضلی به مردم توصیه کرده است که هنگام وقوع زلزله در محدوده منازل خود باقی بمانند تا هم امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی با سرعت بیشتری انجام و هم از ایجاد فرصت برای دزدان جلوگیری شود. او همچنین مردم را در هنگام وقوع زلزله به حفظ آرامش و  هوشیاری دعوت کرد و گفت: «در چنین شرایطی بهتر است که در محدوده منازل خود حضور داشته باشند و از وارد شدن به خیابان‌ها بپرهیزند؛ چرا که این اقدام هم در خدمات‌رسانی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان اختلال ایجاد می‌کند و هم موجب ایجاد دشواری‌هایی برای نیروی انتظامی در جهت تامین امنیت و انتظامات می‌شود. به گفته‌ی رحمانی‌فضلی از دیگر دلایلی که به شهروندان توصیه می‌شود تا در هنگام وقوع زلزله در محدوده منازل خود حضور داشته باشند این است که در این زمان معمولا دزدان از فرصت استفاده کرده و به منازل مردم دستبرد می‌زنند.
وزیر کشور ایران انتشار اخبار درست و اطلاعات صحیح را وظیفه صدا و سیما دانست و گفت این سازمان باید تلاش کند تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات درست را  در اختیار مردم قرار دهد؛ چرا که بیشترین ارتباط با مردم را این مجموعه دارد.
هم‌زمان با وقوع زلزله های پی در پی در استان های تهران و البرز، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وابسته به شهرداری  نیز هفته گذشته  مراکز تخلیه امن اضطراری را به‌صورت جداگانه برای محله‌های مختلف شهر تهران به همراه راهنمایی برای زلزله  منتشر کرد.
این سازمان از شهروندان خواست راهنمای منتشرشده را به دقت بخوانند و درباره آن با خانواده و همسایگان هم گفت‌وگو کنند.
زلزله‌های اخیر در استان های تهران و البرز اگر چه خسارات مالی در پی نداشت اما نبود آگاهی و نداشتن برخی اطلاعات و آموزش های لازم در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه باعث شد که  ۳ نفر به دلیل شوک و استرس بالا  ناشی از زلزله جان خود را از دست دادند و بیش از یکصد نفر نیز در هنگام فرار از منازل خود دچار سانحه شده و مصدوم شوند.
 

  • از خشم زمین‌های منجیل تا غرش کرانه‌های پایتخت

زمین ایران این روزها نا‌آرام است و هر لحظه بیم آن می‌رود که دهان باز کند و عده‌ای را در کام خود فرو برد همانند بیست و هفت سال پیش.

در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران در پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹بود که زمین در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه «طارم‌علیا لرزید» و موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.

۳۷ هزار نفر بر اثر این رویداد جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شدو خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

پس از آن زمین لرزه بم بود که بار دیگر خاطرات غمبار رودبار و منجیل را زنده کرد.

زمین‌لرزه‌ای به شدت ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند  و ۲۶ هزار ۲۷۱ تن کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. در اثر این زمین‌لرزه ۷۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند و ارگ بم که با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازهٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

زلزله ای که در استان کرمانشاه رخ داد نیز بار دیگر شوکی بزرگ به مردم وارد کرد. زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶ در مقیاس ریشتر، ساعت ۱۷ و ۳۹ دقیقه‌ی روز دوشنبه ۲۰ آذرماه، حوالی شهر ازگله از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی را در استان کرمانشاه ایران، لرزاند. بیش از ششصد تن جان خود را از دست دادند و هزاران نفر در این حادثه مصدوم و بی خانمان شد.

حال در هفته گذشته استانهای تهران، البرزو قم چندین مرتبه براثررانش زمین  دچار لرزش شدند.

وقوع زلزله های اخیر در استان های کرمانشاه، کرمان، تهران، البرز و قم  در طی دو ماه گذشته زنگ خطری شد برای مسؤولان  و مردم که این رخداد طبیعی خانمان سوز را جدی گرفته و در صدد اقدامات پیشگیرانه برآیند.

حال باید دید که برگزاری مانور امداد و نجات حوادث غیرمترقبه و همچنین سازمان بزرگی چون  صدا و سیما و دیگر رسانه های داخلی تا چه اندازه می‌توانند در آموزش و آگاه‌سازی  مردم در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه و همچنین در کاهش خطرات ناشی از آن نقش داشته باشند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More