شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی مسائل شبکه سه در شورای نظارت بر صداوسیما

 

حاشیه‌هایی که اخیرا در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران رخ داده است، موجب شد یکی از اعضای شورای نظارت‌بر صداوسیما درخواست کند اتفاق‌های رخ داده در این شورا بررسی شود.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و از اعضای شورای هیات نظارت بر صداوسیما، در صفحه توئیتر خود از درخواستش برای بررسی مسائل اخیر شبکه سه در شورای نظارت بر صداوسیما خبر داد.

 

 

آشنا که نایب‌ رییس شورای نظارت بر صداوسیماست، اشاره‌ای نکرده که آیا این درخواست مورد موافقت دیگر اعضا هم قرار گرفته است یا خیر. او همچنین جزئیات بیشتری درباره این‌که «مسایل اخیر» اشاره به چه اتفاق‌هایی در این شبکه دارد، نکرده است.

در دو هفته اخیر، اختلاف میان علی فروغی، مدیر شبکه سوم و عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و مجری برنامه نود، باعث شده است که برای اولین‌بار در نزدیک به بیست‌سال گذشته، این برنامه دو هفته متوالی در زمان برگزاری‌ بازی‌های فصل فوتبال ایران، روی آنتن نرود.

علی فروغی، اردیبهشت‌ماه سال جاری جانشین علی‌اصغر پورمحمدی در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران شد. او پیش از این رییس مرکز بسیج صداوسیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی-اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود.

اختلاف‌ها میان فروغی و فردوسی‌پور حدود دو هفته پیش آغاز شد. برنامه نود که چند سال است روزهای دوشنبه پخش می‌شود، دو هفته پیش روی آنتن نرفت، چراکه مدیران شبکه سوم تصمیم گرفتند بازی میان دو تیم فوتبال انگلیس و اسپانیا را به‌جای این برنامه پخش کنند و فردوسی‌پور با پخش برنامه نود پس از بازی فوتبال، مخالفت کرد.

این مساله و سپس یک مصاحبه از فردوسی‌پور، موجب شد هفته گذشته نیز روابط عمومی شبکه سوم سیما اعلام کند که به‌دلیل «رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه نود» و «استمرار رفتار خارج از عرف ایشان» مدیران شبکه تصمیم گرفتند این برنامه از کنداکتور شبکه سوم حذف شود.

با این حال، فروغی در گفت‌وگویی با برنامه «حالا خورشید» شبکه سوم سیما اعلام کرد که این برنامه از هفته آینده پخش خواهد شد. مدیر شبکه سوم سیما از تصمیم خود برای پخش‌نشدن این برنامه دفاع کرد و گفت که مردم با وجود محبوبیت برنامه نود، از تصمیم‌هایی که «قاطعیت منطقی و عقلانی» داشته باشند، حمایت می‌کنند. او شبکه سوم سیما را با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی مقایسه کرد، چراکه به گفته او، شبکه سوم سیمای ایران «یک رسانه حرفه‌ای و جدی است».

این‌ها اما تنها حواشی پیش آمده برای شبکه سوم در هفته‌های اخیر نبوده. ابتدا برخی دست‌اندرکاران سریال «دلدادگان» اعلام کردند که برخی بازیگران پروژه، به‌دلیل دریافت نکردن دستمزد خود، از حضور در قسمت پایانی این سریال سرباز زده و درنتیجه، تیم دست‌اندرکار مجبور به تغییر پایان‌ این سریال شده‌اند.

هم‌زمان یک‌شنبه شب نیز، پخش اخبار شبانگاهی ساعت ۲۲ شبکه سوم سیما با ده دقیقه تأخیر انجام شد و در ابتدای این بخش خبری، مجری برنامه بابت «اقدام غیرحرفه‌ای و هماهنگ‌نشده» قسمت پخش این شبکه بابت به‌تاخیر انداختن بخش اخبار، از مخاطبان عذرخواهی کرد.

شورای نظارت بر صداوسیما، هیاتی است که براساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی تشکیل شده است. در این شورا دو نماینده از طرف رییس جمهوری (حسام‌الدین آشنا و عبدالرضا رحمانی فضلی)، دو نماینده از طرف رییس قوه‌قضاییه (غلام‌حسین محسنی اژه‌ای و محمدجواد لاریجانی) و دو نفر به انتخاب مجلس (احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلام‌رضا کاتب) حضور دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More