شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی روزنامه‌های یک‌شنبه ۲۱ مرداد

 

روزنامه‌های یک‌شنبه ۲۱ مرداد به فراخور سمت‌وسوی سیاسی خود، موضوعات گوناگون و متنوعی را پوشش داده‌اند؛ ازجمله می‌توان به نامه رییس قوه‌قضاییه به رهبر جمهوری اسلامی ایران درمورد مجازات مفسدان اقتصادی و پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به آن و همچنین تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ازسوی شورای نگهبان اشاره کرد.

 

روزنامه کیهان: رسیدگی سریع و عادلانه به مفاسد اقتصادی

 

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود به نامه رییس قوه قضاییه به رهبر جمهوری اسلامی و پاسخ وی به این نامه را آورده و نوشته: رئیس‌قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با ‌اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان و انجام برخی جرائم از سوی عده‌ای از اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی، درخواست کرد اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع در چارچوب قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور و قانون مجازات اسلامی داده شود. در این نامه پیشنهاد شده است که هرگونه تعلیق و تخفیف مجازات اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی ممنوع باشد. در متن درخواست رئیس‌قوه قضائیه آمده است: نظر به شرایط ویژه اقتصادی کنونی ، در صورت صلاحدید به رئیس‌قوه قضائیه اجازه داده شود در چارچوب قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹/۹/۱۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی و ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با رعایت موارد ذیل اقدام نماید. کیهان در ادامه به موارد مورد درخواست رییس قوه قضاییه اشاره کرده از جمله:  

۱- حسب مفاد تبصره ۶ ماده ۲ قانون مذکور شعبی از دادگاه انقلاب اسلامی را با ترکیب سه نفر قاضی با حداقل ۲۰ سال سابقه قضائی (یک نفر رئیس ‌و دو مستشار) تشکیل دهد. رسمیت دادگاه با حضور دو نفر از اعضاء خواهد بود.

۲- محل استقرار این شعب در تهران می‌باشد و کلیه پرونده‌های مرتبط، توسط معاون اول قوه قضائیه به آن شعب ارجاع می‌شود و با تشخیص رئیس

۳- به تشخیص رئیس‌دادگاه جلسات علنی و قابل انتشار در رسانه‌ها می‌باشد.

٤- کلیه مواعد قانونی لازم‌الرعایه مندرج در آیین دادرسی از قبیل ابلاغ و اعتراض حداکثر ۵ روز تعیین می‌شود.

۵- مفاد تبصره ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص وکیل، در دادگاه نیز مجری خواهد بود.

۶- هرگاه ضمن رسیدگی در دادگاه نقص تحقیقاتی احراز شود دادگاه می‌تواند رأسا نیز نسبت به تکمیل تحقیقات اقدام نماید.

۷- کلیه اتهامات ‌اشخاص حقیقی و حقوقی و کشوری و لشکری مرتبط با پرونده ارجاعی اعم از مباشر، شرکاء و معاونین در یک شعبه رسیدگی می‌شود.

۸- هرگونه تعلیق و تخفیف نسبت به مجازات اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی ممنوع است.

۹- در کلیه موارد رسیدگی به جرائم مذکور در صورت وجود دلایل کافی به تشخیص قاضی دادسرا و یا دادگاه حسب مورد قرار بازداشت موقت تا ختم رسیدگی و صدور حکم قطعی صادر می‌شود. این قرار غیر قابل اعتراض در مراجع دیگر خواهد بود. هر گونه تغییری در قرار، توسط دادگاه رسیدگی‌کننده صورت می‌پذیرد.

۱۰- آرای صادره از این دادگاه به جز اعدام، قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد. احکام اعدام با مهلت حداکثر ۱۰ روز قابل تجدید نظرخواهی در دیوان عالی کشور می‌باشد.

کیهان در پایان پاسخ رهبر جمهوری اسلامی را به این شرح آورده است: با پیشنهاد موافقت می‌شود. مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد.

 

روزنامه ابتکار: تصویب در وقت اضافه

 

روزنامه ابتکار در گزارشی به تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان پرداخته و نوشته: شورای نگهبان قانون اساسی روز گذشته پس از مدت‌ها بحث و بررسی و جدل، قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، مغایر با قانون اساسی و شرع تشخیص نداده و آن را تایید کرد. در پایگاه اطلاع‌رسانی این شورا آمده است: «مصوب جلسه مورخ سی و یکم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ‌۱۰/۵/۱۳۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

در همین راستا حسن روحانی نیز طی ابلاغیه‌ای دو وزارتخانه مرتبط را مکلف کرد تا این قانون را اجرا کنند. در ابلاغیه رئیس‌جمهوری خطاب به وزرای دادگستری و امور اقتصادی و دارایی تصریح شده است: «در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» جهت اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و دادگستری ابلاغ می‌شود.» این در حالی است که روز گذشته آخرین مهلت تعیین‌شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر لایجه الحاقی FATF، موسوم به CFT بود. در همین رابطه نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این کمیسیون هفته آینده وارد بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) می‌شود.

کمال دهقانی اظهار کرد:‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار است بعد از تعطیلات وارد بررسی لایحه CFT شود.

نمایندگان مجلس در ۲۰ خرداد مقرر کردند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به مدت دو ماه مسکوت بماند که امروز مهلت دو ماهه پایان یافته است و هنوز کمیسیون امنیت ملی وارد بررسی این لایحه نشده است.

بررسی این لایحه نیز مانند کلیات طرح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، محل بحث و مجادلات فراوانی شده است. بحث‌هایی که گاه ابعاد گسترده‌ای پیدا می‌کند. تا جایی که در خصوص لایحه FATF هم مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از اعلام نظر قطعی شورای نگهبان ورود کرده و مواردی را متذکر شد. اما با تمام این اوصاف کلیات طرح مورد اشاره، از سوی شورای نگهبان تایید شده و رئیس‌جمهوری هم آن را ابلاغ کرد.

 

روزنامه وطن امروز: تأیید نسخه داخلی

 

در همین حال روزنامه وطن امروز خبر داده که نسخه داخلی لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم در شورای نگهبان تصویب شده و توضیح داده که  ۲۰ روز قبل و در شرایطی که نگرانی کارشناسان واز لوایح مذکور در نهادهای مختلف ادامه داشت، انتشار یک خبر درباره FATF بر نگرانی‌ها در این‌باره افزود. مارشال بیلینگسلیا که هم‌اکنون در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان دستیار معاون تروریسم و اطلاعات مالی فعالیت می‌کند و در روزهای اخیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دنبال فشار تحریمی علیه ایران در منطقه است، از نهم تیرماه (۳۰ ژوئن) برای یک سال (تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹) به عنوان رئیس FATF انتخاب شده است. این خبر در واقع نشان‌دهنده پیوند عمیق FATF با وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و در عمل صحت ادعاهای منتقدان لوایح چهارگانه را تایید کرد.

با همه اینها و پس از چکش‌کاری‌‌های فراوان تعدادی از این لوایح، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر دیروز در نشست خبری از تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در این شورا خبر داد. وی با اشاره به بررسی آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان بررسی و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در این قانون مصادیق تروریسم تعریف شد. بر اساس این قانون، اقداماتی مانند هواپیماربایی، دزدی دریایی و بمب‌گذاری در اماکن عمومی، شبکه حمل‌ونقل عمومی، تاسیسات دولتی یا زیرساختی اقدامات تروریستی تلقی می‌شود. همچنین اگر ایران به کنوانسیونی بین‌المللی بپیوندد که در آن جرائمی تروریستی تعیین شده باشد، آن جرائم در ایران نیز تروریستی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد انجام اصلاحات متعدد در مجلس و تامین نظر شورای نگهبان، زمینه را برای تایید این قانون در شورای نگهبان فراهم کرده باشد. ضمن اینکه این لایحه همچون لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی عطف به قوانین داخلی کشورمان بوده و از این جهت نگرانی پیرامون آنها، قابل قیاس با لوایح بیرونی و خطرناکی چون الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین پالرمو نخواهد بود. لوایحی که به اذعان کارشناسان، حداقل پیامد آن خودتحریمی بوده و زمینه‌‌های اقتدار و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را به دست خود ایران منهدم خواهد کرد.

 

روزنامه جوان: از تقسیم خزر حذر شود

 

روزنامه جوان در گزارشی از اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر برای تقسیم این دریا خبر داده و نوشته: بعد از ۲۵ سال بحث و جدل و چهار نشست سران و ۵۱ نشست کارشناسی برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، امروز چشم‌ها به نشستی است که سران حاشیه این دریا را در قزاقستان گرد هم جمع کرده است؛ نشستی که امکان دارد منجر به امضای کنوانسیون رژیم حقوقی برای خزر هم نشود، اما شک و تردید‌ها در رابطه با سهم ایران، همچنان در هاله‌ای از ابهام به قوت خود باقی است.

مقامات ایرانی همواره بر افزایش سهم ایران پافشاری داشته‌اند، اما برخی منابع خبری اخیراً گمانه‌های کمتر از حتی ۲۰ درصد (۱۳ یا ۱۸ درصد) را به سهم ایران مطرح ساختند. طبق گفته مدیر مؤسسه مطالعات خزر به «جوان»، می‌گوید: تدوین رژیم حقوقی برای خزر یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائلی است که بیش از چند دهه از آن می‌گذرد، اما همچنان نامشخص باقی مانده و حالا بعد از دو دهه کشمکش تصمیم تاریخی مهم در این‌باره گرفته می‌شود.

حقوق دریا‌ها در حقوق بین‌الملل، بخش اعظمی از قوانین بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. کشکولی از حقوق، ریاضیات و محاسبات در «حقوق دریاها» به چشم می‌خورد؛ اینکه اساساً دریاچه خزر مشمول حقوق دریا‌ها و متون حقوقی آن می‌شود یا نه محل مناقشه است.

سیدسروش هاشمیان متخصص حقوق بین‌الملل در حوزه رژیم دریای خزر در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: توصیف دریا یا دریاچه بودن خزر وفق کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریا‌ها نظرات متفاوتی دارد، اما با توجه به واقعیت خطوط ساحلی و مقعربودن (تورفتگی) خزر، مهم در این رابطه رعایت «اصل انصاف» است.

وی با توضیح اصل انصاف در این زمینه تشریح کرد: نباید با بستن دهانه سواحل ما (ارس و اترک) خط کشیده شود و دریای ساحلی ما باید گسترش بیشتری داشته باشد. مهم این است که براساس ویژگی‌های طبیعی ساحل ایران تحدید حدود انجام شود.

 

روزنامه خراسان: خزر صاحب حقوق می‌شود

 

در همین حال روزنامه خراسان هم با اشاره به اجلاس مذکور در مورد تعیین حقوقی دریای خزر نوشته: امروز بندر آکتائوی قزاقستان در ساحل شمال شرقی دریای خزر در حالی میزبان پنجمین نشست سران کشورهای ساحلی خزر است که مهم ترین خواسته افکار عمومی مردم ساحل خزر در ۲۱ سال گذشته، یعنی امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را در دستور کار خود دارد و قرار است تا ساعاتی دیگر پنج رئیس جمهور کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان برای نخستین بار سندی را امضا کنند که کنوانسیونی بی‌نظیر را برای بزرگ ترین دریاچه دنیا به همراه دارد.

دریای خزر افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگ ترین دریاچه کره زمین که بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر طول و ۳۲۰ کیلومتر پهنا دارد، بر پایه پژوهش های انجام شده حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۲۵۷تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده است. از این رو تدوین یک رژیم حقوقی پیشرفته و منصفانه برای آن اهمیت به سزایی دارد.مذاکرات برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر از سال ۱۹۹۶ با تشکیل یک گروه کاری به ابتکار وزیران خارجه پنج کشور آغاز شد و به دلیل مشکلات و اختلافات بسیار تاکنون ادامه داشته است. در حقیقت دریای خزر به عنوان بزرگ ترین پهنه آبی محصور در خشکی جهان از حوزه کنوانسیون حقوق دریاها خارج است و قرار بود برای خزر یک کنوانسیون منحصر به فرد نوشته شود. تا قبل از فروپاشی شوروی قانون حاکم بر دریاچه میان ایران و شوروی بر اساس بندهایی از دو قرارداد ۱۹۲۰ و ۱۹۴۱ رعایت می شد که اگرچه حق استفاده مشترک و نه ۵۰-۵۰ را به دو طرف می داد اما در عمل و در شرایطی که ایران قبل و بعد از انقلاب توان نظامی و دریایی مقابله با ابرقدرت شرق را نداشت نمی توانست از همه پهنه این دریا استفاده کند. با فروپاشی و تبدیل شوروی به چهار کشور ساحلی خزر، مذاکرات برای تدوین رژیم حقوقی آن نیز آغاز شد، مذاکراتی که اگرچه در برخی موارد به سرعت و سهولت پیش می رفت اما در بخش هایی به ویژه آن جا که موضوع تقسیم دریا و تحدید حدود بستر و زیربستر و استفاده از منابع مشترک نفت و گاز مطرح است، کار گره خورده و تاکنون نیز این گره باز نشده و قرار هم نیست امروز باز شود.

 

روزنامه همدلی: یغمای انسانیت

 

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان یغمای انسانیت نوشته: مردم! چرا به هم رحم نمی‌کنیم؟ احتکار«۱۰میلیاردتومان لوازم پزشکی و دارویی در البرز»، «۸۰خودرو، ۸۰۰تن کاغذ و انبار لوازم خانگی در قم»، «۲۰۰۰تن شمش آلومینیوم در اراک»، «۱۴۰انبار لوازم خانگی در قزوین»، «۴۵۰تن کاغذ، ۹۸۰تن نخ و۵۰۰۰۰قلم لوازم خانگی در شهرری» و «۱۰۰۰تن برنج در شهرکرد» اینها کشفیات انبارهای احتکار طی ۴۸ساعت گذشته و بخشی از خبرهایی است که در ارتباط با این معضل به‌دنبال شروع تحریم‌ها بوده است. سودجویانی که حالا از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. شاید هیچ وقت به این موضوع فکر نکنند که آنها اگر امروز کالایی را که در انحصارشان است و احتکار می‌کنند، فردا عده‌ای دیگر همان کار را با خود آنها و با جامعه می‌کنند. باید دانست در این تلاطم بی‌تفاوتی آنچه به یغما می‌رود، انسانیت است. کاش به جای اندیشیدن به انتفاع شخصی به فکر منافع جمعی بود. کاش یاد می‌گرفتیم که در روزهای سخت در کنار هم باشیم. این مسئله دیگر ربطی به دولت و حاکمیت ندارد. این دومینوی فرصت‌طلبی تا کجا باید پیش برود؟

در روزهای اخیر کرور کرور اخبار احتکار از جای جای کشور روی دست رسانه‌ها ماسیده است. روز گذشته مهر گزارش داد «انبار داروهای احتکار شده در اطراف تهران متعلق به دختر یکی از وزرای دولت یازدهم بوده است.» حالا دیگر با جان مردم هم بازی می‌کنند. سید یاسر رایگانی، سخنگوی تعزیرات در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود انبار داروهای احتکار شده که اخیرا کشف شده، مربوط به یکی از افراد وابسته به دولت یازدهم است، اظهار کرد: «اینکه پرونده مزبور به یکی از افراد دولت وابستگی داشته باشد، در روند رسیدگی تاثیری ندارد و انبار مکشوفه مربوط به هر کسی باشد، رسیدگی می‌شود. بنابراین پرونده مزبور در دست رسیدگی است و به زودی هم حکم آن صادر می‌شود.» رایگانی توضیح داد: «متاسفانه تعداد زیادی از این داروها تاریخ مصرف گذشته بوده است و خانمی که این انبار متعلق به وی بوده، اجازه فعالیت در این حوزه را نداشته و تداخل صنفی صورت گرفته است. بخش زیادی از این داروها قابلیت استفاده ندارد و به همین نیت هم نگهداری شده بود تا دوباره به بازار عرضه شود که از توزیع آن جلوگیری کردیم. بار دیگر تاکید می‌کنم اینکه پرونده نسبتی با کسی داشته باشد تاثیری در روند رسیدگی ندارد.»

 

روزنامه ابتکار: سیاست سخت سکوت

 

روزنامه ابتکار در گزارشی به چرایی سکوت دولتمردان در مورد مشکلات موجود و حوادث اخیر پرداخته و نوشته: این روزها شاهد سکوتی فراگیر در میان دولتمردان در مواجهه با برخی از رخدادهای موجود در کشور هستیم. به نوعی می‌شود گفت یک نوع روزه سکوت گرفته‌اند. برخی این رفتار را به سکوت سیاسی تعبیر می‌کنند برخی نیز این سکوت را به دلایل امنیتی موجه می‌دانند. سوال اینجا است در پس این سکوت چه چیزی نهفته است و دلایل این سکوت چیست؟ چه کسی باید پاسخگوی افکار عمومی باشد؟ مگر نه این است که در حکومت و نظام دموکراتیک و مردم‌سالار، جامعه انتظار پاسخگویی نسبت به مشکلات پیش آمده را باید از قوه مجریه‌ای که از طریق انتخاب مستقیم خودشان به قدرت رسیده است، داشته باشند.

تحلیل‌گران سیاسی دلایل متعددی را برای این سکوت مطرح می‌کنند. برخی آن را رفتاری مناسب در مواجهه با موضوعات دانسته و بعضی دیگر انتقادهای تند و تیزی درخصوص آن دارند. گروهی این سکوت را استراتژی راهبردی دولت به منظور حل و فصل بحران‌های موجود در کشور می‌دانند و گروهی دیگر آن را نتیجه ناکارآمدی و غفلت دولتمردان از رتق و فتق امور جاری کشور قلمداد می‌کنند.

مهدی مطهرنیا در خصوص این مسئله و موضوعات مرتبط با این نوع رفتار دولت به «ابتکار» می‌گوید: «سکوت در سیاست در ارتباط با دولت به معنای قوه مجریه در ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. ساختار قدرت در ایران پس از انقلاب یک ساختار ویژه است، یک تئو شبه‌دموکراسی را ما شاهد هستیم. چرا شبه‌دموکراسی؟ به دلیل اینکه انتخابات در آن وجود دارد اما انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان در دایره محدودی از انتخاب قرار می‌گیرند. یعنی مشروعیت نهادهای حکومتی و قدرت دولتی در چارچوب رای مردم مشخص نمی‌شود بلکه در آن‌ها وجه مقبولیت از منظر ادبیات سیاسی برساخته از درون انقلاب اسلامی به آرای مردم است. به‌تبع چنین فضای گفتمانی، دولت به معنای قوه مجریه در منگنه‌ای قرار می‌گیرد که در یک‌سو نیروهای اجتماعی قرار دارند که به رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس دولت و قوه مجریه رای می‌دهند؛ پس او حداقل در این وضعیت شبه‌دموکراتیک به عنوان فرد دوم قانون اساسی شناخته می‌شود. از سوی دیگر جنبه و وجه دیگر این کار انبر و قیچی قدرت حکومتی قرار دارد چون فرادولت است.

 

روزنامه جهان صنعت
روزنامه جهان صنعت: نمره بیست کلاس

 

هومن جعفری در ستون طنز روزنامه جهان صنعت نوشته:  «بر اساس آمارهای منتشره از سوی صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۶۴۴ میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده ایران در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی بماند اما در سال ۲۰۲۱ با پشت سر گذاشتن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود کند.»

می‌بینید این اقتصاد ایران را؟ بیرونش مردم دنیا را می‌کشد، داخلش ما را! ما که این داخلیم دهان‌مان در حال آسفالت شدن دو‌بانده است از دست اقتصاد ایران. آن طرف هم در صندوق بین‌المللی پول از این‌ گزارش‌ها کار می‌کنند بعد به خودشان می‌گویند خوشبخت مردم ایران که در چنین اقتصادی زندگی می‌کنند.

حالا اینش هیچی! با انتشار همین گزارش‌هاست که برخی مسوولان به خودشان می‌گویند: ‌بابا ما این همه اختلاس کردیم، هنوز اقتصاد هجدهم هستیم. یک مقدار دیگر اختلاس کنیم نمره بیست را بگیریم!‌

ما از اینها می‌ترسیم!

 

روزنامه قانون

 

کارتون احسان گنجی در روزنامه قانون

 

کارتون احسان گنجی

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More