شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ مرداد

 

روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ مرداد، به سالگرد کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ پرداخته و آن را مورد کنکاش قرار داده‌اند. در کنار این موضوع، روزنامه‌ها بنابه سمت‌وسوی سیاسی خود، به موضوعات مختلفی توجه نشان داده‌اند.

 

روزنامه کیهان: مصدق از پل مذاکره با آمریکا سقوط کرد

 

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود تاکید کرده که یکی از دلایل سقوط دولت دکتر مصدق مذاکره با امریکا بود و توضیح داده که شصت و پنجمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ فرا رسید، این کودتا در خود حاوی نکات و درس‌هایی است که متاسفانه برخی تمایلی به فکر کردن به آن نیستند و شاید هم به صلاح مسیر و منافعی که برای خودشان در نظر گرفته‌اند نباشد که به آن درس‌ها و نکات توجهی از سر دقت داشته باشند.

مصدق که بود و چه کرد در این مجال چندان مهم به نظر نمی‌رسد که هر شخصیتی از منظرهای متعددی می‌تواند مورد نقد و بررسی قرار گیرد، روی سخن در این گزارش آنجا است که مصدق گمان می‌کرد می‌تواند از طریق کمک‌های آمریکا و مذاکرات پشت پرده با ایالات متحده آتشی که از طریق دشمنی انگلیس ایجاد کرده بود را برای ملت ایران گلستان سازد.

مصدق در خوش بینانه‌ترین حالت به سیاست‌های پشت پرده که قدرت‌های بزرگ را در رسیدن به اهداف چندگانه در یک مسیر واحد قرار می‌داد واقف نبود ولی تجربه این واقعیت را به او اثبات کرد که «دیوار آمریکا» دیوار مناسبی برای تکیه کردن نیست.

مصدق در جواب نامه معروف آیت‌الله کاشانی که او را از وقوع یک کودتای قریب‌الوقوع بیم می‌داد نوشته بود: «مستظهر به‌ پشتیبانی‌ ملت‌ ایران‌ هستم.»

مرور تاریخ نشان دهنده آن است که مصدق مردم را تنها زمانی قبول و به حمایت آنان نیازمند بود که بتواند از طریق آنان مخالفین را از صحنه سیاست ورزی کشور حذف کند، اگر او به حمایت مردم پشت گرمی داشت نیازی به این نبود که دست دوستی و گدایی به سوی آمریکا دراز کند و علیرغم پاسخ‌های منفی مکرر ایالات متحده پا پس نکشیده و به کمک‌های آینده آمریکا امیدوار باشد.

کیهان در ادامه این گزارش نوشته: برجام یکی از آخرین تجربه‌های ملت ایران است، دولت یازدهم مذاکرات منتهی به برجام را آغاز و ده‌ها دیدار بین وزیر خارجه کشورمان و طرف آمریکایی صورت گرفت، این دیدارها سرانجام به قرارداد پر حرف و حدیث برجام رسید که عده‌ای امضای «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا زیر این قرارداد را تضمین خواندند ولی رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده آن را پاره کرد تا نشان دهد به امضای شیطان نباید امید بست.

ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرد و طرف مقابل به اکثر تعهدات خود پایبند نبود و امروز به دنبال تحمیل تعهدات جدید و انجام ندادن تعهدات قدیم پاره شده خود هستند!

هیچ دیپلمات عاقلی با سیاستمدارانی که چنین ویژگی‌های مشمئز‌کننده‌ای دارند پای میز مذاکره نمی‌نشیند چرا که به امضای او اعتمادی نیست.

 

روزنامه همدلی: روشنفکر مثل شعبان بی‌مخ

 

روزنامه همدلی هم در گزارشی در رابطه با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد نوشته:  نه میدان به نامش زده اند و نه خیابان، حتی یک کوچه بن بست هم اسم او را بر خود ندارد، اما مشهور است، نامش در کنار بزرگان تاریخ سیاست ایران زمین ثبت شده، شهیر شاید به اندازه «مصدق»! هر چه ۲۸ مرداد را با نام ملی کننده نفت به یاد بیاورند ولی نام یک لات هم گره خورده با کودتای سال ۱۳۳۲؛ «شعبون بی مخ».

نام شناسنامه ای اش «شعبان» بود و فامیلی اش «جعفری». در سال آغازین قرن چهاردهم به دنیا آمد، در سنگلج، شاید عزت الله انتظامی، «آقای بازیگر» هیچ وقت رویش را نداشت بگوید هم محله ای اوست! صدایش می زدند «بی مخ» چون هیچ منطقی سرش نمی شد، زورخانه داشت اما انگار تنها «زور»ش را فهمیده بود از باستانی کاری، تمام راه ها برای او به درگیری و دعوا ختم می شد، عشقِ شاه بود؛ عشقی دو طرفه، سبیل هایش را چرب می کردند و او هم خیابان را می بست، کسی جرات نداشت دربیفتد با «شعبون». لقب «تاجبخش» و «درخونگاه» هم داشت اما معروف بود به «بی مخ».

دهه سوم زندگی اش را هم رد کرده بود، ایران آشوب بود و آرام نداشت، شاه می خواست دولت مصدق را سرنگون کند، دم دستی ترین راه به ذهنش رسید، لات بازی و نزاع خیابانی، «شعبون» را فرستاد وسط معرکه. نخست وزیر وقت متهم بود به نقض قانون اساسی، چالش جدی و عمیقی داشتند جبهه های مختلف سیاسی ولی هیچ کدام شان برای «شعبون» اهمیتی نداشت، فرستادندش به خیابان ها و مقدمه کودتای ارتش فراهم شد. از فدائیان اسلام دم می زد و ارادت به آیت الله کاشانی، حتی حضور پررنگش را در کودتا تکذیب کرد، مدعی بود تا ظهر روز ۲۸ مرداد در زندان شهربانی بوده و اصلا نمی توانسته برود توی بازیِ جنگ.

وقتی محمدرضا پهلوی هنوز شاه ایران محسوب می شد، خوش‌خوشانِ «شعبون» بود، می تازاند و هیچ مدیر و مسئولی هم جرات نداشت بگوید بالای چشمت ابروست، انقلاب شد، تحت تعقیب کمیته ضربت انقلاب اسلامی قرار گرفت، دیگر بال و پرش ریخته بود اما هر از گاهی دستی می رساند به ناآرامی ها در شهرهای مختلف، نام لاتِ معروف گره خورده با کودتای سال ۱۳۳۲؛ «شعبون بی مخ». دقیقا ۵۳ سال بعد از کودتا علیه مصدق، دقیقا در روز ۲۸ مرداد از دنیا رفت، فرسنگ ها دور از زادگاهش. در گورستان وست وود شهر سنتا مونیکا، در کالیفرنیا آمریکا دفنش کردند.

 

روزنامه قانون: راهکارهای عقیم

 

روزنامه قانون در گزارش اصلی خود به راهکارهای اصلاح طلبان برای حل مشکلات اشاره کرده و تاکید کرده که این راه حل ها خودشان تبدیل به معضل می شوند و توضیح داده که با در نظر گرفتن تمامی تحولات عظیم اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و مهم‌تر از همه تکنولوژیکی که طی چهار دهه اخیر در ایران شاهد آن بوده‌ایم اما گویا دوباره مسئولان در حال مواجهه با نسلی جدید از گروه‌های فاقد امتیاز شهری یا همان مردم عادی هستند. البته حوادث ۸ ماه گذشته به روشنی نشان داده است، نه حاکمیت و نه متاسفانه دگراندیشان داخل نظام(یا همان اصلاح‌طلبان)هیچ تحلیل و شناخت درستی از این قشر تاثیرگذار و جریان ساز تاریخی نداشته و ندارند. واکنش‌ها و بیانیه‌هایی که از جانب تحلیل‌گران و بزرگان جناح‌های سیاسی داخل کشور در طول این مدت صادر شده است،می‌تواند بر این ادعا صحه بگذارد! آصف بیات محقق و استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیای نیویورک در قالب کتاب «سیاست‌های خیابانی»ی اشاره ای می‌کند که می‌تواند برای محققان و جامعه‌شناسان امروز ایران،همچون فانوسی،روشن‌کننده بسیاری از نقاط تاریک و ابهام‌برانگیز تحولات ماه‌های گذشته نیز باشد! او ادعا می‌کند«بر خلاف نظریه انقلاب(یون)منفعل گرامشی،گروه های فاقد امتیاز، فعالیت‌های‌شان را بر مبنای یک استراتژی آگاهانه انجام نمی‌دهند، بلکه نیروی پیش‌برنده آن‌ها، ضرورت بقا و یک زندگی آبرومندانه است.

بیشتر جامعه‌شناسان سیاسی ایران، در برهه سال‌ها و ماه‌های منتهی به بهمن ۵۷ فاقد توانایی درک و تحلیل درست معترضان به تبع آن مطالبات‌شان بوده و هستند. نبود یک شناخت صحیح از این قشر، در ارائه یک راه‌حل مدون و کامل برای برون رفت از بحران‌هایی که گریبان اقتصاد و سازه سیاسی حاکمیت و نیروهای سیاسی فعال در آن را گرفته است، معضلاتی بغرنج را پدید می‌‌آورد؛ معضلاتی که شاید همین راه‌حل‌های اشتباه را به یک بحران جدید بدل کنند!

قانون در ادامه نوشته: نباید این نکته را از نظر دور کرد که مقوله تهی‌دستی فقط یک مفهوم اقتصادی نیست و در درجه اول به هویتی فرهنگی و اجتماعی اشاره دارد. البته در طول چهار دهه اخیر همین مفهوم نیز دستخوش تغییرات و تحولات شگرفی شده است که باید آن را در زاویه دید و ویژگی‌هایی که برای آن قائل می‌شویم،اعمال کرد. اما درباره اینکه چرا این قشر و بخش مهم اجتماعی برای ابراز ناخرسندی از شرایط موجودش رو به کنش‌های خیابانی می‌آورد، علتش «بسته شدن تمامی کانال‌های نهادی ابراز نارضایتی‌ها» است. این عامل موجبات بیگانگی بیش از پیش توده‌های مردم را با دولت فراهم می‌آورد.

 

khorasan
روزنامه خراسان: تفحص از بانک مرکزی کلید خورد

 

روزنامه خراسان در گزارش اصلی خود از کلید خوردن تحقیق و تفحص از بانک مرکزی خبر داده و نوشته: متن گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره درخواست تحقیق و تفحص ۱۳ محوری از بانک مرکزی منتشر شد که یکی از بندهای آن، تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز در ماه های گذشته است. در این گزارش، با اشاره به نامه مورخ ۱۳ آبان ۹۶ در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در ۵ سال گذشته آمده است: موضوع در جلسه ۳۱ تیر امسال کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی مطرح و نظرات دو طرف شنیده شد. در نهایت نیز این طرح در ۱۳ محور به تصویب رسید. از جمله این محورها عبارت است از:

۱- نبود  نظارت صحیح بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری اعم از مجاز یا غیرمجاز که موجب شده نرخ‌های سود غیرمتعارف را به سپرده‌ها پرداخت کنند.

۲- عدم تصمیم‌گیری در خصوص عده کثیری از سپرده‌گذاران که سپرده‌های آنان در مؤسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبینی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.

۳- عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور از دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها.

۴- بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز.

۵- نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از سال ۱۳۸۰ تاکنون.

۶- پنهان‌کاری در ارائه اطلاعات مربوط به خود مشتریان به آنان در خصوص تسهیلات دریافتی از جمله ارائه یک نسخه قرارداد به مشتریان، اعلام بدهی قطعی به مشتریان به صورت مکتوب شامل اصل، سود، جرایم تأخیر و ...

 

روزنامه ابتکار: خودتحریمی بانکی در شرایط تحریم

 

روزنامه ابتکار در گزارشی به تبعات نپذیرفتن FATF پرداخته و نوشته: شورای نگهبان در حالی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را رد کرده که نظام بانکی کشور این روزها بیش از هر زمان دیگر نیازمند متصل شدن به نظام بانکی جهانی است. ازطرفی موسسه بازل رتبه اول را در شاخص ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم در سال ۲۰۱۷ به ایران اختصاص داده است. به همه این‌ها باید اضافه کرد که ۴۳ روز دیگر مهلت سه ماهه FATF تمام می شود و ۷۸ روز دیگر هم تحریم‌های نفتی و انرژی آمریکا شروع خواهد شد؛ روزهایی که قرار است در آن راه حلی با اروپایی‌ها بر سر بسته پیشنهادی و مکانیزم‌های تعامل‌های اقتصادی در غیاب آمریکا حاصل شود، قطعا این موضوع به ملزوماتی برای همکاری از جمله به روز کردن قوانین مالی و بانکی نیاز دارد.

بدون شک اگر ایران به معاهده بین‌المللی FATF نپیوندد، نمی‌تواند مبادلات بانکی خود را در دنیا بدون وجود مشکل انجام دهد. اما آیا شورای نگهبان قصد دارد نظام بانکی وارد پروسه خود تحریمی شود؟ سوال این است که تبعات نپیوستن ایران به این کنوانسیون چه می تواند باشد؟

مسعود دانشمند دبیر انجمن اقتصاددانان ایران به «ابتکار» می‌گوید: به طور قطع نپیوستن ایران به این کارگروه همکاری بانک های ما با نظام بانکی جهانی را به شدت کاهش می‌دهد. وی در خصوص راه‌حل این مشکل می‌گوید: باید در این خصوص گفت و گو کرد، مجلس و شورای نگهبان، باید به سرعت جلسات تخصصی تشکیل دهند تا این مسئله به سرانجام برسد. بدون شک نپیوستن ایران به FATF داد و ستد تجاری در کشور را دچار اختلال خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار می‌کند: تحریم‌های امریکا رابطه‌ای با این موضوع ندارد اما باید گفت برای پیوستن به اقتصاد جهانی نیاز داریم تا قدم به قدم حرکت کنیم.FATF نمی‌تواند در فشار تحریم‌های امریکا تاثیر شگرفی داشته باشد اما پیوستن به آن از اضافه شدن مشکلات جدید برای اقتصاد کشور جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: در هر حال روند پیوستن به این کنوانسیون باید با ساز و کارهای قانونی داخل کشور انجام شود اما لازم است نهادهای تصمیم‌گیر به سرعت در این خصوص گفت و گوهای تخصصی داشته باشند.

 

روزنامه جوان: محتکران نقره‌داغ شدند

 

روزنامه جوان در گزارش اصلی خود از برخورد با محتکران کالا خبر داده و نوشته: در ادامه برخورد محکم با محتکران، احتکار‌کنندگان تهران، ری، کرمان و اصفهان نقره داغ شدند، با این حال به گفته رئیس پلیس تهران هزاران انبار کالا در جنوب تهران بدون اقدامات نظارتی داریم. در میان کالا‌های مکشوفه هزاران لاستیک تاریخ مصرف گذشته و برنج‌هایی که در شرایط نامطلوب نگهداری شده، دیده‌ می‌شود.

به گزارش جوان از هزاران انبار کالا‌های احتکار شده‌ای که پلیس پایتخت گرای آن را در جنوب پایتخت به دستگاه قضایی داده روز گذشته تنها در‌های ۹ انبار آن گشوده و کالا‌هایی به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان از آن‌ها خارج شد. هر چند پلیس می‌گوید کالا‌های کشف شده در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی استان تهران قرار می‌گیرد، اما نباید از تلاش صاحبان قدرتمند این کالا‌ها برای بازپس‌گیری آن غافل ماند.

مأموران پلیس آگاهی تهران در یک عملیات‌های همزمان در محدوده جاده ورامین، کهریزک، مهدی‌آباد، جاده خاوران و جاده واوان به ۹ انبار از کالا‌های اساسی احتکار شده دسترسی پیدا کردند که انواع مواد غذایی از قبیل: برنج، حبوبات، نشاسته، چای، ادویه و ده‌ها هزار حلقه لاستیک انواع خودرو‌های صنعتی و سواری مجموعاً به ارزش تقریبی ۳۲۰ میلیارد تومان در آن نگهداری می‌شد.

جوان همچنین نوشته: فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز از کشف یک هزار و ۵۰۰ تن برنج و۳۰۰ تن عدس احتکار شده به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال در عملیات مأموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان «خمینی شهر» خبر داد. همچنین سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری نیز از کشف ۲۵۰ میلیارد ریال کالای احتکار شده در شهرستان ری خبر داد.

 

روزنامه صدای اصلاحات: پدرم شهید شد، شما غارت کنید؟

 

روزنامه صدای اصلاحات از قول آناهیتا شیرودی نوشته: آناهیتا شیرودی دختر شهید شیرودی در فضای مجازی نوشت: پدر من سرلشکر خلبان علی اکبر قربان شیرودی قهرمان ملی جنگ ایران و عراق؛ سیمرغ دشت پل ذهاب ۳۷ سال است که در امامزاده شیرود آرمیده تا مسئولین بیکفایت غارت کنند بخورند و ببرند و به امثال ما دهن کجی کنند. او که به طور تلویحی به کمپین فرزندت کجاست اشاره داشت با اشاره به قهرمانی پدرش در دوران دفاع مقدس، فساد در برخی دستگاهای دولتی را به رخ برخی مسئولان دولتی کشاند. در روزهای اخیر انتقادهای زیادی به آقازاده های پولدار شده که یکی هم فرزند محمود احمدی نژاد است. هنوز حسن روحانی در مورد این کامنت ها اظهار نظری نکرده اما مردم می خواهند رئیس جمهور پاسخ دهد.

 

روزنامه جهان صنعت
روزنامه جهان صنعت: چوپان دروغگو

 

محمدرضا ستوده در ستون طنز روزنامه جهان صنعت نوشته: وقتی چالش «فرزندم کجاست» به راه افتاد همه مسوولان پته فرزندان‌شان را ریختند روی آب. مردم فهمیدند که در مورد آنها اشتباه می‌کنند. معلوم شد پسر فلان وزیر در مترو دستفروش است و کیسه می‌فروشد. دختر معاون رییس‌جمهور طفلک بیکار است. پسر فلان مقام سمبوسه درست می‌کند و جلوی ورودی بوستان نهج‌البلاغه می‌فروشد. پسر آن یکی گارد‌ریل‌های اتوبان حکیم را تمیز می‌کند و پنج ماه است که حقوق نگرفته. اما این وسط یک نماینده آس آخر را رو کرد و گوی سبقت را در مظلوم‌نمایی، بدبخت‌نمایی، ساده‌زیستی و خشوع از مسوولان دیگر ربود و این مسوول کسی نبود جز نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی؛ استاد نادر قاضی‌پور.

ایشان پا را فراتر از مرزهای رئالیسم و ادراک آدمی گذاشتند و در پاسخ به چالش «فرزندم کجاست» فرمود: پسرم چوپان است!

سپس فیلمی از پسر ایشان در‌آمد که در یک گاوداری کنار گاوها ایستاده و لبخند می‌زند. حال و هوای تصاویر هم نشان‌دهنده این بود که از شرایط چوپانی راضی است! در حالی که مردم سرگردان بودند و تعاریف ذهنی‌شان از چوپانی و گاوچرانی به هم ریخته بود و نمی‌دانستند چوپانی همان گاوداری است یا گاوداری همان چوپانی، پسر آقای قاضی‌پور یک فیلم دیگر از خودش پخش کرد که با یک پیراهن سفید تمیز و اتو‌کشیده، پوستی شفاف و لطیف و سفید به همراه تعداد زیادی گوسفند وسط یک صحرا در حال چوپانی است. اما او در این فیلم حتی یک لحظه هم نِی نزد و کارشناسان معتقدند همین می‌تواند دلیلی بر رد صحت ادعای او مبنی بر چوپان بودن باشد. در حال حاضر هیچ‌کس جز خودش و گوسفندان اطراف او نمی‌توانند چوپان بودن او را تایید کنند. لذا ما هم نظری نمی‌دهیم.

 

روزنامه ابتکار

 

کارتون محمد طحانی در روزنامه ابتکار: «صحنه جرم»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More