شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی روزنامه‌های دوشنبه ۲۲ مرداد

 

روزنامه‌های دوشنبه ۲۲ مرداد، نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در قزاقستان و تصمیماتی که در این نشست درمورد تقسیم دریای خزر گرفته شد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. همچنین گمانه‌زنی‌ها درمورد نحوه مجازات مفسدان اقتصادی و صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه در این رابطه نیز از دیگر موضوعات مورد توجه روزنامه‌های امروز ایران بوده است.

 

روزنامه ابتکار: ابهامات سهم ایران از دریای کاسپین

 

روزنامه ابتکار در گزارشی درباره نشست قزاقستان برای تقسیم دریای خزر میان کشورهای همجوار این دریا نوشته: هر چند مقامات کشورمان و به خصوص دستگاه دیپلماسی طی روز گذشته تاکید داشته‌اند که هیچ توافقی فعلاً در خصوص حدود دریاها و سهم ایران صورت نگرفته اما نکته ابهام آمیز عدم توضیح و شفاف‌سازی دیرهنگام این موضوع است. همین مساله باعث شد تا روز گذشته پیگیری‌های صورت گرفته برای گفت و گو با کارشناسان بی‌نتیجه بماند تا جایی که اغلب آنها به صراحت اعلام کردند در این مورد حاضر به گفت‌وگو و مصاحبه نیستند، چرا که اصلاً نمی‌دانند در این کنوانسیون قرار است چه مواردی مطرح شود.

روسای جمهوری پنج کشور ساحلی روز گذشته کنوانسیون حقوقی دریای خزر را در شهر آکتائو قزاقستان امضا کردند. در بخش‌هایی از مهمترین مواد این کنوانسیون که از سوی سران کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان به امضاء رسیده است قرار شد که خطوط مبدا مستقیم در موافقت‌‌نامه‌های جداگانه از سوی طرفین تعیین شود. در تبصره ۶ ماده ۳ این کنوانسیون همچنین آمده است که نیروهای مسلحی که به ۵ کشور تعلق ندارند حق حضور در این دریا را نخواهد داشت و در ماده ۵ نیز آمده است که منطقه آبی دریای خزر به آب‌های داخلی، آب‌های سرزمینی، مناطق ماهیگیری و پهنه دریایی مشترک تقسیم می‌شود.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته پس از امضای این کنوانسیون در بخش‌هایی از سخنان خود اظهار داشت: امروز گرچه گام بسیار مهمی برداشته‌ایم ولی باید اذعان کنیم که با امضای این کنوانسیون، هنوز موضوعات مهمی مربوط به دریای خزر حل و فصل نشده است، ضمن اینکه پذیرش نهائی کنوانسیون منوط به طی مراحل قانونی تصویب در پنج کشور ساحلی است. لازم می‌دانم به مفاد قراردادهای۱۹۲۱ و۱۹۴۰ بین ایران و شوروی سابق، اشاره کنم و تاکید کنم که در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، محدوده بستر و زیربستر هنوز تعیین نشده است و این امر متعاقباً طی توافق میان طرف‌های ذیربط انجام خواهد شد. همچنین با توجه به وضعیت سواحل ایران، روشن است که هدف از بند سوم از بخش مربوط به تعریف خطوط مبداء مستقیم در ماده یک این کنوانسیون توجه به وضعیت ویژه سواحل ایران است. البته این کنوانسیون تصریح دارد که روش تعیین و ترسیم خطوط مبداء مستقیم بایستی در یک موافقتنامه جداگانه میان همه طرف های ذیربطِ کنوانسیون معین گردد.

از این رو مذاکرات برای تفاهم نهایی بویژه در زمینه «تحدید حدود» و «تعیین شیوه‌های ترسیم و تعیین خطوط مبدا» باید ادامه یابد تا با تفاهم و تعامل سازنده بین مذاکره‌کنندگان پنج کشور بتوان نسبت به تدوین موافقت‌نامه‌های جداگانه‌ای در زمینه‏های فوق دست یافت.

 

روزنامه جوان: سهم کشورها از دریای خزر تعیین نشد

 

روزنامه جوان هم در گزارشی در باره نشست قزاقستان نوشته: کنوانسیون حقوقی دریای خزر روز گذشته بدون پرداختن به نحوه تقسیم این پهنه آبی در شهر اکتائو قزاقستان بین پنج کشور ساحلی به امضا رسید.

پس از نزدیک به دو دهه مذاکره سند بنیادین در خصوص کنوانسیون حقوقی نحوه بهره‌برداری از دریای خزر به امضای پنج کشور ساحلی این پهنه آبی رسید. اگرچه همچنان موارد فراوانی از اختلافات دو طرف باقی مانده که قرار است در آینده و با مذاکرات بیشتر حل و فصل شود، اما مهم‌ترین گام برای ایجاد یک رژیم حقوقی همه‌جانبه در خصوص دریای خزر برداشته شده است.

تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بهره برداری از دریای خزر بر اساس معاهدات سال ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ امضا شده بین دو کشور شوروی و ایران صورت می‌گرفت. با این حال پس از فروپاشی شوروی کشور‌های تازه استقلال یافته خواستار ایجاد یک نظام جدید حقوقی شدند. نخستین اجلاس کشور‌های ساحلی دریای خزر در تهران تشکیل شد که در آن اجلاس، مسئله محیط زیست مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. در آن اجلاس یک اعلامیه سیاسی ۲۵ ماده‌ای هم منتشر شد و بعد از آن در کشور‌های مختلف جلسات دیگری تشکیل و در مورد ابعاد مختلف دریای خزر بحث و بررسی شد. بالاخره پس از دو دهه مذاکرات پنج کشور به تدوین کنوانسیونی انجامید که روز گذشته به امضای رؤسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر از جمله حسن روحانی رسید.

نکته جالب در خصوص این کنوانسیون این است که در معاهده فوق بر خلاف برخی تبلیغات داخلی بحث در خصوص نحوه تقسیم پهنه دریا و بستر آن انجام نشده است. در این معاهده علاوه بر تبیین نحوه حفظ صلح و امنیت در دریای خزر، بهره برداری از منابع آبی و همچنین توسعه اقتصادی این دریاچه، نحوه تعیین مرز‌های آبی سرزمینی منوط به تعیین خط مبدأ مستقیم این کشور‌ها موکول شده است. بر اساس این پروتکل مرز‌های سرزمینی ۱۵ کیلومتر از خط مستقیم مبدأ تعیین شده است. با این حال در بیانیه وزارت امورخارجه و متن کنوانسیون در این باره تصریح شده است که روش تعیین (ترسیم) خطوط مبدأ مستقیم بایستی در یک موافقت‌نامه جداگانه میان همه طرف‌های ذی‌ربط کنوانسیون معین گردد.

 

روزنامه کیهان: شمارش معکوس برای اعدام مفسدان اقتصادی

 

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود از آغاز شمارش معکوس برای اعدام و مصادره اموال مفسدان اقتصادی خبر داده و نوشته: تیرماه سال جاری در گزارشی به قانون نحوه برخورد با اخلالگران اقتصادی پرداخته و دو مجازات مصرح در این قانون را مرور کردیم، قانون تصریح می‌کند که مجازات اعدام و مصادره اموال منتظر این اخلالگران است.

قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب آذر۱۳۶۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مجازات‌های سنگینی را برای این اخلالگران مقرر کرده است که اعدام و مصادره کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد از جمله این مجازات‌ها است، برخورد قاطعانه دستگاه قضا با اخلالگران در اقتصاد یا همان تروریست‌های اقتصادی که با هدف «ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران» به ناامیدسازی مردم دست زده‌اند را به شدت پشیمان خواهد کرد.

قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب۱۹ آذر۱۳۶۹ با اصلاحات و الحاقات سال۱۳۸۴ آن مواردی را به عنوان جرم برمی‌شمرد که مرور این موارد در شرایط کنونی کشور که برخی افراد و شخصیت‌ها با نفوذ در گلوگاه‌های اقتصادی دست به ناامیدسازی مردم از نظام اسلامی زده‌اند ضروری به نظر می‌رسد؛

در ماده یک این قانون موارد زیر جرم و برای آنها مجازات در نظر گرفته شده است؛

۱- اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه تقلبی یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع نمودن عمده آنها اعم ‌از داخلی و خارجی و امثال آن.

۲– اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی کلان ارزاق یا سایر نیازمندی‌های عمومی و احتکار عمده ارزاق یا نیازمندی‌های مزبور‌ و پیش‌خرید فراوان تولیدات کشاورزی و سایر تولیدات مورد نیاز عامه و امثال آنها به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آنها.

۳– اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوءاستفاده عمده از فروش غیرمجاز تجهیزات فنی و مواد اولیه در بازار آزاد یا تخلف از تعهدات‌ مربوط در مورد آن و یا رشاء و ارتشاء عمده در امر تولید یا اخذ مجوزهای تولیدی در مواردی که موجب اختلال در سیاست‌های تولیدی کشور شود و‌ امثال آنها.

۴– هرگونه اقدامی به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروت‌های ملی اگرچه به خارج کردن آن نینجامد قاچاق محسوب و کلیه اموالی که برای ‌خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده است مال موضوع قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می‌گردد.

روزنامه کیهان در ادامه تاکید کرده که با نامه رئیس ‌قوه قضائیه به رهبر جمهوری اسلامی و پاسخ علی خامنه ای به این نامه انتظارها به‌سر رسیده و شمارش معکوس مردم برای برخورد قاطع دستگاه قضا با مفسدین شروع شد.

 

روزنامه وطن امروز: حکم حکومتی برای اقدامی ویژه

 

روزنامه وطن امروز هم نامه رییس قوه قضاییه و پاسخ رهبر جمهوری اسلامی را حکم حکومتی برای اقدام ویژه دانسته و نوشته: به تصریح همه کارشناسان و صاحب‌نظران، نامه اخیر رئیس قوه‌قضائیه به رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست  اجازه اقدامات ویژه برای برخورد قاطع و سریع با اخلالگران و مفسدان اقتصادی، یک نقطه عطف در مجموعه اقدامات ضدفساد در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. در شرایط فعلی کشور که تحریم‌های آمریکا با خروج این کشور از برجام شدت یافته و در داخل نیز عده‌ای بویژه در ماه‌های اخیر با ایجاد اخلال در نظام ارزی و پولی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، برای هیچ‌کس پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران امروز در جنگ اقتصادی با آمریکا و حتی کشورهای اروپایی به‌سر می‌برد.  یکی از راه‌های مقابله با جنگ اقتصادی دشمن علاوه بر اقداماتی که قوای مجریه و مقننه در چارچوب وظایف خود انجام می‌دهند، برخورد با اخلالگران در نظام اقتصادی و کسانی است که آرامش بازار و مردم را بر هم می‌زنند و طبق قانون این وظیفه بر عهده دستگاه قضایی است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد این تصمیم رئیس دستگاه قضا، پاسخ به مطالبه فراگیر جامعه جهت برخورد با مفسدان و اخلالگران اقتصادی هم بود. چنانچه آیت‌الله آملی پیش از این و در جلسه مسؤولان عالی قضایی مورخ ۸ مردادماه ۱۳۹۷ گفته بود: «البته توقع تسریع در رسیدگی‌ها توقع به‌جایی است و تلاش می‌کنیم حتی اگر نیاز بود، برای عبور از برخی موانع بروکراتیک  در مسیر رسیدگی‌ها، اجازات خاصی را از جلسات اقتصادی سران قوا یا مقام معظم رهبری دریافت کنیم». از این جهت نامه ۲ روز پیش آملی‌لاریجانی به رهبری جهت اخذ اجازه اقدامات ویژه را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.۱۰ روز پیش هم۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه‌قضائیه خواستار ادامه یافتن برخورد با اخلالگران بازار و محتکران شدند. این نامه در ۳ محور تدوین شده و طی آن ضمن تقدیر از برخورد با اخلالگران بازار ارز و محتکران، بر لزوم ادامه یافتن این برخوردها تاکید شده است. نمایندگان مجلس همچنین طی این نامه از قوه‌قضائیه خواستند درصورت لزوم تصویب قوانین، این مساله را به اطلاع مجلس برساند تا نمایندگان مساله را دنبال کنند. با این شرایط، حکم حکومتی اخیر رهبر معظم انقلاب، قطعا سرعت و شتاب دستگاه قضا در عمل به وظایف ذاتی خود در احقاق حقوق مردم و مبارزه با اخلالگران را دوچندان خواهد کرد.

 

روزنامه ابتکار: آغاز برخورد ضربتی با فساد اقتصادی

 

روزنامه ابتکار هم در گزارشی از بیم و امیدهای این برخورد ضربتی با فساد اقتصادی خبر داده و نوشته: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی در کشور مشاهده می‌شود که زمینه‌های بروز فساد بیش از هر زمان‌ دیگری فراهم شده است. تقریبا هر روز شاهد افشای اختلاس و یا فساد در یکی از دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم. مردم خواستار برخورد قاطع و سریع از سوی دستگاه قضایی کشور با این مفسدان اقتصادی هستند.

در همین راستا، رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و انجام برخی جرائم از سوی عده‌ای از اخلال‌گران اقتصادی در این شرایط همسو با اهداف دشمنان، درخواست کرد، اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع در چارچوب قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور و قانون مجازات اسلامی داده شود. در این نامه پیشنهاد شده است که هرگونه تعلیق و تخفیف مجازات اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی ممنوع باشد. رهبر انقلاب با این پیشنهاد موافقت و تاکید کردند: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد و در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم توصیه شود.

حالا شاید بخشی از سخنان معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری دیروز نشان از آغاز برخورد ضربتی با فساد اقتصادی براساس همین مجوز باشد. سخنگوی قوه قضائیه گفت: تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شدند و بیش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند.

 

روزنامه جوان: مفسدان اقتصادی با نام و تصویر محاکمه می‌شوند

 

روزنامه جوان هم در گزارش اصلی خود از قول غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه از محاکمه مفسدان اقتصادی با نام و تصویرشان خبر داده و نوشته: برگزاری دادگاه به صورت علنی از مؤلفه‌های مهم تحقق عدالت قضایی و محاکمه عادلانه است. قوه قضائیه هم بار‌ها از برگزاری دادگاه‌های علنی استقبال کرده است، اما قانون برای این موضوع محدودیت‌هایی داشته و دارد. نظارت عمومی و خواص حقوقی بر روند قضایی، از خطا‌های دادرسی خواهد کاست. یکی از موارد نامه دو روز پیش رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب همین برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی به صورت علنی بود که رهبر انقلاب هم ضمن تأکید بر محاکمه عادلانه، با آن موافقت کردند. روز گذشته نیز سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به استیذان صورت گرفته از رهبری، از برگزاری دادگاه مفسدان اقتصادی با «نام و نشان و تصویر» خبر داد. برگزاری دادگاه با انتشار «نام و نشان و تصویر متهم» فراتر از برگزاری دادگاه به صورت علنی است. رویه شکل گرفته تاکنون بدین نحو بوده است که تصاویر متهمان در دادگاه‌های علنی هم یا از پشت نشان داده می‌شد یا شطرنجی و تنها صوت مذاکرات صورت گرفته در دادگاه منتشر می‌شد و همین انتشار صوتی مذاکرات، دادگاه را علنی می‌کرد؛ اما از این پس فقط صوت دادگاه مفسدان اقتصادی منتشر نخواهد شد، بلکه «نشان و تصویر» این متهمان که غالبا ذی‌سمت و مدیر دولتی هم هستند به صورت غیرشطرنجی نشر خواهد یافت.

وی با بیان اینکه برای مقابله با مفسدان چند بازپرس ویژه تعیین شد، گفت: دادستان تهران مأمور پشتیبانی این قضات و نظارت بر کار آن‌ها شد. همچنین معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل هم مأموریت‌های جداگانه‌ای در این رابطه پیدا کردند.

 

روزنامه صدای اصلاحات: احمدی‌نژاد؛ مریخی مجرم

 

روزنامه صدای اصلاحات هم سخنان محسنی‌اژه‌ای در مورد محمود احمدی نژاد را تیتر کرده و نوشته: روز گذشته روز محمود احمدی نژاد بود. این بار رئیس مجلس و معاون اول قوه قضائیه در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد واکنش های متفاوتی نشان دادند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط سخت باید نگاه طبیبانه و مسئولانه باشد، گفت: برخی در شرایط سخت به جای همکاری و ایجاد وفاق به دلیل مسائل سیاسی نقش اپوزسیون را بازی میکنند، انگار تازه از کره مریخ آمده اند و هیچ سابقه ای هم ندارند. اما غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در مورد محمود احمدی نژاد گفت: برای احمدی نژاد پرونده تشکیل شده و در دست بررسی است و مانند گذشته میگویم که باید صبر کرد و زمان آن هم معلوم نیست. احمدی نژاد به فردی گفته است که باید کناره گیری کند که این فرد کناره گیری نمی کند. اژه ای در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات احمدی نژاد و اینکه آیا ایشان برابر قانون مرتکب جرمی شده است، اظهار داشت: اینکه آیا پرونده ای برای ایشان تشکیل شده و اتهامی متوجه ایشان هست یا نه باید بگویم، بله پرونده ای تشکیل شده و شاکی خصوصی هم دارد. علت اظهارات لاریجانی و پرسش خبرنگاران از اژه ای در مورد محمود احمدی نژاد درخواست به برای راهپیمایی به وزارت کشور و همچنین پیشنهاد او برای برکناری حسن روحانی از ریاست جمهوری است. این اظهارات محمود در حالی است که چندی قبل شنیده شده حمید بقایی معاونش که در زندان به سر می برد بر علیه او اظهاراتی را بیان کرده است. همچنین اسفندیار رحیم مشایی مشاورش هم پرونده سنگینی در قوه قضائیه دارد.

 

روزنامه جهان صنعت
روزنامه جهان صنعت: ۹میلیارد دلار به دکل قبلی پیوست

 

محمدرضا ستوده در ستون طنز روزنامه جهان صنعت نوشته: پنج روزه میخوام در مورد گم شدن ۹ میلیارد دلار بنویسم ولی هی عقب انداختم. گفتم صبر کنم پیدا شد. الکی سیاه‌نمایی نکرده باشیم‌ ولی پیدا نشد. در واقع اصلا گم نشده بود که بخواد پیدا بشه. در واقع مسوولان این‌طوری میگن. میگن گم نشده. اون نماینده مجلسی هم که این حرفو زده بود احضار شده و بهش گفتن که هیچ پولی گم نشده. حالا اینکه اون نماینده مجلس این حرفو از کجا آورده زده خودش یه بحث دیگه‌س. یعنی دروغ گفته‌؟ چرا باید دروغ بگه؟ حتما یه چیزی دیده یه چیزی شنیده... نماینده‌های مجلس صلاحیت‌شون توسط شورای نگهبان تایید شده محاله دروغ بگن. اگه دروغگو بودن که صلاحیت‌شون تایید نمیشد. پس کی داره دروغ میگه؟ کی داره یه چیزی رو از ما پنهون میکنه؟ نماینده مجلس یا دادسرا؟ اگه ۹ میلیارد گم شده به ما بگید... ما طاقت‌شو داریم... ما بدتر از ایناشو دیدیم. دیگه برام عادی شده. سِر شدیم. ۲۰ میلیاردم گم بشه ما عین خیال‌مون نیس. شمام عین خیالتون نیس. راستی امروز یه نفر میگفت که میگن یه خرده از دریای خزرم گم شده؟ راسته؟ کسی تا حالا این خبرو تایید کرده؟ تکذیب چی؟

ولی یه حسی بهم میگه این ۹ میلیارد دلار گم شده... خدا کنه گم نشده باشه. خدا کنه یکی از مسوولان کشور این ۹ میلیارد دلارو برداشته باشه گذاشته باشه یه گوشه که دست کسی بهش نرسه. فقط دست خودش بهش برسه که هر وقت کشور بهش نیاز داشت بیاره هزینه کنه. حس می‌کنم دارم دری وری میگم. آره...دارم دری وری میگم. طبیعیه... رقم بالاست...یه دانشمندم بنشونی بهش بگی ۹ میلیارد دلار گم شده شروع میکنه به دری وری گفتن من که دیگه جای خود دارم…

 

روزنامه ابتکار

 

کارتون محمد طحانی در روزنامه ابتکار در ارتباط با احتمال خروج از کشور محسن چاوشی

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More