شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی جعبه سیاه سانچی فردا آغاز می‌شود

 

بررسی جعبه سیاه نفتکش سانچی فردا دوم بهمن "با حضور نماینده کشور سازنده یعنی سوئد و کشورهای ذی‌نفع از جمله پاناما، بنگلادش، ایران  و چین" آغاز می‌شود.
علی ربیعی، وزیر کار ایران و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی گفته است که چهار نفر از سازمان بنادر و شرکت ملی نفتکش به عنوان نماینده ایران در جلسه "بازگشایی جعبه سیاه" حضور خواهند داشت.
به گزارش ایسنا، پانگ سن، سفیر چین در ایران نیز روز یکشنبه اول بهمن، در نشست خبری در خصوص "سانحه نفتکش سانچی " گفت: چنین حادثه‌ای در تاریخ دریانوردی سابقه نداشت و این اولین تجربه بود.
او درباره اقدامات صورت گرفته از سوی چین توضیح داد: بعد از حادثه نفتکش، به دستور رییس جمهور و نخست وزیر چین دستورات لازم به مراکز امداد و نجات صادر شد. وزارت امور خارجه حالت فوق العاده اعلام  و وزارت کار هم در خصوص امداد و نجات و سایر موارد بسیار تلاش کردند.
به گفته سفیر چین، میعانات گازی نفتکش آتشی با شعله‌ای مرتفع ایجاد کرد که کار امدادرسانی را با مشکل روبرو ساخت.
پانگ سن با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط چین گفت: اولویت دولت چین نجات جان خدمه بود. از این رو ۱۳ کشتی به آب انداخته شد همچنین، امدادگران چینی با به خطر انداختن جان خود بارها به کشتی نزدیک و با ریسک بالا سوار سانچی شده و جعبه سیاه را به همراه دو پیکر خارج کردند. مرکز امداد و نجات چین مرتب روند نجات را به سد کنسول ایران در شانگهای اطلاع رسانی کرده و پذیرای سفیر ایران و آقای ربیعی بوده است.
پانگ سن گفت: چین کمک کرد ۱۲ امدادگر ایرانی سوار نفکتش شوند و وسایل امداد و نجات لازم را برایشان فراهم کرد، ولی به دلیل شعله‌های آتش امدادگران ایرانی از سوار شدن به نفتکش منصرف شدند.
۲۴ دیماه نفتکش سانچی پس از ۹ روز شعله ور شدن در آب‌های ساحل شرق چین با ۲۹ پرسنل در دل دریا فرو رفت و امید تمام مردم ایران بخصوص خانواده‌های آنان را نا‌امید کرد.  در این راستا رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش «سانچی» در آبهای چین را تایید کرد.
در هنگام بروز این حادثه چینی‌هایی که برای کمک رفته بودند، فقط توانستند جعبه سیاه را از دل آتش بیرون بیاورند.
روز دوشنبه، ۲۵ دی ماه، هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود که رمزگشایی از جعبه سیاه سانچی نیاز به زمانی یک تا سه ماهه دارد.
به گفته حق شناس، در حال حاضر ایران برای رمزگشایی از جعبه سیاه کشتی نفتکش سانچی منتظر تحویل جعبه سیاه کشتی فله‌بر چینی بنام «کریستال» به‌سر می‌برد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که  جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران، پاناما و چین پلمپ شد و در حال حاضر در شانگ‌های چین است.
همچنین طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، ۳۰ دی‌ماه، تیمی به منطقه‌ی سانحه‌ی نفتکش سانچی اعزام شد تا با استفاده از «ربات زیردریایی» (ROV) از کم‌وکیف وضعیت نفتکش، وضعیت اجساد باقی‌مانده‌ی احتمالی، میزان آسیب‌دیدگی سازه و ساختمان اصلی نفتکش و همچنین برآورد مقدار آلودگی ایجادشده در محیط اطراف سانحه، اطلاعاتی کسب کند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More