شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هشتم اسفند

برخورد سیاسی با سلامت مردم

 

هفته‌ای پر‌اضطراب برای ایرانی‌ها با اخبار و شایعه‌ها پیرامون شیوع کرونا گذشت. روحانی وعده داد که از شنبه اوضاع عادی خواهد شد. اما به نظر نمی‌رسد کسی حرف روحانی را باور کرده باشد.

جهان صنعت در مطلبی با عنوان «یکه‌تازی کرونا در غیاب تدبیر»، نوشته است: «روز‌به‌روز بر شمار قربانیان کرونا افزوده می‌شود و هیچ خبری از تدبیر نیست.» روحانی در جلسه هیات دولت گفت که قرنطینه محله و شهر نداریم، قرنطینه‌ها فردی خواهد بود؛ جهان صنعت نوشته است: «تعطیلی و قرنطینه هم به خط قرمز آقایان تبدیل شده و علی‌رغم در میان بودن جان افراد، بر موضع خود اصرار دارند!»

روزنامه جهان صنعت در واکنش به حرف‌های روحانی در روزهای اخیر، تیتر زده است «برخورد سیاسی با سلامت مردم». یادداشت‌هایی هم از فعالان سیاسی و اقتصادی منتشر کرده است که همگی رویکردی انتقادی به تصمیم‌های دولت در مقابله با شیوع کرونا دارند.

نویسنده «یکه‌تازی کرونا در غیاب تدبیر» در جهان صنعت بر این باور است که دولت حسن روحانی از پس بحران کرونا هم بر نخواهد آمد. این روزنامه اصرار بر قرنطینه نکردن اماکن مذهبی و زیارتی، برگزاری نماز جمعه و ادعای دارالشفا بودن حرم معصومه در قم را عامل افزایش دین‌زدگی جامعه می‌داند و نوشته است «قطعا تصمیم خوبی نیست» و «با هیچ عقلی جور درنمی‌آید».  

این روزنامه همچنین دخیل دانستن تئوری توطئه را عامل موثر دیگری بر افزایش بی‌اعتمادی عمومی دانسته و افزوده است: «مردم بحق خواستار تعطیلی و فرصت در امان ماندن از بیماری هستند آما آقای رییس‌جمهور نام این مطالبه اجتماعی را ویروس ترس و تعطیلی اجتماعی می‌گذارد و آن را توطئه آمریکا می‌خواند.»

آفتاب یزد، روزنامه نزدیک به دولت، تلاش کرده است از زاویه دید روحانی ماجرا را تحلیل و تفسیر کند. پس در گزارشی به این پرداخته است که «شنبه عادی آقای رییس جمهور چه شکلی است؟» آفتاب یزد نوشته از نظر دولت، مساله مهم‌تر از ویروس کرونا، ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی میان مردم است؛ بنابراین، دولت با تکیه بر عادی جلوه دادن شرایط از روز شنبه، می‌خواهد ترس و وحشت عمومی را کنترل کند.

با این‌حال، آفتاب یزد در بررسی افکار عمومی نتیجه گرفته با توجه به میزان نگرانی مردم از گسترش ویروس خطرناک کرونا، تصمیم رییس‌جمهوری درباره شنبه با استقبال چندانی روبه‌رو نشده است. این روزنامه به دولت پیشنهاد کرده است برای اعتماد‌افزایی باید به گونه‌ای عمل کند که اولا، آمار مبتلایان رو به کاهش رود و ثانیا، برای مهار این ویروس مطابق با استانداردهای جهانی اقدام شود.

این روزها اما، حرف‌های روحانی با خط سیاسی کیهان و جوان کاملا منطبق است. روزنامه سپاه پاسداران به استقبال حرف‌های روحانی رفته و از قول او تیتر زده است «کرونا نباید به سلاح دشمنان تبدیل شود». روزنامه جوان قدم اول عادی‌سازی را هم برای رییس‌جمهوری برداشت و در صفحه نخست از «صف ترخیصی‌ها» خبر داده و مدعی شده است چند ده بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبود کامل، از بیمارستان‌های تهران و قم ترخیص شدند.  

مناظره‌های انتخاباتی دموکرات‌ها در آمریکا هم مورد توجه رسانه‌های ایران است. روزنامه آرمان ملی با یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده است تا درباره تغییراتی بپرسد که با پیروزی دموکرات‌ها ممکن است در سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران رخ دهد.

امیرعلی ابوالفتح معتقد است پیروزی دموکرات‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت کاخ سفید به برجام باشد. با وجود این، ابوالفتح تاکید کرده است شرایط هیچ‌گاه مانند دوران اوباما نخواهد بود. به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، هیچ‌کس حتی سندرز با چک سفید امضا به برجام باز‌نمی‌گردد و فقط در ازای امتیازهایی که از ایران خواهد گرفت به برجام بازمی‌گردد.

 

آمارها دقیق نیست

 

ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس، که خود در کسوت روحانیت است، در یادداشتی، از رویکرد دولت در تعطیل و قرنطینه نکردن قم انتقاد جدی کرده و نوشته «تشخیص لزوم قرنطینه کردن کار پزشکان است نه روحانی».

قوامی نوشته است وزارت بهداشت و مسئولان باید به‌دور از سیاسی‌کاری عمل کنند و فقط با اولویت‌دهی به جان مردم، نظر تخصصی دهند. این نماینده سابق مجلس همچنین این استدلال را که پرهیز از قرنطینه به‌دلیل ناتوانی دولت در اداره شهر در شرایط خاص بوده است، نمی‌پذیرد و بر این باور است که دولت این امکان را دارد.

جهان صنعت همین‌طور در گفت‌وگو با محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی، درباره آمار مبتلایان به کرونا پرسیده و از او شنیده است که آمارها دقیق نیست، چون روش‌های تشخیصی در ایران گران است و برخی بیمار‌های عفونی علائم خفیفی دارند که ممکن است بیماری‌شان را اشتباه تشخیص داده باشند. به گفته این متخصص، نمی‌توان به آمارهای اعلام‌شده اعتماد کرد.

ناظر معتقد است مهار شدن ویروس تا روز شنبه ادعایی ناممکن است، مگر این‌که ویروس دو ماه پیش وارد ایران شده باشد که در این‌صورت، ممکن است همه‌گیری‌اش رو به افول رود.

 

از چین فرار کردم، اما در ایران گرفتار شدم

 

الهه منصوریان، قهرمان ووشو، که چند سالی است در باشگاه‌های چینی مبارزه می‌کند، یک ماه قبل و به‌دنبال شیوع کرونا، از چین به ایران آمد. او می‌گوید در همان پرواز ماهان فهمید که کرونا به‌زودی در ایران هم شیوع پیدا می‌کند.

منصوریان در گفت‌و‌گو با شهروند گفته است در پرواز اضطراری به تهران، به‌جز مسافران ایرانی، ده‌ها مسافر چینی هم بودند که موقع ورود به ایران، حتی ماسک هم نداشتند. در فرودگاه، با یک تست ساده اجازه دادند وارد کشور شوند و چینی‌ها را حتی قرنطینه نکردند. این در حالی است که در چین، مسافران ووهان به شانگهای را به قرنطینه بردند.  

به منصوریان گفته بودند این آخرین پرواز به ایران است و او بدون تسویه حساب با باشگاه، چین را به‌سرعت ترک کرده بود. ولی بعد، از دوستانش شنید که هواپیمایی ماهان باز هم به چین پرواز داشته است. 

این روزنامه همچنین گزارشی دارد از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها که به‌دلیل ممنوعیت‌های پروازی به ایران، «پشت دیوار کرونا» مانده‌اند.

شهروند با مسافری در اتیوپی گفت‌و‌گو کرده که پروازش از آفریقا به ترکیه و بعد تهران کنسل شده است، یا کمال که مسافر کابل است و هیچ هواپیمایی او را به مقصد نمی‌رساند.

 

روسیه مخالف توسعه اقتصادی ایران است

 

بهمن آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی، تصمیم اخیر روسیه مبنی بر خروج از پروژه راه‌آهن گرمسار‌ـ‌اینچه را مبتنی بر سیاست کلان مسکو در رابطه با تهران می‌داند که روسیه مایل نیست در مرزهای جنوبی‌اش کشوری قدرتمند قرار داشته باشد و به همین دلیل، روسیه از همکاری در بسیاری از پروژه‌ها صرف‌نظر می‌کند یا تکمیل آن را به تعویق و تاخیر بسیار می‌اندازد.  

او نوشته است در حکومت پهلوی هم وقتی قرار بود کارخانه سیمان در شمال تبریز ساخته شود، شوروی حساس بود که مراکز صنعتی در نزدیکی مر‌زهایش ساخته نشود، چرا که صنعت عامل جذب جمعیت نیز محسوب می‌شد.

از نگاه این کارشناس اقتصادی، روس‌ها همواره نسبت به توسعه ایران نگاه منفی داشته‌اند و در مورد پروژه اخیر، یعنی راه‌آهن گرمسار‌ـ‌اینچه هم حساس‌اند چون ظرفیت ترانزیت کالا از آسیای میانه به خلیج فارس را برای ایران فراهم می‌کند.

 

نوشدارو پس از لیست سیاه

 

دولت در بیانیه‌ای صریح، خواستار تصویب لوایح پالرمو و سی.اف.تی شد. روزنامه اعتماد تیتر زد «نوشدارو پس از لیست سیاه».

مصطفی هاشمی‌طبا در روزنامه اعتماد نوشته است با توجه به تحریم‌های اقتصادی و قرارگیری در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، اگر لوایح پالرمو و سی.اف.تی هم رد شود، به‌معنای خودزنی و وضع تحریم علیه جمهوری اسلامی، آن هم از درون کشور، است. این فعال سیاسی مخالفت‌ها با این لوایح را سیاسی می‌داند و معتقد است باید هرچه سریع‌تر رهبر جمهوری اسلامی وارد قضیه شود.

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌الملل، هم در جهان صنعت یادداشتی دارد که ادعاهای کیهان و دولتی‌ها را رد کرده است.

جلیلوند این سخن را که قرارگیری در فهرست سیاه یعنی کشور تحت فشار قرار می‌گیرد صحیح نمی‌داند و گفته است اف.ای.تی.اف هیچ‌وقت کشوری را مجبور به اقدامی نمی‌کند و روند کاری‌اش بیشتر مبتنی بر توصیه است.

جلیلوند در ادامه افزوده است برای آمریکا اصلا فرقی نمی‌کند ایران به اف.ای.تی.اف بپیوندد یا نه، اما اگر ایران می‌پذیرفت، طبیعی است که نظارت بیشتری انجام می‌شد.

 

الاغ‌سواری خرس‌ها

 

تیتر توهین‌آمیز روزنامه وطن امروز درباره دهمین مناظره نامزدهای دموکرات آمریکا البته از این روزنامه بعید نبود. این روزنامه جناح راست تندرو بارها چنین تیترهایی علیه دولت، آمریکا و اروپا زده بود و علی‌رغم تذکرها، همچنان ادامه می‌دهد.

به نوشته وطن امروز، دموکرات‌ها در چند سال گذشته، با «لولوی روسیه» توانسته‌اند وجهه ضد‌ترامپی خود را حفظ کنند و او را برنده متقلب انتخابات ۲۰۱۶ جلوه دهند. حالا، لابی دموکرات‌ها تلاش می‌کند ترامپ و سندرز را ایده‌آل روسیه جلوه دهد تا هر کسی غیر از این دو نفر رییس‌جمهوری بعدی آمریکا شود.

وطن امروز دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را به‌کل تبلیغات دموکرات‌ها و سیا می‌داند که زمانی ترامپ و اکنون سندرز را هدف اصلی قرار داده است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More