شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ آبان‌ماه

با آغوش گرم به پیشواز تحریم‌ها رفتیم

 

شورای نگهبان با رد کردن مصوبه مجلس برای پیوستن به نظام‌نامه بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، «سی‌اف‌تی»، راه تأمین نظر گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف» برای قرار نگرفتن نام ایران در فهرست سیاه این نهاد را سنگلاخ کرد و حالا همه‌چیز بعد از چند ماه تکاپوی مجلس و دولت و مخالفان و موافقان «اف‌ای‌تی‌اف»، به نقطه صفر برگشت.

کیهان خوش و خرم تیتر زده است: «سیلی شورای نگهبان و مردم به آمریکا». حرکت ضربتی و غافلگیرکننده شورای نگهبان، در روزنامه‌های امروز بیشتر در سطح خبر بازتاب داشت و می‌توان انتظار داشت این سازی که جنتی و دوستان زده‌اند، در روزهای آتی، صدایش دربیاید. اما همین حالا هم روزنامه ایران و جهان صنعت از تاثیر ردیه شورای نگهبان بر بازار معاملات و افزایش قیمت ارز نوشته‌اند. آفتاب یزد با درج خبر تصمیم شورای نگهبان در کادری قرمز، از قول ظریف، وزیر امورخارجه نوشته است که با رد «سی‌اف‌تی» حتی روسیه و چین هم نمی‌توانند با ایران معامله کنند.

دیروز ماجرای استفساریه‌ها درباره «محمدعلی افشانی» هم به نقطه پایان رسید و معلوم شد که شهردار تهران باید بازنشسته شود. البته ازبس این پادرهوایی شهردار تهران، در چند هفته گذشته تکرار شده بود، که دیگر رفتنی‌شدن افشانی، آن‌قدر جذابیت نداشت که تیتر یک شود و سردبیران ترجیح دادند خبرش را در گوشه و کنار صفحات اول روزنامه‌ها کار کنند؛ هرچند روزنامه قانون در صفحه اول، به مناسبت سقوط افشانی از صندلی شهرداری، تیتر زده: «فنای تیر آخر» که یعنی این استفساریه هم نشد.

روزنامه شرق امروز به خود پرداخته و جوابیه حجاریان به عباس عبدی و در نقد مطلبش که در شرق چاپ شده بود را در صفحه اول خود کار کرده است. حسام‌الدین آشنا هم به‌مناسبت قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، چند کلمه‌ای هم درمورد قتل‌های زنجیره‌ای و نقش «قربا‌ن‌علی دری نجف‌آبادی» وزیر وقت اطلاعات توئیت کرده بود که شرق در صفحه اول پوشش داده است.

بد نیست نگاهی هم بیندازیم به صفحه اول روزنامه سازندگی که عکس رییس جمهوری راست‌گرای برزیل را پوستری و در هیبت فیلم‌های وحشت، چاپ کرده و تیتر زده است: «تکثیر ترامپ در جهان». تا این مقدمه جای متن را نگرفته، برویم سروقت روزنامه خوانی.

 

فرهنگ‌سازی لازم نیست، فیلتر کنید

 

روزی روزگاری در مجلس ششم، حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل نود بود و این کمیسیون که کارش بررسی شکایت‌های مردمی علیه قوای سه‌گانه است و حالا دیگر اسمش فراموش شده، آن روزها بسیار پرکار و خبرساز بود. آرمان گفت‌وگویی کرده با انصاری‌راد و درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و روحانی و اوضاع مملکت از او پرسیده و شنیده است که اصلاح‌طلبان در بسیاری از جنبه‌ها نتوانستند خواست مردم را اجرا کنند. انصاری‌راد معتقد است، پس‌از تحصن نمایندگان مجلس ششم در اعتراض‌به رد صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی، دولت اصلاحات مقاومت خوبی نکرد و کار به‌جایی رسید که در انتخابات پیشین مجلس، مردم تهران به نامزدهایی رای دادند که شناختی از آن‌ها نداشتند، چراکه افراد مشهور را شورای نگهبان رد کرده بود. انصاری‌راد گفته است که در سیاست ایران، نیروهای خودسر نقش مهمی بازی می‌کنند و بعد از چهل‌سال، موفق به مهار این نیروها نشدیم و خودسرها چنان جری شده‌اند که مثلا مداحی می‌گوید بروید فلانی را بکشید، پول دیه‌اش با من. انصاری‌راد عاقبت خوشی را در انتخابات مجلس بعدی برای اصلاح‌طلبان پیش‌بینی نمی‌کند و تصریح کرده است که روحانی بخش عمده‌ای از محبوبیتش را از دست داده است.

 

با آغوش گرم به پیشواز تحریم‌ها رفتیم  

 

دولت با سیاست‌های دستوری و با تزریق ارز به بازار، توانست دلار را در کانال چهارده‌هزار تومان نگاه دارد، اما این وضعیت ادامه نخواهد داشت و در هفته‌های آتی با آشکارشدن تاثیر تحریم‌ها، باید منتظر رشد قیمت‌ها بود.

جهان صنعت در گزارشی باعنوان «بازار ارز غافلگیر شد»، با لحنی هشداردهنده نوشته است که گویا مسئولان علاقه‌ای به کاهش اثرات تحریم ندارند و می‌خواهند با آغوش گرم به استقبال تحریم‌ها بروند. این گزارش به شورای نگهبان اشاره کرده است که درست در روز مصادف‌شدن نمادین سیزده آبان با آغاز تحریم‌های گسترده آمریکا، «سی‌اف‌تی» را در یک حرکت غیرمنتظره رد کرد و کشور را از معاملات محدودی که می‌توانست با کشورهای دیگر داشته باشد، محروم کرد. جهان صنعت تصریح کرده است که کار شورای نگهبان باعث می‌شود دسترسی به همین منابع محدود ارزی که از فروش نفت حاصل می‌شود هم محدود شود و این یعنی تحریم در تحریم.

 

با تصویب «سی‌اف‌تی» باید بودجه سپاه را قطع کنیم

 

حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان باعنوان «خودتان را به آن راه نزنید!»، رد «سی‌اف‌تی» ازسوی شورای نگهبان را بسیار هوشمندانه ارزیابی کرده است. شریعتمداری گفته است که در نظام‌نامه‌ بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم، این آمریکا و شرکایش هستند که تروریسم را تعریف می‌کنند و از آنجایی‌که چندوقت قبل، آمریکا می‌خواست تا سپاه‌پاسداران و نیروی قدس سپاه را درشمار تروریست‌ها قرار دهد، لابد با تصویب این قانون، باید بودجه سپاه را قطع کرد. کیهان نوشته است که شورای نگهبان مخالف مبارزه با تروریسم نیست و به نمایندگان مجلس که رای موافق به این لایحه داده‌اند، هشدار داده است که شورای نگهبان نمی‌خواهد نوامیس شما اسیر داعش شوند.

 

هفتاد درصد ایرانی‌ها به مسئولان اعتماد ندارند

 

دیروز در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران، نشستی باعنوان «افکار عمومی و رسانه‌ها در ایران» برگزار شد که عباس عبدی و هادی خانیکی و علی ربیعی و چندنفر از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی، سخنرانان این جلسه بودند. خبرنگار روزنامه ایران از این نشست که آمارهای عجیبی هم در آن مطرح شده، گزارش داده است.

عباس عبدی در این جلسه از شکاف حکومت و مردم گفته است و بنابر نظرسنجی‌ها اعلام کرده که در یک‌سال گذشته بی‌اعتمادی به مسئولان درمیان مردم به هفتاد درصد رسیده است. این جامعه‌شناس افزوده است که در بخش بی‌اعتمادی به گفته‌های مسئولان درباره آینده و وعده‌هایی که می‌دهند، این بی‌اعتمادی به هشتاد درصد هم رسیده است.

عبدی می‌گوید در لایه عمیق اجتماعی ایران هم تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته است و نگرش‌ها درباره روابط جنسی، دین و حجاب، به‌کلی تغییر کرده است، تاجایی‌که در تاریخ ایران سابقه نداشته است که در یک نظرسنجی، پنجاه‌درصد مردم بگویند روزه نمی‌گیرند. علی ربیعی هم گفته است که مرجعیت افکار ایرانیان گم شده و با اینکه به‌شدت رسانه‌ای است، اما اعتنایی به مراجع اجتماعی ندارد. ربیعی افزوده است که جامعه ایران به‌شدت متکثر است و در چنین وضعی باید رسانه‌های آزاد داشته باشیم.

 

امان از کت و شلواری‌های محیط زیست

 

قرار است لایحه‌ای ازسوی دولت در حمایت از محیط‌بانان به مجلس برود؛ اما روزنامه قانون گزارش داده است که این لایحه با چیزی که در ابتدا ازسوی محیط‌بانان و کارشناسان محیط‌زیست تنظیم شده بود، فرق ماهوی دارد و چیز دیگری است.

روزنامه قانون نوشته است مدیران محیط‌زیست که بیشتر سیاسی‌اند و از وضع محیط‌بانان بی‌خبر، سعی دارند تا محیط‌بانان واقعی و دلسوز را که به نوشته این گزارش، پانصد نفر بیشتر نیستند، حذف کنند. گویا در لایحه دولت تنها به حمایت معنوی از محیط‌بانان بسنده شده است و فکری به حال معیشت و گرفتاری‌های محیط‌بانان و چگونگی استفاده از اسلحه، نشده است.

قانون نوشته است که در کشورهای پیشرفته، محیط‌بان با متخلفان رودررو نمی شود و با امکانات دیجیتالی و بررسی‌های ماهواره‌ای با مجرمان برخورد می‌شود و این درحالی است که تابه‌حال نزدیک صدنفر از محیط‌بانان در دفاع از محیط‌زیست کشته شده‌اند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More