شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ شهریور 

باید زنجیر برجام را از پای توسعه هسته‌ای باز کرد

دیروز، ایران گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای را برداشت و به قول روزنامه اصول‌گرای رسالت، «جمعه بازگشت» شکل گرفت.

تلاش‌های فرانسه در یک ماه گذشته برای نجات برجام و بازگشایی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران با مخالفت آمریکا به جایی نرسید و حتی وضع بدتر هم شد و برایان هوک، رییس گروه اقدام کاخ سفید، اعلام کرد آمریکا برای هر گونه اخلال در سیستم مالی سپاه پاسداران، ۱۵ میلیون دلار جایزه می‌دهد. 

در این وضع‌و‌حال، روزنامه تندروی کیهان گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای را ناکافی دانسته و از دولت خواسته است از برجام خارج شود. حسین شریعتمداری، مدیر‌مسئول کیهان، همچنین در مصاحبه‌ای با یورو‌نیوز تصریح کرده که در انعقاد معاهده برجام دولت مقصر است که به توصیه‌های رهبری توجه نکرد و نمی‌توان برجام را پای آیت‌الله خامنه‌ای نوشت. 

آن سوی میدان، یادداشت‌نویس‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم دست به کار شده‌اند و با گام سوم تعلیق تعهدات اتمی همراه شده‌اند. محمد‌علی وکیلی در ابتکار نوشته است که ایران پس از یک سال صبر راهبردی، عاقبت گام سوم را برداشت و نشان داد که هشدارهایش به اروپایی‌ها جدی است. 

از روزنامه جمهوری اسلامی هم بخوانیم که دو دلیل برای ناکامی اروپا در عمل به وعده‌هایش برشمرده است. یکی این‌که دو کشور انگلستان و فرانسه درگیر مشکلات داخلی‌اند و دیگر این‌که آلمان به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم مقتضی بگیرد. جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده که سقوط برجام به ضرر همه است و شاید گام سوم ایران بتواند اروپا و آمریکا را به تجدید‌نظر در روش‌های غیر‌اصولی‌شان وادارد.

اما بشنوید از ماجرای مفقود شدن یکی از اعضای مجلس خبرگان و برادرش، که اول در فضای مجازی مطرح شد و حالا خبرش به روزنامه‌ها رسیده است. روح‌الله صدر‌الساداتی، جوان‌ترین عضو مجلس خبرگان، و برادرش مهدی قرار بود از قم به تهران بیایند و از فرودگاه مهرآباد عازم بندر‌عباس شوند، اما نه تهران آمدند و نه موبایل‌هایشان را جواب می‌دهند.

روزنامه آرمان گزارشی از گم شدن صدر‌الساداتی‌ها داده و نوشته است مهدی صدر‌الساداتی از روحانیون فعال در اینستاگرام و به افشاگری شهره بود و اتفاقا چند وقت پیش، املاک و ثروت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، را فاش کرد. این‌طور که آرمان نوشته است این دو برادر بازداشت نشده‌اند و احتمالا به دلیلی نامعلوم به قم برگشته‌اند و به کسی هم خبر نداده‌اند. 

عکس‌های مناسک شیرخوارگان عاشورایی هم در صفحه اول چند روزنامه اصول‌گرا خودنمایی می‌کند. هفده سال است که برخی مادران لباس‌های سبز بر تن بچه‌های شش‌ماهه می‌کنند و به یاد علی‌اصغر شش‌ماهه که در روز عاشورا کشته شد، بچه‌ها را سر دست می‌گیرند و گریه نوزادان و نوحه مداحان فضایی می‌سازد که فعالان حقوق کودک خارج از کشور آن را مصداقی از کودک‌آزاری شمرده‌اند.

روزنامه جوان در گزارشی از این گردهمایی که جمعه در استادیوم آزادی تهران برگزار شد، خبر داده است که مادران نذر کرده‌اند بچه‌هایشان از سربازان امام زمان باشند.

واقعیتی به نام انتخابی و انتصابی 

صادق زیباکلام معتقد است فرضیه‌هایی که بعضی از تحلیلگرهای سیاسی مطرح می‌کنند که دولتی پنهان در ایران وجود دارد و در کار دولت اصلی اخلال ایجاد می‌کند ناشی از توهم توطئه است. 

این‌طور که زیبا‌کلام گفته واقعیت این است که مدیریت کشور سال‌هاست به دو بخش انتصابی و انتخابی تقسیم شده و بخش انتصابی که از قضا، اختیارات وسیعی دارد و به کسی هم پاسخگو نیست روز‌به‌روز گسترش پیدا کرده است. 

این استاد دانشگاه تصریح کرده است که بخش انتصابی حکومت هر کاری که بخواهد می‌کند و مسئولیت تصمیم‌هایی را که به ضرر کشور تمام می‌شود نمی‌پذیرد و در مقابل، دولت و بخش انتخابی، که اختیاراتی محدود دارند، ناگزیر به پاسخگویی‌اند. 

به گفته زیبا‌کلام، چنین وضعی و قدرت بدون نظارت و پاسخگویی به اقتدار‌گرایی ختم خواهد شد.

باید زنجیر برجام را از پای توسعه هسته‌ای باز کرد 

گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای باید زنجیر برجام را از پای تحقیق و توسعه هسته‌ای باز کند. 

کیهان در گزارشی، با بیان آنچه آمد، از تصمیم دولت در برداشتن گام سوم تعلیق تعهدات اتمی استقبال کرده و در عین حال، آن را ناکافی و دیر‌هنگام دانسته است. 

در گزارش کیهان آمده است برخی دولتمردان و اصلاح‌طلب‌ها مدعی‌اند رهبری تمامی جزییات برجام را تایید و امضا کرده، که این ادعا مضحک است. 

کیهان با برشمردن مخالفت‌های آیت‌الله خامنه‌ای با مفاد برجام و تاکیدش بر تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای، نتیجه گرفته است که دولت در معاهده برجام از خط قرمزهایی که رهبر ترسیم کرده بود عبور کرده و همین گام سوم را که مبنی بر ادامه تحقیقات هسته‌ای است می‌توان دلیلی بر عدول دولت از خواسته‌های رهبر دانست.

گام‌های ایران تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

«به کجا چنین شتابان؟» عنوان یادداشتی است که علی بیگدلی نوشته و با اشاره به گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، هشدار داده است که نباید در اجرایی کردن تهدیدها شتاب به خرج داد. 

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داده است که اگر اروپایی‌ها می‌خواستند یا می‌توانستند ساز‌و‌کار مالی برجام را فعال کنند، تا به حال این کار را انجام داده بودند، بنابراین تهدیدهای ایران و کاهش تعهدات هسته‌ای واکنش درخوری از سوی اروپا نداشته است. 

علی بیگدلی پرسیده است دولتمردان تا کجا می‌خواهند به کاهش تعهدات ادامه دهند و این را هم باید بدانند که رفتن به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصدی کار خطرناکی است و می‌تواند اروپا را از ایران دور و به آمریکا نزدیک‌تر کند. 

نویسنده جهان صنعت نتیجه گرفته است که ایران باید قدم‌های محتاطانه‌ای بردارد، چرا که هر گونه افزایش غنی‌سازی می‌تواند پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد و اجماعی جهانی علیه کشور ایجاد کند.

لاریجانی‌ها دیگر سوخته‌اند 

علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران، معتقد است برادران لاریجانی در عرصه سیاست ایران، مهره‌های سوخته محسوب می‌شوند.

این عضو حزب کارگزاران به مراحل زندگی سیاسی علی لاریجانی اشاره کرده است که روزگاری وزیر ارشاد بود و بعدها، به ریاست صدا‌و‌سیما رسید و حالا، رییس مجلس است و نتیجه گرفته که علی لاریجانی همیشه سعی کرده است در سیاست سایه‌نشین باشد و هزینه‌ای پرداخت نکند. 

علی‌محمد نمازی تصریح کرده است که نه اصول‌گراها و نه اصلاح‌طلب‌ها به علی لاریجانی اعتماد ندارند و اگر تا به حال از او حمایت کرده‌اند، به‌خاطر این بوده که در مجلس کسی را نداشته‌اند. 

به گفته این فعال سیاسی، علی لاریجانی به دلیل اتفاق‌هایی که برای برادرش صادق لاریجانی، رییس پیشین قوه قضاییه، افتاد، بختی برای ریاست جمهوری ندارد و خاندان لاریجانی باید از قدرت خداحافظی کنند.

کارناوالی شدن عزاداری

هیات‌های مذهبی کارناوالی شده‌اند و مداحی هم شغل شده است. 

اسماعیل امینی، شاعر و کارشناس مذهبی، با بیان آنچه آمد، تصریح کرده است که منبری‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده‌اند به شهرستان‌ها سفر می‌کنند و روحانی‌های محلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که کار خوبی نیست و از طرفی، مداحی که روزگاری به‌صورت افتخاری در دهه محرم انجام می‌شد، حالا تبدیل به شغل و صنف شده است. 

این کارشناس مذهبی تصریح کرده که وقتی مداحی تبدیل به شغل شود و در‌آمد‌زایی داشته باشد، مناسبت‌های مذهبی جدید هم جعل می‌شود تا این بازار گرم بماند. 

اسماعیل امینی گفته اگر قرار است جوانان هیجانشان را تخلیه کنند، باید به ورزشگاه بروند، نه این‌که هیات‌های مذهبی جایی شود برای هیجان آفریدن و مداحان و منبری‌ها هم برای به دست آوردن مخاطب و شهرت، جوری بخوانند و بگویند تا شنونده‌ خوشش بیاید. 

به گفته این شاعر مذهبی، قرار بود هیات‌ها معارف دینی را گسترش دهند و کارکردی مثل عبادت و نماز داشته باشند و همان‌طور که نماز جماعت برای تفریح نیست، هیات هم نباید محل وقت‌گذرانی باشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More