شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ اسفندماه

باغبانی رهبری و فرماندهی روحانی

امروز می‌توانیم رهبر جمهوری اسلامی ایران را بیل به‌دست و در حال درختکاری در صفحه اول بیشتر روزنامه‌ها ببینیم و جالب اینکه حرف‌های حسن روحانی که گفته خامنه‌ای فرماندهی جنگ اقتصادی را به او سپرده است، در کنار این عکس که رهبر را فارغ از ماجرا و مشکلات نشان می‌دهد، یک تحلیل بصری ساخته است، شاید به این معنا که آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیتی درقبال مشکلات ندارد و تمام مصائب اقتصادی بر گردن روحانی است.

روحانی در گشایش خط راه‌آهن رشت، از تفویض فرماندهی اقتصادی به رییس جمهوری خبر داد، آن هم در تعارفی که با رهبری داشته و گویا خامنه‌ای نپذیرفته که فرماندهی در جنگ اقتصادی را برعهده گیرد و به دولت احاله‌اش داده است. روزنامه‌های امروز نگاهی داشته‌اند به توانایی دولت در انجام این وظیفه.

البته به نظر می‌رسد که فرماندهی روحانی، آن‌قدرها هم جدی نیست. روحانیان تندرو در قم علیه رییس جمهوری کفن پوشیده‌اند و در بیانیه‌ای سران سه قوه را بی‌عرضه خوانده و اعلام کرده‌اند که به‌زودی قیام می‌کنند.

روزنامه آرمان گزارشی درباره قیام تندروها داده است، با این تیتر که «فقط خودسر بودند». در این گزارش خواسته شده است برای یک‌بار هم شده با این جماعت که همیشه خودسر معرفی می‌شوند و از هرگونه تعقیبی معاف‌اند، برخورد شود و فرمانداری قم، نام بیانیه‌نویسان و حامیانشان را منتشر کند.

اما بشنوید از خط ریل ۱۶۴کیلومتری که به شهر رشت رسیده و بخشی از مسیری است که خلیج‌فارس را به دریای خزر متصل می‌کند. روزنامه دولتی ایران، افتتاح راه آهن رشت را آرزوی دیرینه گیلانی‌ها دانسته است. روزنامه جهان صنعت هم که از منتقدان روحانی به‌شمار می‌آید، این اتفاق را از دستاوردهای دولت روحانی دانسته و هادی حق‌شناس در یادداشت این روزنامه، افتتاح ایستگاه رشت را گام بزرگ ریلی خوانده است که می‌تواند در گردشگری گیلان بسیار موثر باشد و جاده شلوغ قزوین-رشت را خلوت کند.

اما بشنوید از روزنامه آفتاب یزد که از حضور یک هیات انگلیسی و مذاکره‌اش با مسئولان بانک مرکزی خبر داده است، آن هم در زمانی که خبرهایی از مجمع تشخیص مصلحت به گوش می‌رسد که پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی تصویب نخواهد شد. خبر سربسته است و اطلاعات چندانی ندارد، اما اگر روحیه ضدانگلیسی ایرانی‌ها را در نظر بگیریم و تز دایی‌جان ناپلئونی که خیلی از ایرانی‌ها درباره امور سیاسی دارند، آن‌وقت این خبر جور دیگری خوانده می‌شود و به‌نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها آمده‌اند تا دست‌نشانده‌های خودشان در خبرگان را به پذیرش لایحه‌های مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف» تشویق کنند.

یک فیلم کوتاه هم از برخورد نمایندگی خودروسازی سایپا با مشتری زنی که به دیرکرد تحویل خودرویش اعتراض داشت، در شبکه های اجتماعی دست‌به‌دست شده و به روزنامه‌ها رسیده است. همدلی در گزارش مفصلی، این برخورد فیزیکی با مشتری را نشانه این دانسته که خودروسازان داخلی که انحصار کامل بازار را دارند، هیچ احترامی برای مشتریان قائل نیستند.

استعفای روحانی، شایعه یا واقعیت    

مصطفی درایتی در یادداشتی با عنوان مسئولیت همراه اختیارات، از شایعه‌ای گفته است که در محافل سیاسی نقل می‌شود و آن اینکه روحانی در بهار سال آینده، استعفا خواهد داد.

این فعال اصلاح‌طلب نوشته است که باید دید آیا استعفای روحانی به نفع کشور است و آیا جریاناتی که به‌دنبال کنار زدن روحانی‌اند، می‌توانند بعد از او و در فضای ملتهب پس از استعفا، مدیریت کنند؟

به نوشته درایتی، به نظر نمی‌رسد که دولت سقوط کند، چراکه همیشه دولت‌های جمهوری اسلامی با مشکلات و گرفتاری‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و هیچ‌وقت هم سقوط نکردند.

از سویی دیگر، روحانی هم بنابر روحیه‌ای که دارد، استعفا نخواهد داد، چه اینکه دیروز اعلام کرده که فرمانده جنگ اقتصادی است.

نویسنده آرمان گمانه زده است که احتمال دارد روحانی اختیارات تازه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی گرفته باشد و نشانه‌اش هم اینکه بانک‌های نظامیان را در بانکی دولتی ادغام کرد. این فعال اصلاح‌طلب در آخر گفته که اگر قبول مسئولیت فرماندهی اقتصادی، بدون داشتن اختیارات باشد، به‌هیچ‌وجه به نفع دولت نیست.

حوزه علمیه، امنیه نیست

کفن‌پوش شدن برخی از طلاب حوزه علمیه و صدور بیانیه‌ای بر ضد تمامی روسای قوا و تهدید به قیام، در هفته گذشته سروصدای زیادی در قم و تهران به‌پا کرد. حالا محسن غرویان از مدرسان حوزه علیمه قم، در یادداشتی نوشته است که اگر بیانیه‌ای در جمعی به نام حوزه خوانده شود، باید قبلا به تایید مدیریت حوزه رسیده باشد که در مورد اخیر، اصلا چنین چیزی نبوده است.

این روحانی به واکنش مراجع قم علیه شعارها و بیانیه تند صادرشده در راهپیمایی اشاره کرده و نوشته است که روحانیان عالی‌رتبه با این کارها مخالف‌اند.

غرویان ادامه داده است که عده‌ای می‌خواهند در انتخابات آتی مجلس، خودشان را به حوزه و دیانت و مرجعیت الصاق کنند و حرف‌هایشان را به حوزه علمیه تحمیل کنند تا رای مردم را به‌دست آوردند و این تحرکات هم مقدمه مبارزات انتخاباتی در مجلس است.

این استاد حوزه می‌گوید که حوزه علمیه، امنیه نیست که نویسندگان این بیانیه را پیدا کند و با این افراد برخورد کند، بنابراین وظیفه پیگیری برعهده وزارت اطلاعات و وزارت کشور است.

سرخوردگی مردم از شعاردرمانی

به گزارش روزنامه اقتصادی اسکناس، در ماه‌های اخیر و بعد از اینکه هر کالایی گران شده است، مسئولان با لبخند ظاهر شده‌ و وعده داده‌اند که این گرانی تمام خواهد شد و تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد، اما آشفتگی بازار چیز دیگری می‌گوید و نهایت اینکه مردم از این شعاردرمانی‌های بی‌فایده خسته شده‌اند.

این‌طور که روزنامه اسکناس نوشته است، گرانی‌ها و تورم در بازار، ریشه در گرفتاری‌های کلان اقتصاد ایران دارد و به این سادگی مداوا نمی‌شود. از طرفی، دولت تنها بخشی از اقتصاد را در کنترل دارد و این می‌شود که هر نهادی می‌تواند به بهانه گران شدن دلار، تولیداتش را گران کند و به کسی هم پاسخگو نباشد.

مشت و لگد به‌جای تحویل پراید

ماجرا از آنجا شروع شد که خانمی که شش‌ماه پیش برای خرید خودروی پراید ثبت‌نام کرده بود، به نمایندگی سایپا می‌رود تا تکلیف خودش را بداند و مسئول نمایندگی هم می‌گوید پرایدی برای تحویل نداریم. مشتری اعتراض می‌کند که چرا پول مردم را می‌خورید، که بعد از این درگیری لفظی، در حرکتی تعجب‌آور، مسئول نمایندگی سایپا، با مشت و لگد به مشتری خانم حمله و او را مضروب می‌کند.

جالب اینکه چند روز بعد هم با این مشتری تماس می‌گیرند و از او می‌خواهند فیلم حادثه را منتشر نکند، چرا که دست آخر به ماشینش نمی‌رسد.

همدلی نوشته که گویا شعار جدید سایپا این است که به‌جای خودروی ثبت‌نامی، مشت و لگد تحویل می‌گیرید.

به نوشته همدلی، این اتفاق نشانه زوال اخلاقی است و اگر در یک کشور پیشرفته که قانون حاکم است، چنین حادثه‌ای رخ داده بود، شرکت خودروسازی دادگاهی و نمایندگی تعطیل می‌شد، اما انحصار و رانت خودروسازان در ایران، نتیجه‌اش این شده است که ماشین بی‌کیفیتی مثل پراید تحویل بدهند و در ظرف هفت سال، قیمتش را از هشت‌میلیون به پنجاه‌میلیون برسانند و به مردم زور بگویند.

در پایان این گزارش آمده که چرا باید صنایع کوچک کشور منهدم شوند و همه بودجه دولتی را این دو خودروساز داخلی ببلعند.

روز زن و مصائب زنان ایرانی

به مناسبت هشتم مارس و روز جهانی زن، روزنامه آفتاب گزارشی منتشر کرده است از حال و روز زنان ایرانی. در این گزارش آمده است که جامعه، افکار و امیالش را در زبانی که به کار می‌برد، نمایان می‌کند. زمانی زنان با عنوان ضعیفه خطاب می‌شدند و امروز هم با گسترش طلاق و جدایی، اصطلاح زن مطلقه بار منفی بسیاری برای زنان دارد.

از سویی دیگر، خشونت در جامعه ایران رو به گسترش است و در پستوی خانه‌ها هم مردسالاری حکومت می‌کند و زن‌ها قربانی خشونت مردان خانواده یا همسرانشان می‌شوند. فریده غیرت، از فعالان حقوق زنان، نیز با آفتاب گفت‌وگو کرده و یکی از ریشه‌های خشونت علیه زنان را تبعیضی دانسته که در قوانین ایران علیه زن‌ها روا داشته می‌شود و این تبعیض قانونی، به پایمال‌ شدن حقوق زنان منجر شده است.

غیرت گفته است که متاسفانه تلاش‌های فعالان زن برای احقاق حقوق هم به جایی نرسیده است و مثلا لوایح منع خشونت علیه زنان و کودکان در مجلس تصویب نشد و دیگر طرح‌هایی که می‌توانست به نوعی وضع حقوقی زنان را بهبود بخشد، به در بسته شورای نگهبان خورد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More