شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۵ بهمن‌ماه

این دستان ظریف تاول‌زده پاداش ندارد؟

 

امروز در روزنامه‌های سراسری، روز پرگفت‌و‌گویی است. «اعتماد» سراغ وزیر آموزش‌و‌پرورش رفته و «شرق» با وزیر راه گفت‌و‌گو کرده است. «صبح نو» میزگردی درباره انقلاب اسلامی برگزار کرده و «رسالت» از کارشناسانش پرسیده است چرا اصلاح‌طلبان دیگر از دولت روحانی حمایت نمی‌کنند؟

به دنبال دعوای اینستاگرامی ورزشکاران با فوتبالیست‌ها، این بار پریسا احمدی، قهرمان قایق‌رانی هم به صف معترضان پاداش‌های فوتبالیست‌ها پیوست. از سوی دیگر، روزنامه قانون در گزارشی با تیتر لاکچری‌ها، از قول وزارت ورزش و جوانان خبر داده که فدراسیون فوتبال بودجه ۲۷ میلیارد تومانی از وزارت گرفته است تا برای آماده‌سازی تیم ملی هزینه کند، در‌ حالی‌که فدراسیون فوتبال و مهدی تاج به بهانه این‌که دولت حق دخالت در امور فوتبال را ندارد از قانون استعفای بازنشسته‌ها سرباز زده‌اند. قانون می‌پرسد آیا ثروت هنگفت و پاداش‌ها و کمک‌های فیفا و وزارتخانه عامل اصلی عدم‌جدایی بازنشسته‌های فوتبالی نیست؟

فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی خانم نرگس آبیار نه تنها مورد استقبال منتقدان سینمایی قرار گرفت، بلکه توجه روزنامه سیاسی و تندروی «وطن امروز» را هم جلب کرد تا صفحه نخستش را سینمایی ببندد.

در ایام دهه فجر و چهلمین سال انقلاب، تیتر بسیاری از روزنامه‌های اصول‌گرا به موافقت مجلس با فوریت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اختصاص داشت. سال‌هاست در کشور سوال‌هایی درباره این‌که مسئولان «از کجا آورده‌اند» مطرح می‌شود و موافقانی در هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب دارد. اکنون با طرح مجلس قرار است دست‌هایی از بیت‌المال کوتاه شود، اگر بشود.  

 

وزیر راه حامی حضور نظامیان در اقتصاد است

 

وزیر راه، که سابقه‌ای طولانی در وزارت دفاع دارد، از حضور نیروهای مسلح در اقتصاد حمایت می‌کند. محمد اسلامی، وزیر راه دولت روحانی، که چند ماهی است سکان‌دار وزارتخانه راه‌و‌ترابری شده است، در اولین اقدام، اتمام مسکن مهر پردیس را به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار کرد و اکنون در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شرق، نه تنها از این سیاست دفاع می‌کند، بلکه معتقد است باید از ظرفیت‌های مهندسی نیروهای مسلح در اقتصاد استفاده کرد. حمایت از حضور نظامیان در اقتصاد در حالی‌ است که حسن روحانی با شعار «خلع ید» نظامیان از اقتصاد و جمله تبلیغاتی «هرجا پول، اسلحه و رسانه باشد فساد می‌آورد» دور دوم ریاست جمهوری‌اش را آغاز کرد. اکنون وزیرش سازی مخالف می‌زند. اسلامی پس از استعفای جنجالی آخوندی به وزارت راه رسید.

 

حساب اصلاح‌طلبان از دولت جدا نیست

 

روزنامه رسالت هم سراغ تحلیل‌گران سیاسی خود رفته است تا از زبان حمیدرضا ترقی و حسن هانی‌زاده، رویکرد انتقادی اصلاح‌طلبان در دولت دوم حسن روحانی را جعلی و ژست تبلیغاتی بخواند. ترقی به رسالت می‌گوید: «بیش از ۹۵ درصد از مسئولیت‌های سراسر کشور در اختیار اصلاح‌طلبان است و اگر بگویند ما از عملکرد دولت ناراضی هستیم، در واقع فرار از پاسخگویی به مردم است.» این تحلیلگر سیاسی اصول‌گرا معتقد است این جدا کردن خود از دولت مکانیزمی است تا مردم را از دور شدن از اصلاح‌طلبان بازدارد و مشکلات کشور را متوجه جناحی غیر از خودشان کنند. ترقی با مقایسه حمایت اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد یادآوری می‌کند که با وجود همه نقدهای اصول‌گرایان در اواخر دوره احمدی‌نژاد، همچنان عملکرد دولت دهم به حساب اصول‌گرایان نوشته شد. اکنون نیز حساب اصلاح‌طلبان از دولت جدا نیست.

 

این دستان ظریف تاول‌زده پاداش ندارد؟

 

پریسا احمدی، قهرمان قایق‌رانی، عکسی از دستان تاول‌زده‌اش در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش منتشر کرده است که در اثر تمرین مداوم و پارو زدن‌های بی‌پایان ترک خورده‌اند. به دنبال دعوای اینستاگرامی برخی ورزشکاران رشته‌های مختلف با فوتبالیست‌های تیم ملی بابت پاداش نقدی یک میلیون دلاری‌شان، اکنون پریسا احمدی، قهرمان قایق‌رانی بانوان آسیا، هم به کمپین معترضان پیوسته است و می‌گوید این انصاف نیست. گفته می‌شود میانگین پاداش دریافتی هر بازیکن تیم ملی فوتبال معادل ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار است، تب فوتبال بالاست و پاداشش بالاتر! حالا ورزشکاران وزنه‌برداری، قایق‌رانی، کشتی و دومیدانی به‌صف شدند تا به این تبعیض اعتراض کنند و از پاداش‌های نداده، بدقولی‌های مداوم و دستمزدهای پایینشان گلایه کنند. اما موافقان پاداش به فوتبالیست‌ها می‌گویند فوتبال بیزینس است و هیچ‌کدام از این پاداش‌ها از جیب فدراسیون و وزارت ورزش پرداخت نشده است و تمامشان پاداش‌هایی است که فیفا و اِی.اف.سی (AFC) به فدراسیون فوتبال می‌پردازد. بنابراین، هزینه‌های فدراسیون فوتبال، حتی با وجود عدم‌قهرمانی، برای فدراسیون درآمدزایی و ارزآوری داشته است. در مقابل، مخالفان به بیشترین مدال‌آوری ورزش‌های انفرادی در مسابقات جهانی و منطقه‌ای اشاره می‌کنند و معتقدند تمرین‌ها و فعالیت‌های آماده‌سازی ورزشکاران غیر‌فوتبالی طاقت‌فرساتر از فوتبالیست‌هاست، اما کسی نمی‌بیند.

 

«شبی که ماه کامل شد»، درخشان‌ترین فیلم جشنواره فجر

 

روزنامه وطن امروز در پرونده‌ای برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد»، این فیلم را یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر نامید. وطن امروز در این ارزیابی تنها نیست و بسیاری از اهالی سینما و رسانه تازه‌ترین اثر نرگس آبیار را پسندیده‌اند. «شبی که ماه کامل شد» فیلمی با مضمون امنیتی و حول زندگی عبدالحمید ریگی و همسرش در سیستان و بلوچستان است، که با روایتی انسانی زندگی واقعی مردی را به تصویر می‌کشد که از عشق به ایدئولوژی می‌رسد؛ فیلمی که، به گفته منتقدان سینمایی، اگر نام خانم آبیار را از آن حذف کنیم، به‌خاطر صحنه‌های اکشن، خطرناک و گاه مهوعش هیچ‌کس گمان نمی‌برد فیلم‌سازی زن آن را خلق کرده است. محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم، نیز در گفت‌و‌گو با وطن امروز درباره سختی‌های کار فیلمبرداری در پاکستان گفته و نگرانی‌ها برای اکران فیلم در سیستان و بلوچستان را رد کرده است. قاسمی می‌گوید: «تلاش کردیم تا مردم خوب سیستان و بلوچستان را از برچسب‌های غلطی که شاید به آن‌ها زده شود جدا کنیم و احساسمان این است که فیلم در این مناطق هم استقبال شود.» میکاییل دیانی، منتقد سینمایی، هم در یادداشتی، فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد» را قصه‌ای قوی، پرکشش و بهت‌آور می‌خواند. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در فیلم یکی از بهترین بازی‌های خود را ارائه کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More