شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی چهارم اردیبهشت‌ماه

ایست بازرسی در تنگه هرمز

گفته‌های بیژن زنگنه وزیر نفت که حالا در صف مقدم جبهه جنگ اقتصادی با آمریکا ایستاده است، تیتر اول بیشتر روزنامه‌ها است و روزنامه اعتماد با چاپ عکس بزرگی از زنگنه، رجزخوانی وزیر نفت را تکرار کرده که خواب ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تعبیر نخواهد شد.

روزنامه کیهان اما پیشتر رفته و تیتر پیروزمندانه‌ای زده و اینکه «دنیا با توطئه آمریکا همراهی نکرد» و شرکای ایران با تحریم نفتی مخالفت کردند.

با این حال، همه تحلیل‌ها درباره موج جدید تحریم‌های آمریکا این طور خوش‌بینانه نیست و روزنامه افکار در گزارشی با عنوان «چه سرنوشتی در انتظار نفت ایران خواهد بود؟» نوشته که حذف نفت ایران، شوک روانی موقتی بر بازار جهانی خواهد داشت و قیمت نفت بیشتر از ۸۰ دلار در هر بشکه نخواهد شد.

از اوضاع اقتصاد داخلی ایران هم بشنوید که در انتظار اوج گرفتن قیمت دلار و گرانی‌های بیشتر است. پروانه کبره در روزنامه جهان صنعت، هشدار داده که دولت فرصت محدودی برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ اقتصادی دارد و با تحریم‌های نفتی آمریکا که اثراتش دو ماه دیگر پدیدار می‌شود، باید انتظار داشت که تورم اوج بگیرد و این در حالی است که بسیاری از مردم همین حالا هم توان خرید کالاهای اساسی را ندارند.

سفر عمران خان به ایران هم گویا چندان دستاوردی نداشته و نیروی واکنش سریع دو کشور که قرار شده تا در مرزها فعال شود، ضمانت اجرایی ندارد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در روزنامه آفتاب نوشته که پاکستان فقط حرف نزند و قدری هم به تعهداتش عمل کند. این نماینده مجلس تصریح کرده که برای پاکستانی‌ها امنیت مرزهای ایران در اولویت قرار ندارد و کافی است بدانیم که در ازای ۱۰ پاسگاه ایرانی در آن سوی مرز تنها یک پاسگاه پاکستانی وجود دارد.

دیروز بهمن کشاورز وکیل سرشناس دادگستری درگذشت و حالا بیشتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل در صفحه اول از کشاورز تمجید کرده‌اند.

بهمن کشاورز به نوعی پای ثابت یادداشت‌ها و مصاحبه‌های حقوقی روزنامه‌ها بود و از سویی سال‌ها ریاست کانون وکلای دادگستری را بر عهده داشت که از معدود نهادهای مدنی مستقل به جای مانده در جمهوری اسلامی است. شاید تقدیر از این وکیل دادگستری در روزنامه‌ها نشانه‌ای هم باشد از پاسداشت سال‌ها مقاومت برخی از وکلا در برابر قوه قضاییه‌ای که چهل سالی است در تصرف روحانیان است.

جنگ اقتصادی با ناامیدی یعنی خودکشی  

وضعیت اقتصادی از بحران گذشته و با فشارهای آمریکا ما با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم.

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با آرمان تصریح کرده که سیستم داخلی کشور آمادگی برای جنگ اقتصادی ندارد و مسئولان شرایط را جدی نگرفته‌اند.

هاشمی‌طبا که در انتخابات ریاست جمهوری پیشین در شمار نامزدها بوده، ناامیدی در جنگ اقتصادی را به مثابه خودکشی دانسته و گفته که مسئولان باید مردم را به آینده امیدوار کنند.

این فعال سیاسی معتقد است که در کشور چیزی به نام تئوری اقتصادی نداریم و سال‌ها است که تکلیف اقتصاد ایران مشخص نیست و معلوم نیست که خصوصی است با دولتی.

هاشمی‌طبا به مخالفان «اف‌ای‌تی‌اف» هم اشاره کرده و گفته که از درک برخی از جریانات سیاسی داخلی که می‌خواهند کشور به دست خودش تحریم شود، عاجز است و معلوم نیست چرا برخی با معاهده‌ای که بیشتر کشورهای دنیا پذیرفته‌اند، مخالف هستند.

هاشمی‌طبا به مسئولان توصیه کرده که دیگر کشورها را تهدید نکنند و دم به ساعت نگویند که آمریکا از ایران می‌ترسد.

ایست بازرسی در تنگه هرمز

«مهار مهره‌های نفتی آمریکا در خلیج فارس» عنوان گفت‌وگوی روزنامه جام‌جم با محمد مرندی از کارشناسان بین‌الملل اصول‌گرا است.

روزنامه صداوسیما از مرندی پرسیده که در قبال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا، ایران چه رویکردی باید اتخاذ کند و شنیده که نیازی به بستن تنگه هرمز نیست اما باید عربستان و امارات را که در کنار آمریکا و اسرائیل و مقابل ایران ایستاده‌اند، تحت فشار قرار داد.

مرندی گفته که نیازی به بستن تنگه هرمز نیست و ایران می‌تواند کشتی‌های نفتی و غیرنفتی عربستان و امارات را مورد بازرسی قرار دهد.

این کارشناس بین‌الملل اصول‌گرا توضیح داده که بازرسی و متوقف کردن کشتی‌های امارات و عربستان در تنگه هرمز می‌تواند از یک روز تا چند هفته ادامه پیدا کند و با ایجاد ترافیک دریایی، صادرات نفتی این دو کشور کند شده و بر بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت.

مرندی گفته که این بازرسی‌ها حق قانونی ایران در برخورد با کشتی‌های دولت‌هایی که راه دشمنی در پیش گرفته‌اند.

به نظر این اصول‌گرا، بازرسی‌ها می‌تواند ضربه ای اقتصادی به امارات و عربستان بزند و اوضاع داخلی این دو کشور را بر هم بریزد.

ما و برجام و دیگر هیچ

خروج ایران از برجام کابوس اروپا و آمریکا است و تحریم‌های تازه آمریکا و عدم معافیت مشتریان نفتی ایران به این دلیل است که آمریکایی‌ها مطمئن هستند که ایران از برجام خارج نمی‌شود.

حسین شریعتمداری از دولت هم انتقاد کرده که در قبال تحریم‌های آمریکا به ذکر تاسف، بسنده کرده و هیچ اقدام عملی انجام نداده است.

نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان به منتقدانی که خروج از برجام را خطرناک می‌دانند و می‌گویند ممکن است یک ائتلاف ضد ایرانی شکل بگیرد، پاسخ داده و گفته که مگر همین حالا که ایران در برجام مانده است، ائتلاف ضد ایرانی شکل نگرفته و این نشان می‌دهد که ماندن در برجام چیزی جز خفت نداشته است.

فوبیای سیاست‌گذاری

عباس عبدی در یادداشتی شرح داده که در یکی دو روز اخیر در جلساتی حضور داشته و از مسئولان دولتی شنیده که این روزها دولت با دو بحران مواجه است، یکی خسارت‌های ناشی از سیل و دیگری تحریم‌های نفتی آمریکا. اما به گمان عبدی بزرگترین بحران کشور، قیمت‌گذاری ارز و انرژی است.

نویسنده اعتماد پس از اینکه قیمت‌گذاری غیر واقعی دلار و انرژی و سوخت را «ام‌الفسادی» دانسته است که منابع مالی عظیمی را به هدر می‌دهد، هشدار داده که با اختلاف قیمت ارز و نرخ کمی که دولت برای خریداری محصولاتی مثل گندم و جو در نظر گرفته، بیم آن می‌رود که تا چند ماه دیگر این دو محصول استراتژیک، به طمع کسب دلار از کشور قاچاق شود.

عبدی پیشنهاد داده که دولت واقعی‌سازی قیمت‌ها را در حوزه سوخت و برق در پیش بگیرد و یارانه‌ای که به این کالاها می‌داده، به‌طور مستقیم به مردم پرداخت کند.

این جامعه‌شناس معتقد است که با افزایش یارانه‌های طبقات فرودست به یک میلیون تومان در ماه و تعلق گرفتن یارانه انرژی به صورت مستقیم به مردم، امکان فساد و رانت از بین می‌رود و از طرفی مصرف هم بهینه خواهد شد.

اما عبدی تصریح کرده که دولت از واقعی سازی قیمت کالاهای اساسی، هراس دارد، چرا که به این مقوله امنیتی نگاه می‌کند و دیگر اینکه نمی‌تواند عادت قدیمی را کنار بگذارد.

حتی لبنان هم به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهد

بعد از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با مشکل سوخت‌رسانی مواجه شدند و در حال حاضر هواپیماهای مسافربری ایران در بیشتر کشورهای اروپایی و عربی، امکان سوخت‌گیری ندارند.

آفتاب گزارش داده که حتی کشور لبنان که به نوعی دوست ایران محسوب می‌شود به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهد و بنابر اطلاعی که این روزنامه به دست آورده است، سعد حریری نخست وزیر لبنان که ارتباطاتی با عربستان دارد، در این تصمیم شرکت‌های سوخت‌رسان لبنانی، موثر بوده است.

از آنجا که بیشتر شرکت‌های سوخت‌رسان چندملیتی هستند و شرکت‌های آمریکایی بخشی از سهام این شرکت‌ها را دارند، تحریم‌های آمریکا باعث شده تا نتوانند به هواپیماهای ایرانی سوخت برسانند. در این شرایط پروازهای شرکت‌های مسافربری ایرانی ناچار شدند تا قبل از رسیدن به مقصد در فرودگاه‌هایی که امکان سوخت‌گیری هست، توقف کنند.

قمارباز نباش

دیروز آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتای اینترنتی، برنامه «برنده باش» را که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌شود، مصداق قمار دانست و جوایز اهدایی این برنامه را حرام اعلام کرد.

روزنامه خراسان برای محکم کاری با دفتر این مرجع تقلید تماس گرفته و شنیده که مکارم شیرازی بر حکمی که داده تاکید دارد. خراسان پس از این نقل فتوا، در گزارشی صدا و سیما را متهم کرده که مدت‌ها است با مسابقه‌ها و برنامه‌های شبهه‌دار، مخاطبانش را به سمت قمار سوق می‌دهد و حالا باید دید با این فتوای صریح، برنامه برنده باش تعطیل می‌شود یا نه؟

گفتنی است که مسابقه برنده باش با اجرای محمدرضا گلزار مجری و بازیگر معروف از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. روال برنامه این است که به ازای هر پاسخ درست، شرکت‌کنندگان، جایزه‌ای ریالی می‌برند و اگر جواب‌ها نادرست باشد از پولی که برده‌اند، درصدی کم خواهد شد.

شمایل نهاد وکالت

روزنامه سازندگی تیتر اول و گزارش یک روزنامه را به درگذشت بهمن کشاورز، وکیل شهیر و فقید دادگستری اختصاص داده و محمد قوچانی سردبیر این روزنامه هم یادداشت بلندی در رثای کشاورز نوشته است.

قوچانی با شرح تاریخ قضاوت در جمهوری اسلامی نوشته است که در دهه ۶۰ قهرمان قضاوت صادق خلخالی بود که به دادگاه‌های انقلابی‌اش شهرت داشت اما در دهه ۷۰ و بار رشد طبقه متوسط ایرانی در دادگاه کرباسچی شهردار تهران، مردم چشمشان به وکیلی افتاد که شمایل وکالت در ایران بود و نمادی تازه از عدالت.

به نوشته قوچانی، کشاورز وکیلی بود که برای استقلال کانون وکلا زحمت کشید و از وزانتی حقوقی برخوردار بود. کشاورز نه عضو حزبی شد و نه با اظهار نظرهای سیاسی، اعتبار حقوقی‌اش را زایل می کرد و در عین حال در بسیاری از دعاوی مطبوعاتی و سیاسی، وکیل روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی می‌شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More