شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۲ تیر

ایران باید مذاکرات محرمانه را با آمریکا شروع کند

این روزهای آخر هفته، آرامشی قبل از طوفان دارد؛ چه اینکه هفته آینده اولتیماتوم ۶۰ روزه‌ای که ایران به اروپایی‌ها داده تا به تعهدات برجام عمل کنند، به سر می‌رسد و احتمالا ایران گام دوم در کاهش تعهدات برجامی‌اش را برخواهد داشت. گام اول، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده بود که از ۳۰۰ کیلوگرم مجاز در معاهده برجام، فزونی گرفت و آمریکا و اروپا به این تخطی از مفاد معاهده واکنش تندی نشان داده‌اند.

در این تنفس کوتاه میان خبرهای بحرانی، روزنامه‌ها فرصتی پیدا کرده‌اند و حوصله‌ای تا به اخبار جامانده از دیروز بپردازند.

اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه که گفته بود «مجرم سیاسی نداریم» و حرف‌های علی مطهری، نماینده مجلس که اظهارات مقام قضایی را دروغ خوانده و صریحا گفته که «هم مجرم سیاسی داریم و هم مخالف جمهوری اسلامی»، در صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل بازتاب گسترده‌ای داشته است.

روزنامه آرمان گزارشی داده از پیشینه جرم سیاسی و اثرات کتمان جرم سیاسی از سوی قوه قضاییه. دستگاه قضایی امروز خبرساز بوده و تساوی دیه مرد و زن هم آنقدر جذابیت داشته که تیتر یک برخی روزنامه‌ها مانند روزنامه ایران شود.

اما بشنوید از یک خبر خارجی که بیشتر روزنامه‌ها به تفصیل به آن پرداخته‌اند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، ادغام حشدالشعبی یا همان بسیج نیروهای مردمی عراق را در ارتش اعلام کرد و اگر در نظر بگیریم که حشدالشعبی را ایران سازمان‌دهی کرده و این نیروی شیعی به نوعی حزب‌الله عراق به شمار می‌رفته‌اند، شاید بتوان گفت این تصمیم نخست‌وزیر عراق، چندان خوشایند جمهوری اسلامی نیست.

روزنامه اعتماد نگاهی خوشبینانه به این فرمان نخست‌وزیر عراق دارد و نوشته است که خبرگزاری‌های وابسته به عربستان می‌خواهند این اتفاق را به گونه‌ای حذف حشدالشعبی جلوه دهند اما ادغام این نیروها در ارتش عراق، یعنی اینکه اگر آمریکا آن‌ها تعرضی کند، در واقع به عراق اعلام جنگ کرده است.

احمد دستمال‌چیان نیز در اعتماد یادداشتی نوشته با عنوان «یکپارچگی عراق» و با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق، فرمانده کل قواست، ادغام حشد شعبی در ارتش را یک تصمیم درست دانسته است که می‌تواند مبارزه با تروریسم را متمرکز کند. نویسنده اعتماد این را هم گفته که ایران نباید نگران این مساله باشد، چرا که عراق متحد استراتژیک ایران است.

اما بحران هسته‌ای و جنگ اقتصادی تمام‌عیار آمریکا با ایران، دست از سر یادداشت‌نویسان مطبوعاتی برنمی‌دارد. محمدرضا ستاری به پیشواز هفته آینده رفته و در روزنامه ابتکار نوشته که «برجام بیمار» را با «اینستکس ناتوان»، زنده نگه داریم.

نویسنده ابتکار پیش‌بینی کرده که با کاهش تعهدات هسته‌ای، پرونده اتمی ایران بار دیگر به شورای امنیت خواهد رفت و این همان چیزی است که آمریکا می‌خواهد.

ایران باید مذاکرات محرمانه را با آمریکا شروع کند

محسن میردامادی به شرق گفته که آمریکایی‌ها اصرار به مذاکره با ایران دارند اما این مذاکره با شرایطی که ایجاد کرده‌اند، به محاکمه شبیه است. با این حال میردامادی تصریح کرده که بهتر است ایران مذاکرات محرمانه را با آمریکا شروع کند، همان‌طور که گفت‌وگوهای محرمانه پیش از انعقاد برجام در جریان بود و به معاهده برجام ختم شد.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داده که در ۴۰ سال گذشته بیشتر تصمیمات سیاسی در شرایط نابهنگام گرفته شده و متاسفانه مسئولان در لحظات حساس، یا دچار غرور می‌شوند و یا اینکه فرصت‌ها را از دست می‌دهند.

میردامادی یکی از فرصت‌سوزی‌های مهم را پس از انعقاد برجام دانسته و معتقد است که پس از معاهده برجام، شرکت‌های آمریکایی علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی بودند که به دلایل نامشخص مقامات ایرانی با آن مخالفت کردند و از طرفی باید مساله سوریه با تفاهمی جهانی، رفع و رجوع می‌شد اما ایران از این فرصت مهم استفاده‌ای نکرد.

به گفته میردامادی وقوع جنگ میان ایران و آمریکا، منتفی نیست و خروج از برجام هیچ منفعتی برای ایران ندارد و اجماع جهانی علیه ایران پدید خواهد آورد.

میردامادی که زمانی در شمار دانشجویان خط امام بود که سفارت آمریکا را اشغال کردند، همچنان معتقد است که اشغال سفارت با پیشینه بدی که آمریکا در ایران قبل از انقلاب داشت، ناگزیر بود اما این امکان وجود داشت که ماجرای گروگان‌ها، زودتر حل و فصل می‌شد.

شورای نگهبان به شرط‌گذاری برخی برای انتخابات اعتنا نمی‌کند

برخی از اصلاح‌طلبان مثل مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور دولت خاتمی، اعلام کرده‌اند که اگر قرار باشد شورای نگهبان نامزدهای معروف و شاخص اصلاح‌طلبان را رد کند، در انتخابات اسفند شرکت نخواهند کرد. حالا روزنامه کیهان با عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت‌وگویی کرده و شنیده که این شورا اعتنایی به این شرط و شروط‌ها ندارد.

کدخدایی گفته که در انتخابات دوره گذشته، شش هزار نفر تایید صلاحیت شدند و اگر مردم به نامزدهای اصلاح‌طلب رای نداده‌اند، این تقصیر شورای نگهبان نیست.

خبرنگار کیهان پرسیده که اگر اصلاح‌طلبان فهرست حداکثری بدهند و چهره‌های شاخصشان را نامزد کنند، شورای نگهبان چه خواهد کرد؟

کدخدایی جواب داده که شورای نگهبان فهرست حداکثری را با قانونی که به آن مربوط  است به دیوار می‌زند و هر کسی که شرایط قانونی داشته باشد، تایید خواهد کرد.

مردم میان دو سنگ آسیا گیر کرده‌اند 

اصول‌گرایان می‌خواهند تا هر طور شده اصلاح‌طلبان را از حضور در رقابت حذف کنند تا بلکه پیروز میدان باشند و این در حالی است که در شرایط خطیر بین‌المللی، همه جناح‌ها باید به فکر نجات کشور باشند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران با بیان آنچه آمد، تصریح کرده که بیمه‌نامه جمهوری اسلامی حضور مردم است و نباید مردم را دل‌سرد کرد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داده که روحانی به وعده‌هایش درباره نگاه منطقی به نهادهای مردمی، عمل نکرده و حالا هم عده‌ای سعی دارند تا با امنیتی کردن فضا، بیشتر به مردم فشار بیاورند.

امانی به رفتارهای خشن پلیس با مردم به بهانه بدحجابی اشاره کرده و گفته که در وضعیتی که مردم تحت فشار سنگین اقتصادی و تحریم هستند، نباید فضای عمومی جامعه را بست و مثلا پلیس نسبت به چند نوجوان که آب‌پاشی می‌کرده‌اند، واکنش سریع و خشونت‌آمیز نشان دهد.

به گفته این نماینده شورای شهر، مردم میان دو سنگ آسیا گیر کرده‌اند، از فشارهای خارجی گرفته تا داخلی و با اینکه در سده گذشته دو انقلاب در ایران رخ داده تا مسئولان پاسخ‌گو باشند اما کسی جواب‌گو نیست.

سیگنال مثبت عراق به فشارهای آمریکا

فرمان ۱۰ ماده‌ای نخست‌وزیر عراق و دستور ادغام حشدالشعبی در ارتش از نظر مهدی مطهرنیا، سیگنال مثبت بغداد به واشینگتن است.

مهدی مطهرنیا نوشته که آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که از فعالیت و حضور حشدالشعبی که با ایران مرتبط است، ناخرسند هستند و حالا بغداد با انحلال این گروه می‌خواهد تا زمینه را برای گسترش ارتباط با واشینگتن و دوری از تهران، آماده کند.

نویسنده جهان‌صنعت این را هم گفته که معلوم نیست جایگاه نیروهای حشدالشعبی در ارتش عراق در چه حد خواهد بود و باید منتظر ماند و دید.

پس از پدرم کار روحانی سخت شد

روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای کرده با فاطمه هاشمی، دختر بزرگ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که از اعضای حزب اعتدال و توسعه و حزب حسن روحانی به شمار می‌رود.

فاطمه هاشمی در این گفت‌وگو بسیار از پدرش تعریف و تمجید کرده و او را مدافع آزادی و دل‌سوز نظام دانسته و معتقد است که پس از فوت پدرش، روحانی پشتیبانی بزرگ را از دست داد و کارش سخت شده است.

فاطمه هاشمی ادامه داده که شرایط روحانی بسیار سخت‌تر از روسای‌جمهور قبلی است و شرایط تند سیاسی کشور به گونه‌ای است که رییس‌جمهوری احترامی ندارد.

دختر هاشمی رفسنجانی این را هم گفته که وصیت‌نامه گم‌شده پدرش هنوز پیدا نشده و مدارک و اسنادی که هاشمی رفسنجانی در گاو صندوق دفترش در مجمع تشخیص مصلحت نگاه می‌داشت نیز همان روزهای پس از وفات ناپدید شده است.

چادرنشینی مستاجران

بازار مسکن در رکود کامل است و در تهران هر متر خانه به‌طور متوسط به قیمت نجومی ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و با چنین قیمت‌هایی البته معاملات چندانی هم شکل نمی‌گیرد.

از طرفی تابستان فصل نقل و انتقال اجاره‌نشین‌هاست و همان‌طور که قیمت مسکن بالا رفته، اجاره‌بها هم افزایش پیدا کرده و با تورم ۵۰ درصدی هماهنگ است و مستاجران را نقره داغ می‌کند.

وضع مستاجران گویا در تمام کشور وخیم است و به تازگی احمد صفری، نماینده کرمانشاه خبر داده که برخی از همشهریانش که نتوانسته‌اند با این قیمت‌ها خانه اجاره کنند از او درخواست چادر کرده‌اند تا کنار پارک‌ها، چادر بزنند و زندگی کنند.

تیغ فقر بر گیسوان زنان  

ستاره لطفی در گزارشی از بازار گیسوفروشی خبر داده و زنانی که از سر فقر و تنگدستی مجبور می‌شوند به آرایشگاه بروند و موهای بلندشان را بفروشند.

در این گزارش می‌خوانیم که بازار فروش مو این روزها داغ است و خیلی از زنان با خوشحالی از آرایشگاه بیرون نمی‌آیند و اگر روزگاری کوتاهی مو از مد تبعیت می‌کرد، این روزها کوتاهی موی زنان خیلی وقت‌ها به فقر گره خورده است.

برای فروش مو، زنان شهرستانی رنج سفر می‌برند و به تهران می‌آیند و یا اگر نتوانند، مویشان را پست می‌کنند.

گویا این موهای فروخته شده برای «اکستنشن مو» استفاده می‌شود که یک دهه است در ایران متداول شده است.

در این گزارش آمده که فقر گسترده شده و حالا می‌توان در وب‌سایت‌های مجازی انواع و اقسام آگهی‌های فروش را دید؛ از موی بلند دختر هجده ساله تا کلیه و قرنیه چشم.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More