شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ خرداد

اگر ترامپ تلفن می‌دهد، ما هم تلفن بدهیم

 

حسن روحانی در پایتخت تاجیکستان، در حاشیه اجلاس سیکا، با سران کشورهای شرقی گفت‌و‌گو کرد و در کنار روسای جمهور چین و روسیه، که ظاهرا از حامیان جمهوری اسلامی ایران‌اند، درباره برجام و آینده‌اش چند کلمه‌ای گفت و این‌که ایران نمی‌خواهد تنها طرف متعهد برجام باقی بماند، با این وضع و حال، احتمالا تنش در منطقه افزایش پیدا می‌کند. اما روزنامه‌های امروز حرف‌های روحانی و مانورهای دیپلماتیک رییس‌جمهوری در دوشنبه را به فال نیک گرفته‌اند و مایه امیدواری. جهان صنعت تیتر زده است «یارکشی در دوشنبه» و روزنامه اصول‌گرای رسالت نیز با تیتر «تعامل با دنیای بدون آمریکا» آنچه در تاجیکستان گذشته را قطب‌بندی علیه آمریکا ارزیابی کرده است.  

میانجی‌گری ناکام ژاپنی‌ها و این‌که معلوم نشد سفر«شینزو آبه» به تهران چه دستاوردی داشت، همچنان سوژه‌ای برای یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی است.  

غلامرضا نظر‌بلند در روزنامه شرق سعی کرده است هر طور شده نیمه پر لیوان را ببیند. نویسنده شرق حرف‌های رهبری را تفسیر کرده و نوشته است جمله «ترامپ لایق مبادله پیام نیست» ادامه‌ای هم داشته است و آن این‌که هیچ ملت آزاده‌ای مذاکره زیر فشار را قبول نمی‌کند. به گمان یادداشت‌نویس شرق، این قسمت را نخست‌وزیر ژاپن خوب فهمیده است و گواهش این‌که در ماجرای انفجار نفتکش‌ها، ژاپن راه آمریکا را نرفت و ایران را متهم نکرد.

آن سوی میدان و در روزنامه اصول‌گرای وطن امروز، حسن رضایی با همان موضوع یادداشتی نوشته و رهاورد سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان را بررسی کرده است و از آن‌جا که روزنامه وطن امروز زیاد مودب نیست، همین جا عذرخواهی ما را در نقل قول بپذیرید.

حسن رضایی نوشته دلقکی که در کاخ سفید مستقر است تفاوتی با اوباما ندارد و فقط می‌خواهد به همه بگوید که در خباثت از رییس‌جمهوری قبلی بدتر است. نویسنده وطن امروز ادامه داده است که نخست‌وزیر ژاپن می‌خواست کلاهی گشاد بر سر ایران بگذارد و هویج‌های اروپایی ــ منظورش وزیر خارجه آلمان است‌ــ واسطه ترامپ برای مذاکره شده‌اند، چرا که رییس‌جمهوری آمریکا نه توان حمله به ایران را دارد نه جسارتش را.  

از صفحه اول روزنامه همدلی هم برایتان بگوییم که تیتر و عکس شجاعانه‌ای دارد. احمد خاتمی، امام جمعه تهران، گفته بود که افتخار می‌کند آخوند حکومتی است. حالا همدلی با فاضل میبدی، که از روحانیان منتقد حکومت است، گفت‌و‌گویی کرده و تیتر زده است «کسی که چشمش معطوف به قدرت است، نمی‌بیند». عکس جلد هم احمد خاتمی را پشت تریبون نماز جمعه نشان می‌دهد که دستش را جلوی چشمش گرفته است و لابد نمی‌بیند.  

میان این همه خبر بد، تیم ملی والیبال ایران لهستان را در شهر ارومیه شکست داد و جایگاهش را در صدر جدول لیگ والیبال دنیا حفظ کرد. اما در حاشیه این بازی نفس‌گیر، اتفاق بی‌سابقه‌ای افتاد و زنان توانستند بلیط بخرند و از نزدیک بازی را ببینند.

روزنامه آرمان به زنان حامی تیم ملی والیبال پرداخته و فاطمه غفاری از ارومیه گزارش داده است که بلیت‌فروشی برای زنان، بی‌گزینش و آزادانه انجام گرفت و از ۴۶۰۰ صندلی سالن غدیر، ۸۰۰ صندلی سهم زنان شد.

دشمنان نقاط ضعف مسئولان را فهمیده‌اند

 

 

چند وقتی بود که از اف.ای.تی.اف و الحاق جنجالی ایران به کنوانسیون‌های مالی مبارزه با تروریسم خبری نبود. اما دوباره، با نزدیک شدن به موعد ضرب‌الاجلِ پیوستن به معاهده، بحث‌های مربوط به اف.ای.تی.اف بالا گرفته است.  

مصطفی هاشمی طبا در سر‌مقاله اعتماد نوشته است که نپیوستن به اف.ای.تی.اف کشور را با بن‌بست مبادلات مالی مواجه می‌کند و معلوم نیست اگر ایران به این معاهده بین‌المللی ملحق نشود، چطور می‌خواهد با دیگر کشورها تجارت کند و ساز‌و‌کار مالی برجام و اروپا نیز با رد اف.ای.تی.اف اجرا‌شدنی نیست. این در حالی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه پیوستن به اف.ای.تی.اف را از دستور کار کنار گذاشته و به بایگانی فرستاده است.  

هاشمی طبا ادامه داده است که دشمنان فهمیده‌اند که هر وقت به ایران چیزی را توصیه و پیشنهاد می‌کنند، مسئولان برعکسش عمل می‌کنند و برای این‌که بگویند حرف غربی‌ها برای آن‌ها ارزشی ندارد، لجبازی می‌کنند و قبول نمی‌کنند.  

این فعال سیاسی در آخر تصریح کرده که پذیرش اف.ای.تی.اف به‌نفع کشور است و اگر این لایحه رد شود، مردم ایران ضرر می‌کنند.

اگر ترامپ تلفن می‌دهد، ما هم تلفن بدهیم

 

 

مصطفی تاجزاده در گفت‌و‌گویی با شرق، سیاست‌های رسمی حاکمیت در مذاکره نکردن با آمریکا را زیر سوال برده و تصریح کرده است که در شرایط فعلی، معتقد به مذاکره مشروط با آمریکاست.  

تاجزاده با بیان این‌که ایران در وضعیت سختی به سر می‌برد و خسارت تحریم‌ها از جنگ بیشتر است، گفته نباید کاری کنیم که آمریکا هم ایران را تحریم کند، هم به منطقه لشکرکشی کند و هم ایران را کشوری مذاکره‌ناپذیر نشان دهد.  

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داده است که ایران باید برای مذاکره با آمریکا شرط بگذارد، اگر آن‌ها ۱۲ شرط اعلام کردند، ایران هم ۱۲ شرط بگذارد و اگر آن‌ها شماره تلفن برای تماس دادند، ایران هم شماره تلفن بدهد.  

تاجزاده معتقد است که ایران نباید اول به آمریکا زنگ بزند چون به ضعف تفسیر می‌شود، اما می‌تواند شماره تماس بدهد تا اگر آمریکایی‌ها خواستند، مذاکره کند.  

این فعال اصلاح‌طلب به مذاکرات کره شمالی با آمریکا هم اشاره کرده و نتیجه گرفته است که کره شمالی از مذاکره با آمریکا سود برد، تنش‌ها را کاهش داد و چهره بین‌المللی‌اش را ترمیم کرد.  

تاجزاده در ادامه افزوده تنها راه‌حل گذر از بحران فعلی، اصلاح قانون اساسی است و تنها با این اصلاحات است که می‌توان از موازی‌کاری جلوگیری کرد و از تعدد مراکز قدرت کاست.

کسی که چشمش معطوف به قدرت باشد، نمی‌بیند

 

 

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، اخیرا گفته است که افتخار می‌کند آخوند حکومتی و در رکاب نایب امام زمان است. حالا، همدلی با محمد‌تقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، گفت‌و‌گویی کرده و از او شنیده است کسی که چشمش به قدرت باشد، نقص و عیب‌ها را نمی‌بیند.  

میبدی در نقد گفته‌های خاتمی گفته است برخی مسئولان آن‌قدر مدح قدرت را می‌گویند که هر نقدی را سیاه‌نمایی می‌بینند و این در حالی است که حکومت معصوم نیست.  

این استاد حوزه علمیه قم معتقد است به‌هیچ‌وجه نشانه خوبی نیست که آخوندی خودش را حکومتی بداند و مدیون قدرت باشد.  

میبدی در پایان گفته است به‌خاطر پایین آمدن شان خطبه‌ها در نماز جمعه، بسیاری از اقشار تحصیل‌کرده به نماز جمعه نمی‌روند و در همه شهرها، نماز جمعه با حداقل شرکت‌کنندگان بر‌گزار می‌شود.

رکود تورمی اقتصاد را فرا گرفته است

 

 

رکود تورمی یعنی این‌که اقتصاد یک کشور در دو دوره سه ماهه با رشد اقتصادی منفی روبه‌رو شود. این‌طور که روزنامه آفتاب گزارش داده، اقتصاد ایران دچار رکود تورمی است که از یک سو میزان تورم بالاست و از سوی دیگر، بازار راکد است و تولید پایین. در این گزارش آمده است که استان چهار‌محال و بختیاری بیشترین میزان تورم و استان قم کمترین تورم را داشته است.  

از آن‌جا که کاهش تقاضا در چنین شرایطی به رکود دامن می‌زند، دولت نمی‌تواند از سیاست‌های انقباضی استفاده کند و در اوضاع فعلی که در‌آمد‌های نفتی کاهش چشمگیر داشته و دولت با کسری بودجه مواجه است، یک راه‌حل بیشتر باقی نمی‌ماند و آن پیش گرفتن انضباط مالی است.

نجفی نباید دل می‌بست

 

 

عباس عبدی یادداشت‌های دنباله‌داری را در اعتماد شروع کرده است با عنوان «یک بستر و دو رویا»، درباره ماجرای محمد‌علی نجفی و قتل همسرش.  

عبدی در دومین یادداشتش از جلسات گوناگونی یاد کرده است که نجفی در آن‌ها حضور داشته یا رییس جلسه بوده و نوشته است نجفی یک تکنوکرات خوشفکر بود که در هیچ جلسه‌ای عصبانی نمی‌شد و نظرهای مخالفان را خوب گوش می‌کرد و در عین حال، غروری داشت که دوست‌داشتنی بود؛ بنابراین قاتل شدن چنین شخصیتی بسیار عجیب و عبرت‌آموز است.  

این‌طور که عبدی تعریف کرده است، نجفی به عناوینی مثل دکترا علاقه‌ای نداشت و برای همین، پایان‌نامه‌اش را به دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا ارائه نداد و نیازی هم حس نمی‌کرد چنین عنوانی داشته باشد.  

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داده است که نجفی در این سال‌ها چند اشتباه کرد، اول این‌که با این سن‌و‌سال و این همه تجربه، دلبسته خانمی شد که هیچ شناختی از او نداشت و در این راه عجولانه پیش رفت، تا جایی‌که ۱۳۶۲ سکه مهریه‌اش کرد.  

اشتباه دیگر نجفی، از نگاه نویسنده اعتماد، این است که مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفت، در حالی‌که می‌دانست دلبستگی و رابطه‌اش می‌تواند مورد سو‌ءاستفاده کسانی قرار بگیرد که در فساد شهرداری دست داشتند.  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More