شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ اسفند‌ماه

اوضاع سال ۱۳۹۸ آن‌قدرها هم بد نیست

 

 

حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند تیتر اول بیشتر روزنامه‌هاست. روزنامه‌های اصول‌گرا همه غربی‌ها را متهم کرده‌اند که مسلمان‌ستیزند.

کیهان تیتر زده است «تروریست‌های وحشی اسلام‌ستیز ۴۹ مسلمان را در نیوزیلند قتل‌عام کردند»، روزنامه جام‌جم گفته است «آن‌ها فقط مسلمان بودند» و روزنامه جوان با تیتر «مسلمان‌کشی غرب وحشی» واکنش نشان داده است.

اما آن سوی میدان، روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل این ترور را نشانه رشد افراطی‌های نژاد‌پرست در اروپا و آمریکا و قاره جنوبگان دانسته و همه غرب را وحشی قلمداد نکرده‌اند، مثلا روزنامه همدلی تیتر زده است «جهل مسلح این‌بار در نیوزیلند» و روزنامه اعتماد کشتار مسلمانان را نشانه سیاست‌های رییس‌جمهوری آمریکا دانسته و از«فرجام ترامپیسم» نوشته است.

امروز، تفسیر و تحلیل از واقعه نیوزیلند هم کم نداریم. نوذر شفیعی در روزنامه آرمان نوشته است که راست افراطی در نیوزیلند و استرالیا با نژادپرست‌های اروپایی و آمریکایی در ارتباطند و از آن‌جا که سیستم اطلاعاتی استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و انگلستان تبادل اطلاعاتی دارند، در پیشگیری از ترور اهمال شده است چون دولت استرالیا ضارب را می‌شناخته و تروریست استرالیایی دو سال وقت صرف برنامه‌ریزی این ترور کرده است. نویسنده آرمان این را هم گفته است که مسلمانان در استرالیا و نیوزیلند چندان سابقه خشونت و اعمال تروریستی ندارند و نمی‌توان گفت این حمله در واکنش به اقدامات مسلمان‌ها بوده است و چه بهتر که دولت استرالیا و نیوزیلند به‌جای این‌که مواظب مسلمان‌ها باشند، حواسشان به افراطی‌های نژاد‌پرست باشد.

در این روزهای آخر سال، روزنامه‌ها سعی می‌کنند در گفت‌و‌گو با چهره‌های سیاسی و کارشناس‌ها، از اتفاق‌های سال گذشته جمع‌بندی کنند و اگر هم شد، پیش‌بینی درباره سال جدید. محمد‌رضا باهنر، که با شش دوره نمایندگی رکورد دار است، در گفت‌و‌گو با روزنامه آفتاب گفته است به هیچ عنوان نمی‌تواند درباره سال آینده پیش‌بینی کند و مثلا بگوید در انتخابات مجلس آتی، چه اتفاقی خواهد افتاد. این فعال سیاسی اصول‌گرا استیضاح روحانی و مخالفت‌هایی را که رنگ دشمنی با رییس‌جمهوری گرفته ضد منافع ملی دانسته و البته، معتقد است دولت کاستی‌های زیادی دارد که باید منصفانه نقد کرد.

باهنر یکی از کارهای اقتصادی اشتباه دولت را برشمرد و گفت در دوره اول ریاست جمهوری روحانی، دولت نرخ تورم را از ۴۲ درصد به ۱۲ درصد رساند و همین کار انباشت تورمی ایجاد کرد که در سال‌های بعد، منفجر شد و به اوضاع امروز رسید.

چند روزی به سال نو مانده و بازار انتشار ویژه‌نامه‌های نوروزی گرم است. ویژه‌نامه نوروزی اعتماد امروز منتشر شد، با این توضیح سردبیر که انتشار ویژه‌نامه در این بلبشوی کاغذ کار سختی بود و خیلی‌ها می‌گفتند از خیرش بگذرید.

میرفتاح نوشته انتشار ویژه‌نامه عید به این دلیل است که اهالی مطبوعات می‌خواهند چراغ روشنفکری را روشن نگه دارند و جلوی موج ابتذالی که از اینترنت و ماهواره می‌آید بایستند. تا یادمان نرفته است بگوییم که روزنامه ایران هم کتابچه نوروزی منتشر کرده که مجموعه روایت‌هایی است درباره سرزمین و وطن، با این تیتر «تو را ای کهن بوم‌وبر دوست دارم». جالب این‌‌جاست که تیتر صفحه اول نوروز‌نامه اعتماد هم «دوستت دارم ایران» است.

دیپلماسی جناحی منافع ملی را قربانی می‌کند
تروریسم آن سوی دیوار
jomhouri
روزنه‌های فساد را ببندید
اوضاع سال ۱۳۹۸ آن‌قدرها هم بد نیست
حاجی‌ فیروزهای لیسانسیه
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More