شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد سازمان حقوق بشر ایران از اعدام سومین کودک-مجرم در یک ماه گذشته

 

سازمان حقوق بشر ایران، از اعدام سومین کودک مجرم طی یک ماه گذشته انتقاد کرد.  

سازمان حقوق بشر ایران روز پنج‏‎شنبه ۱۲ بهمن اعلام کرد زنی که روز سه‌شنبه در زندان نوشهر به دار آویخته شد، «محبوبه مفیدی» بوده که به اتهام قتل همسر خود در سن ۱۷ سالگی به مجازات اعدام محکوم شده بود.

به گفته این سازمان،‌ «علی کاظمی»، «امیرحسین پورجعفر زمانی» و «محبوبه مفیدی» معروف به «نوعروس ۱۷ ساله» سه نفری بودند که در زمان وقوع جرم  کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.  

در حالی که قوانین بین‌المللی حقوق بشر اعدام اشخاصی را که هنگام وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال دارند منع کرده است،‌ قوانین جمهوری اسلامی مجازات مرگ برای چنین افرادی را مجاز می‌شمارد. بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۸۰ کودک مجرم در ایران در معرض اعدام هستند.
محبوبه مفیدی متهم بود با همدستی برادر شوهر خود در ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۲، همسر خود را به قتل رسانده است.  او سال ۱۳۸۸ زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت به عقد همسر خود در آمده بود.

پیشتر خبر اعدام علی کاظمی و امیرحسین پورجعفر که به ترتیب در سن ۱۵ و ۱۶ سالگی مرتکب قتل شده بودند در رسانه‌ها منتشر شده بود.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، می‌گوید که اتحادیه اروپا که از مخالفان اصلی اعدام کودک-مجرمان و نوجوانان است، هیچ واکنش جدی‌ای نسبت به اجرای سه حکم مذکور نشان نداده و همچنان روابط نزدیک دیپلماتیک خود را با ایران حفظ کرده است.  

مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و غیره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‎ها، حکومت ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸، ۸۷ نفر را که پیش از سن ۱۸ سالگی مرتکب قتل یا جنایت شده بودند، اعدام کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More