شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۰ دی‌ماه

انتخاب بین بد و بدتر معنی ندارد

هم‌زمان با پایان ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای معترضان عراقی به مقام‌های این کشور برای تعیین نخست‌وزیری مستقل بدون وابستگی به احزاب سیاسی، خیابان‌های اصلی شهرهای مختلف عراق صحنه حضور مجدد معترضان و نیروهای امنیتی شده است.

روزنامه مردم‌سالاری با تیتر «مرکز بغداد باز هم در تسخیر معترضان»، این خبر را به صفحه نخست آورده و نوشته است تظاهرکنندگان عراقی برای اعتصاب‌های سراسری در بغداد و استان‌های جنوبی کشور فراخوان دادند.

روزنامه کیهان اما تظاهر‌کنندگان را «افراد نقابدار»، «نفوذی» و «معترضان غرب‌گرا» نامیده و مدعی شده است جریان‌های نفوذی تحرکات مشکوک خود را برای ایجاد و گسترش ناامنی و آشوب‌ها در عراق بیشتر کردند. این روزنامه نوشته این تحرکات در حالی است که قرار بود روز جمعه تظاهرات میلیونی «نه به آمریکا» برگزار شود. کیهان همچنین خبر داده است که معترضان مقر نیروهای مقاومت (تحت حمایت ایران) در نجف را به آتش کشیدند.

خبر آمده است که چند برنامه پرچالش گفت‌و‌گو‌محور صدا‌و‌سیما دیگر زنده پخش نمی‌شود. روزنامه‌های اصول‌گرا می‌گویند تحت فشار دولت این اتفاق افتاده است، ولی روزنامه‌های نزدیک به دولت معتقدند به‌دلیل فشار افکار عمومی است.

آفتاب یزد نوشته است در این‌که برنامه‌ها موضع انتقادی شدید نسبت به دولت داشتند شکی نیست اما در دو ماه اخیر، اظهار‌نظرهای عجیب کارشناسان این برنامه‌ها نه تنها اعتراض دولت بلکه اعتراض شدید مردم و واکنش‌های منفی گسترده در رسانه‌های اجتماعی را برانگیخته بود. از نگاه آفتاب یزد، مدیران سیما برای جلوگیری از منفی‌تر شدن افکار عمومی نسبت به رسانه ملی، چنین تصمیمی گرفتند و این به فشار دولت ربطی ندارد.

فقط ده روز از سانحه انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک پدافند سپاه پاسداران گذشته است، با این حال، در روزنامه‌ها دیگر به‌ندرت یادداشت، گزارش یا حتی خبری درباره‌اش می‌خوانیم. روزنامه هفت صبح یادداشتی منتشر کرده است به قلم محسن صنیعی، استاد دانشگاه، که در انتقاد به حرف‌های سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نوشته دیگر انحصار تک‌رسانه‌ای پایان یافته است.

دیگر هیچ خبری مخفی نمی‌ماند، شفاف باشید

سلامی در مجلس مدعی شد که فرضیه اصابت موشک را اولین بار ما مطرح کردیم و اگر نمی‌گفتیم، هیچ‌کس متوجه نمی‌شد. محسن صنیعی، استاد دانشگاه، در روزنامه هفت صبح نوشته است این حرف بیانگر نظام ارتباطی حکومت با افکارعمومی و رسانه‌هاست که تصور می‌کند تنها منبع اخبار است. این پایه رفتارهای غلط در اداره کشور است.

این استاد دانشگاه یادآور شده است که دوره انحصار تک‌رسانه‌ای به پایان رسیده است. امروز، هر شهروند یک رسانه است و می‌تواند تولید محتوا کند.

به نوشته صنیعی، اگر صاحبان شبکه‌های اطلاع‌رسانی این فرض را مبنا قرار دهند که هیچ خبری مخفی نمی‌ماند، مبنای کار خود را بر اطلاع‌رسانی دقیق و سریع خواهند گذاشت تا از دیگر رسانه‌های آزاد عقب نمانند.

چه زنده چه ضبط‌شده، صدا‌و‌سیما همین است

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، تصمیم صدا‌و‌سیما برای پخش ضبط‌شده برخی برنامه‌های حاشیه‌ساز اخیر را اقدام موثری نمی‌داند و نوشته است این اقدام در واقعیت، چیزی را تغییر نمی‌دهد.

رجایی در سرمقاله آفتاب یزد نوشته است صدا‌و‌سیما باید از این سیاست که تریبون را فقط به جناح و افراد خاص می‌دهد، فاصله بگیرد و‌گرنه تفاوت چندانی بین پخش زنده یا ضبط‌شده برنامه‌های تلویزیونی نیست.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که همین تغییر رویه هم به‌خاطر فشار افکار عمومی بوده، افزوده است اگر صدا‌و‌سیما واقعا می‌خواهد به دل مردم راه بیاید، باید رویکردش را تغییر دهد. رجایی البته بعید می‌داند صدا‌و‌سیما هرگز تن به چنین کاری بدهد و پخش برنامه‌های یک‌طرفه را قطع کند.

مسافران ایرانی سرگردان در فرودگاه‌های خارجی

پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان پروازهای مستقیمشان به تهران را قطع کردند و این موضوع سفرهای هوایی ایرانی‌ها را طولانی و پرهزینه کرده است.

به گزارش شهروند، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، سالانه ۷ میلیون مسافر تردد می‌کنند، در حالی‌که فرودگاه دبی ۷۰ میلیون مسافر از سراسر جهان دارد. ترکیش ایرلاینز بزرگ‌ترین خط هوایی جهان از نظر تعداد مقصد‌های پروازی است، ضمن این‌که سهم بزرگی از بازار حمل‌و‌نقل هوایی جهان را نیز در اختیار دارد.

بایکوت آسمان ایران از سوی شرکت‌های هواپیمایی غیر از کاهش درآمد صنعت حمل‌و‌نقل هوایی، باعث شده است مسافران ایران پروازهای غیر‌مستقیم با توقف‌های طولانی ۲۰ تا ۳۰ ساعته در فرودگاه‌های دیگر نقاط جهان داشته باشند.

شهروند چند پرواز را بررسی کرده است، مثلا پرواز ترکیش‌ ایر‌لاینز از تهران به مقصد لندن ساعت ۳ بعدازظهر به استانبول می‌رسد و بعد از ۲۰ ساعت، روز بعد، از استانبول به لندن پرواز دارد. از پاریس به تهران نیز شرایط همین است. مسافران باید با خط هوایی آذربایجان تا باکو بیایند و بعد از ۵ ساعت توقف، از باکو به تهران پرواز کنند یا از راه زمینی با اتوبوس یا اتومبیل ادامه مسیر دهند.

دیگر انتخاب بین بد و بدتر معنی ندارد

عبدالله ناصری، مشاور سید‌محمد خاتمی، معتقد است رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به نفع اصلاح‌طلبان شد.

ناصری با بیان این‌که پس از حوادث آبان‌ماه، سوق دادن مردم به سمت صندوق‌های رای بسیار سخت شد، به آرمان ملی گفته است این کاری که در حق اصلاح‌طلبان کردند و بیشتر آن‌ها رد صلاحیت شدند، با وجود این‌که عملی غیرمنطقی و غیرقانونی است، نهایت لطفی بود که می‌شد در حق اصلاح‌طلبان کرد.

مشاور خاتمی افزود اکنون، حجت بر اصلاحات تمام شده است و عملا در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. دیگر انتخاب بین بد و بدتر برای مردم معنی ندارد و ائتلاف‌ها جواب نخواهد داد.

ناصری معتقد است اصلاح‌طلبان به‌جای فکر کردن به تصاحب کرسی‌های قدرت، باید به فکر مردم و جامعه باشند و کنشگری‌ها باید در راستای خواسته‌های جامعه تنظیم شود. برنامه آینده این جریان باید تدوین برنامه جامع نجات ایران باشد؛ تشکیل هیاتی برای تجدیدنظر در قانون اساسی می‌تواند از محورهای این برنامه باشد.

دودستگی بین نظام و مردم نسبت به آمریکا

عبدالرحمن حسنی‌فر در سرمقاله این روزنامه نوشته است اختلاف دیدگاهی که در سه سطح بین کارگزاران، مردم و صاحب‌نظران ایران نسبت به آمریکا وجود دارد گاهی برخلاف موضع رسمی جمهوری اسلامی است و معمای آمریکا و ایرانیان را شکل داده است.

از نگاه مردم‌سالاری، دو‌دستگی فاحشی بین کارگزاران جمهوری اسلامی و مردم ایران نسبت به آمریکا وجود دارد و این وضعیت خصمانه طولانی بین ایران و آمریکا چند دهه ادامه داشته و دودش فقط به چشم مردم ایران رفته است.

نویسنده مردم‌سالاری معتقد است وضعیت بین ایران و آمریکا باید هرچه زودتر در مسیر درستی که در نهایت برای مردم ایران نفعی داشته باشد قرار گیرد. ادامه وضعیت پیچیده و بغرنج ناشی از فشار آمریکا برای تغییر سیاست جمهوری اسلامی به سخت‌تر شدن زندگی مردم ایران منجر می‌شود.

آیا می‌دانید آستانه تحمل مردم چقدر است؟

تحریم‌های طولانی‌‌مدت تا همین جای کار پیامدهای ناامیدکننده‌ای داشته است و تشدید تحریم‌ها احتمال ناراحتی و نارضایتی ایرانیان، به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد، را افزایش می‌دهد. سوال این است که لاغر شدن اقتصاد تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

محمد‌صادق جنان‌صفت، نویسنده جهان صنعت، از مسئولان ایران می‌پرسد آیا مدیریت ارشد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ایران برآورد کارشناسانه، دقیق و مبتنی بر نظرخواهی بی‌طرف از شهروندان دارد که با وجود نارضایتی مردم، ادامه این وضعیت [تحریم‌ها] را ممکن می‌داند و به‌جای تغییر مسیر راهبردی قابل اعتنا، تشخیص داده است در همین مسیر مقاومت باقی بماند؟

این تحلیلگر اقتصادی هشدار داده است اگر مسئولان آمارهای دقیق و مبتنی بر واقعیت نهادهای معتبر و بی‌طرف را ندارند و فقط بر پایه حدس و گمان روی وفاداری شهروندان حساب باز کرده‌اند، بهتر است دقیق‌تر عمل کنند و راه‌هایی برای حفظ سطح فعلی معیشت و کسب‌و‌کار مردم باز کنند.

جنان‌صفت در ادامه افزوده است ایرانیان حق دارند بدانند هر روز که سپری می‌شود، تحریم‌ها چقدر است و قرار است تا کجا ادامه داشته باشد. امیدوار کردن مردم باید به اصولی محکم و خدشه‌ناپذیر سنجاق شود تا اعتمادها سست نشود؛ ضمن این‌که باید به مردم امید داد تحریم‌ها رو به کاهش است، نه افزایش.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More