شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امارات رتبه ۲۴ و ایران رتبه ۱۳۹ در شاخص نابرابری و شکاف جنسیتی

 

از نظر شاخص نابرابری و شکاف جنسیتی امارات رتبه ۲۴ و ایران رتبه ۱۳۹ از بین ۱۴۴ کشور دنیا را دارد. این آماری است که لیلا فلاحتی، مدیر کل امور بین الملل معاونت زنان ریاست جمهوری ارائه کرده است.

 

به گزارش ایلنا، لیلا فلاحتی امروز اول آبان ماه با اعلام این آمار گفت: «اگر به زیرشاخص‌های همین شاخص شکاف جنسیتی نگاهی بیاندازیم، عمده‌ترین تفاوت‌مان در حوزه سیاست است که ایران و امارات را در این رتبه متفاوت کرده است. یعنی رتبه امارات در مشارکت سیاسی در سطح وزرا و پارلمانی ۸۳ و ایران در رتبه ۱۳۳ است. همین باعث می‌شود که متوجه شویم، چرا در این بخش این حجم تفاوت وجود دارد.»

مشارکت زنان درامور مختلف کشورداری یکی از  مباحث مهم مطرح شده از سوی مردم، فعالان حقوق زن و برخی سیاستمداران کشور است. واژه رجل سیاسی یکی از واژه‌های پر از ابهامی است که در حال حاضر می توان از آن به‌عنوان مهمترین مانع زنان برای حضورشان در برخی مشارکت های سیاسی نام برد.

حضور زنان بر کرسی سیاست در ایران، همواره با چالش همراه بوده است. این مسأله، تنها محدود به جمهوری اسلامی نمی‌شود؛ در زمان پهلوی نیز زنان آن‌گونه که باید و شاید، در مسائل سیاسی کشور حق تصمیم گیری نداشتند.

«فرخ‌رو پارسا» نخستین زنی بود که در دومین کابینه‌ی هویدا،  وزارت آموزش‌وپرورش برعهده‌ی او گذاشته شد. همان زمان هم سپردن وزارت‌خانه‌ای به یک زن، با انتقادات بسیار همراه بود.

مرضیه وحیددستجری، نخستین زنی بود که توانست پس از انقلاب، کرسی وزارت‌ را به‌دست آورد. او ازسوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری دولت دهم، به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد. ورود او به وزارت‌خانه هم‌چون شکستن تابوی حضور زنان در عالم سیاست، پرسروصدا بود. پس از آن بود که حضور زنان در کابینه‌ی دولت، به بخشی از مطالبات  به‌‌ویژه زنان و برخی افراد سیاسی تبدیل شد.

اما حسن روحانی رییس دولت یازدهم و دوازدهم از پتانسیل زنان استفاده نکرد و تمام وزارتخانه‌هایش را به مردان سپرد و زنان را در پست‌های معاونت و مشاوره قرار داد.

براساس گفته‌های امروز لیلا فلاحتی، اگر چه نرخ مشارکت زنان نسبت به قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی تقریبا دو برابر شده است، اما در مقایسه با کشورهای اطراف فاصله زیادی داریم.

عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که رفتار سیاستمدارنش و قوانین موجود برای زنان آن کشورهمیشه مورد انتقاد بود.

نبود حق رانندگی، حجاب اجباری و برخی رفتارهای مردسالارانه از مواردی بود که بسیاری از ایرانیان درهنگام حق برابری زنان از آن نام می‌بردند و معتقد بودند که زنان ایرانی در مقایسه با زنان عربستانی بسیار خوش شانس هستند.

اما تغییرات صورت گرفته در یک ماه گذشته و تغییر یکباره برخی قوانین موجود در عربستان از جمله، اجازه رانندگی به زنان، حق ورود به استادیوم و همچنین ازسرگیری پخش ترانه‌های ام کلثوم در تلویزیون دولتی عربستان وانتخاب یکباره زنان در کابینه جدید امارات که یکی از آنان ایرانی الاصل بود شوک بزرگی بود که به دنیا وارد کرد.

فلاحتی در رابطه با انتخاب کابینه جدید امارات که ۹ نفر آن (حدود یک سوم) را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: «به تازگی عربستان و امارات در حوزه زنان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این کشورها گذشته از برخورد سیاسی، اشتراکات دیگری نیز با ما دارند و باید این مساله بررسی شود که چرا این کشورها در بحث زنان ارتقا پیدا کرده‌اند.»
تحولات اخیری که در عربستان صورت گرفت آنچنان چشمگیر است که حتی مسؤولان ایرانی نیز نمی توانند آن را نادیده بگیرند. امارات پیش از این نیز در کابینه قبلی خود از وزرای زن استفاده کرده بود اما بنا به گفته مدیرکل امور بین المللی معاونت زنان ریاست جمهوری نکته مهم این است که در فرآیند توسعه بکارگیری نقش زنان و دیده شدن زنان در بخش‌های مختلف در دستور کار کشورهای عرب زبان قرار گرفته است که این کمک می‌کند؛ شاخص‌های توسعه آنها تغییرات جدی داشته باشد.
فلاحتی با اشاره به مطالبات زنان و پیگیری خواسته های آنان به حضور شهیندخت مولاوردی که در دوره دولت یازدهم، ریاست معاونت امور زنان ریاست جمهوری را برعهده داشت اشاره کرد و گفت: در دوره قبل این مساله به طور جد پیگیری شد و حتی نتیجه آن در انتخابات شوراهای شهر و روستاها و مشارکت زنان قابل مشاهده بود؛ حتی در بخش پارلمان نیز نرخ مشارکت تقریبا دو برابر شد، اما در سطح وزرا هنوز با انتظاراتی که وجود دارد، فاصله داریم.

او در ادامه تصریح کرد: «طبق مصوبه دولت مقرر شده که ۳۰ درصد از پست‌های معاونت‌های وزرا در اختیار زنان قرار گیرد و این فرآیند در وزارتخانه‌ها آغاز شده است. امیدواریم  در یک بازه زمانی مدیرانی که تجربه در سطح معاونت وزرا را دارند بتوانند پست‌های وزارتی را در ایران کسب کنند و نمی‌شود گفت که منفعل بوده‌ایم.»
 

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان ریاست جمهوری به تشریح کابینه امارات پرداخت و گفت: «اگر به انتخاب وزرای زن توسط امارات نگاهی بیندازیم چند نکته ویژه‌ای مشاهده می‌شود، در سطح دنیا تلاش می‌شود تا نقش زنان در حوزه STEM یعنی در علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات مورد توجه قرارگیرد، با توجه به اینکه اقتصاد جهانی به سمت یک اقتصاد تکنولوژی محور می‌رود در جهت ارتقای مشارکت زنان در اقتصاد دانش بنیان تلاش می‌شود تا نقش زنان در حوزه STEN نیز پیگیری شود و در حال حاضر شاهد این هستیم که انتخاب وزرا در امارات نیز بر این اساس صورت گرفته است، یعنی زنان در هوش مصنوعی آموزش بسیار جدی دیده‌اند و این یکی از ویژگی‌های جالب این انتخاب است.»

 

در حال حاضر براساس گفته‌های فلاحتی، کشورهای منطقه برای ارتقای آموزش و بهداشت زنان وارد عمل شدند، در عربستان، امارات و به ویژه در قطر و ترکیه تجربه‌های زیادی درخصوص سرمایه‌گذاری در رابطه با آموزش زنان کسب شده است و این حوزه از حوزه آموزش پایه به آموزش عالی رسیده‌است طوری‌که در حال حاضر در عربستان سعودی ۲۵درصد مجلس در اختیار زنان است و زنان در این کشورها سهم بالایی در مشارکت در سطح پارلمانی دارند و سهمی که زنان ایرانی در حال حاضر به نسبت آنان از آن بی بهره هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More