شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ آبان‌ماه

اقتصاد ایران افق ندارد

 

تاریخ مثل بختک بر سرنوشت ایران افتاده است.«گذشته» نمی‌گذرد و آینده نمی‌آید و آنچه از دست می‌رود، زمان حال است. دانشجویان خط امام، سیزدهم آبان‌ماه یک‌سال پس از پیروزی انقلاب، از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و کارکنان سفارت را به‌گروگان گرفتند.

آمریکایی‌ها پس از این واقعه با ایران قطع رابطه کردند و برخی گفته‌اند که به عراق و صدام چراغ سبز نشان دادند تا به ایران حمله کند. هرطور که حساب کنیم، اشغال سفارت آمریکا، ضرر و زیان بود و هرچند برای ملت ایران، آتش و دود داشت، برای دانشجویان خط امام که بعدها، نماینده و وزیر و دولتی و مجلسی شدند، نان و نوا داشت و بیراه نیست که از آن دانشجویان سرشناسی که از دیوار بالا رفتند، کسی اظهار ندامت نکرد. سرتان را درد نیاوریم، قرار است روزنامه بخوانیم. القصه امروز سیزده آبان، پس از چهار دهه، به لطفِ آمریکایی ها جان تازه‌ای گرفته است.

آمریکا دور تازه تحریم‌های خود علیه ایران را به‌صورت نمادین از همین روز آغاز کرده و رهبر جمهوری اسلامی هم دیروز در یک سخنرانی بار دیگر، دشمن، دشمن کرده است. با این حساب، می توانید حدس بزنید که صفحه اول همه روزنامه‌ها به میل و رغبت، یا به ضرب و زور و ریاکاری، همان بیانات رهبری را دوباره و صدباره به سمع و نظر مخاطبان رسانده‌اند. اگر عابر پیاده از همه‌جا بی‌خبری، جلوی دکه بایستد و تیتر روزنامه‌های امروز را بخواند، خیال می‌کند که آمریکا همین دیشب زیر آب رفته و از صفحه روزگار پاک شده است، بس‌که روزنامه‌ها به فونت درشت، تیتر زده‌اند: «آمریکا رو به زوال است». حالا خوب است که ایران تحریم است و دنیا متحد آمریکاست و حتی در استانبول و کشور برادر، ترکیه، به هواپیمای ایرانی سوخت نمی‌دهند. خبر زمین‌گیر شدن هواپیماهای ایرانی در فرودگاه «آتاتورک» را روزنامه آفتاب یزد، در کنار خطابه رهبری و زوال آمریکا کار کرده است.

از این سیزده نحس که بگذریم، بهترین عکس و خبر امروز، شادی دانش آموزان دختر و پسر است که دیروز در ساعت مدرسه، اجازه پیدا کرده بودند بازی پرسپولیس را نگاه کنند و چه هیجان و طراوتی داشتند در این پاییز سرگردانی.

 

شیپور پیروزی نزنید

 

عراقی‌ها در چند سال اخیر، دو میلیون و پانصد هزار بشکه به صادرات نفتشان افزوده‌اند و این درحالی است که صادرات نفت ایران نصف می‌شود و به یک‌میلیون و پانصد هزار بشکه خواهد رسید. «رضا زندی»، خبرنگار پرکار حوزه انرژی، در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته که روزهای سختی درپیش است. هرچند که آمریکا نتوانسته است صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما این معافیت‌های خرید نفت را نباید به‌حساب پیروزی گذاشت و شیپور زد.

آن‌طور که زندی نوشته، بیشتر منابع نفتی زیر سلطه آمریکاست و این دلیلی است تا هند و چین ترجیح دهند همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارند و از ایران نفت بخرند. با این حال، انتقال پول نفت در وضعیت تحریم‌های بانکی، خودش مصیبتی است. به‌هرحال ایران می‌تواند امیدوار باشد که با بالا رفتن قیمت نفت و رسیدن به محدوده صد دلار در هر بشکه نفت، کسری فروش را جبران کند.  

 

کمترین حکم برای سردار قاسمی، شلاق و حبس است

 

«نعمت احمدی»، وکیل دادگستری، امروز پرکار بوده است. یادداشتی برای روزنامه آرمان نوشته است با این عنوان که «اسحاق جهانگیری به چه می‌اندیشد؟» از آنجا که برای ما چندان مهم نیست که جهانگیری به چه فکر می‌کند، گفت‌وگویش با روزنامه مردم‌سالاری را نقل می‌کنیم درباره سردار سعید قاسمی که تابه‌حال دوبار رییس‌جمهور روحانی را تهدید به مرگ کرده است. سردار یک‌بار گفته که روحانی، سرنوشتی مثل رفسنجانی دارد و در استخر فرح، غرق می‌شود و چند روز پیش هم گفته است که روحانی تا آخر امسال زنده نخواهد ماند. نعمت احمدی در اظهارنظری حقوقی، این اظهارات را واجد شرایط جرم عمومی دانسته و بنابر قانون مجازات اسلامی، حبس شش‌ماهه و هفتاد و چهار ضربه شلاق را حداقل مجازات برای سردار دانسته است. این روزها باید گوش به‌زنگ باشیم تا ببینیم چه بلایی بر سر نعمت احمدی می‌آید.

 

اقتصاد ایران افق ندارد

 

«محسن رنانی» در گفت‌وگویی با روزنامه شرق گفته که اقتصاد ایران، افق ندارد و معلوم نیست چه سرنوشتی خواهد داشت. محسن رنانی از اقتصاددانان نهادگراست که در دهه اخیر همواره هشدار داده و پیش‌بینی‌های تلخی کرده که تابه‌حال بخشی از این پیشگویی‌ها اتفاق افتاده است. اقتصاددانان نهادگرا معتقدند که نهادهای اجتماعی و سیاسی بر روند اقتصادی تاثیرگذارند و برای همین، رنانی و همفکرانش مولفه‌هایی مثل آموزش‌وپرورش و سرمایه اجتماعی را دخیل در رونق اقتصادی می‌دانند.

رنانی به شرق گفته است که چندماه قبل از صعود دلار، در دیدار با جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، هشدار داده بود که قیمت ارز بالا خواهد رفت و دولت توان کنترلش را نخواهد داشت. در دیدار رییس جمهوری با اقتصاددانان هم نظرش این بوده است که جمهوری اسلامی باید تغییر پارادایم بدهد و سیاست را در خدمت اقتصاد قرار دهد و نه برعکس و از تنش بپرهیزد.

محسن رنانی، علت اصلی گران‌شدن ارز را خروج سرمایه از ایران می‌داند و معتقد است بسیاری از مردم، چه صاحبان سرمایه‌های کلان و چه آن‌ها که خرده‌مالی دارند، می‌خواهند تا سرمایه‌شان را در جایی غیر از ایران سرمایه‌گذاری کنند، چراکه افق اقتصادی ایران نامشخص است. این اقتصاددان اصفهانی، معتقد است که وضعیت تحریمی ایران هم کاری کرده که هر کشوری دنبال امتیازگیری است و هرکس که به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک کند، حتما امتیاز و باجی خواهد گرفت.

 

بدهی داشتیم، سوخت ندادند

 

روزنامه ایران مصاحبه‌ای کرده با رضا جعفر زاده، رییس روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری و پرسیده که ماجرای زمینگیر شدن هواپیماهای مسافربری ایران در ترکیه چه بوده است. این مسئول سازمان هواپیمایی گفته که ماجرای توقف سوخت‌رسانی ازسوی شرکت «پترول اوفیسی» به‌دلیل تحریم‌های آمریکا نبوده است، چراکه ترکیه از کشورهایی است در معاملات نفتی در فهرست معافیت‌های آمریکا قرار دارد.

اصل ماجرا این است که شرکت‌های هواپیمایی ایران، بدهی سنگینی به این شرکت سوخت‌رسان تُرک دارند و این شرکت در ایمیلی، توقف سوخت‌رسانی را خبر داده است. ازسویی با افتتاح فرودگاه جدید استانبول و تخلیه فرودگاه آتاتورک در چند ماه آینده، اکثر شرکت‌ها درحال تدارک انتقال به این فرودگاه بزرگ‌اند. این شرکت سوخت‌رسان هم درحال تدارک این جابه‌جایی، اعلام کرده است که شرکت‌های هواپیمایی باید حسابشان را سریع‌تر تصفیه کنند. شرکت‌های هواپیمایی ایران، هر هفته تعداد زیادی پرواز به ترکیه دارند که اگر همچنان سوخت نرسد، بسیاری از این پروازها معلق خواهد شد.

 

صداهای فوتبال‌کُش

 

گویا صدا‌وسیما عمد دارد که مخاطبانش را آزار بدهد و برای همین، «جوادخیابانی» را به‌عنوان گزارشگر بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا به ژاپن فرستاد. گزارشگری که بسیاری از فوتبال‌دوستان، وقتی اسمش برای گزارشگری بازی اعلام می‌شود، عزا می‌گیرند. همدلی گزارشگری فوتبال در تلویزیون را به نقد کشیده و نوشته است که بیشتر گزارشگران فوتبال، بی‌کیفیت‌اند و پس‌از سال‌ها گزارشگری کارشان بهتر نشده که هیچ، کنار هم نمی‌روند، مثل سرهنگ علیفر و خیابانی و مزدک میرزایی که این آخری درحین بازی، از صحنه‌ها جا می‌ماند. این وضعیت درحالی است که صداوسیما برای خودش دانشگاه دارد و معلوم نیست که این دم و دستگاه و دانشگاه چه خروجی و حاصلی برای تلویزیون داشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More