شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی دهم دی‌ماه

اعتراضات دی‌ماه بالای سقف جمهوری اسلامی بود

 

خبر ریاست صادق لاریجانی بر مجمع تشخیص مصلحت، چندان برای روزنامه‌ها دل‌انگیز نبود و در همان گوشه و کنار صفحات اول، جا خوش کرد. از آنجا که انتخاب رییس مجمع از اختیارات رهبری است و در مورد آنچه رهبر می‌کند هم چون و چرایی نمی‌شود، روزنامه‌های اصلاح‌طلب ترجیح دادند از کنار این خبر بگذرند و با تفسیرش، خطر نکنند؛ هرچند روزنامه اعتماد با بهمن کشاورز، حقوقدان، گفت‌وگویی کرده و شنیده است که از نظر قانونی، اگر رییس این مجمع یک غیرروحانی می‌شد هم ایرادی نداشت.

هنوز حرف و حدیث درباره اظهارات محسن رضایی و ایذایی دانستن عملیات کربلای چهار، گرم است و روزنامه آفتاب، در گزارشی به این پرداخته است که اصولا این فرمانده سپاه چرا چنین حرف‌هایی می‌زند و رک و راست نوشته که محسن رضایی به‌دنبال مطرح کردن خودش از هر راهی است و اگر جلویش را نگیرند، دوباره نامزد ریاست جمهوری می‌شود. دانشجویان دانشگاه آزاد همچنان معترض‌اند و خواهان استعفای روسای دانشگاه. در تازه‌ترین خبرها، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد، حاضر به عذرخواهی شده، اما این وضعیت دانشگاه را به گردن مدیریت‌های قبلی انداخته است. این چیزی است که رضا سلیمانی در روزنامه آرمان به آن پرداخته و نوشته است فقط تصور کنید کشته‌شدن دانشجویان وقتی اتفاق می‌افتاد که هاشمی رفسنجانی رییس هیات‌امنا بود، می‌توان حدس زد که همین اصول‌گرایان چه می‌کردند و چه‌طور همه تقصیر را به گردن هاشمی می‌انداختند.

اگر در خبرها خوانده باشید، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، در اعتراض به بودجه کم این وزارتخانه استعفا داده است و جالب اینکه استعفایش را روزنامه‌ها چندان جدی  نگرفته‌اند.

روزنامه سازندگی با تیتر «قهر شاگرد زرنگ دولت»، این استعفا را به سُخره گرفته است. نادر کریمی هم در جهان صنعت نوشته است که آقای وزیر پیام غیرمستقیمی فرستاده و می‌خواهد افکار عمومی را برای افزایش بودجه وزارت بهداشت بسیج کند.

روزنامه آرمان گزارشی خواندنی در صفحه اولش چاپ کرده است با این تیتر: «ضرورت برخورد با امامزاده‌های جعلی». دیروز نماینده رشت در مجلس به رشد بی‌رویه امامزاده‌ها اعتراض کرد و این خبر را داد که پس از انقلاب ده‌هزار امامزاده جدید کشف شده است. حتی کار به جایی رسیده است که یکی از نمایندگان آذربایجان، پدرش را به عنوان امامزاده جا زده و گنبد و بارگاهی برای ابوی ساخته و مردم هم از این امامزاده معاصر حاجت می‌گیرند.

تا یادمان نرفته بگوییم که امروز روزنامه خراسان به بیست‌هزارمین شماره‌اش رسید و هفتاد ساله شد. در سرمقاله خراسان آمده است که این روزنامه از معدود جرایدی است که روزنامه‌نگار بازنشسته دارد و بازنشسته شدن از یک روزنامه در ایران، یک اتفاق عجیب است.

 

اعتراضات دی‌ماه بالای سقف جمهوری اسلامی بود

 

عبدالواحد موسوی لاری که زمانی وزیر کشور دولت محمد خاتمی بود با روزنامه سازندگی گفت‌وگویی کرده و به‌عنوان یکی از اصلاح‌طلبان بلند رتبه، نظرات بخشی از اصلاح‌طلب‌ها که اتفاقا به محمد خاتمی هم نزدیک‌اند را بازگو کرده است.

موسوی لاری گفته که نباید با صندوق رای قهر کرد و از این مجرایی که برای تاثیر بر قدرت در قانون اساسی تعبیه شده است، صرف‌نظر کرد. البته این اصلاح‌طلب، شرایط کشور را در حال حاضر، مساعد برای انتخابان ارزیابی نمی‌کند.

موسوی لاری با اذعان به اینکه مردم چندان رغبتی به اصلاح‌طلبان ندارند، می‌گوید که باید منتظر ماند، بلکه سال آینده در آستانه انتخابات مجلس تحولی صورت گیرد. خبرنگار سازندگی درباره اعتراضات دی‌ماه سال گذشته هم از وزیر پیشین کشور پرسیده و شنیده است که آن اعتراضات، بالاتر از سقف جمهوری اسلامی و نظامی بود که اصلاح‌طلبان قبول دارند. البته موسوی لاری گفته که موضع اصلاح‌طلبان این است که اعتراض هرچه باشد، حق مردم است.

 

استعفا؛ اختلاف یا تاکتیک؟

 

گویا استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی جدی است و وزیر بهداشت عزم دارد که دیگر به کابینه بازنگردد. حالا غلامعلی رجایی یادداشتی نوشته و این نظر را داده که دلیل اصلی  استعفا این است که وزیر بهداشت در سر هوایِ ریاست جمهوری دارد و می‌خواهد در انتخابات سال هزار و چهارصد، نامزد شود. این یادداشت‌نویس، این قصد احتمالی وزیر مستعفی را به فال نیک گرفته و نوشته است چه بهتر که این چهره‌های خوشنام برای ریاست جمهوری آماده شوند تا زمینه برای امثال احمدی‌نژادها فراهم نشود. رجایی اما این هشدار را هم داده است که اگر روحانی نتواند معیشت مردم را روبه‌راه کند، بختی برای رییس‌جمهور شدنِ وزرا هم نیست.

 

آمریکا از جمهوری اسلامی با یک عمامه به‌سر نمی‌ترسد

 

محمد ایمانی در یادداشت روز کیهان پرسیده است که سفره مردم را کدام خیانت کوچک کرد؟ پاسخ این سوال را هم در همین یادداشت می‌خوانیم که آن خیانتکار کسی نبوده است جز میرحسین موسوی. تحلیلگر کیهان نوشته است که آنچه در سال هشتاد و هشت و در جریان انتخابات اتفاق افتاد، هدفش این بود که روحیه انقلابی را از جمهوری اسلامی بگیرد. ایمانی حرفی را از رهبر جمهوری اسلامی هم نقل کرده و نوشته است که آمریکایی‌ها دنبال تغییر رفتار جمهوری اسلامی‌اند و نه براندازی و آن‌ها با اینکه عمامه به‌سری بر سر نظام باشد و انقلابی نباشد، مشکلی ندارند.

 

jomhouri
انتقام از هاشمی، انتقام از خمینی است

 

در سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی، روزنامه جمهوری اسلامی صفحات ویژه‌ای تدارک دیده و با ابوالقاسم سرحدی‌زاده، نماینده پیشین مجلس و یکی از مبارزان با نظام شاهنشاهی گفت‌وگو کرده است. سرحدی‌زاده که سابقه زندان دوران پهلوی را دارد، معتقد است کسانی از قبل از انقلاب با هاشمی دشمنی داشتند و از آنجا که هاشمی، نزدیک‌ترین فرد به آیت‌الله خمینی بود، نمی‌توانستند این قرابت را تحمل کنند. به گفته سرحدی‌زاده، مخالفان هاشمی، خمینی را هم قبول ندارند و نقشی هم در انقلاب نداشتند. سرحدی‌زاده هاشمی را مصداق این تعبیر دانسته است که انقلاب فرزندان خود را می‌خورد.

 

سهم هر ایرانی از بودجه

 

روزنامه دولتی ایران سعی کرده است تا اعداد و ارقام بودجه را برای خوانندگانش به زبان ساده شرح دهد. بنابر حساب و کتاب گروه اقتصادی روزنامه، هر ایرانی در بودجه سال آینده، ماهانه چهارصد و پنجاه و پنج هزار تومان سهم دارد که این سهم در مواردی مثل دفاع و امنیت و آموزش‌وپرورش و فرهنگ خرج می‌شود. این هم قدری رقم و عدد:

هر ایرانی بنابر بودجه، هر ماه برای اداره مجلس ششصد تومان می‌پردازد.

برای دفاع و ارتش و سپاه، سی‌ویک هزار تومان،

آموزش‌وپرورش، چهل‌وپنج هزار تومان

و برای محیط زیست و گردشگری، جمعا هشتصد تومان، سهم پرداختی هر ایرانی در ماه است.

 

خرید هواپیمای دست دوم بازی با جان مسافران

 

قرار بود بعد از انعقاد برجام، ناوگان مسافربری هوایی ایران، نوسازی شود و از همین بود که در اولین قدم، قرارداد خرید هواپیما با ایرباس و بویینگ بسته شد. اما ترامپ و آمریکا از برجام خارج شدند و قراردادهای خرید هواپیما هم لغو شد. مسئولان ایرانی بعد از ناکامی در خرید هواپیمای غربی به سراغ روسیه رفتند و هواپیمای مسافربری سوخو. آن‌طور که آفتاب نوشته، روس‌ها هم نمی‌توانند با تحریم آمریکا، به ایران هواپیما بفروشند و حالا یک راه بیشتر نمانده و آن هم خرید هواپیماهای دست دوم از ایرلاین‌های بین‌المللی است. روزنامه آفتاب هشدار داده است که این هواپیماهای کهنه می‌تواند جان مسافران را به‌خطر بیندازد.

 

فوتبال بدون آقایان

 

روزنامه ورزشی پیروزی، گزارش داده است که تیم ملی فوتبال زنان ایران پس از چهل سال در ورزشگاه آزادی به میدان می‌رود. تیم ملی فوتبال زنان ایران که قرار است در مرحله دوم انتخابی المپیک توکیو شرکت کند، بازی دوستانه‌ای در استادیوم آزادی در برابر تیم ملی روسیه دارد. آن‌طور که مریم سرخوش، خبرنگار پیروزی نوشته، این بزرگ‌ترین اتفاق در ورزش زنان کشور در چهل سال گذشته است. البته دیدن این بازی برای آقایان ممنوع است و این‌بار تنها زنان اجازه حضور در ورزشگاه را دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More