شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصل غرامت قابل مذاکره نیست

 

احمد مازنی، نماینده مجلس، گفته است ایران برای حمله به سفارت بریتانیا در تهران ۲۷ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است، ظریف اما می‌گوید فعلا اقدامی نشده است و در حال مذاکره‌ایم. روزنامه آفتاب یزد نگاهی حقوقی به این ماجرا داشته است.  

مجلس پرونده تخلف در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به قوه قضاییه فرستاد و خواستار سوال از رییس‌جمهوری و وزرا شد. روزنامه‌ها این گزارش را بازتاب دادند. خراسان آن را «روایت تکان‌دهنده» از قاچاق کالا خواند و روزنامه جوان به «قاچاق قانونی» تعبیر کرد، چرا که بر‌اساس گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، ۹۵ درصد کالاهای قاچاق در قالب رویه‌های رسمی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.  

خطر موج جدید کرونا همچنان جدی است. روزنامه وطن امروز با انتشار تصاویری از شهرهای کشور و رنگ‌بندی آن‌ها، برخی شهرها را از لحاظ میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر، قرمز نه، بلکه کبود کرده و پرسیده است با توجه به میزان رشد ابتلا، آیا دولت در سیاست‌هایش برای مقابله با ویروس بازنگری خواهد کرد؟  

نقد عملکرد دولت در روزنامه اصول‌گرای تندروی وطن امروز در حالی است که کیهان به استقبال خبر بازگشایی مساجد و حسینیه‌ها در شب‌های قدر رفته و خبر داده که «متروی تهران در شب‌های قدر رایگان است». 

الزامی شدن رضایت همسر در آزمون دستیاری دندانپزشکی زنان و فرم رضایت‌نامه‌ای که بایستی امضا شود بار دیگر مساله تبعیض حقوقی سازمان‌یافته علیه زنان را مطرح کرده است. روزنامه‌های همدلی و جهان صنعت گزارش‌هایی در این‌باره منتشر کرده‌اند، از جمله جهان صنعت در گفت‌و‌گو با یک وکیل دادگستری، نوشته است در قانون اساسی ایران برخلاف اصل برابری حقوقی، آنچه در عمل مشاهد می‌شود چیزی جز تبعیض و نادیده گرفتن حقوق زنان نیست.  

مونیکا نادری درباره چرایی وضع شدن چنین قانون‌هایی به جهان صنعت گفته است چون مردان قانون را می‌نویسند و وضع چنین قانون‌هایی ناشی از تفکر مردسالارانه است که رییس خانواده را مرد و وظیفه زن را تمکین از او معرفی می‌کند. 

اصل غرامت به بریتانیا قابل مذاکره نیست 

یوسف مولایی، حقوقدان، می‌گوید اصل پرداخت غرامت قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و دولت ایران باید آن را بپردازد. به گفته مولایی، با توجه به کنوانسیون وین، ایران راهی جز پرداخت این غرامت ندارد. اگر هم نپردازد، موضوع به دیوان بین‌المللی دادگستری کشیده می‌شود، ضمن این‌که بریتانیا از ابزارهای سیاسی لازم برای تحمیل هزینه‌های بیشتر بر ایران برخوردار است.  

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق، در سرمقاله همین روزنامه به این سوال پرداخته است که «خاطیان چقدر از غرامت را پرداخت می‌کنند؟» مجلسی یادآور شده است در حمله به سفارت بریتانیا و کنسولگری عربستان سعودی، حمله‌کنندگان علاوه بر تخریب، غارت هم کردند، بدون این‌که مسئولیتی بپذیرند و مجازات شوند. به نوشته مجلسی، آثار گرانبهایی در این حمله آسیب دید که نه تنها برای بریتانیا بلکه برای تاریخ فرهنگی ایران نیز اهمیت داشت، از جمله تابلوی بزرگ فتحعلی‌شاه با حدود ۲۰۰ سال قدمت.  

از نگاه مجلسی، ایران در نهایت غرامت را پرداخت خواهد کرد اما مساله مهم‌تر این است که با مجرمان و حمله‌کنندگان چه برخوردی می‌شود و آن‌ها چقدر در پرداخت جریمه مجازات می‌شوند. 

پرسه ناقلان مرگ در شهر  

به گفته متخصصان عفونی، ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت ظاهری بیماری‌اند و می‌توانند در روز، این ویروس را به دو تا چهار نفر منتقل کنند.  

علی ساری، نماینده اهواز، به آرمان ملی گفته است در شهرهای خوزستان از جمله اهواز، صدها بیمار بدون علائم کرونا مانند بمب ساعتی در شهر رفت‌و‌آمد می‌کنند و کسی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. گفته شده است دلیل افزایش آمار ابتلا در خوزستان شکستن قرنطینه خانگی از سوی مبتلایان به کروناست. علی ساری اما می‌گوید اگر قرار است این افراد در منزل قرنطینه شوند، باید از آن‌ها حمایت و اقلام خوراکی مورد نیازشان تامین شود که تا از قرنطینه خارج نشوند.  

 

نظارت بر صندوق توسعه ملی صفر است 

جواد رحیم‌پور، فعال سیاسی و تحلیلگر اقتصادی، در گفت‌و‌گو با روزنامه مستقل، از تنگناهای اقتصادی کرونا و حواشی کمک یک میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به دولت گفته است. صندوق توسعه ملی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و علی‌رغم شیوع کرونا و اهمیت مقابله با گسترش ابعاد اقتصادی بیماری، علی خامنه‌ای با تاخیر درخواست دولت را پذیرفت.  

به گفته رحیم‌پور، سابقه ۱۶ ساله صندوق توسعه ملی از نظر گزارش‌دهی به مردم صفر است و حتی مراجع رسمی مانند مجلس نیز از این موضوع شکایت دارند. رحیم‌پور بر این باور است که اطلاعات و آمار هزینه‌کرد در مورد کرونا همچنان از مردم مخفی نگه داشته خواهد شد چون کرونا موضوعی امنیتی شده است. 

از نگاه این فعال سیاسی، بعید است مجلس یازدهم درخواست نظارت بر صندوق توسعه ملی را بدهد چون از یک‌سو، تخصیص از ناحیه و با موافقت رهبری صورت گرفته است و بنابراین، هر نوع نارسایی از دیدگاه افکار عمومی به ضعف نظارت نهاد رهبری نیز تعبیر خواهد شد و از سوی دیگر، به‌دلیل رقابت اصول‌گرایان با دولت، پیشنهاد نظارت یک جدال سیاسی تلقی خواهد شد.  

رحیم‌پور همچنین درباره برآورد هزینه بیماران کرونایی گفته است هر بیمار به مبلغی حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه درمان نیاز دارد، ضمن این‌که معمولا ابتلا به یک نفر در خانواده محدود نمی‌شود و این شرایط به فقرا و اقشار ضعیف جامعه فشار می‌آورد.

ستاره صبح: برای مهار قیمت، خودرو نباید کالای تجاری باشد 

تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو به‌ دنبال شیوع کرونا، بازار فروش خودرو را اینترنتی کرده است و سایت‌ها تعیین‌کننده قیمت شده‌اند، تا جایی‌که پراید، ارزان‌ترین خودروی ایرانی، به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسید. ستاره صبح از صاحب‌نظران اقتصادی درباره راهکار مهار قیمت پرنوسان خودرو پرسیده است.  

علی صالح‌آبادی، دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور، معتقد است برای مهار قیمت‌ها، دولت باید از طریق کنترل بازار، مانع تبدیل خودرو از کالایی مصرفی به کالایی تجاری شود.  

محمود جامساز، اقتصاددان، هم بر این مساله تاکید دارد و گفته است اگر خودرو کالای سرمایه‌ای نباشد، دلیلی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی با کیفیت پایین وجود ندارد. صیف بدری، دیگر کارشناس ستاره صبح، هم بر این باور است که التهاب کنونی بازار خودرو از بی‌برنامگی دولت و باز گذاشتن دست دلالان ناشی می‌شود. 

با این همه، عبدالله قاسمی، کارشناس بازار خودرو، به روزنامه آفتاب یزد گفته است اگر پراید ۴۰ میلیون تومان هم شود، مردم قدرت خرید آن را ندارند. قاسمی معتقد است مشکل ساختاری است و بازار خودرو با مداخله دولت و تعرفه‌های نامعقول، انحصاری شده است و رانت دولت به نام «ثبت‌نام پیش‌فروش خودرو» با قرعه‌کشی ممکن است نصیب مردم شود.   

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More