شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ آبان‌ماه

اصلاح‌طلبان دیگر آلترناتیو نیستند

 

سالانه نزدیک بیست‌هزار نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شوند و این‌بار قرعه مرگ تصادفی به دولتمردان افتاد و «تقی نوربخش»، رییس سازمان تامین اجتماعی و «عبدالرحمن تاج‌الدین»، معاون پارلمانی آن سازمان، در سفر به گرگان کشته شدند. «محمد شریعتمداری»،  وزیر کار هم که همراه این کاروان بود، جان به‌در برد و مرگ به دایره وزیران نرسید.

آنچه برای روزنامه‌ها در این تصادف جالب بود، احتمال عمدی‌بودن و قتل رییس سازمان تامین اجتماعی بود. حالا اگر بدانیم که این سازمان ثروتمند، صاحب شرکت‌های سود‌آوری است که خیلی‌ها می‌خواهند سهامشان را داشته باشند و یا در مزایده‌های فروش برنده شوند، لابد انگیزه‌های قتل هم مشخص می‌شود.

روزنامه آفتاب یزد با این سوال که «چرا ایربگ خودرو لندکروز باز نشد»، احتمال خرابکاری و توطئه را مطرح کرده، اما پلیس‌راه راننده لندکروز را مقصر دانسته که بی‌احتیاطی کرده و البته دوربرگردان غیراستاندارد هم عامل دیگر تصادف بوده که روزنامه خراسان با تیتر «دوربرگردان مرگ» در این‌باره نوشته است. باری در مراسم تشییع در تهران که اتفاقا معاون اول رییس جمهوری هم در آن شرکت کرد و روزنامه مردم‌سالاری با عکس و تفصیل درباره‌اش نوشته، حرفی از عمد و قتل نیست و حتی «علی ربیعی»، وزیر سابق کار، گفته است که حیف بود این دو مسئول در بستر بمیرند.

هنوز حرف‌های «جواد ظریف» درباره پول‌شویی در ایران، در روزنامه‌ها بازتاب دارد و روزنامه اعتماد با این تیتر که ظریف کجا را نشانه گرفته است، بحث پول‌شویی را در همین اول هفته شروع کرده و از قول «محمود صادقی»، نماینده مجلس، نوشته که پذیرش نصفه و نیمه قوانین پول‌شویی در دوسال گذشته هم اثرات مثبت داشته و از ده‌هزار میلیارد فرار مالیاتی جلوگیری کرده است.

بحران در کابینه اسرائیل و انگلستان هم به صفحات اول روزنامه‌ها راه یافته‌اند و روزنامه‌های اصول‌گرا بشارت دادند که دولت اسرائیل در آستانه فروپاشی است. حرف خبرهای خارجی شد، این را هم بگوییم، تنها روزنامه‌ای که در صفحه اول به آتش‌سوزی گسترده کالیفرنیا پرداخته، کیهان است و البته نه به‌ دلایل انسان‌دوستانه و فقط برای نشان‌دادن ضعف دولت آمریکا در خاموش‌کردن آتش.

 

ظریف و بهشت پول‌شویان  

 

ظریف درباره اینکه در ایران پول‌شویی انجام می‌شود، یک امر بدیهی را گفته و معلوم نیست که این همه داد و فریاد برای چیست. «کوروش احمدی» با بدیهی دانستن گفته‌های وزیر امور خارجه، ادامه داده که حرف بیراهی است که این اظهار نگرانی از پول‌شویی را به‌حسابِ گرا دادن به خارجی‌ها بگذاریم و با سرپوش‌گذاشتن و کتمان، ایران بهشت پول‌شویان خواهد شد.

روزنامه اعتماد در صفحه اول به اعتصاب کارگران نیشکر خوزستان هم پرداخته است. کارگرانی که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند وحالا جلوی فرمانداری تحصن کرده‌اند. یکی از این کارگران به اعتماد گفته است که فرمانداری حرف کارفرمایان را ضمانت کرده بود و حالا که کارفرما به وعده‌اش عمل نکرده، کارگران به فرمانداری آمده‌اند. روزنامه اعتماد نوشته است که یک‌سال از اعتراض کارگران می‌گذرد و این روزنامه سعی کرده تا دنبال حق کارگران باشد، اما مسئولان هیچ تصمیم قاطعی نمی‌گیرند.

 

jomhouri
از خانه‌های بالای شهرتان بیرون بیایید

 

«بلاتکلیفی چرا؟» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که به موافقان و مخالفان «سی‌اف‌تی» تاخته است که چرا کاری کرده‌اند که توان تصمیم‌گیری از دست رفته است. گوش مردم هم از این حرف‌ها پر است که این لایحه در حال گذر از مراحل قانونی است و از مجلس به شورای نگهبان و مجمع تشخیص می‌رود و نمی‌توان این چرخش و وقت‌کشی را به‌حساب قاعده و قانون گذاشت. جمهوری اسلامی با بیان اینکه اختلاف برسر «سی‌اف‌تی» چنان است که موافقان و مخالفان از آن مساله مرگ و زندگی ساخته‌اند، به طرفین بحث پیشنهاد کرده است که از خانه‌های بالای شهرشان بیرون بیایند و کمی وضع معیشت مردم را ببینند، آن‌وقت می‌فهمند که چه تصمیمی باید بگیرند.

 

اصلاح‌طلبان دیگر آلترناتیو نیستند

 

«محمدرضا تاجیک» که زمانی از تئوریسین‌های جریان اصلاح‌طلبی به‌شمار می‌رفت، مدت‌هاست که بلایِ جان اصلاح‌طلبان شده و هرچه می‌گوید، با منافع اصلاح‌طلبان و نوع اصلاح‌طلبی که در جریان است، در تضاد به‌نظر می‌رسد. روزنامه آفتاب از «محمدرضا تاجیک» به‌عنوان اصلاح‌طلب بیرون‌از قدرت یاد کرده و در گفت‌وگویی، از او درباره فضای سیاسی ایران پرسیده و شنیده که قدرت مثل موریانه‌ای به‌ جان اصلاحات افتاده است. «تاجیک» معتقد است این تز که برای پیشبرد اصلاحات باید در قدرت بود و سهمی از آن داشت، مغلطه‌ای است که اصلاح‌طلبی را از کار انداخته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به افول محبوبیت اصلاح‌طلبان، می‌گوید که دیگر اصلاح‌طلبان آلترناتیوی برای حکومت نیستد و برای جایگزینی و پیداکردن یک نیروی تغییر و امیدبخش، باید جای دیگری را جست. تاجیک گفته که مدت‌هاست این سوال ذهنش را مشغول کرده که چرا در ایران با این‌همه تلاش و حضور نیروهایی که دغدغه دموکراسی و آزادی داشته‌اند، به جایی نرسیده‌ایم و به این نتیجه رسیده که فرد ایرانی، «من»های متفاوتی دارد و صورتک‌های مختلف و تا وقتی به‌دور از قدرت است، فریاد آزادی می‌زند و در جایگاه قدرت، طور دیگری رفتار می‌کند. به اعتقاد تاجیک، این وضعیت چندگانه باید با حرکتی فکری و فرهنگی اصلاح شود. این اصلاح‌طلب بیرون از قدرت، سرِ آخر، از زنان و جوانان به‌عنوان پیشگامان تغییرات بزرگ در ایران یاد کرده است.

 

چرخه خشونت جنسی ادامه دارد

 

احتمالا در خبرها خوانده‌اید که یک بزهکار شوشتری از صحنه تجاوز به پسربچه‌ای فیلم گرفته است و حالا این تصاویر غم‌انگیز، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌چرخد. همدلی در گزارشی درباره چرخه خشونت جنسی علیه کودکان در ایران هشدار داده است. این روزنامه نوشته چه شده است که یک بزهکار به نام «احمد تن‌تن» به‌راحتی دست‌به تجاوز می‌زند و این جرات را دارد که از عمل مجرمانه‌اش فیلم بگیرد. شاید دلیلش این است که قربانیان از تهیدستان و محرومان‌اند و می‌تواند با تهدید آن‌ها را بترساند. همدلی نوشته است که این مورد اخیر، تنها خبر وحشتناک تجاوز در ایران نیست و همین چند ماه پیش، خبر تجاوز به ۴۱ دختر ایرانشهری پخش شد و البته به‌جایی هم نرسید. نویسنده این گزارش پرسیده آیا وقتش نرسیده است که کارشناسان و مسئولان برای این معضل دهشتناک که در جامعه اسلامی وجود دارد، فکری کنند.

 

در سینما قدرت جای تفکر نشسته است

 

«سعید راد»، بازیگر قدیمی سینما که روزگاری از بازیگران فیلم‌های موج‌نوی سینمای ایران به‌شمار می‌رفت، در گفت‌وگویی به آرمان گفته است که سینمای ایران رو به ابتذال می‌رود و نباید موج نویی از آن انتظار داشت. «سعید راد» مسئول این ابتذال را قدرت سیاسی دانسته، چراکه به اعتقادش نود درصد تولیدات سینمای ایران با پول دولتی است و این قدرت سیاسی می‌خواهد تا سینمای هزل و مبتذل جای سینمای جدی را بگیرد. وقتی مردم ساعت‌ها به رقص دو مرد می‌خندند و بازیگری با شلوار پاره با هوادارانش سلفی می‌گیرد، به گفته سعید راد، نشان‌دهنده این است که سلیقه مخاطب با آثار سخیف خو گرفته است و دیگر توان تشخیص بین خوب و بد را ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More