شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ فروردین

اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان تاکید نکردن بر آزادی است

جلسه دیروز شورای شهر تهران حسابی خبرساز شد و دلیلش هم نام‌گذاری ۱۲ خیابان تهران به نام بازیگران نام‌دار و شعرایی است که برخی میانه خوشی هم با جمهوری اسلامی ندارند.

در این میان، نام محمدرضا شجریان خواننده شهیری که پخش صدایش از صدا و سیما ممنوع است و فروغ فرخزاد شاعری که سال‌ها است رسانه‌های رسمی اشعارش را در تضاد با هویت زن مسلمان می‌دانند، غافلگیرکننده بود.

زهرا اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران، یادداشتی در روزنامه آفتاب نوشته که باید از مشاهیر ادبی و هنری در زمان حیات تجلیل شود و شورای شهر هم سعی کرده تا سنت تکریم از مفاخر فرهنگی را ترویج کند و جای اعتراض هم ندارد.

با این حال، صدای اعتراض روزنامه کیهان بلند است و این روزنامه اصول‌گرا در گزارشی از جلسه دیروز شورای شهر نوشته که این جلسه نمونه کاملی از شکاف بین خواسته‌ها و مشکلات واقعی مردم با کارهای شیک و محفلی اصلاح‌طلبان بوده و شورای شهر، تهران را با این همه مشکلات رها کرده و اسم و فامیل بازی می‌کند.

کیهان به نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان معترض شده و نوشته که چه معنی دارد در جمهوری اسلامی، خیابانی به نام آوازه‌خوانی ثبت شود که به صراحت خواسته تا تصنیفش را همراه با عکس آیت‌الله خمینی در تلویزیون پخش نکنند و یا این که خیابانی به نام شاعری شود که با مبانی اسلام مخالف بوده است.

از خیابان‌های تهران بگذریم و به پاریس و کلیسای سوخته نوتردام برویم که ذکر مصیبت‌اش در روزنامه‌های امروز بسیار رفته است. روزنامه سازندگی در صفحه اول، کاریکاتوری کار کرده که مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه از صلیب کلیسای سوخته آویخته و اشاره‌ای است به مشکلات او با این تیتر که «تاریخ در آتش».

روزنامه جوان هم دولت فرانسه را به بی‌لیاقتی در حفظ آثار فرهنگی متهم کرده و با این تیتر«گوژپشت فرانسه در نوتردام». روزنامه جوان عکسی از کلیسای ویران شده کار کرده و نوشته که «ماکرون و رفقا به تماشا ایستادند و بعد قول ساختن دادند، بی‌ آن که بدانند آن چه آن‌ها می‌سازنند، هشتصد سال زمان می‌خواهد و هرگز نوتردام ویکتور هوگو نخواهد شد».

حذف چهار صفر از پول رسمی کشور هم تیتر روزنامه‌های اقتصادی است و این که قرار است تا واحد پول تا دو سال آینده از ریال به تومان تغییر کند. روزنامه جهان صنعت نوشته که با این کارها اتفاقی در اقتصاد نخواهد افتاد و تورم پابرجا است.

یادتان باشد سال گذشته وقتی بشار اسد در سفری پنهانی به تهران آمد، محمد جواد ظریف در اعتراض به این که وزارت خارجه از این سفر بی خبر بوده، استعفا داد. دیروز اما ظریف به سوریه رفت و با بشار اسد دیدار کرد و به تمام آن شایعاتی که او احتمالا با اسد مخالف است و سیاست جمهوری اسلامی در شام را نمی پسندد، خاتمه داد. البته سفر ظریف و دیدارش با رییس‌جمهوری سوریه در میان خبرهای جذاب خارجی و داخلی گم شد و آنقدرها مورد توجه روزنامه‌ها قرار نگرفته است.

اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان تاکید نکردن بر آزادی است

اگر شورای نگهبان ۸۵ درصد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم را رد صلاحیت نمی‌کرد، اصول‌گرایان همه‌کاره «مملکت» نمی‌شدند و امروز با چنین وضعی روبه‌رو نبودیم.

حسین انصاری‌راد، نماینده سابق مجلس عمده مشکلات کشور را ناشی از سوء‌تدبیر اصول‌گرایان و دوران احمدی‌نژاد دانسته و این را هم گفته است که بسیاری از نخبگان و روشنفکران جامعه نمی‌توانند در عرصه سیاست حضوری داشته باشند.

انصاری‌راد که در مجلس ششم رییس کمیسیون اصل نود بود و مرجع شکایت مردم از نهادهای حکومتی، به آرمان گفته که مهم‌ترین کارکرد جریان اصلاح‌طلبی در شرایط فعلی جلوگیری از فروپاشی است و هنوز هم اصلاح‌طلبان لنگر ثبات نظام‌اند.

این فعال سیاسی معتقد است که اگر قرار بر این باشد که چهره‌های شاخص نتوانند به مجلس بروند، مجلس ناکارآمدی از نمایندگان گمنام شکل خواهد گرفت.

انصاری‌راد بزرگترین اشتباه اصلاح‌طلبان را این دانسته که بر دموکراسی و آزادی تاکیدی نمی‌کنند و صراحتا از عدالت اجتماعی حرفی نمی‌زنند و زمانش رسیده که اصلاح‌طلبان مطالبات شفاف و صریحی را مطرح کنند.

رفرم پولی تاثیری ندارد

دولت طرح حذف چهار صفر از پول و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان را در دستور کار قرار داده است و روزنامه جهان صنعت هم این استراتژی پولی را از پیش شکست خورده ارزیابی کرده است.

این روزنامه اقتصادی در گزارشی نوشته که حذف صفر از پول باید همراه با پیش زمینه‌هایی باشد و اگر تورم کاهش نیابد و ثبات اقتصادی ایجاد نشود، حذف صفر هیچ تاثیری در بهبود اوضاع اقتصادی نخواهد داشت و کشورهایی مثل زیمباوه هم این نسخه را اجرا کردند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. جهان صنعت هشدار داده که حذف صفر و چاپ اسکناس در بلند مدت، می‌تواند تورم و نقدینگی را افزایش دهد.

طرح شتاب‌زده مجلس در حمایت از سپاه

در واکنش به تروریست معرفی شدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، مجلس دیروز طرحی را در حمایت از سپاه تصویب کرد که روزنامه همدلی در گزارشی این طرح را شتابزده و فاقد ضمانت اجرایی و نمادین و به نوعی شعاری دانسته است. در گزارشی که هرمز شریفیان نوشته است، آمده که طرح حمایت از سپاه در حالی تصویب شد که ۸۳ نفر از نمایندگان مجلس غایب بودند.

در ادامه این گزارش آمده که معلوم نیست، مفاد این طرح چگونه اجرا می‌شود، مثلا این که هرگونه کمک و پشتیبانی لجستیک و اطلاعاتی به نیروهای سنتکام، تروریستی محسوب می‌شود و این در حالی است که آمریکا در کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارد و برخی از این دولت‌ها، دوست ایران محسوب می‌شود و حالا بنابر مصوبه مجلس، تروریست به حساب می‌آیند. نمایندگان مجلس همچنین فرماندهان نیروی سنتکام را هم مشمول تعقیب قضایی دانسته‌اند که هیچ راهکار اجرایی ندارد.

فریدون مجلسی، از کارشناسان روابط بین‌الملل هم به این روزنامه گفته که اظهارات رییس‌جمهوری عراق مبنی بر این که عراق در نزاع بین آمریکا و ایران مستقل است، تعارفی بیش نیست و منافع عراق در گرو رابطه با آمریکا است.

اگر کلیسای نوتردام در ایران بود

اگر کلیسای نوتردام در ایران بود و آتش می‌گرفت، حالا سلبریتی‌ها و بسیاری از کاربران مجازی این آتش را به حساب تقدیر جهان سومی می‌گذاشتند و همه چیز را به گردن سیاست می‌انداختند.

علی میرفتاح سردبیر اعتماد در یادداشتی با عنوان بازی با آتش نوشته که در ایران همه چیز به سرعت سیاسی می‌شود و به سمت ناامیدی و آیه یاس خواندن می‌رود در حالی که وضعیت اروپا هم اسفبار است اما دولت‌های اروپایی لاپوشانی می‌کنند و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی اروپایی، مردم را ناامید نمی‌کنند و حالا که یک کلیسای تاریخی سوخته است، کسی پاریس را جهنم دره نمی‌خواند.

میرفتاح نوشته که رسم بیشتر ما در بحران‌ها، تسویه حساب سیاسی است و نه همدلی و در ایجاد فضای ناامیدی شبکه‌های خارج از کشور هم تلاش وافری دارند .

نویسنده اعتماد پیشنهاد داده که صدا و سیما اظهارات مخالفان جمهوری اسلامی مثل «فرشگرد» و رضا پهلوی را درباره سیل و اخبار سیل‌زدگان در تلویزیون پخش کند تا مردم بدانند تا چه حد دروغ گفته‌اند.

جناب خان غمگین است

محمد بحرانی، صداپیشه عروسک جناب خان در برنامه خندوانه در گفت‌وگویی با آفتاب گفته که بیشتر وظیفه نقادی از مسئولان در این برنامه طنز بر عهده شخصیت عروسکی جناب خان است و از آنجا که برنامه خندوانه مستقیم پخش نمی‌شود، مجری و جناب خان و مهمان‌ها خودشان را سانسور نمی‌کنند، هر چند پخش از تلویزیون محدودیت‌های خودش را دارد و در نهایت برنامه سانسور می‌شود.

این بازیگر و صداپیشه با بیان این که خوزستانی است و این روزها از سیل جنوب غمگین شده از افسردگی و اندوه جناب خان هم خبر داده و گفته است در شرایط خطیر فعلی باید مواظب بود که انتقادها وحدت مردم را خدشه‌دار نکند و روحیه ملت تضعیف نشود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More