شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هشتم اسفندماه

استعفای زمخت

پاقدم بشار اسد در سفرش به ایران نحس بود و این نحسی استعفای محمدجواد ظریف و توقیف روزنامه قانون را در پی داشت.

امروز روزنامه‌ها برای وزیر مستعفی خارجه سنگ تمام گذاشته‌اند و شاید بتوان گفت این موج اصرار بر ماندن که گاه چنان احساساتی و خنک می‌شود که از مدار روزنامه‌نگاری بیرون می‌رود، برای هیچ وزیری در چهل ساله اخیر سابقه نداشته است.

روزنامه آرمان با فونت درشت در صفحه اول تیتر زده است که «ظریف تو باید بمانی»؛ اعتماد هم یکی از ترانه‌های خواننده فقید، محمد نوری را که برای ایران خوانده، همراه با عکس ظریف تیتر کرده است که «تو بمان».

اما بیچاره روزنامه قانون که انگاری فقط در این روزنامه‌خوانی، یادش زنده است. خبر توقیف قانون در صفحه اول هیچ روزنامه‌ای به چشم نمی‌خورد. قانون تنها روزنامه‌ای بود که دیروز ناخرسندی‌اش را از سفر اسد به تهران با تیتر «مهمان ناخوانده» نشان داد و درجا توقیف شد. حالا همه فهمیدند که بشار اسد و رابطه‌اش با آیت‌الله خامنه‌ای، از خطوط قرمز است و حمایت از قانون هم جسارتی می‌خواست که در روزنامه‌ها نبود.

هر چه هست، امروز روز ظریف است. روزنامه دولتی ایران خبر داده است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به دیدار وزیر خارجه دلخور از بی‌تفاوتی‌ها رفته و از او دلجویی کرده است و چند وزیر کابینه هم به ظریف اصرار کرده‌اند که بر سر کار برگردد. روزنامه «مستقل» در تیتر اصلی‌اش، شعار دولت روحانی را آورده و به نوعی هشدار داده که با رفتن ظریف، ممکن است دولت سقوط کند و تیتر زده: «تدبیر و امید رفت».

مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشته که این قهرمان ملی را حفظ کنید و گوشزد کرده که فکر نکنید رفتن ظریف فقط به خاطر این است که در دیدار با اسد، او و وزارت خارجه نادیده گرفته شدند، بلکه این نقطه اوج فشارها بر ظریف بود و تصویب نشدن اف‌.ای‌.تی‌.اف و دخالت‌های اشخاص غیرمسئول در سیاست خارجی، کار را به اینجا کشانده است.

آن سوی میدان، روزنامه‌های اصول‌گرا با اینکه علاقه‌ای به ظریف ندارند، اما به دلایلی که حفظ نظام و پیشگیری از ایجاد بحران است، به ظریف روی خوش نشان داده و خواسته‌اند که استعفایش را پس بگیرد. روزنامه جوان با اینکه استعفای وزیر خارجه را «استعفای زمخت» دانسته، اما در سرمقاله از ظریف خواسته است تا کوتاه بیاید و برگردد.

سرآمد مخالفان وزیر خارجه، یعنی روزنامه کیهان هم در همان صفحه اول، انگار که پیامکی به ظریف زده باشد، نوشته است: «آقای ظریف، وقت استعفا نبود،دلخوری را در کابینه حل کنید».

با این حال، روزنامه وطن امروز طاقت نیاورده و در کنار عکس ظریف نوشته «کودک شو!» و استعفا را کاری بچگانه دانسته است. دست آخر هم روزنامه سازندگی که معلوم نیست در چه حال و هوایی سیر می‌کند، تمثال ظریف را در قاب عکسی که یادآور عکس‌های ملکه ویکتوریاست، فتوشاپ کرده و کنارش تیتر زده: «شوک ظریف». سرتان را درد نیاوریم امروز هه‌جا حرف ظریف است و اگر حرف‌ها تکراری شده، اشکال از فرستنده است و نه گیرنده.

نمی‌شد اختلافات را شب حضور اسد علنی نمی‌کردید؟

گزارش اول روزنامه جوان با عنوان استعفای زمخت، استعفای ظریف را نتیجه اختلاف رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ارزیابی کرده است.

در این‌باره عبدالله گنجی هم در سرمقاله روزنامه، با عنوان «قهرمان‌شدن در ماندن است»، نوشته که ظریف آدمی متدین و احساساتی است و برای همین در نشست‌های خبری در مقابل منتقدان، داد و فریاد می‌کرد.

مدیر مسئول جوان ادامه داده است که در شبی که قهرمان جهان عرب پس از یک جنگ هشت‌ساله جانانه به ایران آمده تا از امام خود تشکر کند، بهتر نبود که ایثار می‌کردید تا این پیروزی لوث نشود؟

گنجی به ریشه‌یابی روانی استعفای ظریف هم پرداخته و نوشته است که وزیر امور خارجه از کاهش محبوبیت اجتماعی‌اش رنج می‌برد و این‌که دیپلماسی‌اش نه در غرب و نه در رابطه با چین به جایی نرسیده، اما این را هم باید بداند که اگر می‌خواهد قهرمان شود، باید بماند و کار کند.

شاید ظریف از پیروزی‌های ایران اسلامی دلخوشی چندانی ندارد

هرچند حسین شریعتمداری از ظریف خواسته که بر سر کار برگردد و خطاب به وزیر امور خارجه نوشته که این انتظار از شما نمی‌رفت، اما طعنه‌ای هم به او زده است.

شریعتمداری نوشته است که درپی این استعفا، آن هم در شب حضور اسد در تهران، این شائبه پیش می‌آید که نکند آقای ظریف چندان دلخوشی از پیروزی‌های ایران اسلامی و جبهه مقاومت در سوریه ندارد.

کیهان تصریح کرده است که دشمنان استعفای ظریف را به حساب ناکارآمدی نظام می‌گذارند و بعید است که وزیر امور خارجه با آشنایی که با سیاست خارجی دارد، این را نداند.

وزیر خارجه نماینده همه حاکمیت است

عباس عبدی در سرمقاله‌ای که برای روزنامه ایران نوشته، اول توضیح داده است که در ساختار سیاسی ایران باید نهادهایی مثل قوه‌قضاییه و نیروهای مسلح بی‌طرف و فراجناحی باشند و در دولت هم وزارت امور خارجه و اطلاعات و دفاع همین حکم را دارند. بنابراین وزیر امور خارجه کسی است که همه حاکمیت به او اعتماد دارند و شخص وزیر در صحنه بین‌المللی نماینده همه حاکمیت است.

پس از این مقدمه، عبدی ادامه داده که معلوم نیست که محمدجواد ظریف باید حواسش به بن‌سلمان و نتانیاهو باشد و یا تیرهایی که تندروهای داخلی به او می‌زنند. این تحلیل‌گر سیاسی این را هم گفته که در ایران تناسبی بین تصمیم‌گیران و مسئولان برقرار نیست. کسانی که تصمیم‌گیری می‌کنند، مُبرا از مسئولیت‌اند و آنجا که تبعات تصمیم غلطشان معلوم می‌شود، طلبکار هم می‌شوند.

عبدی می‌نویسد که باید همه اتفاقات دیپلماسی از خروجی وزارت خارجه باشد و در آخر هم نسبت‌به اینکه تندروهای داخلی که همراه دشمنان مردم‌اند، از استعفای ظریف درس بگیرند، ابراز تردید کردهاست؛ با این حال می‌نویسد که چاره‌ای جز امیدواری نیست.

گناه ظریف  

خبرنگار اعتماد موفق شده است چند کلمه‌ای با ظریف گفت‌وگو کند. ظریف گفته که محتاج دلجویی نیست و اعتباری برای شخص خودش قائل نبوده و نمی‌خواهد بر اعتبار وزارت خارجه چوب حراج بزند. اما بشنوید از مهدی ذاکریان که در سرمقاله روزنامه، از گناه ظریف نوشته است.

نویسنده اعتماد نوشته که در ایران چیزی به‌عنوان تخصص‌گرایی مطرح نیست و همه درباره همه‌چیز اظهارنظر می‌کنند و این قاعده شامل حال حکومت هم می‌شود.

به نوشته ذاکریان، نهادهای مختلفی در کار دیپلماسی دخیل‌اند، از رهبری و رییس جمهوری گرفته تا مجلس و شورای امنیت ملی؛ اما همه باید بدانند که مرجع امور دیپلماسی وزارت امور خارجه است.

این نویسنده ظریف را شخصی دانسته است که با تخصصی که دارد، آینده را درک می‌کند و برای همین است که حرفش را خیلی‌ها که علم و دانش دیپلماسی ندارند، درک نمی‌کنند. اعتماد پیش‌بینی کرده است که وجهه بین‌المللی ایران با استعفای ظریف، صدمه خواهد دید.

استدلال گوشتی برای «اف.ای.تی.اف»

روزنامه جام‌جم با این تیتر عجیب و غریب به حرف‌های رییس جمهوری درباره گرانی گوشت معترض شده است. روحانی گفته بود که به‌خاطر نپیوستن به اف.ای.تی.اف، دولت نتوانسته مبادلات مالی داشته باشد و برای همین است که کانتینرهای گوشت وارداتی در گمرک مانده است. اما روزنامه جام‌جم، متعلق به صداوسیما نوشته است که این هرج‌ومرج در قیمت گوشت به بی‌مبالاتی دولت در امر توزیع بازمی‌گردد و نه مشکل الحاق به اف.‌ای.تی.اف.

مادر دختران هجده‌ساله

به مناسبت روز مادر، روزنامه خراسان از یک زن نیکوکار مشهدی گزارش تهیه کرده که با اجاره یک خانه، سرپناهی برای دختران هجده‌ساله برپا کرده است.

این دختران هجده‌ساله کسانی‌اند که یتیم و بی‌سرپناه بوده‌اند و در بهزیستی و پرورشگاه‌ها به سن هجده‌سالگی رسیده‌اند و بنابر قانون بهزیستی، پس از رسیدن به سن قانونی باید به جامعه بروند.

اما با این شرایط سخت اقتصادی، دختران جوانِ بی‌کس‌وکار چه می‌توانند بکنند و کجا می‌شود که بروند.

این زن نیکوکار مشهدی که خراسان نامش را ننوشته است، در میان دختران جوانی که سرپرستشان شده، مادر خطاب می‌شود و می‌گوید که می‌خواهد غم و رنج را از این دختران بی‌سرپناه دور کند و تا وقتی که دخترها کاری پیدا کنند و یا ازدواج کنند، سعی می‌کند تا برای آن‌ها مادری کند.

فرش ایرانی پلاک‌دار می‌شود

این‌طور که روزنامه آفتاب اقتصادی گزارش داده، صادرات فرش ایران در نیمه دوم امسال اوج گرفته است و در حال حاضر، هشتاد درصد تولیدات فرشبافان ایرانی صادر می‌شود. بنابر این گزارش، قرار است تا فرش‌های صادراتی ایران شناسنامه‌دار شوند و پلاک تجاری داشته باشند تا به‌عنوان کالایی اصیل عرضه شوند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More