شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ شهریور 

استراتژی تنش‌زدایی ایران و نفی مذاکره

مهم‌ترین خبر روزنامه‌های امروز، گفته‌های رهبری در میان شاگردانش در درس فقه و اظهارنظر قاطعش درباره مذاکره با آمریکا بود که روزنامه جوان در تیتری به‌طور خلاصه نوشته «مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی و هیچ مکانی» و کیهان تیتر زده «با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، نه دوجانبه و نه چندجانبه». اما روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد مذاکره مشروط را از حرف‌های رهبری استنباط کرده و تیتر زده «تا آمریکا توبه نکند و به برجام بازنگردد، مذاکره اتفاق نخواهد افتاد».

روزنامه همدلی نیز در گفت‌وگو با علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم مواضع دیروز آیت‌الله خامنه‌ای را «استراتژی تنش‌زدایی ایران در برابر ترامپ» تفسیر کرده است. احمد نقیب‌زاده، استاد روابط بین‌الملل و عضو حزب کارگزاران سازندگی هم در یادداشتی برای این روزنامه، مذاکره احتمالی را تنها در چهارچوب ۱+۵ می‌داند و در عین حال معتقد است اکنون حوادث و تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسیده و همین دلیلی است که ‌همه را به پای میز مذاکره بکشاند. 

اگرچه تبدیل شدن «نفی مطلق مذاکره» به «نفی مشروط» در صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی برای برخی ناظران تغییر مثبتی تعبیر شده اما تفسیر روزنامه کیهان از پیام آیت‌الله خامنه‌ای به گونه دیگری است. از نگاه کیهان، آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت مذاکره جدید برای افزایش تعهدات هسته‌ای ایران، دائمی بودن آن و هرگونه مذاکره به منظور مهار یا کاهش نفوذ منطقه‌ای و قدرت نظامی بازدارنده ایران را رد کرده است. به گفته کیهان حتی این جمله که آمریکا توبه کند و به برجام بازگردد، معنایی جز تحقیر این کشور ندارد.

در ادامه اخبار بین‌الملل، روزنامه ابتکار به سفر هیات سیاسی طالبان به تهران توجه داشته و با انتشار یادداشت و گزارشی، تیتر «جنگ در کابل، مذاکره در تهران» را برای صفحه نخست انتخاب کرده است.

مصونیت از دست‌رفته نمایندگان

نمایندگان مصونیت قضایی دارند یا نه؟ این موضوع گزارش روزنامه ابتکار است. به‌دنبال مرگ سحر خدایاری یا همان دختر آبی، اظهارنظر علی مطهری و پروانه سلحشوری، کیهان و صدا و سیما حملات تندی علیه این نمایندگان کردند و حتی خواستار برخورد قوه قضاییه با این نمایندگان شدند. اکنون سخنگوی قوه قضاییه از احتمال برخورد با آن‌ها گفته است.

گویا دادستانی شکایتی را به عنوان مدعی‌العموم برای هیات نظارت بر نمایندگان فرستاده و سخنگوی قوه قضاییه هم گفته اگر از سوی این هیات اقدامی نشد یا اقدام موثری نبود، دادسرا نسبت به اقدام قضایی علیه مطهری و سلحشوری پیگیر می‌شود.

هیات نظارت بر نمایندگان،یک بخش نظارت داخلی در مجلس و با عضویت گروهی از نمایندگان است که بر حسن رفتار نمایندگان نظارت دارد اما این نهاد هم نمایندگان را در اظهارنظرهای سیاسی-اجتماعی‌شان، مصون از تعقیب و مجازات می‌داند.

نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگو با ابتکار تصریح کرده که طبق قانون، نمایندگان در اظهارنظر و رای خود در هر مساله‌ای اعم از داخلی و خارجی کاملا آزاد هستند و تعقیب و توقیف آن‌ها ممنوع است. این حقوقدان همچنان پیشنهاد کرده که «بیش از این فضا را بسته نکنیم».

استراتژی تنش‌زدایی ایران و نفی مذاکره

علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم، به روزنامه همدلی گفته است، ایران و آمریکا به صورت نانوشته استراتژی تنش‌زدایی را دنبال می‌کنند.

تاجرنیا توضیح می‌دهد که نه ایران و نه آمریکا طرفدار منازعه نیستند و این را می‌شود از سکوت و خویشتن‌داری آمریکایی‌ها در مقابل انهدام پهپاد دید. به‌نظر تاجرنیا منازعه احتمالی برای آمریکا هزینه گزافی دارد، ضمن اینکه ایران اکنون در منطقه موضعی برتر دارد.

این عضو اصلاح‌طلب مجلس ششم همچنین مشکلات اقتصادی روزافزون، نزدیکی به ایام انتخابات و نیاز به ثبات داخلی و منطقه‌ای را از جمله دلایل تمایل ایران به تنش‌زدایی با آمریکا می‌داند. تاجرنیا بیانات آیت‌الله خامنه‌ای را حاوی نکات مثبتی می‌بیند که پیام‌های جدیدی را هم برای تندروهای داخلی و هم طرف‌های خارجی داشت.

از یک سو با اعلام یک‌صدایی مسئولان در موضوع مذاکره، از دولت و وزارت خارجه در مقابل هجمه تندروها حمایت کرد. از سوی دیگر به مقامات آمریکایی که به قدرت تصمیم‌گیری دولت روحانی اعتماد نداشتند و نمی‌دانستند مذاکره تا چه حد مورد حمایت مقام عالی کشور است، پیام روشنی فرستاد.

تاجرنیا در عین حال فکر نمی‌کند، مذاکره خیلی زود اتفاق بیفتد و یا الزاما به نتیجه برسد، اما به باور او شرایط کنونی نشان از عزم دو کشور برای تغییر استراتژی است.

ظهور قریب‌الوقوع یک «ابر طبقه»

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفت‌وگو با شرق از دلایل ریشه فساد و اقتصاد رانتی و سیاست‌گذاری غلط فسادزا گفته است و اینکه تاکنون مبارزه با فساد با معلول بوده و نه علت چراکه فساد در هر سه قوه کشور نفوذ کرده و ذی‌نفعانی دارد که در برابر ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد مقاومت می‌کنند. به باور او، آنچه در اخبار و رسانه‌ها از فساد شنیده می‌شود، نوک قله‌یخی است که از آب بیرون آمده است.

او تاکید می‌کند که بیشترین ضربه‌ای که در حال حاضر اقتصاد ایران می‌خورد، از تحریم‌ها نیست بلکه از فساد گسترده‌ای است که در جامعه شاهد هستیم.

این اقتصاددان، از ظهور ابرطبقه آقازاده‌ها در کشور می‌گوید که اعتماد مردم را به مبارزه با فساد سلب کرده‌اند. او سیاست‌های غلط دولت مانند چندنرخی شدن ارز، نظام ارز ترجیحی و یا نظام تعرفه‌ایی را فسادزا توصیف می‌کند که موجب رانت، قاچاق و اخلال در نظام اقتصادی شده‌اند. نمونه‌اش اینکه سال گذشته دولت بیش از ۱۳ میلیارد دلار ارز ۴۵۰۰ تومانی عرضه کرد و نصف آن ناپدید شد.

این اقتصاددان راه حل را در تمرکززدایی و کوچک شدن دولت، توسعه نظارت مردمی به‌ویژه نظارت رسانه‌ها و شفاف شدن بانک‌های اطلاعاتی می‌داند. در عین حال معتقد است مبارزه با فساد باید مطالبه ملی باشد که به تصویب سیاست‌های ضد فساد منجر شود وگرنه بگیر و ببندهای مقطعی و جناحی کمکی به مبارزه با فساد نمی‌کند.

تقدیم دو دستی مولانا به ترکیه

ایرانی‌ها، ترک‌ها و افغان‌ها هرکدام به اصرار و استدلال مولانا جلال‌الدین را از آن خود می‌خوانند و سال‌هاست اختلافات بر سر کجایی بودن این شاعر بزرگ سر زبان‌هاست. اما بیشترین چالش با ترک‌ها بوده که گرچه زبان شعر مولانا را نمی فهمند اما سال‌هاست با صرف هزینه و برگزاری جشن‌های دوره‌ای، قونیه مزار مولانا را به یک قطب گردشگری مهم ترکیه تبدیل کردند.

چند روز پیش خبر تولید فیلم سینمایی «مست عشق» پروژه مشترک ایران و ترکیه به کارگردانی حسن فتحی اعلام شد و اینکه قرار است شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، مراد مولانا در این فیلم ایفای نقش کند. اما سوالات درباره ملیت بازیگر مولانا رسانه‌ها را به خود مشغول کرده بود.

امروز روزنامه خراسان در گفت‌وگو با فیلم‌نامه‌نویس این پروژه، فرهاد توحیدی خبر داده که قرار است یک بازیگر ترکیه‌ای نقش مولانا را بازی کند. خراسان معترضانه تیتر زده که «دو دستی مولانا را به ترکیه تقدیم کردیم و هرچه این سال‌ها برای حفظ مولانا رشته‌ایم، این پروژه پنبه می‌کند». به باور گزارشگر این روزنامه، ارایه مولانای فارسی زبان با یک بازیگر ترک و تصویربرداری همه سکانس‌های فیلم در قونیه، حتی اگر شرط سرمایه‌گذار ترکیه‌ای باشد، پذیرفتنی نیست.

آمریکا به برجام برنخواهد گشت

در حالی که برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب از سیاست مذاکره مشروط به عنوان پیامی مثبت و استراتژی تنش‌زدایی از سوی ایران یاد کردند، یوسف مولایی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در سرمقاله روزنامه آرمان ملی نوشته است که آمریکا به برجام باز نمی‌گردد و اگر هم بازگردد، شرایط پیشین را نمی‌پذیرد زیرا اگر ارزیابی کاخ سفید این بود که ادامه این توافق بین‌المللی به ضرر ایران است، مطمئنا هزینه سنگین برای خروج از برجام و تحمیل تحریم‌های سنگین علیه ایران را نمی‌پذیرفت.

به باور این استاد دانشگاه، اینکه آمریکا بخواهد به برجام بازگردد غیرممکن است چرا که اگر منافع آمریکا در برجام بود از آن خارج نمی‌شد. مشروط کردن مذاکره با آمریکا به بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تعلیق به محال نیست بلکه نوعی زورآزمایی‌ست.

یوسف مولایی در این یادداشت آورده است مشکلات ایران و آمریکا صرفا به برجام و مساله هسته‌ای مربوط نیست بلکه به کلیت روابط بازمی‌گردد که اگر قرار باشد آمریکا به برجام بازگردد باید کلیت روابط اصلاح شود که حداقل در آینده نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More