شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استان‌های هم‌مرز پاکستان در معرض تب‌کریمه هستند

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نبود امکانات لازم برای رصد دام های آلوده، انتقاد کرد و برای استان‌های هم مرز پاکستان اعلام خطر کرد.

به گزارش مهر، احمد حمزه در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی استان‌های کشورگفت: متاسفانه در برخی استان‌های مرزی کشور مکان‌های قرنطینه برای نگهداری از دام های مشکوک به این بیماری وجود ندارد، به عنوان مثال درشهرستان کهنوج که یکی از مسیرهای انتقال دام از پاکستان به داخل کشور است، مکان‌های قرنطینه کافی برای مراقبت و مواظبت ازدام‌های مشکوک وجود ندارد.
او با اشاره به این‌که امکانات کافی برای نظارت و بازرسی‌ها درخصوص نحوه کشتار و ذبح دام وجود ندارد، افزود: «درگلوگاه‌های محل تردد دام باید نیرو و ساختمان کافی برای نظارت‌ها وجود داشته باشد، این درحالی است که درحال حاضر نیرو و ساختمان کافی دردسترس نیست و متاسفانه با کانکس و آن هم با یک نفر نظارت‌ها انجام می شود».

 

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود.

حمزه با اشاره به شرایط و امکانات موجود در استان سیستان و بلوچستان  تصریح کرد: «تا زمانی که در محل تردد دام امکانات قرنطینه‌ای کافی وجود نداشته باشد، هر سال تب کریمه کنگو در استان‌های کشور شیوع پیدا می‌کند، بنابراین سازمان دامپزشکی به عنوان زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی باید امکانات لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور فراهم کند؛ هرچند که متاسفانه برای مسئولان اولویت‌های دیگری در کشور وجود دارد و به این موارد توجهی نمی شود».
او با تاکید براینکه کمبود امکانات بارها به مسئولان ذی ربط تذکرداده شده است،گفت:« با مسئولان سازمان دامپزشکی دراین خصوص رایزنی شده و با توجه به این‌که برخی بیماری‌ها میان دام و انسان مشترک هستند، باید برای جلوگیری ازشیوع این بیماری آن هم از طریق واردات دام های آلوده به کشور تدابیر ویژه اتخاذ شود».
حمزه با اشاره به اینکه مسئولان دامپزشکی نسبت به کمبود منابع انتقاد دارند، افزود: « وزارت جهادکشاورزی باید در استان‌های هم مرز با پاکستان برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک میان انسان و دام بیشتر هزینه کند، ضمن اینکه باید تاکید کرد میزان شیوع بیماری تب کنگو بیشتر از طریق ورود دام های آلوده به کشور ایجاد می شود».
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر فراگیری آموزش های لازم ازسوی مردم و رعایت نکات بهداشتی، تصریح کرد: «مردم باید از خرید گوشت از مکان‌های نامطمئن خودداری کرده و از مراکز معتبر گوشت را خریداری کنند، ضمن اینکه در استفاده از گوشت نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند».

از ابتدای سال جاری، در سراسر ایران، ۲۸ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده است که از این تعداد، ۱۹ مورد مربوط به شهر زاهدان است و مبتلایان در سردخانه یک کارگاه بسته‌بندی گوشت مشغول به کار بوده‌اند؛ ۹ مورد هم مربوط به دیگر شهرستان‌های کشور است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More