شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ بهمن

از کردستان تا ماهشهر، نالان از فقر و تبعیض

 

 اخبار تلخ شده است و هر روزنامه‌ای را که ورق می‌زنیم، گوشه‌ای از فقر، نابرابری و وضعیت سخت معیشت مردم را می‌خوانیم. تنگناهای اقتصادی، بی‌اعتمادی به آینده، فرار نخبگان و سرمایه در حالی است که روزنامه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و رهبری همچنان بر طبل مقابله با دنیا می‌کوبند و نگران پیشرفت هر مذاکره‌ای با غرب‌اند مبادا هیبت مقاومتشان بشکند.

روزنامه همشهری دو روز پیش، از صف طولانی مقابل برخی سفارتخانه‌های خارجی گزارش داده بود که به توصیف خبرنگار، در تمام این سال‌ها بی‌سابقه بوده است. امروز هم روزنامه آفتاب یزد گزارش و گفت‌و‌گویی داشته است با آرش آمرزش، پسر ۷ ساله نابغه ایرانی که به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان، قرار است به هلند مهاجرت کند و برای خداحافظی به دفتر روزنامه آمده است.

پدر آرش به آفتاب یزد گفته است برخی مسئولان فقط با آرش عکس یادگاری می‌گرفتند و هیچ کاری برای تحصیل و پیشرفت او نکردند. آرش علی‌رغم گذراندن تست‌های هوش و ده‌ها گزارش مطبوعاتی درباره هوش استثنایی‌اش، حتی نتوانست مقطع ابتدایی را زودتر شروع کند.

اکنون آموزش‌و‌پرورش هلند آرش را بورسیه تحصیلی کرده و با توجه به امتحان‌هایی که داده، این وعده را گرفته است که دو سال دیگر بتواند در رشته داروسازی وارد دانشگاه شود.

آفتاب یزد نوشته است نخبگان ایرانی برای این‌که استعدادشان هدر نرود، راهی غربت می‌شوند، چون کسی در داخل آن‌ها را جدی نمی‌گیرد.

قصه تلخ کولبری دیگر مرد و زن نمی ‌شناسد و نشانه‌ای است از بی‌تعهدی دولت نسبت به مردم خطه کردستان که روزبه‌روز زیر بار فقر خمیده‌تر می‌شوند و برای نان، جان می‌دهند.

شهیندخت مولاوردی می‌گوید کولبری شغل نیست، بلکه تنها گزینه برای مردان و زنانی است که هیچ راه دیگری برای تامین معیشت ندارند. زنان چه کولبری کنند و چه مادر، خواهر یا همسر مردان کولبر باشند، مستقیم یا غیر‌مستقیم تحت تاثیر این مساله‌اند. بنابراین، در هر راهکار جایگزین کولبری، مثل توسعه گردشگری، باید جایگاه ویژه‌ای برای زنان لحاظ شود. روزنامه اعتماد امروز پرونده‌ای درباره موانع توسعه در استان کردستان منتشر کرده و در چند گزارش و گفت‌و‌گو و یادداشت به مساله کولبری پرداخته است.

در حالی‌که شهیندخت مولاوردی، معاون سابق روحانی در امور زنان، و زهرا آوجیان، رییس سابق شورای استان کردستان، معتقدند فضای فعالیت و کارآفرینی و مدیریت به روی زنان کرد بسته است. لیلا آژیر، از مدیران دولتی استان، مدعی شده که همه بسترها فراهم است و هیچ مانعی برای مدیریت زنان در استان وجود ندارد. آژیر همه آمارها را انکار کرده و به خبرنگار اعتماد گفته است زنان نقش موثری در توسعه استان دارند. 

حرف‌های آژیر یادآور آن ترانه است که «همه چی آرومه، من چقدر خوشحالم»! بگذریم، برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

اعتماد: مسئولان نسبت به کردستان بی‌تفاوت‌اند

 

چرا زنان مرزنشین استان کردستان اکنون از سر اجبار کولبری می‌کنند؟ روزنامه اعتماد پاسخ این سوال را از شهیندخت مولاوردی جویا شده است.

مشاور سابق ریاست جمهوری در امور زنان دلیل آن را توسعه نامتوازن و توسعه‌نیافتگی در بخش‌های مختلف استان کردستان می‌داند و اطلاع ندارد آیا اصلا برنامه‌ای برای توسعه کردستان وجود دارد یا نه و معتقد است اگر برنامه‌ای هست، باید آن را در دستور کار قرار دهند.

به‌عقیده زهرا آوجیان، رییس شورای استان کردستان و از زنان فعال این استان، بی‌تفاوتی به سرمایه‌گذاری در استان کردستان باعث پدیده کولبری شد. غیر از بی‌تفاوتی، عامل دیگر پروژه‌هایی بود که علی‌رغم وجود سرمایه‌گذار و حمایت دولتی، اساسا توجیه اقتصادی نداشت. کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که راه افتاد اما به‌دلیل نبودِ ارزیابی مناسب از هزینه‌ـ‌فایده کالا، متوقف شدند.

آوجیان چالش اصلی را باورهای سنتی مدیران می‌داند که فضای فعالیت اجتماعی و سیاسی را بر زنان بسته‌اند. او می‌گوید ممكن است مسئولی در استان نگاه سنتی نداشته باشد اما بی‌تفاوت است. مسئولی داريم كه سنتی نيست اما نسبت به حوزه زنان بی‌تفاوت است.

جوان: غش و ضعف اصلاح‌طلبی از تاسف بورل

 

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، پیش‌تر تلاش جوزپ بورل برای نجات برجام را بی‌ثمر دانسته بود، چرا که با فعال شدن مکانیسم ماشه، برجام عملا خالی از محتواست. از نگاه جوان، برجام برای اروپا قطعه‌ای از یک پازل گسترده برای استانداردسازی رفتار ایران است.

جوان در این گزارش، به روزنامه‌های جناح اصلاح‌طلب تاخته است که چرا به استقبال اظهار تاسف بورل و لزوم ترمیم روابط ایران و اروپا رفتند. جوان این روزنامه‌ها را جریان غرب‌گرای داخلی می‌نامد که به دولت توصیه می‌کنند با برجام موشکی، دل اروپایی‌ها را به دست آورد.

جوان میان موضع بورل و رفتار سه کشور اروپایی فرقی نمی‌بیند و معتقد است تلاش بورل فقط برای ایجاد رضایتمندی است. از نگاه جوان، بازی اروپا با ایران چند‌لایه است؛ ابتدا، مکانیسم ماشه را فعال کرد و بعد برای تسکین ایران، در قالب مکالمه تلفنی یا گفت‌وگوی حضوری، از مواضع خود به‌ظاهر عقب‌نشینی کرد.

آفتاب یزد: گرانی غیرطبیعی در ماهشهر

 

به گزارش آفتاب یزد، مردم ماهشهر در استان خوزستان کالاها را به قیمتی دو برابر کلان‌شهرها می‌خرند، به‌ویژه قیمت اقلام خوراکی که مردم محروم ماهشهر را از تامین آن عاجز کرده است.

هزینه زندگی در خوزستان و به‌خصوص در شهر کوچکی چون ماهشهر بسیار بالاست، حتی گران‌تر از تهران. اما چرا؟

میوه و سبزیجات اغلب از مناطق خوش‌آب‌و‌هوا مانند اطراف تهران با کامیون‌ وارد این منطقه می‌شود. رانندگان کامیون به‌دلیل افزایش قیمت بنزین، کالاها را گران وارد می‌کنند و مغازه‌دارها هم گران‌تر می‌کنند. نتیجه این‌که ماهشهری‌ها مجبورند یک کیلو پرتقال را که در تهران ۶۰۰۰ تومان است به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان بخرند.

همدلی: تزریق ارز ایران به بازار مسکن ترکیه   

 

بازار مسکن کشور با تورم و به تبع آن، رکود سنگین مواجه است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این رکود در سال آینده هم ادامه داشته باشد. این در حالی است که ایرانی‌ها در سال گذشته میلادی، اقدام به خرید ۵ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی در ترکیه کردند که نسبت به سال ۲۰۱۷، افزایش ۶۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش همدلی، دلیل این فرار سرمایه وضعیت آشفته تورم و کم شدن ارزش پول ملی است که محیطی ناامن برای پس‌انداز مردم ایجاد کرده است، ضمن این‌که مردم به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بی‌اعتمادند و همین بی‌اعتمادی دلیل فرار سرمایه‌ها شده است.

علی دینی، کارشناس اقتصادی، غیر از بی‌اعتمادی، امتیاز شهروندی را هم از دلایل موج سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه و تاجیکستان می‌داند.

اما پیامد این خروج سرمایه خروج ارز است، که با توجه به محدود شدن منابع ارزی کشور، وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند و تعادل اقتصادی را بر هم می‌زند.

ابتکار: جدال بر سر دستمزد

 

روزنامه ابتکار به چالش تعیین دستمزد کارگران و تناسب آن با تورم پرداخته است. با صعودی شدن قیمت‌ها، سفره‌ کارگران هر روز کوچک‌تر و جیبشان خالی‌تر از دیروز می‌شود.

صاحب‌نظران معتقدند افزایش دستمزد راهی برای ترمیم قدرت خرید افراد کم‌درآمدی چون کارگران است، اما فعالان اقتصادی تعیین دستمزد در ایران را ماراتنی طولانی و پرچالش می‌دانند.

حدود ۱۴ میلیون کارگر منتظر تعیین نرخ شورای عالی کارند. در سال ۱۳۹۸، این نرخ ۱ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان اعلام شد که نسبت به سال قبل، ۳۶ درصد رشد داشت. اکنون با بالا رفتن نرخ تورم، کارگران انتظار افزایش دستمزد دارند اما کارفرمایان مخالف‌اند.

مسعود خادمی، فعال اقتصادی، توضیح داده است که افزایش دستمزد هزینه کارفرما را بالا می‌برد، پس کارفرما به‌ناچار تعداد کارگران را کاهش می‌دهد و این بر نرخ اشتغال تاثیر می‌گذارد و بیکاری افزایش خواهد یافت. در نهایت، کارگران به‌جای دریافت کمک، متضرر می‌شوند. به عقیده این فعال اقتصادی، راه‌حل این است که الگوی بریتانیا در تعیین حداقل دستمزد اجرا شود و کمیسیونی متشکل از نمایندگان کارفرمایان، کارگران و استادان دانشگاه حداقل دستمزد را تعیین کند و دولت هم آن را بپذیرد. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More