شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از هر پنج ایرانی یک نفر دارای اختلالات روانپزشکی است

 

بر اساس آمار بدست آمده به نقل از مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران درحال حاضر از هر پنج نفر یک نفر دچار اختلالات روانپزشکی است. یعنی بیش از ۲۰ درصد از افراد جامعه گرفتار برخی بیماریهای روحی و روانی هستند.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی عبارت است از کیفیت زندگی یک فرد که می تواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید. یک فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی کار کند و با جامعه در مشارکت باشد.

۲۴ تا ۳۰ مهرT هفته سلامت روان  است که این هفته را   "سلامت روان در محیط کار"  نامگذاری کرده اند.

به گزارش مهر، مریم رسولیان امروز ۲۵ مهر در حاشیه کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به میزان افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی که بیش از ۲۰ درصد از افراد جامعه را تشکیل می دهند، بیکاری و فقر را از عوامل تاثیر گذار در شیوع این اختلالات دانست.

 

از نگاه این روانپزشک، اختلالاتی مانند افسردگی و نوع شدید آن با عوامل اجتماعی ارتباط مستقیم دارد، ولی عوامل فردی و بیولوژیک نیز در آن دخیل است.

به گفته ی رسولیان، تغییر الگوی رفتاری باعث شده که راهکارهای جدیدی برای درمان این نوع بیماری ها در نظر گرفته شود .

علاوه بر گفته های رسولیان، معاون بهداشتی و وزارت بهداشت، نیز معتقد است که زنان شاغل ۱۰ درصد بیشتر از مردان شاغل افسردگی دارند.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در هفته سلامت و روان با اعلام این آمار گفت که از آغاز طرح تحول سلامت، بیش از ۱۳۰۰ نفر کارشناس بهداشت روان به نظام شبکه در سراسر کشور اضافه شده‌اند. این افزایش نیروی انسانی تاثیر زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه گذاشته است. در همه دنیا نیز مهم‌ترین راهبرد مسئله سلامت، سلامت روان جامعه است که از همین رو وزارت بهداشت این موضوع را به جد پیگیری می‌کند.

به گفته ی رئیسی، به کار بردن رنگ‌ها در محیط کار، ارتباط مدیر با کارکنان و کارکنان با همدیگر، امنیت شغلی، میزان ‌حقوق و مزایای سازمانی هر فرد، از عوامل موثر بر سلامت روان در محیط کار است.

یکی از اختلالات روانی که می توان از آن نام برد روان‌ گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی است.

حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، چندی پیش اعلام کرده بود که  در حال حاضر حدود یک درصد جامعه جهانی برابر با ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر، دچار اسکیزوفرنی هستند، که از این آمار، حدود نیم درصد از جامعه ایرانی برابر با حدود ۳۵ هزار نفر نیز به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.

عوامل محیطی و ژنتیکی از جمله علل بروز این اختلال هستند. اما عامل مشخصی برای این اختلال مطرح نشده است.

براساس سرشماری صورت گرفته، بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در گروه سنی بالای ۱۵ سال هستند، که از این تعداد ۳۸ درصد شاغل هستند. به گفته ی آرش میراب زاده، دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، ۲۷ درصد زنان و ۲۳ درصد مردان دچار اختلالات روانپزشکی هستند که به گفته ی این روانپزشک برای افزایش سطح سواد جامعه نسبت به این موضوع می بایست فعالیت های جدی با محوریت آموزش انجام شود، چرا که بر اساس مطالعات، با ارتقای سطح سواد افراد جامعه، بهداشت روانی ارتقاء یافته و میزان بروز اختلالات روانی کاهش می یابد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More