شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱ تیر

از مکافات عمل غافل نشو

 

واکنش‌ها به مرگ غلامرضا منصوری ادامه دارد. روزنامه مستقل با محمد سیف‌زاده وکیل دادگستری گفت‌وگو کرده و او به صراحت گفته بعید می‌داند منصوری خودکشی کرده باشد. او درگیر پرونده با میلیاردها یورو اختلاس بوده و انگیزه قتل چنین متهمی بالاست. 

هفته پیش وقتی خبر جریمه عابران پیاده از قول پلیس راهور تهران منتشر شد، به نظر نمی‌رسید که این طرح عملی شود! اما اکنون روزنامه اعتماد خبر از راه‌اندازی این طرح داده و  تیتر زده «محاکمه در خیابان» پلیس می‌گوید مقصر یک‌ پنجم تصادف‌های کشور عابران پیاده‌اند و حالا پلیس مدعی است از طریق کد ملی و شناسایی چهره می‌تواند عابران متخلف را پیدا و جریمه کند. 

روزنامه دولتی ایران انگشت اتهام را متوجه مردم کرده و در گزارشی میدانی به کم‌توجهی شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی معترض است و با تیتر «کُشتی کرونا با شهروندان بدون ماسک» می‌نویسد مردم به دلیل خستگی، کلافگی و گرما حاضر به پوشیدن ماسک نیستند. 

اما روزنامه جمهوری اسلامی تردید دارد که این روند صعودی کرونا در کشور فقط به خاطر بی‌توجهی مردم باشد و می‌پرسد «سهل‌انگاری مدیران» چطور؟ روایت روزنامه جمهوری اسلامی از وضعیت سالن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و تابلوی تبلیغی که درشت نوشته «از کرونا نترسید، کرونا ترس ندارد» و با حروف کوچک‌تری که به زحمت دیده می‌شود ادامه داده «در خانه بمانید» نشان می‌دهد سهل‌انگاری وعدم پیگیری جدی مسئولان دلیلی بر بی‌توجهی مردم هم است. 

روزنامه جهان صنعت از آوار ارزی نوشته اما روزنامه فرهیختگان با علامت سوال تیتر زده « ارزی نیست؟» نرخ ارز به شکل خطرناکی در حال رشد است و همه کارشناسان از بانک مرکزی انتظار دارند با تزریق ارز، بازار را کنترل کند ولی همتی، رئیس بانک مرکزی، گفته این نرخ صرافی‌ها برای جلوگیری از سفته بازی ارز است و ارزش ذاتی ارز پایین‌تر است. اینکه فرهیختگان با تعجب پرسیده آیا ارزی نیست؟ مصاحبه هفته پیش مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه مردم سالاری را تداعی می‌کند که گفته بود بانک مرکزی بزرگترین ذخیره ارزی تمام طول تاریخ تاسیس‌اش را در اختیار دارد که مبلغ بزرگ و قابل اطمینانی است. 

تاریخچه روزنامه محلی خراسان به  سال ۱۳۲۸ خورشیدی و دوره مشروطه بازمی‌گردد و تا سال ۱۳۲۸ خورشیدی؛ قبل از استبداد صغیر، ۲۴ شماره درآورد و بعد بسته شد. تا اینکه دوباره در سال ۱۳۲۹ در دوره دولت ملی مصدق و بهار مطبوعات به دکه بازگشت و دیگر  به شکل محلی منتشر نشد. امروز روزنامه خراسان ۷۲ ساله می شود و به همین مناسبت سردبیر آن اشاره‌ای داشته به برخی مصاحبه‌های تاریخی روزنامه با چهره‌های سیاسی اما به نظر می‌رسید روزنامه خراسان در انتخاب همین چند نمونه احتمالا کلی  جست‌وجو کرده تا کسانی را بیابد که با خط فکری -سیاسی امروز روزنامه که اصول‌گراست هم‌خوانی داشته باشد. بنابراین فقط مصاحبه‌های تاریخی با نواب صفوی، دومین رئیس جمهور لبنان و اولین نخست وزیر عراق و  مصاحبه با محمدعلی کلی توانسته از فیلتر«معرفی تاریخی خراسان» عبور کند.

 

محاکمه در خیابان

 

بر اساس طرح تازه جريمه افراد پياده، با استفاده از كدملي افراد و سیستم شناسایی چهره كه زيرساخت‌های آن در حال ايجاد است، چنانچه عابری از مسير غير‌مجاز تردد كند يا در تصادف مقصر باشد، مبلغ جريمه از حساب بانكی او كسر می‌شود. 

شهرام جبارزادگان کارشناس برنامه‌ریزی شهری به اعتماد گفته چنین امکان چهر‌ه‌نگاری با کد ملی تقریبا غیر‌ممکن است. مگر اینکه پلیس یک‌باره به تجهیزاتی مجهز شده باشد که از آن بی خبریم! به گفته این کارشناس، در شهری که حتی امکان جریمه کردن موتور‌سواران وجود ندارد و رانندگان با پوشاندن پلاک خودروهایشان وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، جریمه عابران پیاده که اغلب مسافران اتوبوس و مترو هستند، در واقع پاک کردن صورت مساله است.

در این گزارش همچنین، حمید سوری اپیدمیولوژیست اشاره کرده؛ اینکه اعمال جريمه برای عابران پياده در كلانشهر ۹ ميليون نفری تهران كه به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز يك عابر پياده در كف خيابان‌های آن كشته می‌شود، فارغ از اینکه از منظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چقدر می‌تواند قابل اجرا و چه آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، اجرای اين طرح می‌تواند راه گریزی برای شركت‌های بيمه‌گذار باشد تا با توسل به آن از زير بار مسووليت پرداخت ديه عابران پياده شانه خالی كنند.

محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران در سرمقاله اعتماد ذیل همین گزارش نوشته که باید اول فرهنگ‌سازی کنیم بعد جریمه و اعمال قانون.

 

از مکافات عمل غافل نشو

 

سرمقاله امروز جهان صنعت با عنوان «از مکافات عمل غافل نشو» نگاشته شده، نادر کریمی جونی، روزنامه‌نگار به بهانه ماجرای قتل قاضی منصوری؛  به نکته مهمی اشاره کرده و نوشته که مقامات جمهوری اسلامی در خارج از کشور امنیت ندارند. دایره اعتراض مخالفان خارج‌نشین افزایش یافته و حالا نه فقط مقامات عالی‌رتبه با خطر اعتراضات خیابانی مواجه‌اند بلکه مقامات میانی هم می‌توانند در خطر بازداشت و محاکمه قرار بگیرند. این یعنی اینکه هریک از مقامات قضایی، انتظامی، سیاسی و امنیتی ایران بدون اینکه حتی از حکومت‌ها تحریم شده باشند، می‌توانند به اتهام‌های حقوق بشری تحت تعقیب و بازداشت قرار گیرند و حتی حکم‌های سنگین بگیرند. 

به نوشته نویسنده جهان صنعت، رویای مقامات جمهوری اسلامی که می‌خواهند با اندوخته‌های خود دوران بازنشستگی‌شان را آسوده در غرب و اروپا سر کنند، نقش برآب شده است. 

نادر کریمی با مقایسه حمید نوری و خاوری؛ به این نکته تاکید کرده که مخالفان خارج‌نشین جمهوری اسلامی بیش از اختلاس‌ها و دزدی از اموال دولت به ناقضان حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی در ایران حساسیت بیشتری دارند و به امثال قاضی مرتضوی این پیام را می‌دهند که از مکافات عمل غافل نشو!

 

آبادان خانه امن ندارد

 

روزنامه شهروند در بررسی خشونت علیه زنان در استان‌های خوزستان و کرمان که محل سه قتل ناموسی در هفته گذشته بود؛ مطلع شده که آبادان، شهری که در آن فاطمه برحی توسط همسرش سربریده شد و ریحانه عامری را پدرش به دلیل نوع پوشش و دیر آمدن به خانه کشته، اصلا خانه امن ندارد! 

به گفته مقامات انتظامی در خوزستان۴۰  درصد قتل‌ها، ناموسی است  و بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشوری را دارد با این همه بالاترین مجازات برای قاتل فقط ۸ سال زندان است که این هم ممکن است با رضایت شاکیان بخشیده شود.

این خبر را بگذارید کنار اینکه ۷۵ درصد گمشدگان ستان خوزستان، زنان‌اند و علت ناپدید شدن  بیشتر آن‌ها هم فرار از خانه عنوان شده است. تا دو سال پیش هیچ خانه امنی در خوزستان نبود تا اینکه شهریور ۹۷ در اهواز نخستین خانه امن دایر شد.

دانشگاه علوم پزشکی آبادان سال ۹۴ از ۶۲۳ زن متاهل مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر آبادان آمارگیری کرده که نشان می‌دهد شیوع کلی خشونت ۷۲ درصد و خشونت فیزیکی و روانی بالای هفتاد درصد بوده است. با وجود چنین آمار بالایی از خشونت، آبادان فاقد خانه امن برای زنان خشونت‌دیده است. 

ماندانا صادقی، فعال اجتماعی ساکن آبادان می‌گوید: سال‌هاست که مسئولان می‌گویند شرایط منطقه‌ای و عشیره‌ای این زنان متفاوت است و قتل‌ها هم عشیره‌ای‌اند اما این درست نیست، چون همین مسئولان در مسائل سیاسی و اقتصادی بارها با سران شیوخ جلسه برگزار کرده  و با آنها ارتباط مستقیم دارند ولی حاضر نیستند در موضوع قتل‌های ناموسی ورود کنند.  

 

چرا دختران فرار می‌کنند؟

 

اصلی‌ترین دلیل فرار دختران از خانواده، رها شدن از یک محیط آزاردهنده و پناه بردن به یک محیط امن جایگزین است. نداشتن امنیت روانی و جسمی عامل اصلی فرار دختران و زنان از خانواده یا زندگی زناشویی است. دختران ۱۴ تا ۲۵ ساله، ۹۰ درصد آمار فرارها را تشکیل می‌دهند. کارشناسان توصیه می‌کنند دختران در این شرایط با ۱۲۳ بهزیستی تماس بگیرند تا آنها را به خانه امن منتقل کنند. 

عاطفه خوافیان، دبیر سرویس جامعه روزنامه صبح امروز، نوشته فرار دختران اغلب موجب بروز آسیب‌های بزرگتری در جامعه شده است. معاون بهزیستی استان خراسان رضوی نیز می‌گوید: مهمترین عامل فرار دختران، خشونت والدین، اختلافات و دعوای والدین با یکدیگر، منع شدن دختران از خواسته‌های معقول‌شان، سوء استفاده‌های جسمی و جنسی ، تحقیر و طرد شدن و ایجاد شرایط تحمیلی برای نوجوانان زمینه‌ساز فرار از خانه است.

 

رشد نسیه‌فروشی در خرده فروشی‌ها 

 

امیرعباس کلهر گزارشگر دنیای اقتصاد، از افزایش نسیه فروشی در مغازه‌های شهر تهران گزارش تهیه کرده و در گزارش خود نوشته است که قیمت کالاهای خوراکی هر روز گران‌تر می‌شود، برای برخی شهروندان خورد و خوراک قسطی شده و «بزن به حساب» برای بسیاری از سوپرمارکت‌های محلی واژه آشنایست. 

گزارشگر دنیای اقتصاد به سراغ صاحب مغازه‌ای در تهرانپاس رفته، او  می‌گوید بارها پیش آمده مشتری برای خرید چند کنسرو یا تخم مرغ پول کم آورده و بهش گفتم «باشه، بعدا بیار برامون» 

اما مغازه‌دار دیگری  در تجریش می‌گوید اینجا کسی حساب دفتری ندارد، آنقدر پول دارند که توپ هم منفجرشون نمی‌کند. صاحب سوپر مارکتی در الهیه می گوید: فقط دستفروش‌ها جنس نسیه می‌برند و سرماه هم حسابشون را تسویه می‌کنند.

محله سرچشمه تهران اما در این‌ مورد قصه دیگری دارد. فروشنده‌ای در این محله می‌گوید: دفترچه‌ای پر از نام و مبلغ دارد که بالاترین رقم بدهی‌اش ۲۰۰ هزار تومان است. فروشنده به قفسه‌های خالی مغازه‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: «اینجا حتی کسی نمی‌آید چیپس و پفک بخرد که بخواهم قفسه‌هامو پرکنم. فقط یک مدل کره و پنیر می‌آورم اون هم ارزون‌ترینش رو. اینجا مردم بارها شده جلوی سوپرمارکت سرشون را می‌اندازن پایین بخاطر حساب دفتری.»

سرچشمه محله‌ای قدیمی در تهران در محدوده بهارستان است، گزارشگراین روزنامه از اینجا پایین‌تر نمی‌رود و خبری از محلات جنوبی‌تر تهران هم نمی‌دهد.

 

اعتماد مردم به صفر رسیده 

 

مصطفی اقلیما که به پدر مددکاری اجتماعی در ایران معروف است در گفت‌وگو با اقتصاد پویا، در خصوص آسیب‌های اجتماعی که جامعه با آن دست به گریبان است گفته، به دلیل فقر و بیکاری، ما شاهد افزایش سرقت ها، رشوه‌گیری کارمندان و انواع دزدی‌ها هستیم حالا از جیب مردم یا جیب دولت. 

رئیس انجمن مددکاری ایران با اشاره به افزایش آدم‌کشی‌های سریالی آن را بیشتر ناشی از فقر و بیکاری می‌داند که فرد به بهانه عصبانیت، تعصب یا غیرت می‌خواهد خودش را خالی کند. 

به باور اقلیما دولت در هیچ زمینه‌ای پاسخگو نیست حتی در موضوع گرانی بازار مسکن؛ با طرح مالیات از خانه‌های خالی، به جای کاهش مشکلات مردم، به دنبال منافع خودش و حل کسری بودجه است اقلیما تاکید می‌کند اکنون اعتماد مردم به مسئولان به صفر رسیده است.

 

چاپیدن پول یا چاپ اسکناس

 

هفته‌نامه اقتصادی تجارت فردا از آن دست مجلات تخصصی است که حتی برای آنها که سررشته‌‌ای از اقتصاد آکادمیک ندارند؛ مجله‌ای خواندنی و قابل استفاده است. از سال ۹۳ انتشارش را آغاز کرده و به سردبیری محمد طاهری که از روزنامه‌نگاران باسابقه حوزه اقتصاد است، اداره می‌شود. 

طرح روی جلد این شماره مجله، برای بسیاری از ما تصویر آشنایی است از یک سریال پرطرفداراسپانیایی به نام «مانی هایست» که در ایران به «خانه کاغذی» معروف است. تجارت فردا به مخاطبانش تماشای این سریال را توصیه کرده چون نشان می‌دهد، چاپ پول توسط سیاستمداران تفاوت چندانی با چاپ و سرقت پول از خزانه بانک مرکزی توسط سارقان مسلح ندارد.

تجارت فردا در این شماره گفت‌وگویی دارد با حمید آذرمند که درباره خطاهای سیاست‌گذاری یارانه‌ای توضیح داده و محمود اولاد هم از تبعات حمله گازانبری به بازارها و سیمین کاظمی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار گفته است. 

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی هم در پاسخ به چرایی ضعف سرمایه‌گذاری در ایران گفته اولا انگیزه و چشم‌اندازی برای آینده وجود ندارد و مهمتر از آن سرمایه‌گذار از سیاست‌گذار می‌ترسد و خود دولت به طور غیرمستقیم جلوی رشد سرمایه‌گذاری ثابت را در اقتصاد می‌گیرد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More